Gå till innehåll

Ghosting


HataSKV

Recommended Posts

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tolkar också termen collusion som när två spelare - som bägge är inblandade i samma spel - hjälps åt för att göra 1+1 större än 2 så att säga (däremot kan givetvis det ena kontot / stacken tappa värde på det).

 

Därmed KAN ghosting vara collusion (t ex om två spelare sitter i samma rum, spelar samma turnering, och överlägger om varandras händer), men måste inte vara det.

 

Collussion är alltid fusk, ghosting är väl upp till varje arrangör att avgöra hur hårt man ska dra den regeln. Online blir det, precis som Lee Jones säger, näst intill omöjligt att stävja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är ett ganska konstigt ställningstagande från Lee. Motiveringen att man slopar en given regel för att det skulle vara svårt att stävja den är ju lika idiotiskt som att säga att våldtäkt inom äktenskapet är ok, för det kommer alltid vara svårt/omöjligt att bevisa.

 

Ang moralen är han ju med ute o cyklar, han drar upp extremexemplet med sin fru som man får anta lite oskyldigt spelar nån microsng och han ger henne ett tips och hon tar själv beslut. Dra istället exemplet åt andra extremhållet, Guy Laliberte spelar och tar hjälp av FTP´s samlade proffs i en match mot en inget ont anande Gus Hansen. Skulle det med vara ok moraliskt?

 

Lite som att säga att all stöld är ok eftersom jag bara smakar på smågodiset i affären och det kan ju inte vara nån större sak, men om det är tillåtet med stöld kommer folk utnyttja det i större skala och med dyrare saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är ett ganska konstigt ställningstagande från Lee. Motiveringen att man slopar en given regel för att det skulle vara svårt att stävja den är ju lika idiotiskt som att säga att våldtäkt inom äktenskapet är ok, för det kommer alltid vara svårt/omöjligt att bevisa.

 

Jag har inte tagit ställning till om ghosting är rätt eller fel.

Men din analog missar en faktor. Då en viktig skillnad är att det är få som är villig att genomföra en våldtäkt medan en majoritet av pokerspelare kan tänka sig att få tips över axeln av en bättre vän.

 

Regler som inte följs eller kan uppföljas på något sätt är dumt. Det åstadkommer att i vanliga fall laglydiga personer slutar respekera lagen.

 

Ska själv dra ett överdrivet exempel nu. Om Sverige gjorde det förbjudet att dricka/äta så skulle alla (en person skulle kanske svälta ihjäl) bryta mot lagen. Respekten för Sveriges lagar skulle försvinna och som följd skulle fler brott begås även på andra områden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regler som inte följs eller kan uppföljas på något sätt är dumt. Det åstadkommer att i vanliga fall laglydiga personer slutar respekera lagen.

 

Ska själv dra ett överdrivet exempel nu. Om Sverige gjorde det förbjudet att dricka/äta så skulle alla (en person skulle kanske svälta ihjäl) bryta mot lagen. Respekten för Sveriges lagar skulle försvinna och som följd skulle fler brott begås även på andra områden.

 

Så exv. pokersspelare som inte skattar för sina skattepliktiga vinster begår också fler andra brott mot Sveriges lagar, jämfört med deras kamrater som inte spelar poker/skattefuskar?

 

Har du något stöd för den tesen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så exv. pokersspelare som inte skattar för sina skattepliktiga vinster begår också fler andra brott mot Sveriges lagar, jämfört med deras kamrater som inte spelar poker/skattefuskar?

 

Har du något stöd för den tesen?

 

Ja, jag tror att pokerspelare är löper större risk att vara skattefuskare än resten av befolkningen. Detta förutom just poker. t.ex. ogiltiga avdrag eller svartjobb.

Skatten på poker är idiotisk skriven om man ska skatta 30% på varje pot. Pokerspelare vänjs vid att tänja på gränserna på lagen och de kommer agera utifrån det i framtiden.

 

Men visst jag, har inget stöd förutom för hur jag känner mänskligheten. Har du något bevis mot min tes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror att pokerspelare är löper större risk att vara skattefuskare än resten av befolkningen. Detta förutom just poker. t.ex. ogiltiga avdrag eller svartjobb.

Skatten på poker är idiotisk skriven om man ska skatta 30% på varje pot. Pokerspelare vänjs vid att tänja på gränserna på lagen och de kommer agera utifrån det i framtiden.

 

Men visst jag, har inget stöd förutom för hur jag känner mänskligheten. Har du något bevis mot min tes?

 

nej, jag har inget bevis mot din tes men det är knappast något stöd för din tes. Jag tror när det gäller ogiltiga avdrag så görs det nog inte mer av pokespelare, eftersom en stor del av dessa nolltaxerar och har således inget att dra av mot. Om man försörjer sig på poker jobbar man kanske inte heller vid sidan om, och gör man det så skulle jag tro att man nästan hellre än andra redovisar det vitt, då det finns klara fördelar med att ha en inkomst som syns i din deklaration (banklån, pension, dagisplats etc.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, jag har inget bevis mot din tes men det är knappast något stöd för din tes. Jag tror när det gäller ogiltiga avdrag så görs det nog inte mer av pokespelare, eftersom en stor del av dessa nolltaxerar och har således inget att dra av mot. Om man försörjer sig på poker jobbar man kanske inte heller vid sidan om, och gör man det så skulle jag tro att man nästan hellre än andra redovisar det vitt, då det finns klara fördelar med att ha en inkomst som syns i din deklaration (banklån, pension, dagisplats etc.).

