Gå till innehåll

Jag ska klonka åt världen


Donatorn

Recommended Posts

Hej kära kortspelsfantaster,

Mitt namn är *****, men ni kan kalla mig Don.

Jag besitter en dröm, en dröm att hjälpa andra människor i nöd.

 

Pokern har funnits i mitt liv i cirka sju års tid nu till och från. Av dessa sju år har jag spelat cash game sex år (med flera långa uppehåll), men har tyvärr gjort det mest grundläggande misstaget; att plocka ut vinsterna. Detta misstag resulterade i att jag aldrig nådde högre än nivån NL100. Jag studerade samtidigt under dessa år, och ni vet säkert hur fattig majoriteten av studenterna är. Så fort jag hade spelat ihop en godtycklig summa så plockade jag ut större delen av rullen och köpte elementära ting som bättre mat, ny säng, soffa och kläder. Inte nog med att jag cashade ut vinsterna, jag tog även långa uppehåll från pokern och "slösade" enormt mycket fritid på datorspel.

 

Turneringspoker

I slutet av 2009 testade jag på att spela lite turneringar, och tyckte att det var förvånansvärt roligt. Jag förstod inte varför jag hade spelat cash game alla dessa år och aldrig riktigt testat på turneringspokern. Min spelstil lämpade sig så mycket bättre för turneringar och jag kände en helt annan glöd än vad jag någonsin känt för pokern. En av tjusningarna med turneringspoker är att man exempelvis kan vinna 300 buyins en och samma kväll, vilket är omöjligt i cash game. En negativ sak med turneringarna är den brutala variansen, men det ska vi inte gå in på riktigt än!

 

Bankroll Management

I början på år 2010 satte jag in $250 och lovade mig själv att endast spela turneringar och att inte plocka ut en enda dollar under hela året. Jag arbetade deltid under denna epok och spelade i snitt 3-4 kvällar i veckan. Jag började med att spela micro MTSNG's (Multi Table Sit & Go's) med inköp på på max $4.4 (180 manna på Stars). Utöver mina hårda regler att aldrig ta ut pengar och att aldrig spela annat än turneringar, så lovade jag mig själv även att tillämpa en ytterst strikt bankroll management. På micronivåerna var det inte så mycket att göra då jag inte hade satt in så mycket från start, men så fort jag visade profit så fick jag endast spela nivåer där jag hade minst 200 buyins. Så fort jag skulle gå upp i nivå, så var jag tvungen att öka antalet buyins med 50-100 beroende på hur pass tufft motståndet var. Så innan jag började med $5-turneringar, var jag tvungen att ha en bankrulle på $1000-1500, och så fort jag började med $10-turneringar så var jag tvungen att äga $3500-4000.

 

Resultat

Eftersom motståndet på de lägsta nivåerna av turneringsspel är fasansfullt dåligt så tog det inte lång tid innan jag gick upp i nivå. Vid den här tiden spelade jag endast 2-4 bord åt gången, trots att jag varit van vid 9st shorthanded turbobord när jag spelade cash game. Anledningen till att jag började så pass försiktigt var just den att omställningen från cash game till turnering, short handed till full ring, är ordentligt stor. Sen samtidigt implementerade jag spel och strategier från diverse träningsvideos. Varje frukost innehåll minst en handanalys eller träningsvideo och för första gången under min pokerkarriär kände jag att jag utvecklades - jag andades poker, och jag tyckte det var roligare än någonsin.

 

När år 2010 nådde sitt slut, hade mina $250 förvandlats till $20 000. Det är ju ingen Blom-rush kan man ju tycka. Men glöm inte att jag endast spelat på deltid och att jag hade följt en strikt bankroll management. Det jag själv finner mest intressant av resultatet är dock att jag inte vann en enda turnering under hela året. Jag vann självklart flera $4 multi table sit and go's i början, men aldrig en turnering över 500 spelare. Ett undantag är en turnering som jag ledde när vi var fyra spelare kvar, där vi kom överens om en deal, men det räknas inte som en första plats i min bok. Jag vet inte hur många gånger jag gick in som chipleader inför heads-up och fick in det bra, det räckte helt enkelt aldrig. Variansen har många lustiga sätt att visa sin

kärlek på.

 

Drömmen

Många lyckade pokerspelare har på senare dar frågat sig "vad har jag tillfört till omvärlden?". Många inser att de har missat mycket annat som personlig utveckling och kanske socialt umgänge. Jag har själv funderat i dessa banor, främst på vad jag tillför genom att indirekt stjäla andra människors pengar genom kortspel (som förhoppningsvis har råd att förlora dem!). Jag har enda sen yngre år drömt om att ge mig ut i stora vida världen och se den från olika perspektiv. Att personligen få hjälpa fattiga/sjuka människor, ekonomiskt men även tjänstmässigt. Ni förstår säkert vid det här laget att jag tänker lite i samma banor som Greenstein a k a Robin Hood of Poker. Den enda skillnaden är väl den att jag inte bara vill skicka över pengarna direkt till hjälpfonder, utan att även att få komma ut på fältet och kanske bygga hem åt folk i nöd.

