Gå till innehåll

SVS 10/20 5max, riverbeslut EV+/-?


Recommended Posts

Suttit på bordet i ca en halvtimme och har varit inblandad i ett fåtal potter, har vunnit några utan showdown..

 

FI är en reg, aldrig spelat honom förut.

HANDEN: http://www.handconverter.com/hands/1366752

 

Pre flop känner jag för att 3beta för jag har sett FI foldat för en del 3bets och sett han gett upp ganska fort på flopp. (Diskutera gärna min 3bet)

 

Flop går check/call

 

Turn bestämmer jag mig för att c/r.

 

Hela vägen under handen har både jag och fi tagit god tid på oss med besluten, på turn använder fi tidsbanken(?)

 

På river sitter färgdraget från turn och the magic A, i vanliga fall brukar jag checka ner denna typ av river för att ge utrymme för FI att bluffa, men i detta fall ser jag det som att dom händer han syna mig med på turn (som är sämre sas) kommer han bara checka ner(har jag rätt?)

Men i detta fall använder jag tidsbanken och tänker verkligen igenom situationen riktigt, om jag shovar här, har FI svårt för att syna bättre 7or eftersom både färgdraget nu ligger ute och jag kan ha klonkat en kåk på turn eller river (kom ihåg vilken stark linje jag tog på turn)

 

Så, vad tror ni är mest EV+ i denna spot? Är mina tankegångar helt felaktiga? Ta mig gärna in på rätt bana isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scenario 1: Du 3betar pre, checksynar flop och måste checkraisa någon senare gata. Du riskerar att inte få någon action då FI knackar bakom och det ser otroligt starkt ut.

 

Scenario 2: Du 3betar pre och betar en dry flop, håller din range vidöppen och gör det såå mycket lättare för dig själv att få ut värde av din hand och även lättare att få värde av FIs bluffar.

 

 

Ser inga fördelar alls med scenario 1. River är jätteställ utan reads som spelat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bet flopp, kommer få syn av det mesta, par, floats etc etc. Bet turn för värde och in med skiten river. Som spelat hade jag nog checkat river, vad vill du ha syn av där som du inte vill ta värde av på flopp? För övrigt reppar du jättestarkt, vad skall du ha när du shovar river?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför diskutera något som är helt fel i försa läget?

 

Ska jag folda på fi´s flopbet?

 

Förstår inte vart du vill komma?

 

Diskussionen rör handen som jag länkar, du refererar till en hand som aldrig ens spelats? Vilket isf denna tråden är helt överflödig, men nu är den här så ta diskussionen eller gtfo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tänker du här?

 

Jag fattar inte riktigt ditt riverresonemang, betar du för värde eller bluff?

 

Både och faktiskt, går det? :roll:

 

min c/r på turn ville jag få att se ut som en bluff på nåt konstigt sätt gjorde de det vid tillfället sas..

När han synar mig blir riverbeslutet bara väldigt oklart, eftersom vad synar han mig med här? Så jag bestämmer mig för att shova för att få bort honom möjligen från bättre sjua eller nåt i den stilen, men samtidigt vill jag ju få syn av bättre händer (vilket är ganska osannolikt med tanke på min shove) om han inte absolut sätter mig på en bluff.. Så jag vet faktiskt inte vad rätta linjen på river är? Beta 1/2 pott? Svårt och syna all in då iofs..

 

Jag har 3beta fi 2ggr tidigare och vunnit utan showdown.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar allt i handen utom riverspelet efersom:

 

*Det är bra att blanda upp sin 3bet range med lite små suitade gappers ibland

 

*Det är bra att vi balanserar upp vår C/C range på floppen med händer vi är komfortabla att gå för stack med senare, framförallt om vi brukar 3betta mellanhöga pockets. Detta gör att vi kan ibland ta C/C ranger med vår svagare del av händer när vi för sällan blir synade med sämre för att det ska vara EV+. Detta gör att vi även kan börja bluffkonvertera (typ AK, AQ typ av händer som vi går C/C flopp med ibland) lite när FI går bet/bet mot oss i denna typ av läge.

 

*C/R turn är givet efter C/C flop. Enda viset att få in stacken är med en C/R och det går som ovan nämnts att balanseras upp fint med lite bluffkonvertering.

