Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 1,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
(Skrev för övrigt för rilleg:s skull, don't think it will be a recurring incident ;)

Du kunde inte hålla dig borta från en sån här intressant hand/händer ser jag... ;)

Bra och intressanta kommentarer från både dig och Hjort tycker jag.

Postad

tror jag leder mot shadsvet därav synen preflop

***** Hand History for Game 4532075667 *****

$1000 NL Texas Hold'em - Friday, June 16, 20:16:53 ET 2006

Table San Benito (No DP) (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of players : 6

Seat 4: shadsvet ( $1272 )

Seat 5: Two8off ( $980 )

Seat 6: konjakovic ( $1306 )

Seat 3: savoy_truffl ( $875 )

Seat 1: pmsnyc ( $2204.46 )

Seat 2: Makemyday_1 ( $970 )

savoy_truffl posts small blind [$5].

shadsvet posts big blind [$10].

** Dealing down cards **

Dealt to konjakovic [ Ts Th ]

konjakovic raises [$35].

>You have options at Skip Ahead (No DP) Table!.

pmsnyc calls [$35].

Makemyday_1 folds.

savoy_truffl folds.

>You have options at Table 100094 (No DP) Table!.

shadsvet raises [$140].

konjakovic calls [$115].

pmsnyc calls [$115].

** Dealing Flop ** [ 3c, 7d, 7s ]

shadsvet checks.

>You have options at Owl Island (No DP) Table!.

>You have options at Reel Lucky (No DP) Table!.

konjakovic bets [$275].

pmsnyc raises [$550].

pms är väldigt dålig o kan ha lite vad som helst, hur göra?

Postad

om jag tänkte snabbt lufta mina tankar angående q10 handen bettar jag till 70% ut på både a och b medans i 30% väntar in continuebetet från en kille som jag "vet" alltid gör det betet och sedan slår om honom och tar hem potten ifall gubbe 1 och 2 lägger sig bakom. Jag ger nästan alltid upp potten vid omslag eller syn på floppen om jag inte möjligen kan sätta dem på färgdraget.

Problemet med att checka floppen är att det kan kosta 300(omslagssumman) på flopp för att ta reda på om jag verkligen leder men då missar jag iofs continuebetet, medans beta rakt kan i en del lägen bara vara att kasta 100 dollar i sjön. Handen är väldigt komplex och varje läge är unikt och ett move kan vara rätt en dag och en annan helt fel.

Postad

Är det inte jättedåligt att checkrejsa om man sen ändå tänker folda lr checkfolda vid omslag lr syn? Isånafall kan man väl lika gärna göra det spelet med luft? Bet-fold eller checksyn röstar jag för i båda fallen.

Postad
Han sa att han körde det spelet mot notoriska contbettare :heart:

Det är ju fortfarande dåligt spel att checkrejsa om han tänker ge upp handen vid syn lr omslag.

Postad
Det är ju fortfarande dåligt spel att checkrejsa om han tänker ge upp handen vid syn lr omslag.

Inte om han får betalt av sämre händer som synar. Men det verkar i vart fall väldigt rätt konstigt i mina ögon att göra det som standardspel.

Jag kan spontant tänka mig att checkraise är rätt i en del fall (där man av någon anledning tror sig kunna isolera mot ett drag exempelvis), men normalt sett ger jag helt enkelt värde till dragen på turn och viker om det kommer något jättejobbigt kort.

Vet inte hur rille tänker, men jag antar att det är någon mer faktor än att kolla om han har bäst hand. Syn och kolla på turn kan ju faktiskt ge mer info i den bemärkelsen om exempelvis A i suit eller liknande kort kommer, plus att det är billigare.

Har också svårt att se värdet att beta ut mot så här många motståndare med QT eftersom det rensar värdet på handen rätt kraftigt. Iofs får man kanske värde av drag som synar snarare än höjer, och kanske någon bättre hand som viker, men och andra sidan gör det potten rackarns stor till turn/river vilket inte är så kul.

Anyway, jag hittar checksynen betydligt oftare än checkraisen.

Postad

I 30% av fallen sa jag att checkraisar handen då jag vet vem killen är som gör continuebetter annars bettar jag rakt ut, HAR JAG LÄST honom fel så måste jag vika vid ett omslag då han har en bättre hand... ni förstår tankegången, blir ett väldigt inviduellt spel hur jag gör i olika lägen och de flesta som inte har så stor rotation på spelargrunden håller nog med i mitt tänkande. tanken med checkraisen är ju att jag får bort vissa händer också då jag kan representera en väldigt stark, skulle jag då få det där omslaget så är jag slagen så d sjunger om det.. förstår ni tankegången?

checksyna är ett alternativ jag väldigt sällan använder i de här läget

Postad

Right, men då är vi ju tillbaka i den gamla "kan lika gärna raisa med luft och använda TPGK till att syna ned bluffar istället"-biten som diskuterats här ett par gånger.