 

largemk.jpg

 

I slutet på förra året bestämde jag mig för att satsa helhjärtat på pokern en sista gång. Min plan ser ungefär ut så att jag vill spela in så mycket pengar jag kan innan det "är för sent" att bli rik på det. Jag vill investa mycket av pengarna och få dem att växa undertiden som jag spelar in ännu mer. Jag vill nå de högre nivåerna på nätet inom turneringsvärlden och gärna spela någon WSOP (självklart på min bucketlist). När jag anser att min ekonomiska framtid är någorlunda säkrad, ger jag mig ut i världen och kanske jobbar några år som voluntär. Allteftersom mitt kapital växer, kan jag skänka bort mer och mer pengar till behövande. Jag får då min personliga utveckling, mer socialt umgänge och framför allt; jag tillför äntligen något.

 

Jag gillar att leva simpelt, så länge jag har mat för dagen och tak över huvudet så är jag lycklig. Därför känns det bara naturligt för mig att dela med mig. Jag tänker samtidigt inte spela moraltant och påpeka att de flesta andra är materialister. Jag älskar själv teknikprylar (viktigt att man har bra grindprylar i alla fall ;-)). Men de kommande åren kommer jag att bo billigt, ej köpa bil eller något annat som jag verkligen inte behöver. Vartenda öre ska investeras, antingen i aktier eller dyrare turneringar.

 

Delmål 2011

Innan domedagsåret 2012 träder in, så ska min bankrulle vara över $100 000. Så att jag lagom till det nya året har råd med lite dyrare turneringar. Jag kommer att bromsa in min strikta bankroll management till runt 600-700 inköp om jag inte känner att motståndet orsakar "overkligare" varians än innan. Men desto fler inköp man har, desto mindre tär en downswing på psyket. Ett par andra delmål är att spela mer live, kanske kvala in till lite mindre events/sidoevents samt att ta upp nya spel som 2-7 och Badugi.

 

Jag har gått från att spela 2-4 till 16 turneringar simultant. Hittills i år har jag spelat cirka 1500-1600 turneringar, och min rulle har ökat med ungefär 60%. Så jag vill verkligen inte klaga på starten av året. Om jag uppnår mitt mål för 2011 utan en jätteklonk, så kommer vinstkurvan att vara exceptionell/icke linjär då jag kontinuerligt går upp i nivå i samband med rulleökning. Alltså gissar jag på att jag ligger lite "före" schemat, men det kan minst sagt vara ett måste, för plötsligt får man besök av Mr. Varians och hans rosa jättedildo.

 

Den som aldrig tiltar är omänsklig - jag ska bli omänsklig

Under alla år har jag varit en lättirriterad människa när det gäller att stå på fel sida om turen. De sista månaderna har jag tränat något kopiöst på att inte påverkas alls av varians. Det är onekligen den absolut svåraste delen av poker. Men jag tiltar numera nästan aldrig, d v s jag låter inte mitt spel påverkas av overkliga utdragningar. Däremot svär jag fortfarande när jag drar hattrick av no-cash dagar p g a runbad-våldtäkt. Hursomhelst så är målet där att i framtiden inte ens rycka på ögonbrynen när man bubblar finalbordet i en söndagsturnering på en 5%are.

 

Varför jag skriver här

Jag låter dagboken bli min röda tråd, och förutom att dokumentära min resa till drömmen, så önskar jag även på att få utvecklas tillsammans med er. Jag kommer att posta många händer och tar mer än gärna emot konstruktiv kritik! Sen hoppas jag självklart att jag kommer att tillföra något också.

 

Wow, det blir ett överviktigt förstainlägg, jag hoppas någon stackare orkade ta sig igenom hela!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill först tacka för de koncisa men fina orden!

 

Söndag - turneringsspelarens heliga kyrkodag

Folk är mycket sämre helgdagar, framförallt söndagar. Många är alldeles för överaggressiva, vilket jag älskar att utnyttja genom att bara syna ner ned med starkare händer och låta de barrella av sin hela sin >80bb stack.

 

Bubblade ett finalbord, kom top 30 i ett par (>2000 fält) och mincashade en hel del - d v s ingen rekorddag direkt. Men jag är ändå rätt nöjd de dagar jag går break even eller lite plus, men idag tycker jag att jag ändå att jag var värd i alla fall en schysst placering av alla deep runs.

