Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 927
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Jag postar mest färdiga handhistorier men här tänkte jag skriva om något betydligt viktigare och sannolikt också intressantare. Nämligen:

Jag skulle vilja ha lite råd från er som läser den här dagboken. Pokerspelandet har blivit en stor del av mitt liv och det känns definitiv som det är på gränsen till att bli ett beroende. Mycket är positivt, som en ekonomi som jag aldrig varit i närheten av förut och hela tiden spänning i livet (något som passar min personlighet). Dessutom har jag nog förutsättningar att bli riktigt bra. Negativt är att familjen går på knäna och vi har ständiga bråk hemma. Min fru säger på allvar att hon hellre ser att jag slutar spela än att jag fortsätter på det spår jag är nu.

Jag spelar nästan varje dag och oftast långa pass som slutar alldeles för sent. På dagtid går mycket tid åt att fundera på poker och jag har ändrat båda vanor och attityder till vissa saker. Då jag vunnit en hel del pengar har mitt vanliga arbete kommit i kläm, det känns inte direkt som om det är prioritet nummer 1 när jag vinner (och förlorar) flera månadslöner varje dag. Ibland kan jag sitta 30 minuter innan arbetet och antingen vinna eller förlora 2 månadslöner innan jag åker till jobbet. En minst sagt märklig företeelse som såklart påverkar min verklighetsbild. Stödet från omgivningen är dessutom noll, min familj är som sagt inte glada på något sätt. Mina föräldrar skulle bli förbannade om jag plötsligt fick för mig att bli pokerproffs och jag har knappt sagt något till dem förutom att jag berättade när jag hade vunnit 100 000 till dem för ett tag sedan. De säger hela tiden direkt och indirekt att jag bör sluta. Att berätta för mina svärföräldrar har inte funnits på världskartan då det inte skulle accepteras för fem öre. Detta har givetvis pressat mig lite vilket gör att jag känner att jag står och stampar i pokerspelet och en eventuell framtid med det. Jag vill att det skall vara absolut säkert om jag går vidare och blir proffs så att risken för misslyckande är nästintill 0. Jag kommer nu att försöka, på initiativ från min fru, att begränsa mitt pokerspelande och vi har skrivit ett kontrakt om hur spelandet skall se ut i övrigt har jag inga uppslag om hur jag skall gå vidare.

Jag skulle uppskatta reflektioner från er som läser. Gärna också från sådana som befunnit sig i samma eller liknande situation och hur ni tänkte och gjorde då.

Här är min bakgrundsinfo igen:

35 år, gift och 2 barn (7+4år)

Har ett spännande (men lågbetalt, 25000/mån) arbete

Pokernivå just nu: Vinnande spelare på NL 5/10$ och 10/25$.

Postad

Eftersom att du är en familjefar så har du ett stort ansvar gentemot dina barn och din hustru för delas välbefinnande. Om det blir allt för långa pass så att det går utöver "quality time"-tillfällena så är det dags att skärpa sig. Det är viktigt att finnas till hands för sina barn. Jag vet hur motsatsen är - att inte ha en far.

Inte minst så har du ett ansvar gentemot dig själv också. Vill du spela poker och om poker inte är ett ok över dina axlar och om du vill satsa på det så tycker jag du ska göra det. Att dina svärföräldrar respektive dina egna föräldrar inte skulle acceptera ett karriärbyte (eller att du skär ner dina arbetstimmat från ditt "riktiga" jobb eller dylikt) håller inte. Du är en vuxen människa som ska kunna styra över ditt eget liv och som förhoppningsvis ska vara i harmoni med ditt familjeliv.

Att du tjänar/förlorar pengar på några minuter som motsvarar en eller flera månadslöner vet jag inte hur man ska förhålla sig till. Trivs du på ditt jobb? Kanske du kan ta tre månader tjänsteledigt för att satsa 100% på ett försök att leva på poker?

Tycker det är viktigt att du har en dialog med din fru, vilket du verkar ha, och göra upp riktlinjer för ditt spelande och kompromissa till den mån att ni båda och dina barn blir nöjda.

Är du nöjd/lycklig med ditt liv som det är? Kommer du bli lyckligare om du får spela poker till den grad du själv vill? Vad vill du åstadkomma med pokern ditt liv? Jag menar inte att du måste besvara de här frågorna på forumet men de tåls att tänkas på.

Kan tänka mig hur svårt det kan vara att bryta upp från ett mönster för att ge sig in på en annan bana och hur kompelxt det är med relationerna som man måste på ett eller annat sätt ta hänsyn till - familj/svärföräldrar/sig själv.

Hur som helst så ville jag bara ge råd. Jag har själv ingen erfarenhet av det du frågar om men jag läser alltid din dagbok.

Postad

eftersom du har ett jobb så antar jag att du går och lägger dig sent och går upp tidigt. Kanske går det att ändra på dom tiderna så du lägger dig tidigare och går upp tidigare och förlägger pokern på morronen istället. Tror nog att familjen blir nöjdare om du avsätter fler kvällar till dom eftersom det oftast är då the quality time ska få plats.

