Gå till innehåll

jm tar det lugnt (ibland iaf) med... forgot it... nånting...


jm_j

Recommended Posts

Dumpar min gamla tråkiga dagbok ett tag iaf ...

 

Hade en trevlig överraskning väntandes på mig när jag kom hem från Malta i onsdags natt, nämligen elen var avstängd. Borde kanske öppnat senaste veckornas brev från Fortum. ;-} Nu är blodsugarna trevliga och vill ha mig på drygt 10k och jag vill ha specificierad räkning så kommer nog ta ett tag innan vi bråkat klart....

 

Sen som det ser ut nu som nybliven arbetslös kommer jag inte få A-kassa förrän en obestämd tid pga knas med i stort sätt allting så ekonomin ser inte bättre ut än att jag har pengar till två hyror och om jag vill äta så gäller det att dra in pengar på något sätt, som att plocka upp tomburkar...

 

Ska också försöka köra nyktert trots omständigheterna (har hyrespengarna och lite pokerpengar att nalla på men inget lust med det).

 

Skriver det här i ett elskåp där jag tjuvar på ström till datorn och min UPS.

 

Sidebets någon?

 

Och så liten gammal favorit:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 152
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Sådärja. Goodbye ström i rök... elskåpet. Tog dock inte så lång promenad att hitta nya nära hem i Vällinbgy centrum:

-AF 8-16 på vardagar, går nog enklast att snylta 8-10 när det är obemmannad

-Bibliotek, öppet till 19 på vardagar. Har just nu datorn & en bärbar DVD i laddning i ryggsäcken; hade fått plats med en till dator men alla andra är fulladdade.

Ingen rökning på båda ställena men har klarat vid behov flera timmar med snus.

 

Bör finnas stömming i tvättstugan som har öppet 7-23 men eftersom alla besök bokas elektronisk hos hyresvärden lär nog varningsklockorna ringa väldigt högt om jag "tvättar" för ofta... så max 2-3 gånger i veckan där med full arsenal av prylar.

 

Blir dock att byta ställe lite då och då, på AF är vit förgreningssladd till ryggan en fördel men troligtvis inte på biblan. Sen på AF får man nog inte använda sin egen så får låtsas att "söka jobb" i 1 1/2 medans prylarna laddar sig i ryggsäcken. UPS:n tar 4-6 timmar att ladda till fullt som innebär belysning i 20-100 timmar men får nog dumpa den hos en kompis som bor 30 minuters promenad från mig lite då och då.

 

Ny dag, nya möjligheter. :rolleyes:

 

Just det: Gårdagens poker -$17, sportsbetting +€0,75

 

Jävligt lågt av Fortum att släcka en landsmans (Fortums alltså) el :evil:. Men hur fan får man 10k i elräkning :shock: , jag brukar inte komma upp i 150€/år i min etta, eluppvärmning?

 

GL med jobbjakten.

 

Bor ochså i en etta (halva, 18kvm) där i stort sätt kylen, routern och en bärbar är ständigt påslagna. Sen när jag är hemma blir det 1-3 bildskärmar á45 watt och en eller två datorer som inte drar så värst mycket. Får komma med utförligare rapport och scanning av dokumenten så fort jag har mera info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog ska jag hitta lite stash innan januari. Känner hela det här som en utmaning och jag som de flesta finnar älskar utmaningar och tävlingar.

 

Passade på att skicka länken till db:n till ena handläggaren på AF (den finske såklart...) så att hon kan lättare ha koll på mig eftersom det varit vissa kommunikationssvårigheter tidigare, bl.a. bortslarvad telefon = 1 månad, bortslarvad/icke fungerande sim-kort = 2 1/2 veckor etc. Kanske inte världens smartaste grej att göra men jag har aldrigt påstått vara särskilt smart...

 

Körde lite recon Åregaraget-Kfem. 4 uttag på gångvägen (gick inte in i garaget) 06-24 varje dag, 3st inne på Kfem vid heltäckningsmatta. Sen en vid utgången av både Ztatur & denim market man kan använda om man är lite fräck.

