Gå till innehåll

30.000 kr. 100 dagar.


glasvegas

Recommended Posts

Hallå!

 

Läste en bok ("The Poker Blueprint") förra veckan, vilket fick mig att reflektera över mig själv som pokerspelare. Boken var ganska medioker och väldigt basic överlag, men introduktionen fick mig att inse att jag är "the grinder".

 

The “grinder” only wishes to win money and does not care to improve his game. He is content with his marginal winnings and taking money from the occasional fish. He plays at the same stakes for months and even years. He may play 8+ tables and simply wait for the nuts. He misses out on the small edges because he does not care to fight back. He may want to fight back at times, but fails because he lacks the experience and knowledge. Every bad beat results in anxiety or anger. He loses control of himself and his game deteriorates. He is doomed to mediocrity. Poker becomes a grind.

 

 

Jag har spelat poker från och till i ca 3 år och måste tyvärr erkänna att jag är en förlorande spelare. Jag har, vid flertal gånger, grindat upp bankrullar från NL20, NL50-nivåerna till närmare NL100 och uppåt, men i stort sett alla rullar har jag gulat på grund av dessa anledningar:

 

1. Jag överskattar mitt spel. Jag tror jag är bättre än 90% av spelarna när jag springer bra och går för fort upp i nivå, för att sedan bli påmind av spelarna på de högre nivåerna att jag är högst medioker. Vet inte hur många gånger jag har skottat bort stora rullar i onödan. BRM är något som jag vill lära mig i praktiken och inte bara i teorin. Att jag fortfarande lirar på låga nivåer efter 3 år är ett bevis på min bristande disciplin.

2. Jag lirar heads-up för att jag tycker det är roligt. Jag klarar dock inte av swingsen i hu vilket gör att jag måste sluta med det helt.

3. Jag har problem med tiltkontroll (vilket i sin tur leder till dåligt spel --> skottande --> gulad rulle).

 

 

Jag startar denna dagbok för att utvecklas som pokerspelare. Jag vill bli en vinnande pokerspelare. Jag vill bli "the learner".

 

The “learner” will try to understand difficult poker concepts and try to outplay his opponents. He questions what hands are in Villain’s ranges, what his raise on the river means, what spots are best for check-raising, and a multitude of other situations that arise in every session. He desires knowledge. He knows he can get better. He wants all the edges he can get. He enjoys playing poker. Every bad beat is simply a result of variance.

 

 

Jag kommer i den här dagboken posta händer, någon HEM-graf ibland, resultat och övriga tankar om mitt spel. Hoppas någon av er kan titta in och slänga in en kommentar någon gång! :-)

 

Nivån jag börjar på är NL50€ (6 max). Detta är den enda spelformen jag kommer hålla mig till.

 

Startrullen ligger på 1050€ (inser att 21 inköp är i minsta laget, men jag kommer börjar spela med endast 3 bord i taget tills bankrullen når 1500€)

 

Jag lirar på Entraction med en rakeback-deal på 60%.

 

 

För att klara av mitt mål att bli vinnande i längden på poker måste jag hålla mig till mina regler och följa dom även i motvind. Dessa regler är:

1. Inte gå upp i nivå förrän min br tillåter, gränsen har jag satt till 3500€.

2. "Stop-loss" på 4 inköp. Förlorar jag mer än 4 inköp på en session kommer jag troligtvis inte lira min bästa poker, då är det lika bra för mig att sluta, åtminstone tills jag känner att jag lär mig kontrollera mitt spel när jag känner mig tiltad.

3. Se till att hela tiden utvecklas genom att analysera händer, titta på pokervideos, ta till mig hjälp osv.

 

 

Fler mål och regler kommer säkert på vägen!

Nu kör vi!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 392
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

hej hej!

 

Kan säga att vi sitter lite i samma båt, haft BR- problem, och spelat på ställen jag inte bör spelat.

Mitt problem är egenteligen att jag spelat cashgames över huvudtaget. Jag är en turneringsspelar, men vill inte riktigt inse det.. Jag tycker turneringar e roligare än cg, men man har ju inte alltid tiden för att sätta sig i 10-12 timmar att lira ett par turrar, utan iblande vore de ju skönt att plocka in lite pengar på 3-4 timmars cg sessioner, men ja, i mitt fall så har cg slutat med förlust, mkt p.g.a att jag skottat och inte följt en BR, på 30+ inköp..

 

Iaf lycka till med dagboken, men framförallt, lycka till med pokern!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för lyckoönskningarna! :-)

 

Floppus: Är du en bra turneringsspelare så håll fast vid det. Själv har jag inte tålamodet att lira turneringar. Krävs en del tålamod och koncentration att sitta 10 timmar i sträck med turrar som du skriver. En jävla varians också...

Cardshark52: Kul att fler uppskattar världens roligaste man. 8-)

 

 

 

 

 

Vill ha feedback på en hand.