 

Sant.

Men viljan finns där. Bara inte möjligheten. Det betyder inte att möjligheten inte finns där i andra sammanhang var regler sätts som inte följs.

Om man redan klassas som fuskare för att man haft en kompis som gett en tips medan man spelat tror jag inte steget är lika långt till att sedan köpa handhistorys. Man är ju redan en fuskare, varför inte fuska lite till?

 

Jag säger inte att alla eller ens en majoritet tänker så. Men om bara en del gör det så ökar fusken pga. en regel som från början är dum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tagit ställning till om ghosting är rätt eller fel.

Men din analog missar en faktor. Då en viktig skillnad är att det är få som är villig att genomföra en våldtäkt medan en majoritet av pokerspelare kan tänka sig att få tips över axeln av en bättre vän.

 

Regler som inte följs eller kan uppföljas på något sätt är dumt. Det åstadkommer att i vanliga fall laglydiga personer slutar respekera lagen.

 

Ska själv dra ett överdrivet exempel nu. Om Sverige gjorde det förbjudet att dricka/äta så skulle alla (en person skulle kanske svälta ihjäl) bryta mot lagen. Respekten för Sveriges lagar skulle försvinna och som följd skulle fler brott begås även på andra områden.

 

Det är ett rätt djärvt påstående, mtp att majoriteten av sveriges 15-25åringar fildelar och enligt din tes på så sätt skulle vara mer benägna att bryta mot andra lagar än de som inte tillhör internetgenerationen. Jag säger inte att det inte är så, men det är möjligen lite långsökt.

 

Jag skulle lika gärna kasta ur mig motsatt argument, att lagar o regler är normbyggande och att trots att kontrollen av fildelningen är obefintlig hindrar den ändå en minoritet från att just fildela just för att de inte vill bryta mot lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett rätt djärvt påstående, mtp att majoriteten av sveriges 15-25åringar fildelar och enligt din tes på så sätt skulle vara mer benägna att bryta mot andra lagar än de som inte tillhör internetgenerationen. Jag säger inte att det inte är så, men det är möjligen lite långsökt.

 

Jag skulle lika gärna kasta ur mig motsatt argument, att lagar o regler är normbyggande och att trots att kontrollen av fildelningen är obefintlig hindrar den ändå en minoritet från att just fildela just för att de inte vill bryta mot lagen.

 

De som fildelar är i allmänhet mer benägna att bryta mot liknande brott på internet ja.

På samma sätt som en skattefuskande pokerspelare är mer benägen att bryta mot andra skatteregler.

Svårt att bevisa men bara för att säga en siffra som inte verkar för stor så påstår jag att en person som redan begår ett brott är 5% mer benägen att begå ett till liknande brott än en person som inte begått något brott.

 

5% tror jag är lågt, men visar min poäng. Menar ni att det är helt ovidkommande att man begått brott tidigare?

 

Jag tycker att man kan dra liknelsen med brottslingar.

Är det större chans att en person som aldrig suttit i fängelse kommer hamna i fängelset i framtiden än om vi plockar en random från inuti fängelset? (svaret här är ganska givet och det vet alla)

 

De som har brutit mot lagen har större sannolikhet att göra det igen. Det är bevisat. Men nej jag tänker inte ägna mig åt att söka fram direkt statistik på det:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som har brutit mot lagen har större sannolikhet att göra det igen. Det är bevisat. Men nej jag tänker inte ägna mig åt att söka fram direkt statistik på det:)

 

Fast det var ju inte riktigt det du sa ursprungligen. Då sa du att om folk finner vissa lagar orimliga/dumma/onödiga och därmed struntar i dem så är det mer troligt att de även bryter mot andra lagar (som de kanske inte finner lika orimliga i sig).

 

Som att någon som kör för fort på en öde landsväg även är mer benägen att misshandla någon eller skattefuska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det var ju inte riktigt det du sa ursprungligen. Då sa du att om folk finner vissa lagar orimliga/dumma/onödiga och därmed struntar i dem så är det mer troligt att de även bryter mot andra lagar (som de kanske inte finner lika orimliga i sig).

 

Som att någon som kör för fort på en öde landsväg även är mer benägen att misshandla någon eller skattefuska.

 

Förtydligande: Jag tror inte att chanserna för mord ökar hos en person som fuskar genom ghosting om ghosting nu är fusk...

Menade andra lagar inom samma områden.

En person som kör för fort bryter troligen mot andra trafikregler också när det passar. Generellt sett oftare iaf än en person som inte kör för fort.

 

Det jag menar är att en pokerspelare som blir klassad som fuskare genom ghosting har lättare att gå vidare och köpa handhistorys osv.

Om man undviker att klassa någon som en fuskare kan man undvika att en viss del av dessa går vidare. Långt ifrån en majoritet men en liten del går att påverka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Ehm, Penils.. Man kan göra nåt åt den saken. Upptäcka det, sätta dit dig, åtala dig och sätta dig i finkan.

 

Man kan göra någonting åt ghosting också. Att installera trackerprogram på din dator som ser vad du skriver på MSN är inte svårt. För att avslöja IRL-ghosting så bör man använda gömda kameror i ditt hus, alternativt spioner under sängen.

 

Just det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...