Gå till innehåll

FLT - Hur spela mellanpar efter preflop raise?


Recommended Posts

Satt vid ett FLT 1/2 $ bord på Party Poker idag. 4 spelare vid bordet. Första handen för dagen så jag kan inte kommentera stämningen. Givetvis inga reads.

 

Jag sitter i BB och får A8h. UTG limpar, Button foldar och SB completar. JAg väljer att höja i tron att min hand är bäst för stunden - rätt/fel?

Båda limpers synar min raise.

 

Flopp: 8d Td 5s

 

SB checkar. Jag betar ut för att se var jag står, har ju trots allt höjt preflop så det kan väl vara bra att följa upp, eller?. BLir callad av båda.

 

Turn: 5d

 

Det här kortet var inte alls bra för min hand. 3 ruter på ett parat bräde med mellanpar. SB checkar. Jag väljer att beta ut igen med avsikt att folda om ngn slår om. UTG foldar medan SB reraisar. JAg känner mig slagen och kanske tom drar dött. Jag foldar handen.

 

Borde jag ha checkat turn? För fegt att folda?

 

Vill gärna ha kommentarer på hur jag spelade handen.

 

TAck på förhand

 

Luke

 

$1/$2 Hold'em

Table Table 11025 (6 max) (Real Money)

Seat 3 is the button

Total number of players : 4

Seat 1: thikstax ( $68.25 )

Seat 3: NTGMATT ( $25.75 )

Seat 5: Tranceaddict ( $47.9 )

Seat 6: luckyluke855 ( $50 )

Tranceaddict posts small blind [$0.5].

luckyluke855 posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to luckyluke855 [ 8h Ah ]

thikstax calls [$1].

NTGMATT folds.

Tranceaddict calls [$0.5].

luckyluke855 raises [$1].

thikstax calls [$1].

Tranceaddict calls [$1].

** Dealing Flop ** [ 8d, Td, 5s ]

Tranceaddict checks.

luckyluke855 bets [$1].

thikstax calls [$1].

Tranceaddict calls [$1].

** Dealing Turn ** [ 5d ]

Tranceaddict checks.

luckyluke855 bets [$2].

thikstax folds.

Tranceaddict raises [$4].

luckyluke855 folds.

Tranceaddict does not show cards.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter i BB och får A8h. UTG limpar, Button foldar och SB completar. JAg väljer att höja i tron att min hand är bäst för stunden - rätt/fel?

 

Jag tycker att det är lite fel, men det är inte tokfel. A8s spelas i mitt tycke bäst mot flera motståndare. Du har dessutom halvdålig position.

 

Båda limpers synar min raise.

 

Flopp: 8d Td 5s

 

SB checkar. Jag betar ut för att se var jag står, har ju trots allt höjt preflop så det kan väl vara bra att följa upp, eller?. BLir callad av båda.

 

Standard att satsa på den brädan och efter PF-höjning, inget konstigt.

 

Turn: 5d

 

Det här kortet var inte alls bra för min hand. 3 ruter på ett parat bräde med mellanpar. SB checkar. Jag väljer att beta ut igen med avsikt att folda om ngn slår om. UTG foldar medan SB reraisar. JAg känner mig slagen och kanske tom drar dött. Jag foldar handen.

 

Borde jag ha checkat turn? För fegt att folda?

Jag tycker att det var en bra fold. Du har två outs i dina åttor och kanske två till i femmorna för att slå färgen. Potten är inte enorm och SB har sannolikt en hand. Du har inte visat svaghet någon gång i handen och han väljer ändå att CR dig på turn. Har han inte färgen kan han mycket väl ha triss och då sitter du också pyrt till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjning är inte bra utan read på dina motspelare. A8s är ingen stark hand mot 2, specielt inte mot en UTG-limper som inte bör ha allt för dålig HD där om han inte är jättelös. Inte ovanligt att folk limpar med händer som AJ-A9s från UTG och då ligger du illa till.

 

Men utifrån din höjning preflopp tycker jag du spelar handen bra. Folden är inget att diskutera, kan hända at du blir bluffade här ibland men jag tror inte det är så vanligt på 1/2. 8 ggr av 10 hittar du en bättre hand än din hos Fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjning är inte bra utan read på dina motspelare. A8s är ingen stark hand mot 2, specielt inte mot en UTG-limper som inte bör ha allt för dålig HD där om han inte är jättelös.

Det är fyra pers vid bordet, hans HD bör snarast liknas vid CO som openlimpar, tror inte att A8s är i allt för mycket trubbel omt en sån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjning är inte bra utan read på dina motspelare. A8s är ingen stark hand mot 2, specielt inte mot en UTG-limper som inte bör ha allt för dålig HD där om han inte är jättelös.

Det är fyra pers vid bordet, hans HD bör snarast liknas vid CO som openlimpar, tror inte att A8s är i allt för mycket trubbel omt en sån.

 

Jag missade helt att det var SH; glöm min kommentar om pre-flop-höjningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter i BB och får A8h. UTG limpar, Button foldar och SB completar. JAg väljer att höja i tron att min hand är bäst för stunden - rätt/fel?

 

Jag tycker att det är lite fel, men det är inte tokfel. A8s spelas i mitt tycke bäst mot flera motståndare. Du har dessutom halvdålig position.

 

Antalet spelare är rätt så irrelevant här när han agerar sist, har dom väl synat så lär de göra det igen. Höjningen är helt för värde.

 

Sedan tycker jag inte att man skall förutsätta att SB har färgen, eller ja en vettig spelare borde inte ha det i alla fall. I princip alla färghänder ger ju antingen överkort, stegdrag eller ett par på den brädan och då borde han ju bettat ut eller checkraisat på floppen.

 

Själv skulle jag gissa på triss i femmor eller en bluff. Tror dock inte chansen för det på denna nivå är stor nog att syna om du inte har nån read eller känner att nu får det vara nog...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...