 

*Jag tror vi kommer folda ut allt som du hoppas få värde av på river förutom AT, som vi vinner lika mycket av om vi check/synar (då jag antar att han kommer betta)

 

*A i spader är det sämsta kortet river för dig med de väldigt troliga händerna JJ, QQ och KK. Om FI någonsin kommer att bluffa river så bör det vara på detta kort. Ger vi FI credit för att vara tänkade och bluffbenägen så skulle det inte vara otroligt om han vände 77-99 till en bluff på river.

 

 

Jag tycker handen är intressant och tackar för att du lade upp den. Jag hade uppskattat om du kommit med lite mer analytiska argument 50kboi. Visst är det standard att vika pre men det är inte det som är grejen här. I holdem bör man undvika att ha totalt statiska ranges och detta är absolut en hand man skulle kunna 3betta vid ett fåtal tillfällen. Handen har för övrigt stort analysvärde med tanke på hur brädan förändrar sig för varje gata mot en tänkande FI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar allt i handen utom riverspelet efersom:

 

*Det är bra att blanda upp sin 3bet range med lite små suitade gappers ibland

 

*Det är bra att vi balanserar upp vår C/C range på floppen med händer vi är komfortabla att gå för stack med senare, framförallt om vi brukar 3betta mellanhöga pockets. Detta gör att vi kan ibland ta C/C ranger med vår svagare del av händer när vi för sällan blir synade med sämre för att det ska vara EV+. Detta gör att vi även kan börja bluffkonvertera (typ AK, AQ typ av händer som vi går C/C flopp med ibland) lite när FI går bet/bet mot oss i denna typ av läge.

 

*C/R turn är givet efter C/C flop. Enda viset att få in stacken är med en C/R och det går som ovan nämnts att balanseras upp fint med lite bluffkonvertering.

 

*Jag tror vi kommer folda ut allt som du hoppas få värde av på river förutom AT, som vi vinner lika mycket av om vi check/synar (då jag antar att han kommer betta)

 

*A i spader är det sämsta kortet river för dig med de väldigt troliga händerna JJ, QQ och KK. Om FI någonsin kommer att bluffa river så bör det vara på detta kort. Ger vi FI credit för att vara tänkade och bluffbenägen så skulle det inte vara otroligt om han vände 77-99 till en bluff på river.

 

 

Jag tycker handen är intressant och tackar för att du lade upp den. Jag hade uppskattat om du kommit med lite mer analytiska argument 50kboi. Visst är det standard att vika pre men det är inte det som är grejen här. I holdem bör man undvika att ha totalt statiska ranges och detta är absolut en hand man skulle kunna 3betta vid ett fåtal tillfällen. Handen har för övrigt stort analysvärde med tanke på hur brädan förändrar sig för varje gata mot en tänkande FI.

 

Du är min ängel, du är den enda som någonsin har förstått vad jag menat till 100% på det här forumet, du ser skönheten i handen, jag är också glad att du fick lite analytisk njutning när du läste den.

 

Jag tror jag blev kär, Tackar dig av hela mitt hjärta för ditt svar.

 

Du får ursäkta mig om jag låter som jag avsaknar all analytisk förmåga när jag skriver i tråden, så är inte fallet, jag är bara väldigt dålig på att uttrycka mig i skrift!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då lär man sig något nytt varje dag...belägg för detta?

 

Jag resonerar såhär: Genom att 3betta olika typer av handgrupper kommer vi träffa fler typer av floppar. Detta gör att vi kan spela aggressivare på fler typer av brädor. Om vi exempelvis bara 3bettar A2-A5 (vanlig kategori av bluffhand) som bluff kommer vi få problem med vår range på de flesta låga/halvlåga typer av brädor. Detta kommer leda till att vi får ta väldigt många check/fold linjer på halvlåga/låga brädor om vi vill uppnå någon form av balans i spelet. Ger vi oss möjligheten att ibland även floppa något med hög equity även på brädor som vi i normala fall inte träffar kommer det att röra till det för FI och göra oss mer svårspelade. Detta koncept är extra vikigt när vi sitter djupt eftersom vi kommer ha mer utrymme att sätta press.

