Gå till innehåll

Imfromsweden har fått en dagbok


Imfromsweden

Recommended Posts

Körde alltid Sheraton för ett par år sedan när jag kände en som jobbade där och gav mig rabatt. Senaste året har jag varit clarion sign trogen, ligger nära Arlanda express, nära CC och har duglig 24/7 roomservice (med svensk standard). Ingen koll på vad Sheraton kostar nu för tiden men tippar på ungefär 2x clarionsign.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Senare kanske, orkar inte plocka fram det nu, går för dåligt :(

 

Någon som har ett bra förslag på hotell i Stockholm? Har en pokerkompis som kommer över, och tydligen var Grand hotel fullbokat. Han letar efter lyx! ;)

 

Kan verkligen rekommendera Story Hotell, där kommer han få en upplevelse. Är personen intresserad av design så kommer han älska stället. Även livat i deras hotellbar, vilket kan va ett stort plus. Gångavstånd till Stureplan/Takeaway brud. Eller somna i en QP på donken runt hörnet, vilket man behagar.

http://www.storyhotels.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ett tag sen jag updaterade, har haft mycket att göra, men får väl posta månadsgrafen. Som ni kanske anar är jag mycket missnöjd med månaden :( Nästan alla stora dipp ni ser i grafen beror på att jag förlorat 2-3 buy-ins på mina vanliga nivåer och flyttat upp högre och högre för att vinna tillbaks :( Detta har naturligtvis inte gått så bra, så förlorat en hel del på det... Men det kommer inte hända igen, och denna gång är det på riktigt. Kontaktade Pokerstars responsible gaming och bannade mig själv från allt det där. Sedan dess har det gått bättre, men även om jag nu skulle tilta i framtiden kan jag inte förlora allt för mycket på det ;). Jaja, nog med snack, här är september:

 

ca. +2.5k$

 

amountwoninusdoverhandsz.png

 

Borde varit upp 21 buy-ins åtminstone :/

 

bbwonoverhandsplayedforb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick förresten en brutalsvår labb som ska vara inne på måndag :( Har försökt men måste ligga efter eller något, för vet inte riktigt hur jag ska göra. Någon kunnig som har en möjlig förklaring vad som sker, och varför? Skulle vara mycket hjälpsamt och uppskattat :)

 

Var tyvärr inte fredag v. 40 som det står, det blev måndag v40 :(

 

 

48611376.jpg

 

26081013.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snäääälla slatkis, finns ingen annan :cry::h:

 

Har funderat, och alla reaktioners måste ju bero på att halogenens "släpps", och reagerar med silverjonerna och bildar AgCl, AgBr eller AgI. Samtidigt tas halogenernas plats av en OH-. Men vilket av reaktionerna är snabbast och varför egentligen? Kollade up elektronegativitaten, kol har 2.5, klor 3.0, Brom 2.8 och jod 2.5. Jod-butanen reagerade ju också snabbast, beror detta på att skillnaden i elektron-negativitet mellan jod och kol är 0, alltså är bindningen svag (??) och därmed byts den lätt ut mot en OH-? Om man kollar på bindningsenergin ser man också att klor och kol har den hösta (328 KJ), beror detta på det jag just beskrev? Är jag ens på rätt spår? Och är det en Sn1 eller Sn2 reaktion?

 

Och vad innebär nukleofil respektive elektrofil? Har aldrig förstått det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad innebär nukleofil respektive elektrofil? Har aldrig förstått det där.

 

Jag tror det vore oetiskt av mig att skriva labbrapporten åt dig. Dessutom är det bättre om du gör labben själv :-) men jag ska ge några ledtrådar.

 

Filos eller philia betyder vänskap, kärlek eller att gilla. Nekrofili betyder att man gillar nekros, dvs saker som är döda. Jmfr pedofili eller homofili.

 

Om vi känner till ovanstående är det lätt att dra följande slutsatser

 

elektrofil är något som gillar elektro, dvs elektroner dvs negativa laddningsbärare. En elektrofil är alltså en snubbe som gillar negativa laddningsområden eller områden där man har ett överflöd av elektroner.

