Gå till innehåll

Nu ska jag framåt!

mceot

Recommended Posts

Efter som jag inte har några vänner som spelar nämnvärt mycket poker,så söker jag hjälp här.Har märkt att motspelarna blir bättre och bättre medan man själv står och stampar på samma ställe känns det som. Så jag tänkte skaffa någon form av poker program och lägga upp statestik här för att hoppas på lite vettiga förlag på åtgärder i mitt spel. Jag är ungefär lika Datakunnig som en två åring så inga förslag är för självklara.

Några frågor :

Vilket program är att föredra.

Klarar en 2åring att sköta det.

Hur är det med datorns minne om man börjar spara 1000tals händer.

Hur många händer måste man spela innan det är ide att lägga upp en graf här för analysering.

testade gratis versionen av pokertracker för ett år sedan ungefär hade efter mina 60 dagar hade jag ett ev på -ca 100 bb ett verkligt resultat på -ca 1500bb om jag fattat detta rätt så bör dessa kurvor vara i närheten av varandra eller?

Spelar nästan bara plo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter som jag inte har några vänner som spelar nämnvärt mycket poker,så söker jag hjälp här.Har märkt att motspelarna blir bättre och bättre medan man själv står och stampar på samma ställe känns det som. Så jag tänkte skaffa någon form av poker program och lägga upp statestik här för att hoppas på lite vettiga förlag på åtgärder i mitt spel. Jag är ungefär lika Datakunnig som en två åring så inga förslag är för självklara.

Några frågor :

1. Vilket program är att föredra.

2. Klarar en 2åring att sköta det.

3. Hur är det med datorns minne om man börjar spara 1000tals händer.

4. Hur många händer måste man spela innan det är ide att lägga upp en graf här för analysering.

testade gratis versionen av pokertracker för ett år sedan ungefär hade efter mina 60 dagar hade jag ett ev på -ca 100 bb ett verkligt resultat på -ca 1500bb om jag fattat detta rätt så bör dessa kurvor vara i närheten av varandra eller?

Spelar nästan bara plo

1. Smaksak, själv använder jag primärt Holdemmanager.

2. Nej

3. Användandet av programmet tar ju minne naturligtvis, men de tusentals händerna tar ju mest plats på hårddisken ;)

4. Lite beroende på vilken site du spelat på har du eventuellt rätt många händer liggande på datorn redan, isåfall kan du ju importera in dom.

gl med spelet och analyserandet

Länk till kommentar

1. Smaksak, själv använder jag primärt Holdemmanager.

2. Nej

3. Användandet av programmet tar ju minne naturligtvis, men de tusentals händerna tar ju mest plats på hårddisken ;)

4. Lite beroende på vilken site du spelat på har du eventuellt rätt många händer liggande på datorn redan, isåfall kan du ju importera in dom.

gl med spelet och analyserandet

Skaffade ny dator igår så jag har inga händer sparade

Lite därför jag frågade om minnet på datorn man villju inte packa den full direkt .

Länk till kommentar

Skaffade ny dator igår så jag har inga händer sparade

Lite därför jag frågade om minnet på datorn man villju inte packa den full direkt .

Har du en ny dator så kan du i princip försumma den plats som programmet och ett antal miljoner händer tar. Det blir inte särskilt mycket oavsett. Däremot kan datorn få det lite jobbigt att ställa frågor mot alla händer samtidigt men normalt sett avgränsar man säg till ett tidsintervall som t.ex. hittills i år. Kort svar, du behöver inte funderar på att det ska bli fullt.

Länk till kommentar

• 7 months later...

3.5k händer är i minsta laget och om du postar den kommer folk klaga på antalet händer.

Dock tycker jag att du ska posta den ändå eftersom det är nyttigt att lära sig hur man gör och dessutom ger det en rolig diskussion :-)

Gå till graphs, titta på din graf, klicka eventuellt på "refresh" för att uppdatera för de senaste händerna. Gör övriga inställningar du tycker är kul och studera hur utseendet på grafen ändras. Gör sedan något som liknar följande (fritt ur minnet)

1. högerklicka på grafen. Välj "save image as" eller något liknande.
  2. I dialogrutan som kommer upp anger du filnamn på din graf, klicka också i ett bra format (filtyp) t.ex. jpg (default är det .emf och det är fult)
  3. ladda upp bilden på något enkelt ställe t.ex. imageshack
  4. posta ett inlägg i din blogg, klicka på "infoga bild" och lägg in en av länkarna till din bild på imageshack.