 

Har inte direkt några superintressanta händer att posta, förutom denna som var något intressant: http://www.pokerhand.org/?6009757P

 

Motspelaren är en riktig lag med stats på 35/18/15 över 200 händer. När han checkar så bettar jag för värde, när han raisar tror jag att det är luft eller semibluff nästan varje gång. Eftersom han är aggro som han är så sätter jag honom aldrig på Ax här då han limpat till mig. Han kan ju raisa eftersom att jag inte bör ha mycket på den floppen heller. Jag fortsätter min bluffcatcher på turn och bestämmer mig för att vika river om otäckt kort faller.

På rivern kommer även flushen och jag genomför min plan när han lägger ett väldigt värde-aktigt bet.

 

Hur tycker ni jag spelade handen, borde jag checkat bakom flop och sen syn/syn eller borde jag synat även rivern så som jag spelade den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag lyckas jag bubbla finalbordet till en 30k Guaranteed genom det här briljanta spelet: http://www.pokerhand.org/?6011301P

 

Killen stealade 50% av potterna preflop och öppnade kanske 20% BvB. Jag kände att det var ett bra läge att ta ställning. Jag vet dock inte om denna shove är -$EV då det är på finalbordsbubblan. Jag låg dock näst sist och prisstrukturen var ganska långsam uppåt till top 5.

 

Någon som orkar räkna på dollar EV:t åt mig? :rolleyes:

 

Själv ångrar jag spelet då jag hade bra reads och edge över de övriga spelarna, det är alltid lika tiltande att bubbla finalbord!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till, kommer följa denna dagbok!

 

God idé och stort gl!

 

Vilka siter lirar du på huvudsakligen?

 

Tack!

 

Jag spelar främst på PokerStars och Full Tilt, men mixar upp det ibland med PartyPoker också. Jag finner ro i att siterna har synkroniserade pauser så att man hinner hämta mat, gå på toa eller stretcha utan att missa händer :-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort lycka till!

 

Detta skall följas !! lycka till !

 

Den i särklass roligaste inledning jag läst, ska bli riktigt kul att följa denna dbn och jag menar verkligen det. Vi kommer säkert mötas en del på borden framöver :) Stort gl!

 

Tack boys!

 

Dagens session började vidrigt med en sömnattack, som i sin tur satte mig på tilt. Jag blixtavregistrerade de resterande turneringarna och försökte fokusera på de 10 som jag var kvar i. Tyvärr resulterade min trötthet i ULSP-spel (Ultra Lag-Swede Play) och jag barrelade av stacken i flera av turneringarna och fick syn av diverse underpar/andrapar :mrgreen:. Något som jag återkommande säger till mig själv innan jag påbörjar sessioner: "Bluffa aldrig på de lägre nivåerna! Och kan jag inte hålla mig, bluffa åtminstone inte den fiskigaste spelaren vid bordet som tror att toppar är det samma som floppad royal".

 

Otroligt nog tog jag ett finalbord trots mitt halvkassa spel, men bustade AA vs KK chiplead pot och åkte därmed ut på 8:e plats. Jag somnade nästan direkt efter och fick nu även en snévriden dygnsrytm på köpet! :evil:

 

Imorgon tar vi nya tag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inatt lyckades jag bubbla 2st finalbord på fält med 300 och 1100 spelare. Men jag lyckades också plocka 2st finalbord, dock räckte flipparna inte ända fram och jag slutade 4/250 och 5/550.

 

Slutade lite plus för dagen i alla fall, ikväll ska vi se till att det blir en ordentlig plusvecka så jag med gott samvete kan ge mig ut på lördag och vara lite social 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en fruktansvärd förödelse orsakad av moder natur :cry:.

 

Nu hade det varit läge att dra iväg och arbeta som voluntär... Timingen är verkligen inte perfekt (som om någon tsunami är bra timad), får väl nöja mig med att donera lite av vinsterna tills vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en fruktansvärd förödelse orsakad av moder natur :cry:.

 

Nu hade det varit läge att dra iväg och arbeta som voluntär... Timingen är verkligen inte perfekt (som om någon tsunami är bra timad), får väl nöja mig med att donera lite av vinsterna tills vidare.

 

http://pokerforum.nu/forum/off-topic/62081-skaenk-1-av-din-manadsvinst-till-barncancerfonden.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Härligt!

 

Gl Gillar skarpt dina värderingar och dit tillväga gångsätt! Önskar också jag kan jobba upp mitt pshyke lite.. Några tips?

 

Det bästa tips jag kan ge dig är att vara glad och nöjd så fort du spelat bra. Synar du en allin-bluff på turn och han rivrar 2-outaren för att bubbla dig från finalbordet så ska du klappa dig på axeln istället för att boxa skärmen / öppna fönstret och skrika random könsord ;-).

 

Jag är själv långt från där än, men känner att jag har kommit en bra bit. Man ser många proffs på TV som använder ordet "sick" efter att ha förlorat en standard jävla 70/30, jag tycker det är så oprofessionellt. Inte minst påverkar det humöret att låta sig bli brydd av resultaten, det påverkar även spelet även om man inte märker det själv.

