Gå till innehåll

NLT - Trn, KJ mot blindsteal m. halvdöd bordsimage


SaInT

Recommended Posts

Spelade en $5 Freezeout på prima igår. Gick riktigt bra, låg top 5 större delen av turneringen. Med 20 spelare kvar bestämde jag mig för att spela mycket passivare och mer eller mindre folda mig till en finalbordsplacering (10/139 som fick betalt). Jag börjar då med cirka 18500 med avarage på 10500. Slänger i princip bort all förutom AK och stora pockets, och eftersom jag aldrig fick dessa kort så slängde jag bort allt.

 

Bordet är väldigt loose, konstigt nog. Ofta är det 4-5 som ser flopen.

 

Efter ett tag så är det 15 spelare kvar. Min stack har sjunkit till cirka 16000 vilket är ungefär runt avg. Sitter på big blind och får KJo tilldelat. Ingen monsterhand direkt, min första tanke är att check-folda såvida jag inte träffar toppair.

 

Preflop

Active Players: 8

guillebolso posts small blind ($400)

SalnT posts big blind ($800)

...

fold

...

gabster raises for $1,600

guillebolso folds

SalnT calls for $800

 

Eftersom jag foldat i 20 mins så antar jag att knappen försöker sno blindsen ifrån mig. Även om jag foldat en hel del vill jag inte få den table imagen att jag drar mig från alla potter, så jag vill helst ta å vinna nu. Jag funderar på att gå allin direkt men det skulle vara en sån uppenbar re-steal och sitter han bara med ace high så är han ju favorit. Han har mig covered och jag har dessutom sett många väldigt skumma calls preflop av bland annat den här killen, så bestämmer mig för att syna och se vad som händer.

 

Total Pot $3,600

 

Postflop

Dealing flop ( :club: 6 :spade: 6 :heart: 2 )

 

SalnT checks

gabster bets $800

SalnT calls for $800

 

Borde kunna skrämma honom med en parad flop så länge han inte själv träffat. Vill dock inte dra in raisen förrens på turn så jag låter han beta ut där också. Potsize nu $5,200

 

Dealing turn ( :club: 3 )

 

SalnT checks

gabster bets $1,600

SalnT raises for $6,400

gabster calls for $4,800

 

Jaha, det där gick ju inge vidare, eller gjorde det kanske det? Jag ville inte dra nåt minimumraise och få en re-raise emot mig, men jag vill heller inte överbeta, utan betar ungefär pott.

Svårt att sätta honom på några specifika kort här, finns så många möjligheter. Hålstegen verkar mindre trolig, men clubdraw kanske? Lågt tvåpar? Tror däremot inte att han har någon sexa då jag väntar mig omslag på turn. Överkort måste jag räkna med, stealen kan ju ha varit en berättigad raise också. Även pocketpair är ett alternativ.

 

Potsize: $18,000

 

Dealing river ( :spade: 4 )

 

Ingen möjlig färg alltså men en femma ger stege. Check-fold ser jag inte som ett alternativ med en sån brutal pott. Då sitter jag på ungefär $8000 vilket är halva avarage.

 

En allin av mig tycker jag själv skulle likna en steal för mycket, och sätter han mig på en steal så dör jag. Jag tror alltså att chansen att han callar mig är större om jag går allin än om jag betar samma som på turn. Jag bestämmer mig för det sistnämnda och hoppas på det bästa.

 

SalnT bets $6,400

gabster calls for $6,400

 

Showdown

gabster shows ( :club: 6 :spade: 6 :spade: A :spade: T :spade: 4) one pair, winning $30,800.

 

 

Jahapp, han synade alltså ner med AT utan att träffa ett skit och drog hem en pott på dubbla avarage. Själv har jag $2000 och åker ut ett par händer senare.

 

Ska jag totalt skita i att spela den här handen? Fortsätta folda mig till finalbordet och försöka dubbla tidigt där? När jag nu bestämmer mig för att spela handen, var lägger jag mig, alternativt var spelar jag annorlunda?

 

* Kortar ner rubriken lite - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen turneringsexpert, men varför bestämmer du dig för att folda dig till en finalbordsplacering om du ligger bra till? Eftersom distributionen av prispengar oftast gynnar höga placeringar väldigt mycket är det bättre att sikta på höga placeringar om man har en chans. En enda förstaplacering är ju ofta värd tio stycken tiondeplaceringar. Fast visst är det roligare att hamna in the money.

