Gå till innehåll

NL - SH, strategitips för bättre spel med Axs/Kxs?

Recommended Posts

Postad

Hej .....har en liten fundering.......är väldigt dålig på att spelal Axs Kxs....pratade me en kompis som sa att han brukade raisa dom (jag talar om alla 2-8) i sen pos kanske eventuellt middle (UTG+1 samt CO)

Själv spelar jag dessa händer väldigt försiktigt (raisar inte kan limpa eventuellt calla en dubbling i sen pos med Axs o d¨å bara i förhoppnign att kunna få flushen- rädd att spela topparet) antar att jag i får en tanke i bakhuvet att jag inte vill hamna i en "kickertrouble-situation" ---känner att spelar dessa händer lite fel =(....berätta gärna lite om hur ni spelar dessa händer i olika positioner ...diskutera ...ja behöver förbättra mitt spel me dessa händer (kanske lite vag beskrivning på hur jag spelar dessa händer beror ju på så mkt......men jag skulle bara vilja få lite olika uppfattningar om ni andra spelar dessa händer vilka problem/fördelar ni stött på me dom, vilket värde egentligen dessa händer har i olika situationer (alllt från lowpair till toppair till nötflushdrag)

* RP - QoS *

Postad

Håller med Axs är i mitt ovetenskalipga tycke den mest överskattade handen i TH. Duger för att stjäla preflop i sen pos, men aldig calla med. Du måste vara skicklig postflopspelare och lätt kunna lägga ditt ess.

Postad

Ni som tycker att man ska slänga Axs kanske missade att frågan gällde shorthanded.

är väldigt dålig på att spelal Axs Kxs....pratade me en kompis som sa att han brukade raisa dom (jag talar om alla 2-8) i sen pos kanske eventuellt middle (UTG+1 samt CO)

Om ingen gått med i potten före dig tycker jag gott att du kan raise:a med Axs, oberoende av position. Kxs spelar jag bara om jag får mycket fina odds (t.ex. flera limpers före) eller som ren steal från knappen.

Om någon höjt före mig så slänger jag både Axs och Kxs utan att tveka (såvida det inte är en enkelhöjning det rör sig om och jag sitter som BB).

Kickertrouble tycker jag är att större problem vid fulla bord än vid shorthanded, men visst måste man kunna lägga topp-par ibland.

Postad

Jag håller inte riktigt med. Jag tycker det egentligen är större anledning att spela en Axs på ett stort bord, i alla fall i sen position med många callare för chansen att få en fin pot på nötfärg.

Att raisa i vilken position som helst med den handen är väl egentligen bara anledning till om man vill skaffa sig en aggro table-image. Visst är det bra att ha ledningen in i en pot men varje gång du blir callad kommer du nästan säkert ha den sämre handen. Och att stjäla blinds med dom från tidig pos tror jag inte kan bli ett vinnande drag i längden.

Så tänker jag i alla fall.

Postad
Raisar alltid Axs och Kxs oberoende av position om ingen raisat före mig, har någon raisat före mig callar jag om ja har position på raisaren.

Förstår inte riktigt hur du lyckas med detta.

Postad

Axs kan jag tänka mig att spela om jag sitter på knappen och det är en bunt limpare innan mig. I det fallet limpar jag med den och fortsätter enbart spela den om jag träffar tvåpar, triss eller färgdrag. Alla andra gånger slänger jag den handen eftersom jag tror att den i längden skulle vara en läcka.

Diskussionen om hur man ska spela med kassa kickers är dock intressant eftersom det inte är ovanligt att man som BB sitter i den sitsen (oavsett om handen är suited eller ej). Själv brukar jag vara aggro när jag i det läget har få motståndare och checka/folda om det är många personer i handen (syna eller höja på river om det inte kommit några jobbiga kort eller raisats på vägen dit).

Jag tycker att spelet från BB ofta är väldigt svårt om man bara träffar floppen lite halvt. I alla andra positioner har man ju en hyffsad kicker eller en draghand som antingen träffat eller missat.

Postad
Att raisa i vilken position som helst med den handen är väl egentligen bara anledning till om man vill skaffa sig en aggro table-image.

Nu var det shorthanded det var frågan om, dvs 3-6 spelare runt bordet. (Själv tycker jag att det är tveksamt om sex spelare kan kallas för shorthanded, men vissa sajter verkar ju tycka det i alla fall.)

Och ja, jag spelar väldigt aggro vid shorthanded-bord.

Postad
Att raisa i vilken position som helst med den handen är väl egentligen bara anledning till om man vill skaffa sig en aggro table-image.

Nu var det shorthanded det var frågan om, dvs 3-6 spelare runt bordet. (Själv tycker jag att det är tveksamt om sex spelare kan kallas för shorthanded, men vissa sajter verkar ju tycka det i alla fall.)

ja, om man spelar på det sätter så antar jag att man lägger till Axs och Kxs. Men man kan ju inte spela dom för att man tycker det är starka händer för det är det ju helt klart inte. Sen om man kan hantera dom går det säkert att vinna i längden på dom, men det enklaste sättet enligt mig att slippa trubbel är att inte spela dom överhuvudtaget.

Postad

kan bara tillägga att ja syftar till stor del på 6 bord ....där ja för d mesta lirar..........i övrigt vill jag säga att ja tycker ja fått väldigt bra svar o reflektioner kring frågan angående Axs...men fortsätt gärna att tillägga...