Postad

Tack för tipsen, förutom då kanske det att spela på morgonen :shock:

Gjorde det nämligen igår och man kan nog säga att min tableselection var i lite otakt (det var den hela dagen) när jag spelade HU med ett superproffs. Han tog mig på två inköp på 10/25 och jag förlorade ytterligare massor innan jag fick gå till jobbet med -9k$ på kontot. Min värsta session någonsin. De två förlorade inköpen var inte så mycket att göra åt, det första var med AJ på floppen 32J, turn och river gav 32J42 och vi gick all-in. Förlust mot QQ. Andra gången. HU, jag får 66, synar preflopp raise och floppen faller QQ6 med två klöver. Dejligt eller hur? Motståndaren hade QQ på handen. Tack och adjö.

På kvällen var det comeback-time. Tableselection var lika skakigt och jag spelade bla HU mot Piejay, en spelare som jag sett flera gånger på 50/100 NL och 300/600 L. Lyckades grinda mig till ett nollresultat där och sedan gick det finfint under resten av kvällen vilket gjorde att dagen slutade ned -4k. Roligaste: Sitter ensam vid ett 10/25 bord med ca 5k i stacken. Min anti-favorit John Travolta sätter sig bredvid mig och jag skriver i chatten, "No way John, Im tired of you". Jag hinner dock inte klicka sitout utan får kort från SB. Inte illa att stirra ned på AA då. Jag bestämer mig för att finlira. Syn, vi går till flopp. Tre kort faller, JT bettar pot jag synar. Ett nytt kort på turn, potbet från JT jag synar. Ett nytt kort på river. JT bettar pot jag synar och vinner mot hans Kung hög. Ganska roligt. Det ryktas föresten om att John Travolta är Prahlad Friedman, aka mathatma, zweig etc. Jag skulle inte bli förvånad om så var fallet för han spelar grymt aggressivt och han skrämmer iaf skiten ur mig.

Postad

Återigen en brutal pokerdag. Dock med nytt rekord, +8,5k efter rejält flyt. Eller egentligen var det bara flyt i en enda hand och det räckte. Resulterade i min största pot någonsin.

10/25NL. Vi är 6 vid bordet och jag har 5k och täcker alla. Motståndaren i den här handen har 4,25k och det är första gången jag spelar mot honom. Jag får [5 :spade: 4 :spade: ] UTG (tror jag). Bettar pot 85$ och får en syn av knappen. Vi går till floppen:

Pot: 205$

Flop: [Q :club: Q :diamond: 6 :spade: ]

Inte min favoritflopp efter 66 mot QQ med den floppen häromdagen. Men va fan, jag har ju runner runner färg och stege så jag bettar ut pot. Motståndaren synar. Ser inte helt lovande ut.

Pot: 615$

Turn: [2 :spade: ]

Ojsan, färg-steg och färgstegedrag. Jag checkar och motståndaren bettar pot, 615$. Inte helt kul att syna, men min hand är väl dold så jag har ingen lust att vare sig folda eller höja. Syn.

pot: 1845$

River: [3 :club: ]

Ojoj... Min hand är helt dold. Jag checkar, motståndaren bettar 1300$ in i potten på 1800$. Jag gick med på turn för att träffa så jag checkraisar all-in. Det är ca 2,2k mer för motståndaren att syna och det gör han. Han har KQo och jag tar hem potten på nästan 8,5k$. Inte helt fel.

Postad
Jag måste fråga hur din bankrulle ser ut?

Du spelar 5/10 och framförallt 10/25 som relativt höga nivåer som kräver en viss bankrulle.

Har ca 45 inköp på 5/10 nu. Det är mer än tillräckligt och det känns även ganska ok att spela 10/25 även om en förlust på +5k känns ruskigt både i BR och i själen.

Postad

Slutade Mars med en massiv downswing, tappade nästan 17k$ på ett par dagar efter huvudlöst kombinerat med brutala utdragningar. Tyvärr var det mesta beroende på dåligt spel och en grym tilt. Sålunda blev mars en besvikelses månad och resultatet blev ca –5k$.

Dock innehåll månaden det mesta. Spelade 75% av händerna på 10/25 och bortser man från de sista dagarna gick det riktigt bra. Försökte också för första gången på båda 25/50 och 50/100 vilket kändes riktigt riktigt brutalt. Förlorade 2 av 3 av dessa och utan dem hade resultatet för mars blivit positiv. Nåja, jag kommer nu kliva ned till 5/10 i minst 1 vecka och försöka bygga upp självförtroendet och förhoppningsvis rullen. Började bra i dag på morgonen med +1,7k

Mars: -5k

April: +1,7k.

Jo, förresten spelade på Sviten i lördags och får be om ursäkt för mitt dåliga humör. Men va fan sitter man direkt till höger om killen med klonk och är på en 16k$ downswing så kanske man kan bli förlåten?

Postad

Tungt att tappa så mycket deg... Men du hittar säkert stor klonken snart igen!

Du spelar väl på UB, eller? Hur tycker du spelarna är där på 5/10? Hur är traffiken?

