Gå till innehåll

Bolån pokerproffs


loffe_

Recommended Posts

Har du 25% av kapitalet så BEHÖVER DU INTE. Deras säkerhet ligger i ditt boende, eftersom du har ett övervärde iom att du har lagt in 25% kontantinsats. Det är enligt banken mer värt en fastjobb, vilket jag bara kan instämma i.

 

fwiw, jag fick inget lån när jag sökte och jag ringde runt bland de flesta större bankerna. med min mamma som borgenär blev jag erbjuden stora lån direkt. banken vill se en betalningsförmåga vilket jag i efterhand kan förstå. lagom till inflytt hade jag turat ihop det sista så slapp ta lån =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jag tror att det som JesperPV mer eller mindre ironiskt men hittils utan framgång försökt förklara är att den som lånar ut pengar är borgenär (banken i de flesta fall). Den som går i borgen för geldenären (lånetagaren) och är betalningsskyldig mot borgenären i de fall geldenären inte kan eller vill betala kallas borgensman (i de flesta fall tydligen den potentiella geldenärens mamma).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banken höjer din amortering som pokerproffs eller för den med sämre betalningsförmåga för att så sätt kunna säkerhetsställa att personen ifråga kan vara med om en räntehöjning. Så är du kreativ så får du banklån, om du kan argumentera för det. Nämn att du vill amortera mycket, det gillar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Heltok påpekar så går bankerna nästintill uteslutande på betalningsförmågan. Jag fick nej från banken trots att jag hade en medlångivare som hade en lägenhet och ett hus där marknadsvärdet på de båda låg på närmare 4,5miljoner. Medlångivaren hade lån på ca 1miljon, inga betalningsanmärkningar samt en inkomst på ~35k/månaden.

 

Jag hade ca 650k utspritt på banken och på marknaden och skulle låna ca 1,3 miljoner. Inga betalningsanmärkningar här heller.

 

Fick nej från två storbanker innan det löste sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det som JesperPV mer eller mindre ironiskt men hittils utan framgång försökt förklara är att den som lånar ut pengar är borgenär (banken i de flesta fall). Den som går i borgen för geldenären (lånetagaren) och är betalningsskyldig mot borgenären i de fall geldenären inte kan eller vill betala kallas borgensman (i de flesta fall tydligen den potentiella geldenärens mamma).

 

spot on

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du en väldigt dålig bankman som inte litar på dig. Vi är 4st här som utan problem byggt hus och betalat 25% i kontantinsats och amorterat rätt bra. Bankerna är mer en nöjda med oss och har prutat ner räntan till väldigt låga nivåer och nu är dom som iglar på oss och ger oss jävligt fin support/kontakt och även väldigt fina tjänster som egen rådgivare när det gäller aktier/fonder osv.

 

Ska sägas att vi hade annan bank innan och swedbank nu. Galet nöjda hur dom hanterat oss, så har man bra förhandlingsteknik är inget omöjligt. En bank kan inte motargumentera om du har 25% kontantinsats och ex antal kronor på sparande hos dem. Gör dem det så byt bank.

 

Nu har de tom godkänt lån på klart högre belopp en såhär på fastighetsaffärer, så onekligen är det inte omöjligt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar bara om att komma in i banksystemet. Har du föräldrar på samma bank så nämn det. Säg att du blivit erbjuden lån på nordea men att du gärna vill vara kvar på swedbank. Eller vilka banker det nu gäller. Säg att du är beredd att amortera mycket. När du väl är inne i systemet kan dom inte sparka ut dig, då kan du sänka amorteringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grymt, fan vad schysst.

 

Är en bättre tjänst än det låter. Standard tänker du säkert, no way! Den här snubben va riktigt bra och ingen random bankman.

 

Hursom, vill man få lån så ge inte upp. Det gäller att hitta en bankman som förstår dig och din situation. Prata helst med bankmän och inte kvinnor, de har ofta, tyvärr, negativ inställning till sådan business. Man i runt 30 årsåldern är den perfekta bankmannen för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon mer som spontant blivit uppringd av banken senaste tiden? klarat mig 10år hos samma bank, först nu de ringer mig och vill diskutera min ekonomi. riktigt sjysst av dem att tipsa om deras fonder speciellt anpassade för mig.

 

Ta stort banklån och köpa lägenhet utan stadig inkomst känns jävligt rätt med tanke på dagens undervärderade bostadsmarknad. Satan vilken fin investering!