Jag ska ta ett exempel på hur jag ändrade om mitt spel med lite av det här tänket som bakgrund: Efter att ha noterat att jag ofta förlorade potter där jag själv 3bettat ur pos på Q- och J-höga brädor öppnade jag HEM för att undersöka saken närmare. Det visade sig att min winrate i detta scenario var väldigt mycket lägre än alla andra typer av normalt förekommande brädor. Jag tog mitt sample och kollade igenom lite händer hand för hand. Det som slog mig efter ett tag var hur pass sällan jag träffade just dessa Q/J-höga brädor och att jag frekvent satt med A-hög och mellanpockets. Jag funderade lite kring vad jag kunde göra åt detta fenomen och började först med att plocka väck lite Ax-bluffar som verkade överflödiga. Efter en månads spel utvärderade jag situationen igen och insåg att min winrate hade höjts, både i 3bet potter generellt, men framförallt på de Q/J-höga brädorna. Jag kände mig dock fortfarande inte fullt nöjd och ville spinna vidare på detta koncept. Efter att ha testat runt lite samt jämfört med hur bättre spelare än mig gör kom jag fram till att jag behövde bredda min 3bet värderange till att oftare innehålla KQs och KQo. Min 3bet(semi)bluffrange behövde även justeras lite så jag petade in lite Q9s/J9s-typ av händer vilket jag sedan dess uppmätt en högre winrate i 3bet potter över ett hyffsat stort sample (250k+ händer).

 

Hoppas jag lyckats ge dig en bild av hur jag tänker. "Det har funkat för mig" är mitt enda "belägg".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pris till ett väldigt bra inlägg. Bugar och bockar. Svårigheten ligger i balansen när vi väljer att spela dessa låga-gappade-svidade, men du verkar uppenbarligen ha löst det.

 

WP!

 

Alltid trevligt när man argumenterar med folk som frågar, lyssar, tänker och tar åt sig av det man skriver :) Vet inte om jag har "löst det" ännu, men det är vad som har funkat bäst hittils för mig i alla fall.

 

Hoppas det kommer upp fler händer snart! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med om att vi ska försöka träffa många olika brädtexturer, problemet med att ha händer som vi "3betar ibland" är att få bra frekvenser på bluffarna. i fallet med 74s är det imo mkt bättre att 3beta ex A4s/K4s/45s om det är 4x vi behöver träffa mer frekvent. connectvärdet av dubbelgappers är imo alldeles för lågt för att vi någonsin ska behöva mixa in 74s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med om att vi ska försöka träffa många olika brädtexturer, problemet med att ha händer som vi "3betar ibland" är att få bra frekvenser på bluffarna. i fallet med 74s är det imo mkt bättre att 3beta ex A4s/K4s/45s om det är 4x vi behöver träffa mer frekvent. connectvärdet av dubbelgappers är imo alldeles för lågt för att vi någonsin ska behöva mixa in 74s.

 

Håller med om att 74s är något över gränsen för borderline. Gör om det till 75s, 86s eller bättre/liknande så står jag för allt jag tidigare sagt. Bra att en vettig person kom in och styrde upp det hela :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med om att vi ska försöka träffa många olika brädtexturer, problemet med att ha händer som vi "3betar ibland" är att få bra frekvenser på bluffarna. i fallet med 74s är det imo mkt bättre att 3beta ex A4s/K4s/45s om det är 4x vi behöver träffa mer frekvent. connectvärdet av dubbelgappers är imo alldeles för lågt för att vi någonsin ska behöva mixa in 74s.

 

+1

 

Du kan gott använda händer som Axs eller 5,6s för att lyfta låga brädor. Grejen med Axs-komplexet är att man med fördel kan låta en del av den vandra vidare till bluffrangen av 4-5betspushen. Det är ju betydligt sämre att dra 4,7 vidare. Man kan inte både ha 4,7, sc och massa axs i 3beten, då får du för hög frekvens. Man ska INTE mixa bort en del premium i 3beten bara för att få in 4,7 eller hur det nu är ni som förespråkar 4,7 tänker. Finns inga argument för att mixa in dubbelgappers någonstans öht.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, inget fel att köra en explo-3bet här. Så många 6max regs är så sanslöst obalanserade när det kommer till att syna 3bets, foldar typ 80% och adjustar aldrig. Tryck pengarna bara och 3betta 73s nästa runda.

 

Postflop känns väl lite sådär alltså. Föredrar att som standard cbetta floppen, men detta är egentligen ingenting man kan kommentera på, eftersom man måste blanda upp det och checka ibland för att skydda sin checking range. Dessutom är det inte ens ett särskilt dåligt spel att checka, då folk brukar gå till världens ändå och tillbaka för att få oss att folda vår uppenbara AK. Men hursom så är det nog bra att ha cbetta som standard en klar majoritet.

 

River känns lite halvsegt. Inte ofta han har Ax, han kan inte syna Tx, alla 7x slår oss, färgdraget kom dit. Checka (och förmodligen syna) är nog ett bättre spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...