Gå till innehåll

Explo och GTO


schteeket

Recommended Posts

Var tredje person kommer någon gång under sitt liv att drabbas av cancer. Ändå finns det fiskar som går runt och förbryllar sig om att man kommer floppa roylan i samma sekund som det ringer ett samtal om att ens flickvän ligger på sjukhuset., och vad man då ska ta sig till.

Eller att alla under Wsops första hand går allin och man på BB kollar ner på AA.

 

Jag har tydligen misslyckats helt med att förmedla tankegågen. Jag tar det långsamt.

 

1. Det finns spelare som påstår att dom spelar GTO.

2. Shit Happens. Felklickningar, olyckor, dödsfall osv.

3. Spelar man GTO så kan man aldrig göra fel efersom det då inte är GTO enligt definition.

4. Detta verkar aldrig hända våra GTO-spelare vilket gör mig fundersam.

 

PS! Om man nu gör "fel" i en hand tex hand nr 23.854 är det inte så att man har spelat GTO under 23.853 händer? Men räknar man in hand 23.854 så har man inte spelat GTO. I så fall kanske man kan räkna på GTO-frekvenser och få fra d en som spelar mest GTO. Ungefär som att den som är 97% gravid är mer gravid än den som är 86% gravid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 406
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har tydligen misslyckats helt med att förmedla tankegågen. Jag tar det långsamt.

 

1. Det finns spelare som påstår att dom spelar GTO.

2. Shit Happens. Felklickningar, olyckor, dödsfall osv.

3. Spelar man GTO så kan man aldrig göra fel efersom det då inte är GTO enligt definition.

4. Detta verkar aldrig hända våra GTO-spelare vilket gör mig fundersam.

 

PS! Om man nu gör "fel" i en hand tex hand nr 23.854 är det inte så att man har spelat GTO under 23.853 händer? Men räknar man in hand 23.854 så har man inte spelat GTO. I så fall kanske man kan räkna på GTO-frekvenser och få fra d en som spelar mest GTO. Ungefär som att den som är 97% gravid är mer gravid än den som är 86% gravid.

QFT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi tar Klykas exempel med tre kort och låter någon spela som Klyka säger man skall göra enligt GTO så inser vi det absurda. Spelaren som spelar enligt hans teori börjar påstå att han är GTO-spelare och leker GTO-Gud på diverse forum. Hur gör vi för att falsifiera hans påstående?

 

Jo, vi tar helt enkelt och skruvar ur grundbulten för GTO-teorierna. Han påstår att det finns tre kort i leken. När han har Q kan han bluffa med en viss frekvens eftersom han räknar att det är 50% chans med att han K.

 

Så vi fuskar eller manipulerar det hela. När Klyka får Q och bluffar så ser vi till att den andre ALLTID har A. Ingen kan väl påstå att det är GTO att bluffa med Q om den andre alltid har A eller? Så vad som nu händer är att vi har en Klyka som på forumen påstår att han spelar GTO men för oss utomstående betraktare så spelar han inverterat GTO mot verkligheten.

 

Dina levlingar blir mycket roligare om du faktiskt läser och förstår det du försöker levla om.

 

Nu har dom tom fått en egen avdelning för att dom inte kan samsas med oss vanliga dödliga.

 

Det här är inte en GTO-avdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina levlingar blir mycket roligare om du faktiskt läser och förstår det du försöker levla om.

 

 

 

Det här är inte en GTO-avdelning.

 

 

Varenda gång jag skriver så blir det samma sak. Man påstår att jag försöker att levla och om jag förstått det rätt så är det att vara ironisk.

 

Jag är fullt seriös och skulle så gärna vilja förstå hur man VET att man spelar GTO. Varför kan ingen svara på en sådan enkel fråga. Jag fattar inte. Jag uppfattar det som om GTO-spelarna utifrån vissa variabler räknar ut hur man skall spela. Hur vet dom att variablerna är 100% korrekta? Det är det jag inte förstår. Jag har försökt att använda exempel för åskådligöra hur jag tänker. Jag vet att jag inte är världsbäst på det men jag har gjort mitt bästa. Jag har läst "Mathematic of Poker" och hittar bara en massa teori men inget konkret om hur du skall spela i varje unik situation.

 

Är det inte så att våra kära GTO-spelare egentligen är sådana som försöker att använda tankegångarna som Klyka visade i sitt exempel i pokerspelandet. Ingen har nått fram till GTO men dom föröker att röra sig i de riktnigen men dom har ljusår inan dom når fram. Och jag menar GTO mot verkligheten och inte några hypotetiska procentsatser.

 

Nåväl, jag inser att jag inte kan förstå GTO-spelarna. Jag är en dum microfisk och får acceptera att jag inte räcker till intellektuellt. Min mening var inte att på något sätt förstöra eller levla trots att andra vet att det var så. Visar väl på hur sjuk och dum jag är som inte ens förstår att jag levlar.

