Gå till innehåll

Att våga satsa hela sin BR - ett måste?


eurythmech

Recommended Posts

Om vi antar att vi är en spelare med hög förmåga, top 10% av pokerforums medlemmar typ. Är det då mer eller mindre ett krav att man måste våga riskera hela, eller kanske i vart fall stora delar av, sin bankrulle för att komma åt de riktigt stora pengarna?

Ni som har spelat många $100 turneringar online eller 2000 SEK live osv, ni som har bankrullar på många tusen, lyckas man mångdubbla sin BR utan att ta stora risker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på väldigt låga nivåer, men jag har märkt att när jag går upp en nivå och det börjar hetta till (stora potter och jag riskerar att förlora mycket av min BR) så spelar jag inte lika bra som när det är en mindre pott. Jag blir mer orolig och konservativ i mitt spel. Slänger händer vid fel tillfällen och tänker mer på hur mycket pengar jag har eller har förlorat än på mitt spel.

 

Det är lite psykologiskt känns det som och jag är säker på att andra kännt samma sak, men av den anledningen tycker jag inte det är någon bra idé att riskera sin BR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vitsen med att ha en lämplig storlek på sin bankrulle för den nivån man spelar är att de statistiska fluktuationer som oundvikligen kommer inte ska göra att man går gul. T.ex. "ska" man ha en rulle som är på runt 3000 * Big blind i big bet poker (No Limit och Pot Limit), se Olas artikel om bankrullekrav för big bet för anledningen till summan.

 

Följden av detta resonemanget blir inte bara att du ska ha råd att torska en bunte inköp, utan dessutom räkna med att du kan komma att göra det. Detta innebär dock inte att man ska spela med hela sin bankrulle i en sittning. Det är väldigt dålig Bank Roll management (jämför gärna med att satsa alla pengar du har på en och samma aktie) och kommer med nästan hundra procent säkerhet leda till att du går gul.

 

Eller den korta varianten: Nej, du skall aldrig satsa hela din bankrulle.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ta en kalkylerad risk och "satsa" en större eller något för stor del av sin BR för om spelet är mycket gynnsamt, men det förutsätter att man har möjlighet att jobba in och sätta av pengar för att förnya sin BR inom en mycket snar framtid.

 

Har man inte den möjligheten till nytt kapital, och lever av sin poker vilket en del gör som spelar på högre nivåer inte har, så är det som att medvetet klippa av sig fingrarna när man är snickare (eller någon annan liknelse om du så vill)... Man blir handikappad lång tid framöver och det är väldigt få situationer där det är värt att göra något liknande... :( dock inte allt för ovanligt att det händer i "spel" världen :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur stor din BR är.

 

Är den på, låt oss säga 200 dollar, så tycker jag att du gott och väl kan ta ett skott på högre nivåer, typ 100-Sngs, om följande förutsättningar stämmer:

 

1) Du är medveten om att du mycket väl kan torska dina 200 dollar på ett par händer, men det bekommer dig inte.

2) Du har pengar över att sätta igen ifall du går gul. Du kan alltså direkt efter sätta in 200 dollar, för att sedan spela igen på de lägre nivåerna du håller till på.

3) Som ovan, du måste ha disciplin för att INTE försöka spela högre limits igen när du satt in 200 till, detta leder antagligen vääääldigt snabbt till att du spelat bort din lön och har Boris från http://www.balticinkasso.com efter dig.

4) Pengarna som du har spelar ingen större roll, du känner dig bekväm med att torska 200 dollar och sedan fylla på 200 till och gå tillbaka till invanda nivåer.

 

Poängen är väl den att om du nu vill chansa, så var medveten om att det är just det det är - en ren chansning. Har du tur så vinner du båda dina Sngs, eller en stor multi, och har en BR för att hoppa upp rätt många snäpp i nivår rätt snabbt (förutsatt att du vinner på dessa nivåer). Torskar du så går du tillbaka till att gneta på den nivån du är på, och tar ett skott igen först OM du har dubblat dina insatta pengar.

 

Har du en stor BR i förhållande till pengar du kan slösa bort så är det i mitt tycke idiotiskt. Har du en BR på 3000 dollar och enbart har 300 dollar att sätta in igen om du torskar så ska du hålla dig på invanda nivåer.

 

Enbart vad jag tycker i denna fråga, folk kan säkert tycka att jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...