 

http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/kth-professorn-ger-upp-slutar-sia-om-bomarknaden_2438253.e24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krævs inget geni før att førstå att de senaste 15 årens prisutveckling på framørallt den svenska bostadsmarknaden ær totalt ohållbar i ett længre perspektiv. Jag kan inte hitta en enda indikator som pekar åt rætt håll.

 

- Skuldsættningsgrad går upp i førhållande till såvæl bostadspris som disponibel inkomst.

 

- Amorteringsviljan ær lægre æn någonsin.

 

- Tillgænglig bostadslånslikviditet økar kraftigt.

 

- Tillgængligt bostadsutbud såvæl under uppbyggnad som ute till førsæljning økar kraftigt.

 

- Andelen fastlån ær exceptionellt låg vilket gør ræntekænslighet vid ovæntade hændelser høg.

 

- Forumtrådar på pokerforum børjar poppa upp dær folk berættar hur enkelt det ær att få lån utan lagstadgad sækerhet (om denne persons story stæmmer bryter han mot FIs regler, førmodligen ett lagbrott med andra ord).

 

Det ær svårt att sia om såvæl bostæder som aktier på kort sikt. Det ær dæremot solklart att avkastningskraven på en lægenhet i Stockholm mig veterligen aldrig varit lægre. Inte direkt ett gott tecken nær mer eller mindre hela værlden gått igenom en bostadskrasch (utom vi, då).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varningen. Riktigt bra synpunkt imo, och inte särskilt elakt paketerat.

 

/SK

 

Jag kanske börjar bli gammal men jag uppskattar inte att bli kallad idiot, så jag tycker inte att paketering var okej. Men jag ska absolut bli försiktigare att skriva svar på något här. Det finns för många medlemmar i detta forum som anser sig var guds gåva till världen och de enda som har något värt att säga.

 

+1

 

Skulle öka kvalitén på PF om folk såg till att ha koll innan de uttalade sig.

Intressant att man utgår direkt från att någon inte har koll bara för att deras erfarenheter inte överensstämmer med ens egna. Kanske är sådan antagande och påhopp som gör att det slutar vara kvalitet på inläggen och gör forumet till en klubb för inbördes beundran.

Vad bra då. Att du vet vad du talar om alltså. Standard på det här forumet är annars att kids i tid och otid hasplar ur sig saker de har läst på lunarstorm, som om det vore otvivelaktiga sanningar. Vilket inte alltid är så bra när det handlar om viktiga frågor för trådskaparen.

 

Observera att det är dessa personer jag i mitt inlägg påstod vara idioter.

 

OnT: Jag har också varit i liknande situation och fått lån med jävlxxt[*] bra villkor, så det finns nog inga universella sanningar här.

 

 

Jag är inte en av dessa "kids". Men p.g.a ditt inlägg så drog jag direkt slutsatsen att du måste tillhöra denna skara med alldeles för stor tilltro till sin egen förträfflighet. Oavsett vad "standard" är på detta forum så måste man ha några spärrar innan man skriver det första som faller en in. En tumregel kan ju vara att inte skriva saker som man aldrig skulle haspla ur sig om du mötte någon första gången.

Om du nu har andra erfarenheter än vad jag har av bankväsendet, (där min erfarenhet är att banken fullkomligt struntar i tillgångar och vad värdet är på vad du belånar, utan istället enbart bryr sig om den dokumenterade betalningsförmågan), varför skriver du inte om dessa erfarenheter istället för att förolämpa mig? Det hade kanske varit bättre för att hjälpa trådskaparen. Och jag hade sluppit bli förbannad.

 

Jag är fortfarande helt övertygad om att om man inte hittar en borgensman så är det jäkligt svårt att få ett lån om man inte har en "riktigt" inkomst. Jag lyckades inte trots att jag hade betydligt mer tillgångar och att det jag belånade var värt 3ggr så mycket som jag behövde låna. Allt för att jag inte kunde visa upp en dokumenterad inkomst. Jag blev helt enkelt tvungen att få fram detta för att få lån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Intressant att man utgår direkt från att någon inte har koll bara för att deras erfarenheter inte överensstämmer med ens egna. Kanske är sådan antagande och påhopp som gör att det slutar vara kvalitet på inläggen och gör forumet till en klubb för inbördes beundran.

 

 

 

Skriv då att det är dina erfarenheter istället för att komma med generella påståenden om "hur det funkar".

 

Har ingen relation till dina övriga kritiker förutom att jag håller med dem.

