Cyntax Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 CC 20-20. Vi är två kvar i handen på rivern. På bordet ligger Potten ca 2500 kr just nu. Jag sitter med Jag har kvar 4000 kr och Fi 5000 kr. Rivern kommer Cyntax check. Sigge bet 2000. Jag tänker syna, och ska räkna upp 20 st 100'kronors. Jag börjar med att lägga upp en stapel med 5*100'kronors, den nuddar knappt/marginellt linjen. Jag säger aldrig syn eller call. Då kastar Sigge upp Jag är slagen. Nu vill Sigge ha 1500 till. Men jag har ju aldrig sagt syn/call och har inte lagt in 2000 som är hans bet! Har jag synat? Måste jag kasta in 1500 till? ... eller har jag vunnit handen, för Sigges hand är död? Jag har hört en historia om när Sigge 1 gick all-in för 5200 kr och Sigge 2 (med 8k i stacken) kastar in 5000 kr och viker upp korten. Sigge 2 har bättre hand men förlorar för han har inte sagt syn/call och det fattas 200 kr! Vad anser ni om situationerna? Citera
HSvensson Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 CC 20-20.Vi är två kvar i handen på rivern. På bordet ligger Potten ca 2500 kr just nu. Jag sitter med Jag har kvar 4000 kr och Fi 5000 kr. Rivern kommer Cyntax check. Sigge bet 2000. Jag tänker syna, och ska räkna upp 25 st 100'kronors. Jag börjar med att lägga upp en stapel med 5*100'kronors, den nuddar knappt/marginellt linjen. Jag säger aldrig syn eller call. Då kastar Sigge upp Jag är slagen. Nu vill Sigge ha 1500 till. Men jag har ju aldrig sagt syn/call och har inte lagt in 2000 som är hans bet! Har jag synat? Måste jag kasta in 1500 till? ... eller har jag vunnit handen, för Sigges hand är död? Jag har hört en historia om när Sigge 1 gick all-in för 5200 kr och Sigge 2 (med 8k i stacken) kastar in 5000 kr och viker upp korten. Sigge 2 har bättre hand men förlorar för han har inte sagt syn/call och det fattas 200 kr! Vad anser ni om situationerna? Tramsigt om du ska vara tvungen att syna där imo och rätt korkat av honom att chansa på att dealern tyckte markerna nuddade vid linjen tillräckligt..Varför inte bara chilla? Tycker som sagt det vore lite sjukt om du varit tvungen att syna där.. EDIT: Sjukt också att du bara skulle syna där, bra read eller vadå? Citera
archtila Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 hans hand är död. Hört 40k potter i liknande sitts Citera
schumme Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 CC 20-20.Vi är två kvar i handen på rivern. På bordet ligger Potten ca 2500 kr just nu. Jag sitter med Jag har kvar 4000 kr och Fi 5000 kr. Rivern kommer Cyntax check. Sigge bet 2000. Jag tänker syna, och ska räkna upp 25 st 100'kronors. Jag börjar med att lägga upp en stapel med 5*100'kronors, den nuddar knappt/marginellt linjen. Jag säger aldrig syn eller call. Då kastar Sigge upp Jag är slagen. Nu vill Sigge ha 1500 till. Men jag har ju aldrig sagt syn/call och har inte lagt in 2000 som är hans bet! Har jag synat? Måste jag kasta in 1500 till? ... eller har jag vunnit handen, för Sigges hand är död? Jag har hört en historia om när Sigge 1 gick all-in för 5200 kr och Sigge 2 (med 8k i stacken) kastar in 5000 kr och viker upp korten. Sigge 2 har bättre hand men förlorar för han har inte sagt syn/call och det fattas 200 kr! Vad anser ni om situationerna? Hand 1 är inte en syn enligt mig om inte hela såsen är över linjen. Ser folk som har korten på/över linjen dagligen när dom kollar på dom, skulle dom va muckade då? Man skulle kunna ge dig ett beslut om du vill syna eller ej efter att ha sett hans kort, dina 500 tycker jag du ska ha tillbaks i vilket fall. Alternativt är hans AAA döda om man vill tilta honom riktigt... Hand 2 är ju absurt att man ska förlora. Han kan väl få rabatt på dom 200 då i så fall. Nu är jag ingen regelguru, men avänder mig av hyfsat sunt förnuft... Citera