Så bortsett de gånger man inte lyckas folda en bättre hand (eller en med många outs) så ser jag inte direkt fördelen med att syna till turn. Har du en sån read så känns det ju bättre att försöka få mer värde av honom än att försöka klippa av bluffen helt.

Och rimligen så borde ju handutrymmet bättre än TPGK som han är villig att beta och lägga mot en checkraise vara rätt litet.

Vad gör du förresten de 70% av tiden du inte kan PFR så bra att du tror att han fortsätter (eller kan honom så bra att du vet att han inte gör det med luft) och du får syn då?

Då sitter du ju i en stor pott, ur position med en hand som kanske är uppe mot ett drag eller kanske är uppe mot en bättre hand.

Postad

Min spontana tanke när man diskuterar situationen är att det är mycket svårspelat. Just därför synar jag i princip aldrig höjningar med denna hand ur position, det blir bara så förbannat svårspelat och det blir dyrt att ta reda på om man har bäst hand + att man lätt bli bortbluffad.

Postad

hjort jag förstår inte ditt resonomang här, du förklar för otydligt eller så är detj ahg som orkar läsa 1 mening:

för att enkelt visa hur jag löser sitsen : beta rakt ut de flesta av gångerna o vänta på ett svar, många av ggrerna är faktiskt potten min utan mothugg, får jag syn får jag tänka över sitsen och ofta vik mot omslag

när jag checkhöjer och får ett ställ oftast emot kan jag aldrig syna det stället, därför är min tanke att alltid beta rakt ut o ta reda på svaret direkt

frågan är hemskt komplex och ett move kan vara både rätt o fel beroende på olika händer som fi sitter med

vi kommer aldrig få ett bra svar i denna frågan tror jag men det skulle va intressant att på nåt sätt försöka på ett ungefär komma fram till vilket det mest vinnande movet vid flest tillfällen är..

Postad
Min spontana tanke när man diskuterar situationen är att det är mycket svårspelat. Just därför synar jag i princip aldrig höjningar med denna hand ur position, det blir bara så förbannat svårspelat och det blir dyrt att ta reda på om man har bäst hand + att man lätt bli bortbluffad.

man kan aldrig vika q10 suited mot en standardraise, hursomhelst är det helt rätt att vika om man inte träffar sitt färgdrag eller stegdrag eller en combo, man har ju bara investerat 35 dollar på 5/10 och många skulle nog helt enkelt vika redan mot ett flopp bet. det jag ville lite visa var att ju högre upp du spelar så hårdare spelar du oftast denna träffen, det var en av tankarna i diskussionen. många synar ju in för att oftast träffa bättre än ett topp par, men det skiljer ju sig åt...

Postad
jag tycker du spela för löst vad är egentligen dina preflopsstats efter pt?

alltså menar du PRE eller EFTER flop? För jag är alltså mittemellan TAG och LAG, men jag viker gärna mot FI efter en PFR om han är TAG men om jag har träffat TPMK och han har 30% PFR och 19%VIP måste jag som HERO spela ALL IN. Allt detta enligt POKEROFFICE

Postad

alltså menar du PRE eller EFTER flop? För jag är alltså mittemellan TAG och LAG, men jag viker gärna mot FI efter en PFR om han är TAG men om jag har träffat TPMK och han har 30% PFR och 19%VIP måste jag som HERO spela ALL IN. Allt detta enligt POKEROFFICE

använder själv inte pokeroffice, men hört att det är dahh shit.

Postad

Var tvungen att kommentera Damhänderna. Dessutom spelar jag hyfsat låg nivå (NL100 och NL50) så det kan ju vara intressant att se om mitt resonemang skiljer sig åt från highstaksespelarna

hand a) här checkar jag. Sedan synar jag eller foldar. Beroende på storlek på bettet och vem som betar. Jag är förmodligen mer benägen att syna den som raisade preflop eller den som sitter sist i position. På turn agerar jag utifrån vad för kort som kommer. Eventuellt så betar jag ut fullpot om något kommer som ser ut som att jag kan ha träffat bra (J, 8 eller om bordet parat sig), eller om jag träffar bra :). Får jag omslag på turn så lägger jag mig. Det här är en riktigt kass situation, låg chans att bluffa hem potten. Därför är jag alltid beredd att lägga mig mot mkt motstånd.