Någon klubb har vi inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv då att det är dina erfarenheter istället för att komma med generella påståenden om "hur det funkar".

 

Har ingen relation till dina övriga kritiker förutom att jag håller med dem.

Någon klubb har vi inte.

 

Trodde det var uppenbart att det var mina egna erfarenheter. Vad skulle jag annars skriva om? Var får du det generella från och var får du "hur det funkar" från?

 

Och du håller med dem som kallar mig "bara en idiot som gillar att låta kakhålet glappa när det egentligen är ett jävligt bra läge att knipa" baserat på mitt inlägg som löd exakt så här:

"Du behöver ett intyg på din månatliga inkomst från en arbetsgivare, om du inte har en taxerad inkomst de senaste åren."

 

Du tycker inte det är en aningen överdriven reaktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde det var uppenbart att det var mina egna erfarenheter. Vad skulle jag annars skriva om? Var får du det generella från och var får du "hur det funkar" från?

 

Och du håller med dem som kallar mig "bara en idiot som gillar att låta kakhålet glappa när det egentligen är ett jävligt bra läge att knipa" baserat på mitt inlägg som löd exakt så här:

"Du behöver ett intyg på din månatliga inkomst från en arbetsgivare, om du inte har en taxerad inkomst de senaste åren."

 

Du tycker inte det är en aningen överdriven reaktion?

 

 

Tycker det var onödigt att vara såpass otrevlig mot dig men instämmer för övrigt.

 

Inser att du tycker du får skit du inte förtjänar men eftersom det verkar vara flera som tycker ungefär samma sak om ditt första inlägg i denna tråd kanske du skulle fundera på varför istället för att be mig förklara?

 

 

 

 

 

Nog från mig i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rosjon,

 

Ingen har kallat dig idiot. Jag ställde frågan huruvida du hade grund för ett påstående och sa att om du inte har det är du en idiot… vilket i det närmaste får betecknas som en truism i mina ögon.

 

Eftersom du hade grund för påståendet så föll ju aldrig idiot-kallandet ut, right? (Givetvis kan generaliserbarheten av dina erfarenheter ifrågasättas, men det lämnar jag därhän. Någon grund fanns där i alla fall.)

 

Så, att förolämpa dig har jag svårt att se att jag har gjort. Faktum är att om jag skulle vara moderator-bajsnödig och räkna antalet personangrepp oss emellan i denna tråd så tycker jag faktiskt att du "leder" med 2-0. Men som tur är så frekventerar jag skithuset med normala intervaller, så det finns inga hard-feelings från min sida.

 

OnT: Jag är ingen ekonom, men jag tror inte det är brukligt att särskilja betalningsförmåga från tillgångar. Dvs om jag har 1,8m på banken så påverkar det i allra högsta grad min betalningsförmåga positivt. Det borde de flesta banktjänstemän kunna räkna ut.

 

Visst, det är inte en fördel att man försörjer sig på att spela poker när man pratar med banken. Men andra saker kan väga upp, vilket vi är flera som har vittnat om i denna tråd. Kanske väger det inte upp tillräckligt alla gånger för alla banker, men att det går att hitta en bank som är villig att låna ut 1,2 till nån som äger 1,8 ser jag som i det närmaste självklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då det defacto inte behövs ett intyg på fast, månatlig inkomst så var ditt svar felaktigt, right? Att dina erfarenheter har varit sådana gör det ju inte till generella regler. Därav är invändningen adekvat.

 

Jag har aldrig varit någon förespråkare av dryghet/kaxighet/elakhet och är den förste att hålla med om att det är onödigt med en sådan attityd i forumposter, men det jag tycker var märkligt var mods varning. Kritiken var befogad och jag har svårt att se posten som personangrepp.

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det var onödigt att vara såpass otrevlig mot dig men instämmer för övrigt.

 

Inser att du tycker du får skit du inte förtjänar men eftersom det verkar vara flera som tycker ungefär samma sak om ditt första inlägg i denna tråd kanske du skulle fundera på varför istället för att be mig förklara?

 

Nog från mig i denna tråd.

 

Visst tycker jag att jag får skit jag inte förtjänar. Det inlägg jag skrev är nog det som är närmast sanningen om man ska få lån utan borgensman.

 

Och nej, jag förstår inte hur inlägget kan ge folk rätt att kalla mig idiot. Och tro mig jag har verkligen funderat. Så för att jag ska förstå så får du nog förklara. Eller så kan du inte förklara.......kanske bara hoppade på utan att tänka efter före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...