 

nukleofil är något som gillar nukleos - kärna (dvs positivt laddade områden eftersom protonerna i kärnan är positiva)

 

En elektrofil är alltså en snubbe som går omkring och letar efter områden i en molekyl som har ett överflöd av negativa laddningsbärare. Sådana överflöd finns t.ex. i dubbelbindningar. Sedan attackeras bindningen och eventuella intermediära produkter uppstår innan reaktionen ger sitt slutliga resultat. På motsvarande sätt nukleofil

 

I din labb använder ni etanol som innehåller syre. Syftet med labben är att förstå hur oh-gruppen i alkoholen tar halogenens plats i halogenalkanen. Man skulle kunna se det som att hydroxidjonen (egentligen syret i OH gruppen, det är O- som gillar positiva områden) är nukleofilen. Eftersom du har samma nukleofil (etanol i alla provrör) är det rimligt att anta att det är elektrofilen som ger upphov till eventuella förändringar (samt eventuellt förmågan att lösa sig, skilj på att något löser sig och att något blandas!).

 

Vad som är sn1 / sn2 är enkelt att avgöra genom att rita upp föreningarna och samt förstå och tillämpa definitionen av sn1 /sn2 :-)

 

Ledning: nitratjon -> AgCl är sn2

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Awesome :D Nu jävlar skare arbetas

 

Undrade redan innan var OH-t kommer ifrån, som det stod på labbinstruktionen verkade det som att det kom från vatten (H2O), men vi har ju inget vatten i vår etanol blandning. Så om jag förstår det rätt tas alltså OH- från etanolet (C2H5OH), vilket följaktligen måste lämna C2H5+ joner? Det bildas en fällning, som består av Ag och halogenen som vi använde, exempelvis klor. Det som finns över blir då NO3- och C2H5+ joner. Uppstår det då en reaktion där dessa reagerar med varandra också, eller skiter dom i det? Kanske är helt ute och cyklar.

 

Förresten, är det säkert att det är OH- som är nukleolen? Hur vet man att det inte är NO3 från silvernitratet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, är det säkert att det är OH- som är nukleolen? Hur vet man att det inte är NO3 från silvernitratet?

 

nukleofilen!

 

AgNO3 innehåller inget H, svårt att få till en OH => svårt att få till en utbyte av halogenen mot en OH eller tvärtom => jag fattar inte hur du tänker :-)

 

Skriv upp en korrekt reaktionsformel. Rita sedan upp molekylstrukturerna så du förstår hur saker ser ut före och efter reaktionen. Hela labben handlar om nukleofil substitution. Vad är det som ska bytas ut mot vad? Vad är silvernitratets roll?

 

Ett tips är att silvernitratets roll är att ge dig möjlighet att få en uppfattning om reaktionshastigheten hos det vi egentligen studerar (hydrolys av halogenalkanen) genom att det skapas en fällning, silverhalid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är jävligt nyfiken på hur slaktavfall egentligen ser ut, uppfyller han/hon mina förutfattade normer om en allknowing mighty dragonslaying nerd eller sitter det en bodymoddad tattad jävel där och kan allt?

 

(nu menar jag inte att just gymnasie kemi = allt, men fanskapet är ju och vevar i varenda möjlig topic och ser sällan...aldrig? ut som ett fån.)

 

PIC PLZ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nukleofilen!

 

AgNO3 innehåller inget H, svårt att få till en OH => svårt att få till en utbyte av halogenen mot en OH eller tvärtom => jag fattar inte hur du tänker :-)

 

Skriv upp en korrekt reaktionsformel. Rita sedan upp molekylstrukturerna så du förstår hur saker ser ut före och efter reaktionen. Hela labben handlar om nukleofil substitution. Vad är det som ska bytas ut mot vad? Vad är silvernitratets roll?

 

Ett tips är att silvernitratets roll är att ge dig möjlighet att få en uppfattning om reaktionshastigheten hos det vi egentligen studerar (hydrolys av halogenalkanen) genom att det skapas en fällning, silverhalid.

 

Måste det just vara en OH som är nukleofilen? NO3 borde väl vara på jakt efter kärnor också?

 

Men jag tänker mig att reaktionsformeln blir:

 

C2H5OH + AgNO3 + C4H9BR ---> C2H5 + AgBR (fällningen) + NO3 + C4H9OH

 

Det borde vara en Sn2 reaktion, eftersom C4H9BR inte har många substituanter.

 

En gång var rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...