Gå till innehåll

Förtidpension


Hjulapan

Recommended Posts

Problematiken ligger nästan aldrig i att personerna saknar arbetsförmåga helt, utan att det inte finns några jobb.

 

I dagens Sverige så ska man vara 22år gammal, ha bra betyg och 5 års högskoleutbildning, 7 års tidigare erfarenhet av yrket, ha tillgång till körkort och bil, vara driven, ha lätt för att knyta kontakter, ha en glödande passion för jobbet, vara flyttbar, inte ha något emot att jobba på olika orter och vara villig att praktisera i 6 mån (för 11kr/timme:-) .) innan en ev anställning:-D

 

De parasiterna som inte passar in på ovanstående kriterier utförsäkrar man (Eller som med ungdomar som ej arbetat tidigare att man aldrig släpper in dessa i trygghetssystemet överhuvudtaget.) och matchar dessa mot teoretiska jobb som skulle kunna passa dom och som skulle kunna finnas8-)

 

Det där är inget nytt, det sas exakt likadana ord på min tid som 20-åring, och jag lovar, det var länge sedan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En del av problemet ligger väl i att folk inte vill ta "skitjobb" idag...? Själv har jag en tvåårig gymnasieutbildning som enda utbildning. Trots detta har jag inte varit arbetslös mer än 3 månader på 20 år men har under den tiden haft 5 olika jobb.

Att jag sen haft en sanslös tur gällande mitt nuvarande jobb är en annan femma.

 

Det där är inget nytt, det sas exakt likadana ord på min tid som 20-åring, och jag lovar, det var länge sedan!

 

Japp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagens Sverige så ska man ha 70.000/månad i ingångslön, tjänstebil, fallskärm, 12 veckors semester, 3 års föräldraledighet och tillgång till spa på arbetstid med dagis som högsta utbildningsnivå. Plus att det givetvis ska vara mentalt och fysiskt utvecklande utan att för den sakens skull belasta kroppen på minsta lilla vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagens Sverige så ska man ha 70.000/månad i ingångslön, tjänstebil, fallskärm, 12 veckors semester, 3 års föräldraledighet och tillgång till spa på arbetstid med dagis som högsta utbildningsnivå. Plus att det givetvis ska vara mentalt och fysiskt utvecklande utan att för den sakens skull belasta kroppen på minsta lilla vis.

 

Var lite så jag menade fast utan överdrifter. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är närmast gripande att se Psykologen i aktion.

 

Mannen som kombinerar hypande av förhoppningsbolag på ett pokerforum med att klaga på borgarnas arbetsmarknadspolitik, lita på svenskens egendiagnostisering av psykisk och/eller fysisk åkomma men samtidigt misstror invandrarens förmåga till detsamma, förkasta vetenskap som källa till kunskap och sedan till detta har rejäla invändningar mot att fusk runt sjukskrivning/förtidspensionering inte beivras, samtidigt som han som ovan nämnt tar avstånd från läkares skepcism till människans ärlighet när det kommer till att genom alla tillgripbara medel försöka välja GTO-valet i ett i vissa avseenden närmast att likna med ett kommunistiskt samhälle beträffande incitament, eller rättare sagt, frånvaron av dessa.

 

Underbart är även hur ett för pokerforum nästan omätbart relevant ämne attraherar de kanske klipskaste och mest pålästa postarna som sedan i en närmast unison samklang med nästan matematisk elegans löser den gordiska knuten som råkar vara ämnet i fråga.

 

Betänk tagenheten hos Slaktavfall i det ögonblick han finner denna tråd; närmast tårögd av ömhet inför människans excellens skola han återigen tända det ljus av hopp han en gång släckt i vanmakt och frustration över den till synes evigt växande massa av äcklig ologiskhet som ständigt gäckat hans vareviga steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är en väl bevarad hemlighet, men det finns faktiskt jobb i Sverige.

 

Jag kan förstå att folk söker 1000 jobb i myndighetssvängen för att man vid napp får ok lön utan att behöva anstränga sig mer, kan optimera föräldraledighet utan hänsyn till verksamheten, vabba varje vecka, sjukskriva sig på semestern, dagligen sticka kvart i fyra för att hämta på dagis, göra sig oanträffbar fredagar, spela ut kränkningskortet om mellanchefen vågar anmärka på föregående, etc etc.