Lycka till :)

Länk till kommentar

meen, lägg in bilden med img-taggar direkt såhäär

pokerresultet.png

Du tycks ha en viss periodicitet i dina svängningar. Brukar det gå bra i början av sessionerna och sedan händer något och så tappar du massa och så börjar det om liksom? :)

Länk till kommentar

Du tycks ha en viss periodicitet i dina svängningar. Brukar det gå bra i början av sessionerna och sedan händer något och så tappar du massa och så börjar det om liksom? :)

Brukar ofta börja med att tappa ett inköp eller mer.

Spelar nog i snitt ca 300händer per gång

Länk till kommentar

Okej, som sagt är 3.5k händer ingenting. Men om grafen haft fler händer skulle det vara intressant att undersöka om det som ser ut som ett mönster verkligen är ett mönster eller om det är slumpmässigt.

Periodicitet i svängningarna uppstår om du gör något (bra eller dåligt) t.ex. vid varje session eller varje dag i veckan eller whatever.

Orsaker kan t.ex. vara att man snabbt tappar ett inköp i början och sedan arbetar med att "jobba ikapp" resten av sessionen. Eller att man spelar bra i början för att sedan förlora en pott, bli arg och tappa lite mer. Och sedan upprepas samma mönster gång på gång.

Veckovis periodicitet kan uppstå pga spelschema, att man går ut och dricker / på helgen, fyllespelar, spelar mot folk som varit ute och festat, spelar när man är jättetrött efter fotbollen osv.

Månadsvis periodicitet kan uppstå av löneförhållanden et.c. (fiskarna får lön varannan vecka // varje månad osv).

Jag tycker dock inte du ska bekymra dig alltför mycket innan du samlat in lite fler händer.

Som Soni påpekade har du lite för stor diskrepans mellan show down (sd) och non showdown (nsd). Det vi i branschen kallar röda linjen :-) Din Aeiv ser olycksbådande ut.

Men grips inte av panik. Grafens utseende är ett komplex konsekvens av en mängd faktorer. Dessutom behöver du spela fler händer innan man kan säga något öht.

Spelar du på svenska spel är dessutom aeiv bäst avstängd eftersom tolkningen av den blir minst sagt komplicerad.

Länk till kommentar

plo 0,5/1$

stats ? vad ska jag leta efter

Har provat att få röda linjen att gå uppåt men då blir den blå mer lidande än den röda går upp.

ev kurvan kollade jag idag och konstaterade att den kan vara ganska missvisande beroende på vilken gata man får in pengarna på när man spelar pl. Alltså om man floppar topp set får in pengarna mot ett färgdrag har man ett ev på ca +70%

men om pl gör att man bara får in 99% av sin stack och tvingas syna med sin sista % på turn mot en färdig färg så har man ju egentligen spelat på samma sätt men fått ett helt annat ev

Länk till kommentar

plo 0,5/1

stats ? vad ska jag leta efter

Har provat att få röda linjen att gå uppåt men då blir den blå mer lidande än den röda går upp.

ev kurvan kollade jag idag och konstaterade att den kan vara ganska missvisande beroende på vilken gata man får in pengarna på när man spelar pl. Alltså om man floppar topp set får in pengarna mot ett färgdrag har man ett ev på ca +70%

men om pl gör att man bara får in 99% av sin stack och tvingas syna med sin sista % på turn mot en färdig färg så har man ju egentligen spelat på samma sätt men fått ett helt annat ev

Ja, potlimit är särskilt känsligt för just detta fenomen och plo är ett spel där man oftare försöker få in stacken. Dessutom har du rätt i att sd-kurvan och nsd är starkt sammankopplade och direkt beroende av i vilket spelklimat du befinner dig och vilken typ av spelare du är. Det betyder dock inte att dessa kurvor inte säger något, bara att du måste tolka dem med omsorg.

Länk till kommentar

shit så hjälpsam slaktavfall är, är det tomteluvan?

Jag blir ju alldeles varm i hjärtat över den värme du utstrålar i denna tråd. Julandan :)

Gillar din inställning OP! Rätt fantastiskt att du inte har fått ett endaste hatinlägg ännu, kämpa på med liret, sitt några timmar med omaha managern i veckan och pillra med det efter sessionerna, även om du gör det på ett simplistiskt sätt som att bara kolla de största potterna du spelat så är det bra, ditt egna minne(hjärnan) är ju rätt så jävig i frågan om hur du egentligen spelade i de största förlust/vinstpotterna, så kan vara bra titta på dem i replayern och gå igenom dem en gång till eller så.

Nästa steg, när du börjar bli lite van med omaha managern är att utveckla en HUD som du gillar, som visar den info du tycker är väsentlig för dina beslutstaganden. Var inte blyg för att leka runt i det, går alltid att välja default igen och börja om.

Tjo!

Länk till kommentar