 

Försöker också klara mig med max 100kr om dagen så kommer obv inte redovisa eventuella gåvor/svarta inkomster om något sådant skulle dyka upp. Dagens:

-1w LED-lampa på clarre 49kr

-5st energidryck på Lidl 25kr

Dricka, cigg & åka kommunalt brukar vara största utgifterna men hittade 2 nästan fulla paket i jackfickorna idag och har inte åkt något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhahjas... Övernattar lite halvlyxigt på Söder i en 62kvadratare (och el! och snabb internet!) alldeles för mig själv...

 

Tog lite lång tid med en kompis kompis dator som blev klar och i nyskick efter drygt 4 timmars rensande och bråkande så fick låna nycklarna till gamla jobbet.

 

Hade funderat på att ta tunnelbanan för hutlösa kostnaden 23kr och dumpa cykeln på Söder över natten så ska inte klaga. En del började frysa när de såg mig i t-tröja och tyckte att jag skulle ta på mig mera kläder. Tog då en smutsig tröja i ryggsäcken (slut på rena i förrådet, ska se till att fylla på) för att få slut på gnället.

 

Pokern +-0 för senaste 2 dagarna, har nämligen bara spelat 2 frirullar.

 

Utgifter må: 37kr för ett paket Vito & 5kr för en energidryck.

ti: 30kr för ett paket Extreme, blivit bjuden både på Capuccino, pecanpaj och hamburgare. tog en cheese á 10kr när gubben inte slutade att envisas om att få bjuda på något och kläckte kommentaren "Ja, jag är verkligen dyr i drift.".

 

Har väl plockat tomburkar & flaskor för sisådär 7kr senaste två dagarna så kraftig back på inkomst/utgiftsfronten.

 

Onsdag funderade jag på nya djävuskap. Har ett intressant projekt som innebär betting på hästar med en som är totalt ointresserad av spel men är riktig statistiknörd och inte direkt hatar pengar samt tidigare visat bra plus en längre tid tills Svenska Fel la ned hundarna.

 

Nu ska jag försöka bestämma mig för vilken tv-serie eller film jag ska titta på, tuffa val i livet ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt med uppdateringar... lyxnatt efter en dags slavarbete utan äns svältlön igen men är tillbaka i strömlösa verkligheten.

 

Klonkade en femma i Burger Kings myntautomat, annars lite papperssår och annat vanligt. Hittade ett par tomburkar också...

 

Utgifter:

25kr - 5 energidryck

30kr - ett paket cigg

49kr - ett helvetesadapter

10kr - en hamburgare

===

114kr urk över budjeten men nästa blir värre.

 

+$13 på poker och -50kr på hästar.

 

IDE-adaptern som spräckte budgeten; har eller har haft 2 eller 3 till men fanskapen är inte lätta att hitta om man har bråttom:

 

ram-3.jpg

 

Kan meddela att din saftflaska smakade som riktigt gott vin, beröm där, och bullarna var lite torra ;-)

 

Åfan, Sicilienarna måste ha fuckat upp det och låtit saften jäsa... Sen om du sparade den i folien, kan tänka mig att den var ordentligt torr.

 

Fick du mina tiggerimail förresten? ;-}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårdagens tema var att alla gnällde att jag har för lite kläder på mig. Inte fan är det mitt fel att packet fryser och inte har ett tillräckligt stort skyddande fettlager runt sig. Sen att cykla 2 mil i ca -+0 klädd i t-tröja och kavaj kan ifs diskuteras...

 

Spräckte budjeten ordentligt nu, inga mesiga 14kr:

30kr - cigg

220kr -1kg råtobak (blir 1½-2kg rulltobak)

25kr - essans till ovannämnda

18kr - 300 hylsor

====

293kr

 

Ingen verkade ha köttkvarn att låna till mig så får nog köra med en mixer eller met ten toora niivven...

 

Spelade bara forumturren som jag kom 20min sen till, gjorde en rebuy, dubblade, tog det ganska lugnt utom add-om som oväntat många inte fattade att ta. +$26 på det.

