Gå till innehåll

Regelfråga, vinner jag potten?


J_T

Recommended Posts

Vad gäller i denna situation?

 

Liveturnering homegame, mörkar 100/200 jag i Bb (med 88) har 2000 i marker.

Fi på knappen med 2500 i marker.

Följande händer, fold till knappen som minihöjer till 400.

Fold av Sb.

Jag tänker lite sen skjuter jag in alla mina marker utom en som jag har cappat korten med (en 100 mark) Fi skjuter in sina marker och visar AK!

Han viker alltså upp sina kort vilket borde betyda att hans hand är död?

Jag har ju fortfarande 100 kvar och kan nu lägga mig eller syna hans höjning.

Hur hade det varit på ett casino alt seriös pokerklubb?

Fi sade att han trodde jag höjde allin men jag sa inget verbalt utan skickade bara in en höjning.

Någon som varit i liknande situation?

 

* Allmän regelfråga till Allmänn Pokerteori :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett casino eller seriös pokerklubb hade du till att börja med tydligt fått klargöra hur mycket du tänkte höja, att bara skjuta in en mängd marker i potten kan också på sina ställen resultera i en död hand såvitt jag vet. och eftersom du bara har 100 kvar (som du hade missat att skjuta in?) så skulle du ju alla dagar i veckan synat en höjning från honom, så sunt förnuft och vett och etikett säger mig att handen skall spelas som en all-in och bästa handen får potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det var inget försök, det blev bara så att cappmarken blev kvar och då hävdade någon att jag hade marker kvar och eftersom han slängt upp sina kort så skulle hans hand vara död.

 

Rent tekniskt så är det väl kanske så (vi körde på eftersom jag inte lägger mig ens med 27o i det läget) att hans hand är död?

 

Vill ju inte råka ut för samma grej när det är större summor/ viktigare turnering på gång och jag själv gör misstaget att skicka upp korten.

 

(Om du inte säger nått annat gills det som en syn, du höjde alltså inte)

 

Det kan ju inte bara bli syn då jag skickar in decimeterhög stapel med marker, där råder ingen tvekan om att det är en korrekt höjning eller?

Givetvis var det tänkt som en allin men det blev fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte säger nått annat gills det som en syn, du höjde alltså inte.

 

Det här är väl ett helt felaktigt påstående? Kan du utveckla lite mer varför det skulle vara så här?

 

Tycker också det verkar fel. Annat hade det varit om han hade haft en stor mark som han hade slängt in i potten men nu låter det som om han har en massa marker av olika valörer och då räknas det som en höjjning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man gå strikt efter "lagen" så är hans hand död. Jag skulle aldrig döma så - han har ju inte skadat någon annan än sig själv. Jag skulle döma efter lagens intention - att han inte visar sin hand för att få dig att avsöja någon tell är ju uppenbart - Jag skulle döma att han har höjt, och du får nu bestämma om du ska syna eller ej.

 

Tredje man påverkas ej av hans fel

Icke-felande sida (du) påverkas ej av hans fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är ute och cyklar, men jag har för mig att jag har hört en regel som lyder såhär:

Om nån bettar säg 200 och du skickar in en 500-marker räknas det som en syn, men om du istället lägger in fem 100-marker räknas det som en höjning. Yes?

 

helt rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är ute och cyklar, men jag har för mig att jag har hört en regel som lyder såhär:

Om nån bettar säg 200 och du skickar in en 500-marker räknas det som en syn, men om du istället lägger in fem 100-marker räknas det som en höjning. Yes?

 

Ja precis. Ska du slänga in en femhundring måste du säga att du höjer först annars blir det syn. Fem st 100-marker blir höjning. Exakt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett casino eller seriös pokerklubb hade du till att börja med tydligt fått klargöra hur mycket du tänkte höja, att bara skjuta in en mängd marker i potten kan också på sina ställen resultera i en död hand såvitt jag vet.

Lol, NEJ! Din hand dör inte för att du skjuter in pengar utan att säga hur mycket det är. Man behöver inte deklarera en höjning om man bara skjuter in flera marker, precis som det skrevs ovanför.

