Gå till innehåll

Världens bästa backgammonspelare

sankento

Recommended Posts

Det var ett tag sen jag skrev något och den enkla förklaringen är att det inte hänt något speciellt. Idag har jag dock börjat med match 3 i Masters Norm turneringen jag är med i.

Spelade precis första set, alltså första matchen till 13. Och det gick helt okej, varit inne i ett skönt stim eller vad man ska kalla det och det känns som att allt lir gjort att jag blivit mycket bättre på senaste tiden. Börjat spela bättre och bättre och framförallt är det flytten som jag gjort framsteg på och jag känner mig relativt säker "hela tiden" vilket alltid är skönt.

Jag vann i alla fall set 1 med 13-7 mot en kille som heter Ianchor typ :mrgreen: Alltid skönt att vinna första rundan och spelet var helt okej. Jag gjorde en megabluder dock i början som sabbade scoren liten men den hamnade runt 5.2 vilket inte är megabra på något sätt men det var en del kniviga partier som sabbade scoren. Känns ändå helt okej.

Vinner jag andra matchen mot honom så ligger jag riktigt bra till i turneringen eftersom jag redan spelat 1-1 mot de två tuffaste motståndarena!

Eventuellt så spelar jag första set mot en annan motståndare nu precis medan Ianchor är på gymmet vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 276
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har ju som mål att kunna bli en av världens bästa backgammonspelare en vacker dag (ja det är viktigt med mål) sen kan man tycka vad man vill om det målet, det är en annan story.

Jag spelade i alla fall min 4e match nu i den där Master Norm-turneringen och då satt en av backgammonvärldens legender, som har skrivit flera böcker och som är allmänt känd på alla sätt. Han är med på top 32 list av backgammonvärldens giganter (ingen riktig koll på hur den listan fungerar) hur som helst är han riktigt duktig!

Han satt som sagt och kikade på vår match (jag förlorade tyvärr) men han var väldigt imponerad av mitt spel och tackade för underhållningen i chatten under matchen och passade även på att skiva ett privat meddelande till mig efteråt och berätta att han tyckte jag spelade riktigt ritkigt bra och att det var en fröjd att se en sån bra backgammonspleare från Sverige. :mrgreen:

Sånt är alltid roligt att höra! (och ja jag spelade även bra enligt datorn 3.8 slutade det på) ;-)

Länk till kommentar

Jag skrev för ett tag sen att jag skulle försöka höja min ranking på GridGammon och ligga stabilt över 1900. Nu har det gått ganska bra, jag har spelat riktigt bra och även haft lite flax men har senaste månaden legat runt 1940-1950 på rankingen vilket är riktigt riktigt bra (få spelar som har så hög ranking)

Men eftersom man alltid ska sträva efter att bli bättre och utvecklas (tävla med sig själv) så tänkte jag sätta upp ett nytt mål att komma över 2000 :mrgreen: något som är äckligt svårt och det kanske är 10 spelare som jag vet om som har en ranking över 2000.

Men vem fan kommer ihåg en fegis?

I morgon är det dags för seriematch igen, vi möter mitt gamla lag vilket alltid är spännande!

Nu blir det mer lir hoppas pokern går bra för alla!

Länk till kommentar

Det känns som en halv evighet men nu är äntligen den 4e rundan av Nations Cup avslutad och det är lottat och klart för runda nr 5!

Vi är fortfarande obesegrade och ligger fortfarande på en delad andraplats :-) dock tillsammans med 5 andra länder som har precis samma poäng som oss.

Vi kommer få möta Turkiet (ingen som helst koll på deras lag) men vi har 2 veckor på oss att spela våra 4 matcher och förhoppningsvis kan vi få till en viktigt seger här. Man spelar ju bara 7 matcher så väldigt viktigt att vinna denna om vi vill vara med och slåss om segern!

Återkommer med mer info när våra matcher är bokade

Länk till kommentar

Jag har precis "förhandlat" fram en stejk deal som ger mig möjlighet att spela live-turneringar varje vecka. I Stockholm så finns går det turneringar hyffsat regelbundet, varje Torsdag, (dock brukar det finnas litet intresse för dom) och sen varje Söndag (söndagarna brukar få fler spelar och större intresse)

Då det nästan aldrig är några som spelar på Torsdagar finns det inte speciellt mycket värde att hämta där men Söndagsturneringarna där det är ett högre inköp och oftast lite fler spelare, finns det förhoppningsvis värde :-D

Kul som fan om ni frågar mig! Nu ska det spelas liveturneringar utav bara h-vete

Länk till kommentar

Seriematch i Stockholmsserien igår och äntligen fick vi med oss ett riktigt bra resultat. Vi mötte ett av mina gamla lag (alltid känslosamt) och hade helt klart tärningarna på vår sida. Matchen slutade 7-1 :lol: vilket är vår största seger so far och något som gjorde att vi seglade upp på delad förstaplats i tabellen.