JackVegas Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 I min erfarenhet så är dom extremt duktiga på döda händer på CC för folk som slänger upp för snabbt. Dom går förmodligen mycket på hur dina 5 marker kom till gränsen på linjen, om du placerade dom där eller om du skjöt dit dom. Citera
TotalFarsa Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 Först och främst ban på Cyntax för att han ställer frågan i Nybörjardelen Tycker det känns väldigt svårt att svara på. En såbn här situation måste man nog vart med om själv för att kunna ha en ordentlig åsikt. Av vad jag kan utläsa så antar jag att det är normales att skeppa upp marker utanför linjen och att detta i dealerna ögon inte räknas som syn förns man faktiskt skjutit in dom? Eller kör de på forward motion-konceptet? Either way, ni ska bägge ha en KITN. Du för att du inte deklarerar verbally vad du pysslar med (vilket hade undvikit missförstånd) och Sigge för att han är Sigge. Citera
Rebonius Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 Ett rimligt straff för hans misstag vore att du får folda (och förlora dina 500) eller syna för 1500 till och båda era händer lever. Om dina marker inte anses vara i potten så får du folda/syna/höja och har inte lagt in några pengar i potten på river. Jag förstår inte riktigt varför ni vill döda Sigges hand. Det kunde motiveras ifall det var flervägs, men han vinner inget på att visa sin hand och straffet står verkligen inte i proportion till brottet. Citera
FiSherman63 Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 Jag förstår inte riktigt varför ni vill döda Sigges hand. Det kunde motiveras ifall det var flervägs, men han vinner inget på att visa sin hand och straffet står verkligen inte i proportion till brottet. Det är väl uppenbart, OP och säkert de flesta andra i tråden är äckliga low life angle shooters. Inga konstigheter. Citera
emilio_15 Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 Om dina marker anses vara över linjen måste du syna för 2k. Om inte så får du folda. Hans hand är inte död. Citera
Drunken_Penguin Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 Sigge bet 2000.Jag tänker syna, och ska räkna upp 25 st 100'kronors. Lite osäker på matematiken här... du skrev fel, du tänkte obv raisa river Det är ju olika regler beroende på vart du spelar men jag kan tänka mig att om du gjorde en forward motion med chipsen mot linjen så räknas det som en syn även om nu chipsens värde inte var lika mycket som beten. Höll du bara på stapla de utan en forward motion och de aldrig nuddade linjen så är det nog inte en syn. Angående om sigges hand ska vara död eller inte hade jag tänkt på pokerkarman och aldrig callat den anglen. Har som sagt inte koll på CC:s specifika regler men tror det hade blivit dömt som ovan i tex vegas Gäller det vilken "forward motion" som helst? Mig veterligen är det fullt regelrätt att till exempel räkna upp marker för en syn, och sedan bestämma sig om man vill syna, folda eller höja. Att då inte få göra det utan att flytta markerna framåt mot linjen (ej över givetvis) låter ganska bisarrt. Citera
Cyntax Postad 19 April , 2011 Författare Rapport Postad 19 April , 2011 Först och främst ban på Cyntax för att han ställer frågan i Nybörjardelen Lite osäker på matematiken här... det var därför tråden hamnade i nybörjardelen! Citera
Drunken_Penguin Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 tycker du inte det öppnar upp för ännu mer bisarra angleshoot-situationer om tilläts stapla upp marker för en syn och sen skjuta fram dom så dom stannar ½ cm före linjen? Jo, givetvis, men det var inte riktigt syftet med min frågeställning. Att skyffla omkring markerna efter att man staplat upp dem i en full syn ska givetvis inte vara accepterat hur som helst, vad jag undrade var om en ursprunglig uppräkning av marker på ett "behörigt avstånd" till linjen kan ses som forward motion och framtvinga en call. Citera