 

MEN, när man inte fått napp på tusen försök är det f-n dags att söka jobb som man har chansen att få. Donken behöver alltid personal. Det är alltid brist på folk inom vården. Skogsplantering och bärplockning är säkra kort varje sommar. Gissar att RUT-avdraget innebär att man kan få städjobb ganska enkelt, etc etc.

 

Det finns jobb. Tro mig. Problemet är att vissa anser sig för fina för att ta dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under de borgerliga partiernas första fyra år vid makten ökade antalet unga förtidspensionerade med nära 40 procent.

 

"Antalet unga som får aktivitetsersättning ökade från 19.400 för fyra år sedan till 26.600 i fjol."

 

Hur går man till väga? Någon med erfarenhet av det? Tänkte att man ju i alla fall kunde försöka innan reglerna skärps.

 

Disrespect!

 

Själv har jag en tvåårig gymnasieutbildning som enda utbildning. Trots detta har jag inte varit arbetslös mer än 3 månader på 20 år

 

Respekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del av problemet ligger väl i att folk inte vill ta "skitjobb" idag...?

 

 

 

Jag vet att nästan alla vill arbeta. Det finns även studier som visar på det.

 

Jag har arbetat med långtidsarbetslösa och de går att särskillja på. De som kan ta ett jobb "hittar" oftast ett när de skall in i Fas 3. Jag har inte siffror men det är en betydande andel.

 

De flesta resterande är arbetslösa på riktigt. 50 000 pers kommer det vara 2012. Många har handikapp av olika slag. En del blir diskriminerade för att de är invandrare. En del invandrare jobbar vid sidan av. Lyfter bidrag på dagarna. kör taxi på kvällarna. Helt lagligt.

 

Det är tuff konkurrans om skitjobben. Även med lättare handikapp är det nästan omöjligt att komma in. Det kan vara 200 sökande på ett städjobb. En 55 årig handikappad svensk kan aldrig konkurrera ut en frisk ung invandrare om ett skitjobb. Det säger sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att nästan alla vill arbeta. Det finns även studier som visar på det.

 

Ja? Har jag sagt något annat? Problemet är bara att "nästan alla" ska ha ett jobb med de förutsättningarna Pingvinen nämnde några poster bakåt.

 

En 55 årig handikappad svensk kan aldrig konkurrera ut en frisk ung invandrare om ett skitjobb. Det säger sig själv.

 

Och på vilket sätt är det ett problem? Det är väl inte ens något konstigt? Hade jag varit egen företagare och valet hade stått mellan ovanstående hade jag givetvis tagit den unga, friska personen utan att tveka. Om han sen heter Ahmed eller Börje i förnamn är ju jävligt egalt, det viktiga är ju vad personen ifråga presterar på mitt företag.

 

Kan berätta några sanna historier för er som orkar läsa:

 

1) En bekants son (låt oss kalla honom Pelle) beslöt sig direkt efter avslutad, fyraårig, gymnasieutbildning att läsa vidare till jurist. Han var inte det minsta intresserad av yrket som sådant men alla visste ju att advokater tjänar väldigt bra, kan få mediaexponering och åker runt i dyra sportbilar.

Sagt och gjort, han läste till jurist i sex år och fick faktiskt efter avslutad utbildning direkt ett jobb. Som juristbiträde. Efter ett halvår hade Pelle tröttnat, jobbet var trist, lönen halvkass och han hade inte lyckats få ett enda advokatjobb trots att han hade sökt en tre-fyra stycken...

 

Pelle beslutade sig för att bli läkare istället för det visste ju alla att läkare tjänar väldigt bra, får snyggaste sköterskan och åker runt i dyra sportbilar. Sagt och gjort, Pelle pluggar numera till läkare utomlands och har två år kvar innan han är färdigutbildad.

 

Jag träffade Pelle för ett tag sen och frågade hur han tyckte livet var. Svaret blev; "Jo, nu trivs jag igen. Det är så satans mycket fester, brudar och sånt under själva utbildningstiden och det är ju det som lockar liksom...."

 

2) En ung tjej med utländsk härkomst, låt oss kalla henne Sessan, lyckas få ett statligt tjänstemannajobb. Hon får betald internutbildning i ett år och en lön på 28K plus lite bra förmåner.

