Gå till innehåll

Utveckla mitt spel!


schpraenki

Recommended Posts

God eftermiddag!

 

 

Har spelat poker under en längre tid nu, men bara de tre senaste månaderna som jag "satsat" på pokern. Skulle vara kul att se hur bra man kan bli, eller om man helt enkelt ska stanna kvar på sin nivå. Har aldrig studerat värst mycket poker utan mest kört mitt egna race.

Har klarat mig fint på 0.50/1kr på SVS, men skulle vilja gå upp i nivå, just för att det känns som att jag har potentialen. Har spelat lite 1/2kr den senaste månaden utan några värre resultat, jag är fortfarande plus, men inte alls lika mycket som på 0.50/1kr. Känns som att det är väldigt stor skillnad mellan nivåerna? Hur ska man utveckla sitt spel för att anpassa det till högre nivåer? Man blir 3bettad titt som tätt på 1/2kr, men det händer sällan på 0.50/1kr. Och känns hur svårt som helst att spela händer som är lite halvbra, mot någon som drar på rejält hela vägen. Hur lär man sig detta?

Ju mer jag suttit på forumet har jag kommit över en rad ord och begrepp som jag inte har en aning om vad de innebär. Tänkte lista lite olika och se om det finns någon vänlig själ som vill svara? :)

 

Kanske även finns någon "bra" pokerspelare som vill hjälpa mig till att bli en bättre spelare? Skulle vara kul att bolla idéer med någon som kan, för det finns nog mycket brister i mitt spel som jag skulle kunna förbättra med lite hjälp! Lite om mig; är 20år och ska studera vidare på universitet när jag insett att inte pokern lönar sig ;) Fritiden består av mycket träning, poker, goda vänner och flickvän. Är social och lättsam att prata med, så du som kan tänka dig att snacka lite poker är mer än välkommen att höra av dig!

 

Några ord som ni mer än gärna får förklara:

 

* VPIP?

* 3-bet pot IP?

* J-iso 5,6 conn?

* 3betar du BTN vs CO?

* Jammar?

* barrelar?

* Equity?

* polariserad IP?

 

För att inte göra listan för lång slutar jag där, men kommer nog stöta på fler ord..

 

Tack på förhand!

Schpraenki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* VPIP

Voluntarily Put Into Pot, det säger hur ofta du lägger pengar/marker i potten utan att vara tvungen att göra det. Blinds räknas inte till detta med andra ord.

 

 

* 3-bet pot IP?

Ip = in position

 

* J-iso 5,6 conn?

 

J-iso kan vara jam to isolate. alltså att man går allin för att isolera en motståndare. Vet inte annars. 5,6 conn troligtvis 56s = 5a 6a i samma färg.

 

* 3betar du BTN vs CO?

BTN = button (alltså den som är dealer under handen)

CO = cutoff (personen innan knappen)

 

Alltså, frågan "3betar du BTN vs CO?" är att när du sitter på knappen höjer du om personen innan höjer ?

 

 

* Jammar?

går allin, samma sak som shove / shovea

 

* barrelar?

1 barrel = du betar flop

2 barrel = du betar flop turn

3 barrel = du betar flop turn river

 

när man pratar om barrel brukar det ofta vara någon form av bluff.Men det måste inte vara det, så har jag förstått det i alla fall. Kan vara de som anser att barrel måste vara en bluff, inte helt 100.

 

* Equity?

säger hur mycket "värde" du har av något. Om du är allin med säg AA mot KK så har du ca 80% chans att vinna potten. Med andra ord är ditt förväntade värde 80 % av potten. Säg att du är allin i en pott på 1000 kr. Kör du den massa massa massa gånger mot KK kommer du i längden att få tillbaks 800 kr eftersom att 80% av 1000 kr är ditt förväntade värde. Det finns väldigt mycket mer att läsa om Equity. Men detta var väldigt snabbt.

 

* polariserad

just ordet polariserad betyder att det de olika händer en person har när han/hon gör en speciell sak är ganska få. Tex om någon höjer innan flopen så har man typ motsatsen mot polariserad. Detta eftersom att man höjer med en määäängd olika händer.

Men säg att du sitter på ett bord. Innan rivern fanns ett färgdrag. Färgen kom inte. Du har säg AK på. AJ229. Din motståndare betar nu ut ganska mycket. hans range är ganska polariserad nu. Antingen har han ett bustat färgdrag eller så har han något som slår dig hårt (måste inte vara så just i detta läget, men kunde inte komma på något annat. Polarisering blir således;

antingen har han mig hårt eller så är han helt tom. (Någon annan som kan ge bra exempel?) Måste kanske inte vara just att "han har mig", men att det är enbart ett fåtal händer som spelaren har om han gör på ett speciellt sätt.

 

 

Just polarisering IP vet jag faktiskt inte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite otydligt från ovan svar.

 

Polarisering betyder på ytterkanterna av spektrat. En tydlig situation är, det ligger 4 hjärter på bordet, FI pushar, det bör innebära att han antingen har färg (nötter) eller bluffar. Det betyder sällan eller aldrig att han har tvåpar, triss eller mellanpar. Då kan man säga att hans handrange är polariserad.

 

VPIP betyder som sagt lägga pengar i pott frivilligt, denna siffra ska alltid beaktas tillsammans med pfr alltså hur ofta fi raisar pre. VPIP 50 och PFR 5 betyder en spelare som aldrig raisar själv men gärna synar sig in i mass potter. VPIP 20 PFR 20 betyder att han aldrig synar sig in i en pott utan alltid raisar eller foldar.

 

Samma sak med equity, där menar svararen naturligtvis att du får tillbaka 1800 för varje satsad 1000 lapp då du har AA vs KK och inte 800 som står skrivet. Eller om man vill, du kommer förlora 2ggr/10ggr när du hamnar allin.

 

3bet betyder helt enkelt 3e bettet på samma runda. pre räknas blinds som det första bettet vilket gör att när nån raisat pre och man sen reraisat kallas detta 3bet. På flop eller senare gator kräver det dock att det är just 3e satsningen för att kallas 3bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...