Jag filmade som vanligt min match men har bara hunnit med första matchen som jag förlorade med 5-7 (ska sätta mig med andra nu efter frukosten) spelade helt okej men det är fortfarande så att jag gör lite onödiga småmissar för att jag spelar för snabbt :-( Lite irriterande men det är väl bara att lära sig att jag måste komma in i samma känsla när jag spelar live som på nätet.

Många av de flytten som är knas sen i analysen hade jag aldrig gjort på nätet vilket känns dumt. Men men, match nr 2 vann jag med 7-0 och förhoppningsvis gjorde jag mindre slarvfel där.

Efter 1-1 för egen del ligger jag nu delad 2a i "skytteligan" och klättrade några snäpp på rankingen. Jag la ju upp ett rankingmål för GridGammon och givetvis måste jag ha ett rankingmål för den riktiga rankingen också. Ligger för närvarande på blygsamma 1552 :oops: något som inte alls är speciellt bra och målet för året får väl vara att försöka jobba sig upp till 1580-16000 snåret i alla fall.

Nu ska jag sätta tänderna i match 2

Länk till kommentar

Fan jag måste bara skriva av mig lite. Vet inte riktigt vad som hände men jag slog rekord i "bra spel" ikväll. Det hela började mot en kille från USA som tjatat om att spela i 4 veckor snart och som hela tiden smörar rumpan av sig (fråga mig inte varför)

Det blev en lång och krånglig match med ett galet backgame i ena rundan (dom som är absolut svårast att hitta rätt flytt på) jag förlorade givetvis matchen med 6-7 efter att han träffat ett skott i slutet :-( Men lika glad va jag för det när jag såg analysen som landade på 1.4 ?!?!? vilket är helt sinnessjukt bra i en lång match med svåra beslut.... det är riktigt bra i vilken match som helst iofs men just denna va det galet.

Sen fortsatte jag på inslagen bana. Jag hyvlade av en riktigt duktig Iranien med 7-0 och lirade på 1.9 vilket återigen är riktigt bra. Dock va det en lite lättare match så det va inte samma "wow-faktor" men 1.9 är fortfarande väldigt sällan någon spelar på.

Triggad som man blir när man spelar bra spelade jag en revansch mot samma kille (bara för att förlora) men återigen spelade jag riktigt vasst, landade på 2.2 så känner mig så jävla odödlig just nu, snacka om att vara "in the zone"

Funderar på hur det kommer sig och enda jag kan komma på är att det kanske är hälsosammare för hjärnan att gå upp 06.30 som jag gjorde i morse, va igång hela dagen och sen spela. Istället för att gå upp 11-isch och direkt börja lira o spela hela dagen?

Eller så hade jag bara tur i de 3 matcherna, det återstår att se :mrgreen:

Hoppas det går bra med pokerlirandet för alla!

Länk till kommentar

Då det inte hänt så mycket sen sist har jag inte haft mage att skriva något. Men nu är som sagt 5e rundan av Nations Cup igång och vi spelar (som jag nog skrev någonstans) mot Turkiet.

Har ingen som helst koll på deras lag faktiskt men vi har hunnit avverka två matcher so far och det står 1-1.

Jag spelar min match i morgon klockan 22 och sen spelas den sista matchen på Onsdag. Om vi vill vara med och fightas om plats 1 i turneringen är det riktigt viktigt att vi vinner denna matchen så alla press i världen ligger på mig och min lagkompis inför morgondagen respektive på Onsdag.

Sen ikväll har vi ny seriematch i Stockholmsserien. Jag kommer dock inte spela då vi roterar laget så fort man inte vinner med 2-0 och jag va ju ensam om att spela 1-1 förra Måndagen så jag får vila ikväll :-( Lite trist.