starsonmars Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 Forward motion grejen lär inte gälla på CC då jag gjort det otaliga gånger och det har aldrig sagts nåt om det av varken dealer eller andra spelare. Vidare får vi skilja på vad som vore ett rimligt beslut, och vad som gäller som regler. Tekniskt sett är väl Sigges hand död enligt CC's regler om jag inte har helt fel, men iom deras fair play och beroende på brush så skulle jag väl vilja påstå att; du har inte synat, det är väl alla överrens om. Sigges hand dör inte men du får valet om att syna eller inte (vilket du uppenbarligen inte vill göra) Sjuk read fö att du bara vill syna. Personligen har jag fått min hand dödad i en 2k+ pot när jag trodde FI va all in med 80-120 kr kvar i röda marker. Visade upp min hand på floppen som jag ledde såklart. Bara vi två i poten. Brush kommer och dödar min hand. Strikt men helt enligt reglerna antar jag även om det inte känns rimligt. Citera
starsonmars Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 Ja, det är inte förbjudet, så vad är problemet? För att det är osportsligt? Citera
Freesco Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 Vilken stol nr satt du på? Jag antar att du satt på stol nr 4-7, eller, där det inte är så långt fram till linjen. Citera
Mr_Tight Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 Ja, det är inte förbjudet, så vad är problemet? För att det är osportsligt? Så du tycker ditt beteende det är helt ok/normalt? Citera
starsonmars Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 Så du tycker ditt beteende det är helt ok/normalt? Ja. Antar du tycker det inte är ok eftersom det är omoraliskt. Citera
Mr_Tight Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 Ja. Antar du tycker det inte är ok eftersom det är omoraliskt. Osportsligt, och skulle inte tycka det var omoraliskt om du fick en käftsmäll efter handen Citera
starsonmars Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 Du menar alltså att jag borde få en käftsmäll för att jag fejkar syn på river med forward motion... folk gör så mot mig ibland också, jag har dock inget problem med det alls. Varför skulle jag? Jag vet med mig att det inte hjälper dom som dom vill. Gör jag bort mig är det mitt eget fel. Spelets regler helt enkelt. Såg durrr göra en sån grej en gång också. Nån borde ju ha sparkat ihjäl honom efter pokermatchen. Citera
Hjort Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 Så typiskt CC att skapa jätteincitament för spelarna att vara vidriga angleshooters för att bekämpa ett misstag utan möjlig uppsida för den som gör det. Wp. On topic så borde första handen vara att Sigges hand lever och du får göra vad du vill (bluff obvs), alternativt om du suttit och försökt vidra in just den här situationen, eller ger starkt intryck av det, så är det syn. Om Sigges hand någonsin blir dödförklarad så bör samtliga inblandade få brinna i helvetet. Handen du recappar är bara för dum för att vara sann. Om det var så att hans 5000 åkte in så är det tillräckligt skäl för att stureplana stället Tommy Zethraeus-style. Tyvärr så gör så här dåliga regler att den enda stabilia lösningen är att alla spelare angle-shootar järnet. Ungefär på samma sätt som den enda stabila lösningen vid disconnects i hu-sng:er är att blinda bort den disconnectade. Citera
tågrånarn Postad 19 April , 2011 Rapport Postad 19 April , 2011 De 2 gånger jag sett sånt här hända på CC(gbg) så har det faktiskt skötts bra tycker jag. Båda gångerna har Sigges hand levt och Sigge2 fått spela utifrån det!.. En tanke som kom upp efter klippet "Cambiasso" postade. Finns/används regeln om forward motion på bord med bettingline? Citera
Recommended Posts