En dag får hon för sig att det vore skoj att resa lite. Sagt och gjort, hon beviljas semester och allt är frid och fröjd.... ....tills hon vill ha ledigt även dagen innan hon ska resa. Det går tyvärr inte på grund av att det är många sjukskrivna på arbetsplatsen just då och hon får avslag på sin ledighetsansökan. Sessan blir vansinnig, kallar personalansvarig för ett jävla CP-mongo och rusar ner till AF för att söka ett bättre jobb.

 

Det här är bara ett par exempel på hur många unga resonerar idag i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagens Sverige så ska man ha 70.000/månad i ingångslön, tjänstebil, fallskärm, 12 veckors semester, 3 års föräldraledighet och tillgång till spa på arbetstid med dagis som högsta utbildningsnivå. Plus att det givetvis ska vara mentalt och fysiskt utvecklande utan att för den sakens skull belasta kroppen på minsta lilla vis.

 

Det där är bara blaj.

Arbetsgivarnas krav nuförtiden syns tydligt i platsbanken.

Det du skriver däremot är bara taget ur luften, vilket är ganska enkelt att bevisa också eftersom en stor grupp ungdomar (Och även äldre.) som idag jobbar heltid på praktikplatser för 135kr/dag eller 15kr/timme (Vilket det inte finns en chans i helvete att man gör om det hade funnits något jobb tillgängligt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

miketime

 

jag trodde problemet var helt uppenbart.

 

problemet är att det är mer eller mindre omöjligt för personen att få ett arbete så efter att ha snurrat runt några år inom arbetsmarknadsindrustrin blir personen förtidspensionerad.

 

hur skall man kunna bryta förtidpensioneringarna om de inte kan få arbete?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är bara blaj.

Arbetsgivarnas krav nuförtiden syns tydligt i platsbanken.

Det du skriver däremot är bara taget ur luften, vilket är ganska enkelt att bevisa också eftersom en stor grupp ungdomar (Och även äldre.) som idag jobbar heltid på praktikplatser för 135kr/dag eller 15kr/timme (Vilket det inte finns en chans i helvete att man gör om det hade funnits något jobb tillgängligt.)

 

det som håller på att sker är en lönedumpning vilket ingår i borgarnas agenda.

 

sen tycker folk det är underligt att det år så pass många arbetslösa i en så stark ekonomi som sverige har.

 

konstigt med tanke på arbetgivarna kan få gratis arbetskraft eller till och med BETALT för att ta emot långtidsarbetslösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är bara blaj.

Arbetsgivarnas krav nuförtiden syns tydligt i platsbanken.

Det du skriver däremot är bara taget ur luften, vilket är ganska enkelt att bevisa också eftersom en stor grupp ungdomar (Och även äldre.) som idag jobbar heltid på praktikplatser för 135kr/dag eller 15kr/timme (Vilket det inte finns en chans i helvete att man gör om det hade funnits något jobb tillgängligt.)

 

Länka mig gärna till en annons i platsbanken som kräver detta:

 

22år gammal, ha bra betyg och 5 års högskoleutbildning, 7 års tidigare erfarenhet av yrket, ha tillgång till körkort och bil, vara driven, ha lätt för att knyta kontakter, ha en glödande passion för jobbet, vara flyttbar, inte ha något emot att jobba på olika orter och vara villig att praktisera i 6 mån (för 11kr/timme) innan en ev anställning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu skulle kraven vara 22 år, 5 års högskoleutbildning osv...vilket skulle vara vilken annons som helst. Du hade alltså fel?

 

Skrämmande låg kvalitet på forumet nuförtiden.

Svårt att tro det, men Pokerforum har faktiskt utveckats till att bli en affiliatesida i mängden.

Kanske dags att stänga ner skiten helt istället?

De flesta vettiga postare har ni ju redan jagat bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länka mig gärna till en annons i platsbanken som kräver detta:

 

Valfri annons.

 

Men nu skulle kraven vara 22 år, 5 års högskoleutbildning osv...vilket skulle vara vilken annons som helst. Du hade alltså fel?

 

Skrämmande låg kvalitet på forumet nuförtiden.

Svårt att tro det, men Pokerforum har faktiskt utveckats till att bli en affiliatesida i mängden.

Kanske dags att stänga ner skiten helt istället?

De flesta vettiga postare har ni ju redan jagat bort.

 

Jag tycker du har svårt med att vara tydlig i din diskussion DrRoland. Det är inte riktigt svar på det som frågas efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...