Gå till innehåll

PLO50 6-max


Grubbla

Recommended Posts

Hej på er!

 

Hand från gårdagens session. Preflopp aggressorn har visat prov på galna spel tidigare under sessionen. Jag vet inte vilket besult som är rätt här. Berätta gärna hur du agerar och varför.

 

 

iPoker - $0.50 PL Hi - Omaha - 6 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

Hero (MP): $81.03

CO: $25.00

BTN: $120.20

SB: $48.75

BB: $50.00

UTG: $74.19

 

SB posts SB $0.25, BB posts BB $0.50

 

Pre Flop: ($0.75) Hero has 7:diamond: A:heart: T:heart: 3:diamond:

 

UTG calls $0.50, Hero calls $0.50, CO calls $0.50, BTN raises to $3.25, fold, fold, UTG calls $2.75, Hero calls $2.75, CO calls $2.75

 

Flop: ($13.75, 4 players) A:diamond: 8:spade: T:spade:

UTG checks, Hero checks, CO checks, BTN bets $10.31, UTG calls $10.31,

 

:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksam syn preflop, obv check på flopp när du har spelare bakom dig. Knappen har ju väldigt stor range här preflop. Men när han C-betar med såpass mycket spelare i potten så känns det som att han borde ha typ AQJx med kanske en spader suit. Då vi har top 2 minskar risken för att han har set. Ofta semibluffar han nog här. Vi synar och hoppas att turn blankar, best case kåkar vi vilket blir svårläst. Hela handen är lite kall då du inte har något drag bakom.

 

På turn pottar jag om det blankar, och checkar eventuell kåk då det är svårt att sätta oss på den. Obv vik om färg eller stege fylls på turn.

 

Om preflop aggressorn är en maniac är synen på flop mycket enklare.

 

Kul hand btw! Vann du? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en av de där händer som man måste gå bakåt för att se vad som bör göras.

 

Dvs, på floppen, hur mycket mer kan du förvänta dig? Om du spelat denna handen, och träffar floppen på detta vis då bör du också fortsätta.

 

Men, och detta är poängen, din kniviga situation beror på att du bara synade preflop. Så, ska du spela verkligen spela så du ser floppen?

 

Jag tycker att syn pre är svagt här. Skälet är att du inte har tillräckligt nötig hand, du har en nötflush, men med dålig potential för stegar och stegdrag. Alltså vill du INTE ha många spelare med dig till floppen.

 

Alltså bör du antingen lägga dig, vilket föreslagits redan, eller så bör du höja preflop. Med tanke på din read hade jag hellre haft AKxx än ATxx som du nu har för en höjning. Du vill dominera hans range så mycket som möjligt.

 

Du bör alltså fråga dig vad chansen är att fi stoppar in resten i mitten med vad som helst om du kontrahöjer preflop. Om svaret är att han gör det med istort sett vad som helst bör du inte kontrahöja utan lägga dig direkt.

 

MEN de flesta som spelar aggro höjer gärna men synar bara en kontrahöjning (om de inte har ett monster som AAxx då de 4-bettar). Denna syn som många gör är i regel en läcka du kan exploatera på alla "torra" floppar med en uppföljningsbet runt 65-75% av potten.

 

Ha kul!

 

 

Hoppas det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all input!

 

Tveksam syn preflop, obv check på flopp när du har spelare bakom dig. Knappen har ju väldigt stor range här preflop. Men när han C-betar med såpass mycket spelare i potten så känns det som att han borde ha typ AQJx med kanske en spader suit. Då vi har top 2 minskar risken för att han har set. Ofta semibluffar han nog här. Vi synar och hoppas att turn blankar, best case kåkar vi vilket blir svårläst. Hela handen är lite kall då du inte har något drag bakom.

 

På turn pottar jag om det blankar, och checkar eventuell kåk då det är svårt att sätta oss på den. Obv vik om färg eller stege fylls på turn.

 

Om preflop aggressorn är en maniac är synen på flop mycket enklare.

 

Kul hand btw! Vann du? ;)

 

Intressant analys. Funderade i samma banor som texten jag fetmarkerat. Då kom jag fram till att utg till stor sannolikhet har någon form av drag hand. Så bestämde jag mig för att betta pot för att ta hem potten nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slå upp pre eller folda.

Föredrar absolut fold pre med vild knapp kvar att agera direkt till vänster.

Vik pre om du blir 3b pre från knappen. Syna 3b oop suger, speciellt med icke-premiumhänder... och de kan du lika gärna 4betta.

 

 

Om du kommer till flopp, cbet+get it in mot vilda spelare.

Explovik mot instaraise från normaltighta och NITs.

 

****

 

 

Och viktigast: Byt bord eller position på bordet.

Sitta fullstackat med vilde direkt till vänster är sällan/aldrig EV+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som säkert någon före mig har skrivit, anledningen till att man inte spelar den här typen av hand från en dålig position är att såna här situationer uppstår. Om jag ändå hade hamnat i den här situationen hade jag utgått från stats på spelarna. Lite högre vpip och/eller cbet på PFR så kan man ju spela handen vidare. Jag lutar nog åt att syna och hoppas på en blank turn eller kåk. Om det kommer en blank hade jag nog bettat ut och check-decide med kåk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna, gillar varken fold eller c/r

 

Jag lutar nog åt att syna och hoppas på en blank turn eller kåk. Om det kommer en blank hade jag nog bettat ut och check-decide med kåk.

 

45 okända kort återstår och brädan är ungefär så våt den kan bli.

Vi har inte ens redraw på högre 2p och bakdörrruter ger oss max 5% om den nu duger.

 

Av de 45 kort som återstår är det 4 st som ger kåk (AA,TT) och 11 som är blanka (222,33,444,555)

 

=> 15 st "ok" kort, 30 st som suger mer eller mindre.

 

 

Ni som vill syna: Kul att i princip ge upp på 2 av 3 turnkort och sen flippa eller dra dött 1/3 av fallen om det åker in när man donkar?

 

 

****

 

Fold pre eller fold flopp som spelad imo.

 

 

Raise flopp endast om vi har fina/sjuka/idiotiska stats på våra FI som indikerar att topp 2 har ok deg-equity och/eller vi har duglig fold equity. Hör inte tillvanligheterna ens på PLO50.

 

****

 

...och som sagt, byt bord asap när du har lagtarden direkt till vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 okända kort återstår och brädan är ungefär så våt den kan bli.

Vi har inte ens redraw på högre 2p och bakdörrruter ger oss max 5% om den nu duger.

 

Av de 45 kort som återstår är det 4 st som ger kåk (AA,TT) och 11 som är blanka (222,33,444,555)

 

=> 15 st "ok" kort, 30 st som suger mer eller mindre.

 

 

Ni som vill syna: Kul att i princip ge upp på 2 av 3 turnkort och sen flippa eller dra dött 1/3 av fallen om det åker in när man donkar?

 

 

****

 

Fold pre eller fold flopp som spelad imo.

 

 

Raise flopp endast om vi har fina/sjuka/idiotiska stats på våra FI som indikerar att topp 2 har ok deg-equity och/eller vi har duglig fold equity. Hör inte tillvanligheterna ens på PLO50.

 

****

 

...och som sagt, byt bord asap när du har lagtarden direkt till vänster.

 

mm men du räknar inte in de gånger ett farligt kort kommer turn och det checkas till river och du antingen träffar eller vinner på showdown trots det farliga kortet. bara för att det är en farlig bräde behöver inte alla ha straight flsuh draw =) men jag håller med fold är förmodligen väldigt ofta bäst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...