Gå till innehåll

Hur hjälper jag min kompis i hans kamp mot sitt spelberoende?


Cyntax

Recommended Posts

Åkte på min första "lobbning" för ett tag sen.

 

Det jobbiga var att jag ganska nyligen har bosatt mig i Thailand fem månader framöver och adressändrat till morsan och farsan under tiden. De var lyckligt ovetande när det här ramlade in genom brevlådan:

 

Anmlan.jpg

 

 

Ledsen för offtopic om det stör någon.

 

 

Blir svårt att hinna till det där mötet tror jag. :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bevarar för eftervärlden:

Spelberoende beror på att man lyckats skapa en störning av hjärnans belöningssystem. Man har helt enkelt hittat ett sätt att hantera vardagen genom spel. Det kan vara som ett sätt att fira något, ett sätt att hantera motgångar, tristess, "döda tid" osv.

 

För att få ordning på ett missbruk måste individen själv inse vilka konsekvenser hans missbruk har fått och kommer att få om han inte lyckas sluta. Han måste också mena allvar med sitt beslut att sluta med spelandet.

 

När man slutar spela kommer hjärnan uppleva (extrem) obalans av dopamin (beroende på hur stort missbruket är). Detta påverkar septum (belöningscentrum), prefrontal cortex (motivation, jag-känsla, beteende(tvångshandlingar)) Nucleus Accumbens (skratt, rädsla, tillfredsställelse) samt VTA (inlärning). Man kan få svåra utsättningsproblem när man plötsligt avstår från allt spel (t.ex. huvudvärk, motivationsbrist, depression, håglöshet). Alla tankar kommer att kretsa kring spel (tvångstankar, tvångsmässighet)

 

Det kan därför vara bra att ta kontakt med läkare och få något ångestdämpande /antidepressivt utskrivet under en kortare tid (6 mån eller så) i samband med att man slutar spela (minskar bl a suicidfrekvens som är högre i samband med spelmissbruk jämfört med andra missbruk, t.ex. heroin)

 

Andra saker man bör tänka på är att:

 

  • Skapa buffertzoner mot spel
  • Genomgå individuell samtalsterapi
  • Genomgå någon form av gruppterapi (KBT)
  • Fylla sitt liv med nya saker och nytt innehåll
  • Hitta en ny identitet och en ny självkänsla
  • Stärka självförtroendet
  • Identifiera risksituationer, triggers och punktåterfall
  • Lära sig känna igen och hantera tillåtelsetankar
  • Gå med i en spelmissbruksförening

 

Att stänga av sig från pokersajter på nätet är ett försök att skapa en buffertzon, men en ganska klen åtgärd.

 

Om individen verkligen vill sluta spela är det bättre att helt avstå från möjlighet till internet under en tid (6 mån) samt se till att de ekonomiska möjligheterna till spel upphör (låta någon annan sköta ekonomin, se till att man endast har tillgång till kontanter i små summor som inte går att föra över online osv).

 

Det finns alltid sätt att undvika spel om man verkligen vill sluta spela och nästan alla undanflykter är egentligen tillåtelsetankar från individens sida.

 

Den vanligaste orsaken till misslyckande är att individen inte tar sitt missbruk på allvar.

 

Om personen inte förstår allvaret i sin situation är det bästa du kan göra att föra en diskussion om konsekvenserna av spelandet. Att springa runt och blockera någons spelkonto på 5 eller 6 av 2000 spelsajter kommer inte stoppa honom från att spela om han själv inte bestämt sig på riktigt. Be individen upprätta listor med positiva och negativa konsekvenser av spelandet (och hymla inte med att det faktiskt också finns positiva konsekvenser missbruket). Hur har missbruket påverkat hans livssituation, har hans val lett till de resultat han velat uppnå. Finns det något mönster i misslyckandet?

 

Buffertzonerna blir med nödvändighet utformade så att det tar någon/några dagar innan man kan sätta igång sitt spelande, vilket ger tid till eftertanke. De kan aldrig vara utformade så att man "aldrig" kan spela igen.

 

Vid hanteringen av punktåterfall bör individen ha en checklista på åtgärder, se till att han upprättar denna checklista och att ett telefonsamtal med dig ingår bland de punkter som skall genomföras. Att vara ett samtalsstöd är en av dina viktigaste uppgifter som medmänniska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...