hand b) Här betar jag däremot ut 80-110% av potten. Resonemanget är som följer. Det är större chans att jag har foldingequity. Desutom har jag betydligt större chans att få syn av en säme hand (färgdraget). Paradoxalt sätt anser jag nog att jag har större chans att vinna denna pot. Får jag syn så beror det naturligtvis på vad som kommer på turn. Ibland så kan jag kontinuationbetta rejält om det kommer ett fjärde färgkort. Men jag gör det långt ifrån alltid. Beror väldigt mycket på vad för spelare jag spelar mot. Vid omslag är det inte annat än att lägga sig.

Bägge händerna är ordentligt veka. Skulle aldrig checkraisa på detta. Du förvandlar en ganska okej hand till en ren bluff.

Nåväl. Min analys. Fågel fisk eller mittemellan?

Postad

använder själv inte pokeroffice, men hört att det är dahh shit.

MEN PFR från UTG indikerar ju på en bättre hand än min TPMK? kan han ha TPTK eller raisar FI HERO för att BLUFFA för att få mig att lägga TPMK? mina stats på han är 88% PFR och 73%VIP, kan HERO i detta fallet lägga mot en LAG?

Postad
Var tvungen att kommentera Damhänderna. Dessutom spelar jag hyfsat låg nivå (NL100 och NL50) så det kan ju vara intressant att se om mitt resonemang skiljer sig åt från highstaksespelarna

hand a) här checkar jag. Sedan synar jag eller foldar. Beroende på storlek på bettet och vem som betar. Jag är förmodligen mer benägen att syna den som raisade preflop eller den som sitter sist i position. På turn agerar jag utifrån vad för kort som kommer. Eventuellt så betar jag ut fullpot om något kommer som ser ut som att jag kan ha träffat bra (J, 8 eller om bordet parat sig), eller om jag träffar bra :). Får jag omslag på turn så lägger jag mig. Det här är en riktigt kass situation, låg chans att bluffa hem potten. Därför är jag alltid beredd att lägga mig mot mkt motstånd.

hand b) Här betar jag däremot ut 80-110% av potten. Resonemanget är som följer. Det är större chans att jag har foldingequity. Desutom har jag betydligt större chans att få syn av en säme hand (färgdraget). Paradoxalt sätt anser jag nog att jag har större chans att vinna denna pot. Får jag syn så beror det naturligtvis på vad som kommer på turn. Ibland så kan jag kontinuationbetta rejält om det kommer ett fjärde färgkort. Men jag gör det långt ifrån alltid. Beror väldigt mycket på vad för spelare jag spelar mot. Vid omslag är det inte annat än att lägga sig.

Bägge händerna är ordentligt veka. Skulle aldrig checkraisa på detta. Du förvandlar en ganska okej hand till en ren bluff.

Nåväl. Min analys. Fågel fisk eller mittemellan?

alltså.. fallet är väldigt komplext och dina analyser kan i många fall vara rätt, framförallt på "lägre" nivåer då det är ett helt annat nötspel när man spelar för sina stackar, på "högre" nivåer kan man inte vika såna här lägen för jämnan för då blir man helt överkörd. vill man hålla sig utanför stora potter med marginella händer bör man som sagt spela den passivt medans man i många lägen inte här på högre nivåer kan ge upp den...

Postad

Rilleg:

haha.... inte för att vara dretig. Men delar de ut sämre kort på högre nivåer? Innebär det att min hand blir starkare i NL1000 än i NL100? Nej den typen av auktoritetsargument köper jag faktiskt inte. Skall du säga något om min analys så får du gärna förklara utifrån korten, spelet, readen eller något releveant. Inte bara säga att jag kommer att bli överkörd för att jag är mentalt beredd att lägga vid omslag. I bägge fallen här har vi ganska kassa händer där vi antingen leder marginellt eller är rejält slagna. Att spela om hela stacken utan bra read då är fel, vilken nivå man än spelar på enligt min mening. Sedan tycker jag inte att mitt förslag innebär att jag spelar särskilt passivt. I ena fallet betar jag ut direkt. I det andra flyter jag för att beta ut på turn givet att det finns läge för det. Skulle nog inte kalla det nötspel heller. Vem är det som har nöten? Inte är det jag iallfall.

Jag tror snarare att du har format en hypotes om hur man spelar på mindre nivåer och vill ha den bekräftad, no matter what.

• Skapa nytt...