Men hittade en kul funktion på GridGammon där man kan kolla olika topplistor så kikade på de 30 högst rankade spelarna och jag ligger för närvarande på plats 13 vilket känns jäkligt ballt för en tävlingsinriktad jävel som mig själv. Och det fanns typ bara 5st som låg över 2000 så det är inte så himla lätt att ta sig dit. Har dock för närvarande 1978 så får jag en bra streak till kan jag klättra över det sträcket, sen är jag nöjd :mrgreen:

Och det närmar sig en ny större turnering här i Stockholm, om en eller två veckor (inte helt koll på datumet) Stockholm Events heter den så blir att ladda upp ordentligt inför den turneringen, ska jaga stejk nu sen ska det vinnas pengar :lol:

Länk till kommentar

Det blev en riktigt bra backgammondag igår. Mitt lag vann (trots att jag satt på läktaren) med 7-1 för andra Måndagen irad, något som innebär att vi seglar upp i serieledning med 3poängs marginal ner till de under :mrgreen:

Sa innan serien att jag älskade det nya formatet och trodde att det skulle vara något som passar mig/oss, nu är det ju långt kvar av serien men känns sjukt skoj såhär långt.

Ikväll spelar jag även min Nations Cup Match mot Turkiet (kl 22) så då får ni fa* hålla tummarna. Det står 1-1 i matchen so far så vi måste vinna de 2 resterande matcherna om vi vill vara med och fightas om sergern!

Sen fortsatte jag min klättring mot toppen på siten där jag spelar och ligger för närvarande på en 9e plats bara 25 ynka poäng från han som är högst rankad för tillfället, kampen mot den yttersta toppen fortsätter under dagen.

Länk till kommentar

SÅ JÄVLA GÖTT!!!! Piskade precis "min turk" med 11-7 och vi leder nu med 2-1 inför sista matchen i morgon!!! Vinner vi den har vi riktigt bra slagläge att vinna hela turneringen då det bara är en omgång kvar!!

På en första analys va inte speleet speciellt bra, jag har haft en riktigt kass dag och aldrig varit riktigt inne i det utan spelat uteslutande dåligt alla matcher.... konstigt sånt där. Men ska gå igenom matchen ordentligt så får vi se vart det landar, vitkigaste i sånna här matcher är ändå att vinna :mrgreen:

Länk till kommentar

Vi spelar just nu 5e rundan, inte 6e som jag trodde. Detta betyder att det är två omgångar kvar efter denna och läget är som följer.

Tyskland leder en poäng före oss och 6 andra jagande länder. (det är alltså ganska jämnt) Men Tyskland har redan spelar 2-2 denna rundan mot Australien vilket betyder att om vi vinner vår match i morgon klockan 21 går vi upp på delad förstaplats! :mrgreen:

Länk till kommentar

Vi lyckades vinna den 4e matchen mot Turkiet tidigare ikväll. Det blev 11-9 i en riktigt sännande match. Vi gick snabbt upp till 8-2 och allt kändes ganska stabilt tills turken hittade turen igenoch gick snabbt upp till 9-8 innan rättvisan slog till och vi vann matchen :mrgreen:

Inför de sista två omgångarna ligger vi på delad första plats med 3 segrar och 2 oavgjorda matcher. Vore riktigt häftigt om vi kunde gå hela vägen!! Resten av matcherna kommer spelas klart innan veckan är slut och då vet jag mer exakt hur det står mellan alla olika länder.

Sjukt skön seger var det i alla fall!

Länk till kommentar

Att jobba mot/med målbilder tror jag stenhårt på, i livet och även, kanske framför allt, när man spelar. Lite löjligt kanske men jag satte upp ett mål tidigare att lyckas komma över 2000 i ranking på siten där jag spelar (något som bara 5 spelar i världen har för tillfället)

Nu har jag äntligen sprängt "drömgränsen" och klättrat över 2000-sträcket. Jag ligger för närvarande på den 4e högsta rankingen i världen, något som givetvis är lite skoj för en tävlingsmänniska som mig själv.

Nu får nästa mål bli att jobba ihop de 25 poängen som saknas för att ta över förstapltasen på siten. Det är typ 6-7 segrar till (lite beroende på vilka jag möter)

Sjukt skoj.

I Nations cup är nu alla matcher som betyder något spelade och ställningen är som följer. Vi är 3 länder med samma poäng. Tyskland, Italien och Vi när det är 2 omgångar kvar.

Vi kommer alltså få möta Italien eller Tyskland nästa omgång och vinner vi den matchen har vi onekligen ett väldigt bra utgångsläge för att vinna hela turneringen!

Återkommer när jag vet vilka vi får möta!