 

på cc skulle hans hand räknas som död.. iaf av dom historierna man har hört ;)

Det tror jag inte, möjligen om någon börjar skrika på brushen, men inte normalt. Dom som dealar brukar vara ganska generösa med sånna småfel så länge ingen klagar. Till och med en del stringbets brukar kunna gå igenom, så länge det inte är helt uppenbart, typ "jag synar och höjer dig".

Däremot har jag rättat dealern en gång på cc när jag skickade in en stor stapel marker, men sparade markern på mina kort och ett par som jag hade och lekte med i andra handen och han säger "All in" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet att undvika det där är ju att alldrig vända upp korten om inte dealern begär det.

 

Förhoppningsvis vet ju han vad han sysslar med, svårt att tänka sig att man skulle få handen dödförklarad om man vänder upp på dealerns begäran.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är ute och cyklar, men jag har för mig att jag har hört en regel som lyder såhär:

Om nån bettar säg 200 och du skickar in en 500-marker räknas det som en syn, men om du istället lägger in fem 100-marker räknas det som en höjning. Yes?

 

hmm... får man då slänga in 500ingen i potten och den räknas som 200? eller får man tillbaka 300? vore taskigt att förlora 300 på en sån skitgrej... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är ute och cyklar, men jag har för mig att jag har hört en regel som lyder såhär:

Om nån bettar säg 200 och du skickar in en 500-marker räknas det som en syn, men om du istället lägger in fem 100-marker räknas det som en höjning. Yes?

 

hmm... får man då slänga in 500ingen i potten och den räknas som 200? eller får man tillbaka 300? vore taskigt att förlora 300 på en sån skitgrej... :)

 

man får tillbaka 300, vore lite hårt annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt rent regelmässigt att det blir så att om du inte uttryckligen sagt att du är all in och han går allin och visar sina kort så får du eftersom du gynnas av informationen bestämma huruvida du vill syna eller lägga dig. Vet inte om detta är samma på alla ställen men när liknande situationer uppstått på UPS här i Uppsala så har detta varit linjen man gått på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är ute och cyklar, men jag har för mig att jag har hört en regel som lyder såhär:

Om nån bettar säg 200 och du skickar in en 500-marker räknas det som en syn, men om du istället lägger in fem 100-marker räknas det som en höjning. Yes?

 

hmm... får man då slänga in 500ingen i potten och den räknas som 200? eller får man tillbaka 300? vore taskigt att förlora 300 på en sån skitgrej... :)

Haha, det vore en fin regel! "Om du inte har några 100-marker kostar det 500 för att syna." Snacka om att det skulle bli krig om de små valörerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, NEJ! Din hand dör inte för att du skjuter in pengar utan att säga hur mycket det är. Man behöver inte deklarera en höjning om man bara skjuter in flera marker, precis som det skrevs ovanför.

 

Vad jag menade var att om man skjuter in marker i potten på ett otydligt sätt så är väl det vad som kallas "splashing the pot" och ett utmärkt sätt att fuska till sig extra marker på, och på många håll resulterar väl det i död hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, NEJ! Din hand dör inte för att du skjuter in pengar utan att säga hur mycket det är. Man behöver inte deklarera en höjning om man bara skjuter in flera marker, precis som det skrevs ovanför.

 

Vad jag menade var att om man skjuter in marker i potten på ett otydligt sätt så är väl det vad som kallas "splashing the pot" och ett utmärkt sätt att fuska till sig extra marker på, och på många håll resulterar väl det i död hand?

 

Det är två helt skillda saker. "Splashing" är när du skickar in markerna ända in i potten, bland dom andra markerna, då spelar det egentligen ingen roll om du säger "Jag höjer till 500" och skickar in fem hundringar eller om du skickar in fem hundringar utan att säga något. Det är lika fel endå eftersom folk inte kan se hur mycket det är och, som du säger, det blir väldigt enkelt att fuska då. Hur hårt det tas på beror på hur allvarlig "splashen" (dvs om det t ex är få marker så hinner man oftast räkna dem endå) är skulle jag tro, jag har aldrig sett någons hand dö pga det. Inte ens på kasinot, fast dealern brukar säga ifrån ganska skarpt när folk gör det och det händer inte så ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...