 

Nattens monstersession

Cirka 45 turneringar spelade, varav ett finalbord (allin pre och 2-outad river för en 7e plats). Slutade ca -$700, vilket är ganska standard numera de dagar jag inte plussar. Nu ska jag dra och gymma innan jag går och lägger mig haha, så slipper man stressa med det "imorgon".

 

Ha en trevlig helg alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det dags igen att få smaka på den skitiga sidan av myntet!

 

Jag gjorde en jävligt onödig bluff i en av turrarna, jag försökte reppa flushen och tycker själv jag gjorde det rätt bra, förutom att mitt bet turn skulle vara något större så min shove inte blev så stor på river då. Han kunde likaväl haft andraparet här, men denna spelaren var inte så tänkande enligt mina notes, han såg väl att han hade tvåpar och att det är en bra hand.

 

http://www.pokerhand.org/?6023203P <--- Dålig eller godkänd?!

 

Denna handen dock vet jag inte om den är så dålig, jag ville lägga rivern men såg inga värdehänder förutom KJ, set/tvåbar borde han slagit om i alla fall på turn.

 

http://www.pokerhand.org/?6023205P

 

Killen spelade väldigt ABC. De flesta dragen kom inte direkt dit heller forutom 9T så det finns ju bluffar i hans range, men på river ser hans bet så värdeaktigt ut :roll:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skön db! Hmm, i första handen håller jag med om att bluffen på rivern blir aldelles för stor. 1/2-2/3 hade nog varit bättre än överpushen. Du hade ju också kunnat ge upp den efter att försöka steala turn. Men ja, lite lägre bet e nog de bästa där.

 

I andra handen känns det som att han bluffar väldigt sällan där, speciellt som det ser ut som att du har den typ av hand du sitter på, och väldigt många i turrarna callar av med den typen av hand där. Så ja, jag hade nog föredragit fold, trots att han kanske inte kan ha jättemånga händer som slår dig där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GL! Ska följa den här.

 

Hej!

 

Skön db! Hmm, i första handen håller jag med om att bluffen på rivern blir aldelles för stor. 1/2-2/3 hade nog varit bättre än överpushen. Du hade ju också kunnat ge upp den efter att försöka steala turn. Men ja, lite lägre bet e nog de bästa där.

 

I andra handen känns det som att han bluffar väldigt sällan där, speciellt som det ser ut som att du har den typ av hand du sitter på, och väldigt många i turrarna callar av med den typen av hand där. Så ja, jag hade nog föredragit fold, trots att han kanske inte kan ha jättemånga händer som slår dig där.

 

#1: Instämmer!

 

#2: Precis min tanke med, min hand känns väldigt face-up där och han värdebettar väl sällan sämre kung.

 

För övrigt hade jag en horribel söndag, och en ännu värre måndag. Igår gick det OK (ett finalbord dock 6:e plats och B/E för dagen). Idag har jag slängt in en paus och återgår till klonkjagandet imorgon 8-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Who's there?

 

 

dildoman.jpg

 

 

Just precis så, Mr Varians har valt att fortsätta komma in till mig på nätterna. Springer otäckt dåligt nu och jag ligger ca -$3000 för mars. Men i turneringar har man i alla fall hoppet varenda dag då det kan vända på en fin klonk, sen är det ju snart söndag också då vi skottar lite såklart! :mrgreen:

 

Här kommer lite intressanta händer som jag gärna vill ha feedback på:

 

Killen kom precis till bordet så har inga reads på honom.

http://www.pokerhand.org/?6032032P

 

Jag kan inte direkt sätta honom på något, men varför övershovar han 73bb river? Sätter han mig på just toppar/andrapar? Turneringen är bara en $20 freezeout på FTP så en slaskig bluff är trolig, men de har oftast nötterna när de väl ska ha in det här. Dock är de enda nötterna jag kan sätta honom på är TT.

 

Jag har ju samtidigt undereppat min hand något såvidare jag inte slowspelat set, nej jag vet inte, blev smått kluven om det var en tight fold :oops:.

 

Motspelaren är en ultranit med stats på 3/3 över 150 händer i $26 freezeout på FTP.

http://www.pokerhand.org/?6032024P

 

Vill direkt sätta honom på 99 här, men det vore ju lite väl Daniel Negreanu-aktigt. Jag tror absolut han balanserar floppad flush/set/AA genom just denna linje han tar och checkar turn för att verka svag eller inducera bet samt potcontrolla. Mot en lösare spelare så tycker jag själv att syn river är bra i längden då det ser ut som om jag är den som drar, men eftersom ultranits inte har bluffar i sin range så tror jag fold är godkänt här...eller vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...