 

Så ingen fara. Jag slutar skriva i tråden och accepterar majoritetens och elitens åsikter. Synd bara att det inte gäller det motsatta dvs att eliten håller sig borta från våra microtrådar. Jag tycker att jag inte har varit otrevlig utan uppträtt som jag gör i verkligheten. Jag har försökt att verbalisera så gott det går mina åsikter och argumentera för den uppfatting som jag har.

 

PS! Lite märkligt att det knappt skrivs något på forumet nu för tiden men när det väl bli lite fart i en tråd med olika åsikter från både eliten och oss microfiskar då skall det stängas av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ny på det här med poker och vill spela explo. Jag undrar följande:

 

  1. Hur vet man när man ska spela explo?
  2. Ska man helt strunta i balansering? Hur vet man vad som är balanserat?
  3. Hur hittar man andra spelares läckor?
  4. Hur maximerar man sitt explospel när man väl hittat en läcka?
  5. Går det att framtvinga explosituationer när man hittat en läcka?
  6. Hur beräknar man linjeval för maximalt utnyttjande när man hittat läckan?

 

Låt oss ta ett exempel

 

Jag spelar HU mot en spelare som tror att HU är ett spel för gnetter. Han verkar ha en tendens att bluffa förlite. Hur ska jag spela preflop och flop för att framtvinga maximalt antal situationer där han måste bluffa turn med hög frekvens för att inte bli sploitad?

 

Antar att man ska räkna fram linjevalen genom gameflow och känsla för spelet?!!

 

mvh

 

Nybörjaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  1. Hur vet man när man ska spela explo?
    Man kan väl inte veta säkert. När man tror sig hitta en read/lucka som har högre EV än balanserad strategi även om explospel lämnar luckor hos dig också.
     
  2. Ska man helt strunta i balansering? Hur vet man vad som är balanserat?
    Är väl smart att ha en balanserad grundstrategi och avvika när man tror ett explo-spel har högre EV än balanserad även om du lämnar luckor själv. Angående andra fråga, man får väl läsa spelteori. Sen kan man väl försöka exploita sin egen strategi för att se där är obalanserad någonstans.
     
  3. Hur hittar man andra spelares läckor?
    Genom att observera hur fi spelar och tänker om poker.
     
  4. Hur maximerar man sitt explospel när man väl hittat en läcka?
    Finns väl inget direkt svar där då det skiljer sig från fi till fi och det är ju omöjligt att veta säkert vad som maximerar sitt explospel. Genom att försöka kan man själv bli exploitad, göra fel uppfattningar och tro att fi spelar på ett visst sätt när det bara var slumpen som lurar.
     
  5. Går det att framtvinga explosituationer när man hittat en läcka?
    Ja, om du är synsk.
     
  6. Hur beräknar man linjeval för maximalt utnyttjande när man hittat läckan?
    Det kan man väl inte. För vi kan inte veta säkert då vi måste göra stora antaganden om fi spel vilket vi aldrig kan veta säkert. För detta måste man väl vara 100% på fi:s tendenser och ranger vilket vi inte kan vara.

 

 

Detta var bara tankar från en microfisk. Såga mig nu Slaktavfall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ny på det här med poker och vill spela explo. Jag undrar följande:

 

  1. Hur vet man när man ska spela explo?
  2. Ska man helt strunta i balansering? Hur vet man vad som är balanserat?
  3. Hur hittar man andra spelares läckor?
  4. Hur maximerar man sitt explospel när man väl hittat en läcka?
  5. Går det att framtvinga explosituationer när man hittat en läcka?
  6. Hur beräknar man linjeval för maximalt utnyttjande när man hittat läckan?

 

Låt oss ta ett exempel

 

Jag spelar HU mot en spelare som tror att HU är ett spel för gnetter. Han verkar ha en tendens att bluffa förlite. Hur ska jag spela preflop och flop för att framtvinga maximalt antal situationer där han måste bluffa turn med hög frekvens för att inte bli sploitad?

 

Antar att man ska räkna fram linjevalen genom gameflow och känsla för spelet?!!

 

mvh

 

Nybörjaren

 

Som det nämns några gånger handlar det om att exploatera eller utnyttja "dåliga" saker som din motståndare gör.

För att ta HU som ett exempel.

Din motståndare synar så gott som alltid din raise pre men lägger sig till 95% på dina cbetar. Detta oavsett om du slår 2,25xBB eller 5xBB preflop. Eftersom han alltid synar dig och så ofta lägger sig när du betar på flopen är det såklart bättre att slå 5x BB än 2,25x BB.

Det spelet kanske inte är optimalt i längden, men eftersom denna motståndaren beter sig som han/hon gör så ska du fortsätta med det. Hur man maximerar? Jo, man fortsätter att göra det tills motståndaren fattar att den förlorar massa på att spela så.

 

Detta kan väl ses som ett svar på frågan: "Hur maximerar man sitt explospel när man väl hittat en läcka?"

 

Hmm, svarar jag på något alls nu? :D kanske bara ville ventilera mig lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...