Fi är snortight, på flop sätter jag honom på AK eller överpar. När drömkortet kommer på turn känns en check naturlig, har jag fel? (= Låta honom bluffa med AK, har han AA eller KK tror jag han betar också.) Efter min shove (ungefär potsize) på river tänkte han ut hela betänketiden, så det är möjligt att han la överpar. Kunde jag spelat handen bättre?

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $0.50(BB) Replayer

SB ($98.49)

Hero ($52.29)

UTG ($39.87)

UTG+1 ($79.55)

CO ($77.80)

BTN ($50.50)

 

Dealt to Hero T:spade: T:club:

 

fold, UTG+1 raises to $1.43, CO raises to $5.04, BTN calls $5.04, fold, Hero calls $4.54, fold

 

FLOP ($16.80) 2:heart: 4:spade: 5:club:

 

Hero checks, CO bets $9.50, BTN folds, Hero calls $9.50

 

TURN ($35.80) 2:heart: 4:spade: 5:club: T:heart:

 

Hero checks, CO checks

 

RIVER ($35.80) 2:heart: 4:spade: 5:club: T:heart: 6:diamond:

 

Hero bets $37.75 (AI), CO folds

 

Hero shows T:spade: T:club:

 

Hero wins $34.01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska tänka på att försöka få betalt oftare med mindre värdebet än att spela överagressivt och endast få syn ibland. Spelar ofta för agressivt med nötterna (eller så gott som nötterna..) och försöker få handen att se ut som en bluff. I längden är det nog bättre att se till att få betalt oftare istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter riktigt grymt hörru!

Jag har själv börjat tänka mer och mer över mitt eget spel, och försökt att inte fastna i "grinden". Det är ju faktiskt jäkligt intressant att faktiskt försöka lära sig mer!

 

Om du känner att du vill titta över din tilt lite mer och råkar sitta på ett DC-konto så kan jag rekommendera skarpt att du tar dig en titt på "the eightfold path to poker enlightment" av Tommy Angelo. Den har hjälpt mig väldigt mycket med min tilt, och den är väldigt givande även utanför borden.

 

I övrigt så vill jag skicka ett stort GL, kommer följa din db! :)

 

Ta dig gärna en titt på min db också sen om du har lust med. När jag börjat skriva i den igen dvs ;P

 

Ha det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till! I handen du nämner så är nog en check turn väldigt bra, dom flesta fortsätter väl att bombar överparen och vissa tighta väljer istället att checka och syna river, hade du bettat istället för att shova så kanske du hade fått syn. Tog han hela tidsbanken så hade han antagligen ett överpar, rivern är ju skrämmande och din shove ser rätt stark ut imo, gör likadant när du bluffar nästa gång mot en tight lirare :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GL!

 

Jag brukar sizea river mindre om jag inte har historik med FI där jag vet att han är kapabel att syna rivershoves rätt light. Tror man går miste om för mycket värde i regel genom att pusha värdehänder på nl50. Fast det är klart. Alla har ju inte nit-image som jag har 8-)

 

Har du kört Entraction länge? Hur känns värdet? De flesta jag snackar med säger att det typ är reg-fest, men sugen på att testa ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för lyckoönskningarna! :-)

 

Floppus: Är du en bra turneringsspelare så håll fast vid det. Själv har jag inte tålamodet att lira turneringar. Krävs en del tålamod och koncentration att sitta 10 timmar i sträck med turrar som du skriver. En jävla varians också...

Cardshark52: Kul att fler uppskattar världens roligaste man. 8-)

 

 

 

 

 

Vill ha feedback på en hand.

Fi är snortight, på flop sätter jag honom på AK eller överpar. När drömkortet kommer på turn känns en check naturlig, har jag fel? (= Låta honom bluffa med AK, har han AA eller KK tror jag han betar också.) Efter min shove (ungefär potsize) på river tänkte han ut hela betänketiden, så det är möjligt att han la överpar. Kunde jag spelat handen bättre?

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $0.50(BB) Replayer

SB ($98.49)

Hero ($52.29)

UTG ($39.87)

UTG+1 ($79.55)

CO ($77.80)

BTN ($50.50)

 

Dealt to Hero T:spade: T:club:

 

fold, UTG+1 raises to $1.43, CO raises to $5.04, BTN calls $5.04, fold, Hero calls $4.54, fold

 

FLOP ($16.80) 2:heart: 4:spade: 5:club:

 

Hero checks, CO bets $9.50, BTN folds, Hero calls $9.50

 

TURN ($35.80) 2:heart: 4:spade: 5:club: T:heart:

 

Hero checks, CO checks

 

RIVER ($35.80) 2:heart: 4:spade: 5:club: T:heart: 6:diamond:

 

Hero bets $37.75 (AI), CO folds

 

Hero shows T:spade: T:club:

 

Hero wins $34.01

 

Är inte helt säker på att jag gillar floaten efter raise och re-raise med tiorna faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska definitivt spela liknande händer annorlunda mot nitreg i framtiden. Kul att ni delar era tankar kring handen, sådant hjälper mig mycket!