 

/Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att min rulle på expekt är väldigt begränsad

Det låter ju som ett vettigt argument faktiskt.

 

För att gå vidare till handen. En vanlig stealhand är Ax (säger min begränsade erfarenhet) som du är underdog mot. Jag skulle nog luta mot en fold, och vänta på ett bättre läge. Om du foldat i 20 minuter borde du ju kunna steala själv.

 

Om du ändå tar en flopp så bör din försiktiga strategi vara att du träffar eller lägger dig. Om motståndaren har Ax (eller pocket pair) ligger du ju efter på alla floppar som du inte träffar. Någon som du sett göra många mysko calls (om än preflop) är ofta fel person att försöka bluffa ut.

 

/Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att min rulle på expekt är väldigt begränsad

Det låter ju som ett vettigt argument faktiskt.

 

Känns inte som ett vettigt argument, när du blir passiv för att din rulle är begränsad, så begränsar du även dig själv i ditt spel och därmed begränsas dina framgångar. Om du har en dominerande stack ändrar du lätt vilka kort som helst till AA, just för anledningen att folk vill hamna ITM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att min rulle på expekt är väldigt begränsad

Det låter ju som ett vettigt argument faktiskt.

 

Känns inte som ett vettigt argument, när du blir passiv för att din rulle är begränsad, så begränsar du även dig själv i ditt spel och därmed begränsas dina framgångar. Om du har en dominerande stack ändrar du lätt vilka kort som helst till AA, just för anledningen att folk vill hamna ITM.

 

 

Jo men nu är min låga bankrulle en förutsättning som inte går att ändra. Jag var beredd att sänka min snittvinst en aning för att ha en större chans att hamna ITM.

 

Liggat det var ju precis det jag försökte med (bluffs dvs). Men nu synade han ner med ace high å vann.

Är inte ett potbet på turn mer effektivt om man vill få ut någon än ett potbet på flop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Hur man spelar poker är väl upp till var och en, men jag hade iaf varit väldigt missnöjd med mitt spel om jag spelat den handen så.

 

Du krånglar till det på tok för mycket, tycker jag. Om du bestämmer dig för att sno potten redan på floppen, ska du försöka sno den redan på floppen, inte bli passiv, låta honom ta initativet och därigenom visa din relativa svaghet och göra honom potcommittad. Moståndaren ska inte behöva sitta och verkligen TÄNKA för att lura ut att du representerar en stark hand. Samma sak med din rädsla för att det framstå som du försöker sno potten. Vill du representera styrka så gör det ordentligt. Det känns lite som du håller på trappar dig själv här och lurar in dig själv i en halvmesyr till bluff med hög risk och ganska liten chans att lyckas.

 

Frågan är vad det är för hand du försöker representera. Med ett stort par hade du reraisat redan före flop. Med din tighta image lär det inte verka särskilt troligt att du sitter på en hand som 45 eller händer med treor och/eller sexor (vilket annars hade varit rimliga händer att checkraisa med på turnen). Din motståndare har alltså, redan där, anledning att tro att hans hand är bra. Vill du måla upp ett osant scenario för motståndaren, se iaf till att välja ett sannolikt scenario.

 

Sista betten går rakt ner i sjön. Han lär inte folda en 24 000-pengarspott för en 6 000-bet med kort som han tyckte att var värda att tas hela vägen till rivern.

 

Din motståndare är loose och kan spela lite vad som helst. Man kanske kan motivera ditt beslut att KJo till flopen mot honom, men väl där får du i det här läget antingen kasta handen eller visa ordentlig styrka direkt.

 

Men vad vet jag om poker?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte mycket om turneningspoker. men kanske borde du ha snabbt gått allin vid floppen? Då hade han nog nästan garanterat foldat AT. Så skulle jag göra om jag bestämmer mig för att ta hem potten när det är en sådan flopp på bordet. Om jag hade raisat 5-10xbb preflop, callar nån är det med största säkerhet att personen sitter med höga kort, eller hög PP. Då vet du att han kanske sitter på Ax Kx QQ QJ JJ. info man får preflop = viktigt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...