morberg Postad 22 Juni , 2005 Rapport Postad 22 Juni , 2005 Andra rundan på bordet för min del, inga reads. Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converter Preflop: Hero is CO with Td, Ac. 4 folds, MP3 calls, Hero raises, 2 folds, BB calls, MP3 calls. En limpare, bra hand och position. Höjer för att komma ensam med limparen. Flop: (6.50 SB) 3c, 7c, 8s (3 players) BB checks, MP3 checks, Hero bets, BB raises, MP3 folds, Hero calls. Standard av övriga att checka fram till mig och jag följer mönstret och satsar. BB checkraisar och nu börjar det bli lurigt. Han har alltså synat en höjning PF och CR mig på floppen. Potten ligger på 9.5 SB och jag behöver lägga ett till för att se turn. Jag har sex outs till TP (frågan är om det räcker så som BB har spelat) och ett par till för bakdörrsfärg och -stege. Turn: (5.25 BB) Jd (2 players) BB bets, Hero calls. Plockar upp ett hålstegsdrag och nu måste jag väl se river med fyra ganska säkra och tre lite mer tveksamma outs (räknar hålstege och tre ess, men kanske även tiorna ska räknas med?)? River: (7.25 BB) 5c (2 players) BB bets, Hero folds. Missar river och lägger mig. Final Pot: 8.25 BB Bleh. Jag är inte alls nöjd med handen, men hade samtidigt svårt att komma loss från den. Vad göra? Citera
Bjorn_ Postad 22 Juni , 2005 Rapport Postad 22 Juni , 2005 Att IBLAND ta frikortet på floppen när du har så pass svagt dragläge tycker jag inte är fel. Givet hur korten kommer ser jag dock inte hur du skall kunna "walk away" utan read. Hade förmodligen spelat handen likadant. Grejen är ju inte bara att du missar floppen utan att det också är så uppenbart att du gör det. Visserliggen kan du ha ett överpar men väldigt stor majoritet av händerna har du två överkort här och då är det ju "safe" att checkraisa om du alltid bettar. /Bjorn Citera
SasQuatch Postad 22 Juni , 2005 Rapport Postad 22 Juni , 2005 En limpare, bra hand och position. Höjer för att komma ensam med limparen. Hade inte höjt med den handen. Vill inte commita mig. Standard av övriga att checka fram till mig och jag följer mönstret och satsar. BB checkraisar och nu börjar det bli lurigt. Han har alltså synat en höjning PF och CR mig på floppen. Potten ligger på 9.5 SB och jag behöver lägga ett till för att se turn. Jag har sex outs till TP (frågan är om det räcker så som BB har spelat) och ett par till för bakdörrsfärg och -stege. Hade jag raisat pre hade jag skjutit. (du har ju bakdörrar med alltid trevligt och sätta dom) Om jag blir raisad där så callar jag, och sen foldar turn. Citera
Gyre Postad 22 Juni , 2005 Rapport Postad 22 Juni , 2005 En limpare, bra hand och position. Höjer för att komma ensam med limparen. Hade inte höjt med den handen. Vill inte commita mig. Varför inte höja här? Han spelar ju handen för att han tror sig ha bättre hand än den ensamma limparen och vill ha en heads up. En syn innebär att han troligtvis får med sig SB och BB vilket han inte vill. Ytterligare en nackdel är om knappen sitter på en marginell hand och synar så vår hjälte inte får position på alla. Om det är så att vår hjälte har bäst hand, vilket han kanske har 75% av gångerna så går ju merparten av limparens syn rakt ner i fikan på hjälten. Skulle det vara så att limparen är en passiv-weak tomte med tex AK-AJ så plockar han ofta potten med ett bet på floppen om den kommer lågt och limparen tomtar till det stort med en fold. Citera
SasQuatch Postad 22 Juni , 2005 Rapport Postad 22 Juni , 2005 En limpare, bra hand och position. Höjer för att komma ensam med limparen. Hade inte höjt med den handen. Vill inte commita mig. Varför inte höja här? Han spelar ju handen för att han tror sig ha bättre hand än den ensamma limparen och vill ha en heads up. En syn innebär att han troligtvis får med sig SB och BB vilket han inte vill. Ytterligare en nackdel är om knappen sitter på en marginell hand och synar så vår hjälte inte får position på alla. Om det är så att vår hjälte har bäst hand, vilket han kanske har 75% av gångerna så går ju merparten av limparens syn rakt ner i fikan på hjälten. Skulle det vara så att limparen är en passiv-weak tomte med tex AK-AJ så plockar han ofta potten med ett bet på floppen om den kommer lågt och limparen tomtar till det stort med en fold. Tycker inte om ATo, brukar bara calla den när någon limpat, visst raisar jag den ibland men oftast då SHT. Om någon callar min raise så har de oftast bättre kicker än T och då är jag commitad och förlorar. Å andra sidan om de inte har ess så foldar dom min flopp bet. Smyger jag den och träffar så får ofta betalt av ess med sämre kicker och av lägre par. Bara säger hur jag spelar säger inte vad som är rätt eller fel. EDIT: Jag raisar limparen som du gjorde om jag vet att han är loose och vill ha honom HU, men bara i cutoff eller button. Citera
Bjorn_ Postad 22 Juni , 2005 Rapport Postad 22 Juni , 2005 Om någon callar min raise så har de oftast bättre kicker än T och då är jag commitad och förlorar. Å andra sidan om de inte har ess så foldar dom min flopp bet. Smyger jag den och träffar så får ofta betalt av ess med sämre kicker och av lägre par. Altså öppningslimparen blir ju i princip så illa tvungen att calla vad han än har. Kan inte så någon hand som det är vettigt att öpningslimpfolda. Sitter det däremot någon bakom dig med ett bättre ess så gör dom ju ett misstag om de cold callar dig istället för att trebetta. Kan se vissa fördelar med att folda men att limpa och typisk hamna i en tre till femvägspott med ATo känns som en dålig idé. Visserligen kan du få betalt av ess med lägre kicker men å andra sidan blir du också ofta utdragen av tvåpar, stege, set etc om fler är med i potten. Dessutom kommer många på den här nivån betala av med Ax ÄVEN mot en höjning preflop. /Bjorn Citera
morberg Postad 22 Juni , 2005 Författare Rapport Postad 22 Juni , 2005 Dessutom kommer många på den här nivån betala av med Ax ÄVEN mot en höjning preflop. Bra synpunkt, det kan nog vara lite skillnad på motståndarna på 2/4 och 10/20. Citera
Recommended Posts