Gå till innehåll

STUDIEGRP: Hold'em Brain - Avsnitt 5


toppace

Recommended Posts

OK! Då har vi alla studerat klart vad gäller starthänderna. Nu behöver vi aldrig mer fundera över det :D .

 

Nu kör vi i gång nästa avsnitt " Outs och pottodds " och jag skall fösöka köra kursen ons till onsdag numera. Uppgifter kommer så fort som möjligt.

 

Vi har fått tillskott i gruppen!

 

Lycka till

 

/Toppace

 

många odds

 

 

bra outs sida med exempel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgift 1

 

Lös Ed Millers test

 

Uppgift 2.

 

Hur påverkas dina pottodds i sen position?

 

Uppgift 3.

 

test från cardplayer

 

 

Uppgift 4.

 

Du har :club: 8 :heart: 8

 

och bordet är :heart: 2 :heart: 9 :heart: K

 

i en heads up situation där din motståndare har par i tior men ingen hjärter, hur många outs har du?

 

Uppgift 5.

 

fem spelare ser en flop med en raise innan floppen. Du sitter på knappen och har A :spade: J :spade:

 

floppen kommer x :spade: x :spade: K :heart:

 

första spelaren betar, en lägger sig och två synar, vad gör du? Varför? visa gärna med matte.

 

Lycka till!

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgift 1.

1.1 3st, 2. chop 6, 7+4

1.2 3st, 2. chop A+K+Q+J+T+9+4=22

1.3 9st, A+T+7.

1.4 8st, A+T+7

1.5 3(A)+3(Q)+3(8)+3(4)=12outs

1.6 3st, 2. 3st chop, 14(K,Q,,J,6)

1.7 3st, 2. chop 3(A,8)+12(K,Q,J)=15

1.8 2st,2. chop 4(A,8)+36(K,Q,J,T,9,7,6,5,4)+2(3)=42 (kanske slarv här)

1.9 4st, A+Q,

1.T 7st, A+K+2. chop 3, 8

 

(jag hade fel på 6an och 7an angående chop först)

 

Uppgift 2.

Pottoddsen räknas ut på samma sätt. Dock så ändras kraven på pottodds för draghänder lite då man i kommande satsningsrundor kommer ha bättre position. Dessutom behöver man inte i lika stor utsträckning ta hänsyn till risken att det blir höjt när man avgör om det är korrekt att spela vidare i handen. // Jag hade gärna gett ett längre svar på samma nivå som Toppace svar förra veckan, men jag frågan är för intuitiv för att jag ska kunna skriva ner något bra resonemang.

 

Uppgift 3.

tja svaren står där... fula ruter-symboler :P

 

Uppgift 4.

 

11outs 9 på färgen och 2 på trissen.

 

Uppgift 5.

 

Jag raisar(och cappar vid möjlighet). Matten blir lite småjobbig, men jag har för mig att PO brukar skriva 1:1.2 ungefärg på förbättring fram till river. Och så många spelare är ju med. Chansen att man sätter färgen är (1-38/47*37/46)=35%. Så det räcker att 2st är med för att cap ska vara motiverat. Till detta kommer 4% chans att man sätter stege. Lägg till lite chans att de foldar eller att man vinner med A eller J för den delen.

Kanske främst gör jag detta för att få möjligheten att köpa mig ett frikort, men stor chans att jag väljer att beta turn ändå(för free showdown om min semibluff misslyckas). Att man kanske får några fler outs är en trevlig bonus också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina svar:

 

Uppgift 1)

1: 3 (222) / 6 (7744) (3 tvåor för vinst, 3 sjuor och 3 fyror för split.)

2: 3 (222) / massor

3: 13 (AAA JJJJ TTT 777) / 0

4: 8 (AA TTT 777) / 0

5: 12 (AAA QQQ 888 444) / 0

6: 3 (222) / 6 (QQQ 666)

7: 0 / 3 (A 88)

8: 2 (22) / massor

9: 4 (QQ AA) / 0

10: 7 (AAA KKK 2) / 3 (888)

 

Jag hade fel på vinstoutsen i uppgift 3 (såg en stege på nåt magiskt sätt), och missade en massa splitouts i uppgift 6 och 7.

 

Uppgift 2)

Ofta har man ju bättre potodds desto senare man sitter eftersom fler spelare har haft chansen att trycka in pengar framför en. Dessutom behöver man inte bekymra sig lika mycket för att spelare ska höja efter en. Om man t.ex. har ett par aggressiva tokar till vänster som snackar efter en måste man ta hänsyn till att de ofta kommer att höja när man ska uppskatta vilka odds man har. Har de redan agerat är det lättare att göra en korrekt bedömning av potoddsen.

 

Uppgift 3)

Saknade disciplinen att läsa utan att snegla på svaren, men har i alla fall läst artikeln ;)

 

Uppgift 4)

åttorna och alla hjärter, alltså 11 outs

 

Uppgift 5)

Man kan räkna med vinst minst 1/3 gånger. Varje bet man kan få in mot två eller fler motståndare är pengar på banken. Dessutom har man ju här position med allt vad det innebär (möjligt frikort om man vill etc), så här höjer jag och cappar om möjligheten ges (även om det resulterar i att mittenspelarna lägger sig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer mitt svar: Det är inte så stor vits för mig att svara på alla frågor då folk redan svarat. Kan säga att jag tjuvkikade på heltok och kunde konstatera att jag bommade ca 30%...

 

I sig påverkas de inte eftersom potodds räknas vid slutet av satsningsrundan. I början av satsningsrundan kan man inte veta sina pottodds exakt eftersom man vet inte hur många fold/syn/höjningar det blir efteråt.

 

3. Har också läst artikeln. Själv spelar jag shorthanded och känner att man måste släppa upp kraven lite, annars måste man lägga sig för ofta och blir för weak. Drar ofta i SH, men i fullbord räknar jag oftast på pottoddsen...

 

4. 11 outs.

 

5. raisar. Eftersom jag har 35% chans att sätta nötfärgen vinner jag i värde när 3 personer kommer att syna min raise (vilket är ganska säkert). Stegdraget och ässen räknar jag som max 1 out, vilket ger sammanlagt 10 outs, aggressionen kan också göra att de andra foldar på turn/river vilket ger lite värde.

 

Engelska termen kanske är valuebet? Man vinner i värde om man betar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

repetera är fegt...

 

bluffing är jag dålig på. bluffar för mycket. internet texas holdem-boken tycker jag skriver bra om detta, så jag har väl smittats för mycket av honom och bluffar mer än vad som är lämpligt mot alla callingstations på mina bord. så bluffing får min vita kamel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även en pokerlärare/coach måste ta semester. Mest för att frun vill och sonen vill som mamma. Ialla fall far jag med familj till öland och komer hem igen på söndag eller måndag. Med mig då har jag ett par bra uppgifter inom området bluffing .

 

Läs stycket om bluffing i holdem brain så hörs vi nästa vecka.

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...