 

ShitSux: Entraction är tyvärr nitreg-tätt som fan. Lirade tidigare på microgaming med 50% rakeback men bytte till entraction då jag fick en bättre rb-deal (60%) och jag tycker dessutom bättre om bordsdesignen på entraction. På fredag-lördag kväll finns det schysst värde vid borden, men å andra sidan, det gör det på alla siter. Jag skulle egentligen inte kunna rekommendera entraction om du är nöjd med ditt nuvarande nätverk. Personligen tycker jag mycket om att lira med rakeback, även om det är dubbelt så hög rake jämfört med tex SvS så känns det skönt att "säkra en timlön" med hjälp av rakeback, och 60% tycker jag är riktigt bra.

 

(Sen vill jag ju inte ha fler nits där så håll dig undan för i helvete! ;-) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades klämma in knappt 1000 händer idag. Slutade break-even, dock nöjd med mitt spel bortsett från några misslyckade bluffar i början av sessionen. Låg back knappt 3 inköp som mest men lyckades hämta tillbaka förlusten. Slänger kanske upp någon hand senare om jag hittar någon intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kött är bland det bästa jag vet. Men fisk är nog det absolut bästa som finns.

 

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $0.50(BB) Replayer

SB ($50)

BB ($50.75)

UTG ($36.35)

CO ($58.28)

Hero ($51.75)

 

Dealt to Hero T:spade: T:diamond:

 

UTG calls $0.50, CO calls $0.50, Hero raises to $3, fold, fold, UTG calls $2.50, fold

 

FLOP ($7.25) 6:spade: 2:spade: 5:heart:

 

UTG checks, Hero bets $5.43, UTG raises to $14.48, Hero raises to $48.75 (AI), UTG calls $18.87 (AI)

 

TURN ($73.95) 6:spade: 2:spade: 5:heart: A:heart:

 

RIVER ($73.95) 6:spade: 2:spade: 5:heart: A:heart: 5:club:

 

Hero shows T:spade: T:diamond:

(Pre 53%, Flop 72.7%, Turn 65.9%)

 

UTG shows Q:heart: J:heart:

(Pre 47%, Flop 27.3%, Turn 34.1%)

 

Hero wins $70.95

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommentarer uppskattas! (Storleken på preflopraise=UTG betalade för att spela direkt)

 

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $0.50(BB) Replayer

SB ($50)

BB ($50.75)

UTG ($35.90)

Hero ($70.52)

CO ($50.75)

BTN ($89.83)

 

Dealt to Hero K:club: K:spade:

 

UTG checks, Hero raises to $2.50, fold, fold, fold, BB calls $2, fold

 

FLOP ($5.75) 3:club: J:heart: 9:heart:

 

BB checks, Hero bets $4.31, BB raises to $10.62, Hero raises to $68.02 (AI), BB calls $37.63 (AI)

 

TURN ($102) 3:club: J:heart: 9:heart: 7:club:

 

RIVER ($102) 3:club: J:heart: 9:heart: 7:club: A:spade:

 

Hero shows K:club: K:spade:

(Pre 81%, Flop 9.8%, Turn 4.5%)

 

BB shows 3:diamond: 3:heart:

(Pre 19%, Flop 90.2%, Turn 95.5%)

 

BB wins $99.25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur man får fram en graf i HEM över en speciell dag eller session? Går in på "graphed hands" och markerar de jag vill få en graf över men det fungerar inte...

 

Istället för All Hands där uppe så kan du ta Specific day eller After eller In Between!

 

Kommentarer uppskattas! (Storleken på preflopraise=UTG betalade för att spela direkt)

 

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $0.50(BB) Replayer

SB ($50)

BB ($50.75)

UTG ($35.90)

Hero ($70.52)

CO ($50.75)

BTN ($89.83)

 

Dealt to Hero K:club: K:spade:

 

UTG checks, Hero raises to $2.50, fold, fold, fold, BB calls $2, fold

 

FLOP ($5.75) 3:club: J:heart: 9:heart:

 

BB checks, Hero bets $4.31, BB raises to $10.62, Hero raises to $68.02 (AI), BB calls $37.63 (AI)

 

TURN ($102) 3:club: J:heart: 9:heart: 7:club:

 

RIVER ($102) 3:club: J:heart: 9:heart: 7:club: A:spade:

 

Hero shows K:club: K:spade:

(Pre 81%, Flop 9.8%, Turn 4.5%)

 

BB shows 3:diamond: 3:heart:

(Pre 19%, Flop 90.2%, Turn 95.5%)

 

BB wins $99.25

 

 

Spelar inte 6max alls, men gillar nog ett mindre 3bet på flop än syltning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...