Länk till kommentar

Att jobba mot/med målbilder tror jag stenhårt på, i livet och även, kanske framför allt, när man spelar. Lite löjligt kanske men jag satte upp ett mål tidigare att lyckas komma över 2000 i ranking på siten där jag spelar (något som bara 5 spelar i världen har för tillfället)

Nu har jag äntligen sprängt "drömgränsen" och klättrat över 2000-sträcket. Jag ligger för närvarande på den 4e högsta rankingen i världen, något som givetvis är lite skoj för en tävlingsmänniska som mig själv.

Nu får nästa mål bli att jobba ihop de 25 poängen som saknas för att ta över förstapltasen på siten. Det är typ 6-7 segrar till (lite beroende på vilka jag möter)

Sjukt skoj.

I Nations cup är nu alla matcher som betyder något spelade och ställningen är som följer. Vi är 3 länder med samma poäng. Tyskland, Italien och Vi när det är 2 omgångar kvar.

Vi kommer alltså få möta Italien eller Tyskland nästa omgång och vinner vi den matchen har vi onekligen ett väldigt bra utgångsläge för att vinna hela turneringen!

Återkommer när jag vet vilka vi får möta!

Grattis till att du sprängde 2000-gränsen! Jag håller verkligen med om det där med målen, det är sjukt viktigt =) Hoppas att du klarar av att ta över förstaplatsen också, men man ska väl kanske inte stirra sig blind på siffror iofs i ett spel som involverar slump, men det vet du redan =) Men sålänge siffrorna säger att man är bra så tycker jag de är värda att kolla på ;)

Stort lycka till!

Länk till kommentar

Grattis till att du sprängde 2000-gränsen! Jag håller verkligen med om det där med målen, det är sjukt viktigt =) Hoppas att du klarar av att ta över förstaplatsen också, men man ska väl kanske inte stirra sig blind på siffror iofs i ett spel som involverar slump, men det vet du redan =) Men sålänge siffrorna säger att man är bra så tycker jag de är värda att kolla på ;)

Stort lycka till!

Tack så mycket!

Nej givetvis är det dumt att stirra sig blind på siffrorna, det enda som spelar någon roll är ju givetvis hur bra/dåligt jag spelar. Finns självklart spelare som spelar mycket bättre än mig som dock har lägre ranking. Men det är fortfarande lite skoj :lol:

Nu spelar jag ju inte poker men är övertygad om att det måste va grymt bra att sätta upp mål för er som spelar poker, oavsett hur seriöst ni väljer att spela. Att sätta upp mål för spelade händer, timmar och sen givetvis mål över vinsterna veckovis/månadsvis osv bör väl vara en viktig och bra grej i varje pokerspelares liv?

Länk till kommentar

Nu är Nations Cup 6e och näst sista omgången lottad. Vi ligger som sagt på delad första plats tillsammans med Italien och Tyskland. Vi fick dock inte möta något av de andra "första plats-lagen" utan vi spelar mot Australien ett lag som jag inte har någon koll på alls faktiskt.

Vet att det är ganska stor tids-skillnad så vi kommer få spela matcherna på morgonen/ runt lunch mer än så vet jag inte. Rent spontant tror jag inte att dom är superbra då jag aldrig hört talas om någon bra backgammonspelare från Australien, men det betyder ju inte att vi har någon garanterad seger för det :cry:

Annars då, jo i Måndags var det spelledigt i serien så vi passade på att spela en lag cup där lag från både div-1 och div-2 får vara med. Vi var 16 lag som ställde upp med 3 spelare i varje lag och 16/kvarts finalerna spelades till 5p (alla spelar en match var) sen spelades semi och finalen till 7p.

Jag spelades tillsammans med 2st från mitt lag och det gick helt okej. Vi vann första rundan med 2-1 och lyckades ännu bättre i kvartsfinalen då vi vann med 3-0. Väl i semin kändes det som att vi bara skulle fortsätta smeka upp våra motståndare, dock blev det inte riktigt så.

Jag förlorade snabbt min match med 7-0 hade aldrig ens närheten av en chans då min motståndare rullade monster och jag rullade hink hela matchen. Sen gick vi upp till 1-1 och i den avgörande matchen låg vi under med 4-6 men var monsterfavoriter att klara 5-6 och därifrån vara minst 50% att vinna matchen, men där slutade turen. Motståndaren fick chansen att plocka upp en till bricka efter att "vi" lämnat skott i avplocket och vår resa mot finalen slutade där, trist som fan.