När du va uppe och skottade på 50/100, Phil Hellmuth satt inte där och donerade möjligtvis? Läst något om de på 2+2 nämligen... Grymma stakes dock :)

Postad
Tungt att tappa så mycket deg... Men du hittar säkert stor klonken snart igen!

Hoppas det. Var mest dåligt spel faktiskt.

Du spelar väl på UB, eller? Hur tycker du spelarna är där på 5/10? Hur är traffiken?

Det sägs att det är de bästa spelarna på nätet på UB. Jag vet inte men flera är defintivt väldigt bra redan på 5/10. Dock finns det påfallande många regulars som är ganska usla. Mestadels är trafiken helt ok. Inte som på andra stora siter direkt, men det brukar vara ett par bord i spel.

När du va uppe och skottade på 50/100, Phil Hellmuth satt inte där och donerade möjligtvis? Läst något om de på 2+2 nämligen... Grymma stakes dock :)

Njet, tog chansen när det satt en saudier och en snubbe jag spelat lite mot tidigare på lägre nivåer. När det gäller att ta skott på alldelles för höga nivåer så är det ju väldigt mycket gambling och man måste ha tur (iaf min erfarenhet).

Postad

Hade en trist pokerdag igår. Spelade stabilt men förlorade en stor pott på sämsta möjliga sätt. Slutade dock +700$ vilket så klart är bra. I relation till den senaste downswingen känndes det dock som jordnötter. Här var den trista handen. Försök sätta motståndaren på en hand, jag klarade det inte.

5/10. 6 vid bordet. SB har 1050 och jag täcker honom.

Alla lägger sig fram till SB som limpar och jag knackar med [K :diamond: 3 :heart: ]

Pot: 20$

Floppen kommer [K :club: 3 :club: J :diamond:]

Motståndaren bettar pot (20) och jag slår om med pot till 80. Syn.

Pot: 180$

Turn ger brädan: [K :club: 3 :club: J :diamond: 7 :spade: ]

Motståndaren checka, jag bettar 155$ in i potten på 180 och motståndaren höjer till 400$. Jag tänker så det knakar. Hittar inte speciellt många händer som slår min. syn.

Pot: 980$

River ger en blank och motståndaren går all-in med 550$ till. Jag synar och förlorar. Vad hade han?

Postad
K7?

Nope, Det var dock möjligt. Jag är dock inte helt säker på om han skulle synat pottomslag med K7 på floppen (jag skulle nog kastat 50% av gångerna).

Finns väl bara 3-3 då som logisk hand...?

Postad
Jaha.. 33 då?

Där satt den... Inte kul att ha K3 floppa 2 par mot set (1st 3:a kvar i leken) på en bräda med färgdrag. Jag kunde helt enkelt inte sätta honom på någon hand som slog mig, KK,JJ,33, KJ borde helt klart höjt preflop. Ok han kunde limpa 33 och KK men hur troligt var det då att träffa 1 outaren? Satte honom på J7 klöver eller J3. Såna här händer gör mig verkligen asförbannad. Man får kort i BB och går med grattis och floppar topphand, finns inget att göra sedan, bara att skeppa i väg pengarna.

Postad
Jaha.. 33 då?

Där satt den... Inte kul att ha K3 floppa 2 par mot set (1st 3:a kvar i leken) på en bräda med färgdrag. Jag kunde helt enkelt inte sätta honom på någon hand som slog mig, KK,JJ,33, KJ borde helt klart höjt preflop. Ok han kunde limpa 33 och KK men hur troligt var det då att träffa 1 outaren? Satte honom på J7 klöver eller J3. Såna här händer gör mig verkligen asförbannad. Man får kort i BB och går med grattis och floppar topphand, finns inget att göra sedan, bara att skeppa i väg pengarna.

Surt... synd att du inte klonkade en K till... som folk brukar göra mot mig... Det går ju helt enkelt inte att släppa handen om man inte har superread på FI..

Postad
Det går ju helt enkelt inte att släppa handen om man inte har superread på FI..

Jag tycker tvärtom... Det går helt enkelt inte att syna turnen om du inte har en superread. Vad ska HTDrD slå? Vem gör ett sådant move på turnen med något sämre än Top 2? Dvs. för att syna turnen och syna ner så måste man ha en superread på att fi är kappabel till att göra helt störda moves...

Om någon bettar ut, synar ett omslag för att sedan slå till med en CR på turn så har dom nästan alltid stål.

Postad
Fel, KJ är en klar höjning från SB också.

Är rätt säker på att det finns många olika uppsättningar strategier i mörk vs. mörk som är likvärdiga.

Dock har du nog en poäng i att KJ bör vara en höjning i de allra flesta, den är ju stark nog att man vill ha värde av en del händer, svag nog att en fold gör en glad, och nog för svag för att limp-re-raisas.

Postad

Lite händer från den sista tiden. En del riktigt fina och så mina två värsta misstag någonsin. En missklick för 12000 och ett hjärnsläpp för 25000. Då kör vi.

En av mina största potter någonsin. Ungefär så här kan det gå till på 10/25, riktigt riktigt vilt spelat och man måste undra hur motståndaren kunde syna.

Hand #30429276-14112 at Ramona (No Limit Hold'em)