Personligen vann jag de 2 matcherna till 5 men förlorade som sagt matchen till 7 :-(

Sist men inte minst, på Grid Gammon fortsätter jag att jaga plats nummer 1 på rankingen och är väl egentligen bara en enda seger från att smita förbi och bli högst rankad i världen :mrgreen: Får se om han som leder vågar spela under dagen (han brukar hitta undanflykter för att spela mot mig)

Länk till kommentar

Det tog ett litet tag men nu kan jag äntligen titulera mig 1a på siten där jag spelar. Just nu i denna sekund finns det ingen människa i världen med högre ranking än mig :mrgreen: Jag vet det ger inga pengar och är lite töntigt kanske men sjukt skoj tycker jag ändå att det är !!

Som vi konstaterade tidigare, det är viktigt att sätta mål för sig själv så man har något att jobba mot!

Nu ska jag bara fortsätta och göra detta till mitt bästa backgammon-år hittills. Förmodligen ska jag spela en live-turnering på Söndag också, sjukt taggad!

Länk till kommentar

Grattis till förstaplatsen och GLGL!

Tack som fan! Känns sjukt skoj.

Vann min Nations Cup match nu också så vi tågar vidare mot att sätta Sverige på bgn världskarta igen. Vore sjukt häftigt om vi lyckades vinna hela turneringen med tanke på att några av världens absolut bästa spelare/länder är med!

Länk till kommentar

Spelade precis den första av de 4 matcherna mot Australien i näst sista rundan av Nations Cup. Det gick riktigt bra och jag lyckades vinna med 11-8 i en ganska spännande match :mrgreen:

Vi tar alltså ledningen med 1-0 mot Australien och nästa match spelas 23.30 i morgon och match nummer 3 09.30 på Söndag så då får ni hålla tummarna igen.

Kan ju berätta det igen, vinner vi denna rundan har vi ett grymt utgångsläge inför sista omgången, rundan efter. Och eftersom Italien och Tyskland (som ligger delad 1a tillsammans med oss) möts i denna omgången kommer vi (om vi nu vinner) spela final mot någon av dom. Det bästa för oss är givetvis om det blir 2-2 i den matchen då leder vi med en pinne inför finalomgången och det vore givetvis nice :lol:

Men först ska vi lyckas vinna mot Australien också, det är första steget! Bra start i alla fall 8-)

Länk till kommentar

I datorprogrammet jag använder för att analysra mina matcher kan man lägga till alla matcher man spelar i en databas så att den automatiskt räknar ut mitt snitt error-rate som jag har :lol: Helt underbar liten detalj som jag inte riktigt tänkt på att den funnits där.

Så istället för att skriva ut error-raten för varje match som jag gjorde i början av bloggen (tog lite för lång tid och kändes som onödigt mycket poster) kan jag posta dagens snitt (som faktistk är mycket mer givande) i alla fall för mig :roll:

Och självklart får jag en bra bild över hur bra jag speler i genomsnitt, en exakt siffra, hur bra som helst!

Spelat 3 matcher idag blev 3-0 vilket är gött (då räknar jag inte med min Nations Cup match) och snittet för dagen landade på 3.96 vilket jag är helt nöjd med.

Efter denna nya upptäckt tänkte jag lägga in ett till mål, eller snarare 2 mål. Målet för dagboken är att uppdatera mitt snitt varje dag (eller iaf varje dag jag spelat) och sen får målet med error-raten vara att hålla sig under 4.5 som snitt, något som förmodligen blir ganska svårt men det är ju hela tanken med att sätta upp mål för sig själv!

Länk till kommentar

Det börjar närma sig ordentligtn nu. Vi är framme i nästa sista rundan av Nations Cup och vi ligger inför denna omgången på delad första plats tillsammans med 2 andra länder.

Vi spelar mot Australien och jag vann min match med 11-8 i förrgår. Nu inatt vid 12-slaget spelades match nummer 2 där vi tyvärr fick se oss ganska hårt besegrade, tror matchen slutade 20-2 typ :cry:

Men vikingar som vi är gick vi återigen upp i ledning nu på morgonkvisten där vi vann match nummer 3 med 11-0 så oturen från inatt reducerades väl lite (dock var det givetvis en värdig seger) :-) Inför sista matchen har vi alltså ett helt okej utgångsläge, vi har givetvis minst 2-2 och även vid ett sånt resultat så är vi halv-med inför sista omgången (allt beror på hur det går i matchen mellan Tyskland - Italien) men vinner vi vår sista match så ser det genast riktigt jäkla bra ut!

Vet inte riktigt när 4e matchen ska spelas då min lagkompis som ska spela för närvarande är på Malta (tror jag det är) men jag återkommer så fort jag vet mer!

Gl med pokergrindandet allihopa

Länk till kommentar