 

Nu är nog DVD:n och hårklipparen fulladdade, har suttit drygt 2½ timmar på biblan.

 

Confirmative: Jag kan dumpa över typ fyra Paf-brandadebackgammonbräden och en bunt kortlekar.

 

Räcker med ett gäng kortelekar & 2 BG-brädor som det ser ut nu. Du är välkommen att leverera själv och hälsa på hundarna om du vill, annars är jag rätt mycket på Söder i närheten av både ditt jobb och boende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oklonk:

Biblan stänger kl 18 idag.

 

Klonk:

-Moneybookers-kortet fungerar, slipper alltså svälta om det krisar sig ordentligt

-hittade €180 på mitt finska bankkonto (trodde det var 50-60 kvar)

-Blev påringt om ett max 20 timmar långt uppdrag för ca 5000kr. Fler sådana tack :-P

 

Skön dagbok, är själv halvfinne så kommer givetvis att följas. Lycka till med el-grinden (:

 

Ty, elen är lätt men att ladda en halv kubik grejer samtidigt har sina utmaningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja. Har nog för första gången i mitt liv dricksat när jag köpt cigg. Han på min tobak (JM tobak vid tunnelbananen) sa först fel 39kr men såg sen att det var 38 som gällde. Passande nog flög det iväg en enkrona från min ficka och rullade dit bara en småunge kan nå så sa jag: "Det ligger en krona i dricks för dig under kassabänken ;).".

 

Har förresten resten också en egen krog i Vällingby, heter "Josef´s Bar". Finns vissa som kallar mig för Josef också... Kärt barn har många namn. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hundar.jpg

 

Kommer bara på namnet på Maja längst till höger. Det som är intressantare är att hunden längst till vänster brukar följas av sin matte, en vacker smal, men inte på tok för smal tjej i 25-årsåldern.

 

Tjejerna från Assistenthunden brukar för övrigt träffas på söndagar på Timmermansgatan...

 

Atlas, som till vardags tigger mat på Timmermansgatan när han är inte upptagen med sitt jobb som avelshund med diverse tikar, verkar tro att kameran är mellanmål:

 

AtlasAlro21.jpg

 

Har bilder på Smulan som är än snäll svart gatukorsning, som dock tycker om att retas med andra hundar, någonstans men ovanlighetens skull har jag hittat kabeln till kameran men inte själva kameran...

 

Å juhh... Både Maja och Atlas är korthåriga collies isf någon undrar.

 

Och så lite mera reklam för assistenthunden.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Update please!

 

Det mesta går åt helvete nu.

 

- Ska försöka få tag på en kompis släktingar för hans begravning och annat "roligt"...

 

- Fick ´bara 4 rätt i V64 trots genialistiska drag.

 

- Elgrinden är ruskigt besvärligt och får inte sova hursomhelst på gamla jobbet längre, är inte längre betrodd på att ha nycklar dit.

 

- Hittade en kabinväska inatt med bara (nytvättade) märkeskläder värt runt 20-30k som jag gav bort idag.

 

 

Åja... Inte allt åt helvete egentligen. PAF verkar ha en specialanpassad tjänst bara för mig som ingen annan i världen är mer lämplig till. Ska fixa i ordning en vettig cv till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta går åt helvete nu.

 

- Ska försöka få tag på en kompis släktingar för hans begravning och annat "roligt"...

 

- Fick ´bara 4 rätt i V64 trots genialistiska drag.

 

- Elgrinden är ruskigt besvärligt och får inte sova hursomhelst på gamla jobbet längre, är inte längre betrodd på att ha nycklar dit.

 

- Hittade en kabinväska inatt med bara (nytvättade) märkeskläder värt runt 20-30k som jag gav bort idag.

 

 

Åja... Inte allt åt helvete egentligen. PAF verkar ha en specialanpassad tjänst bara för mig som ingen annan i världen är mer lämplig till. Ska fixa i ordning en vettig cv till det.

 

Gl.Var inte för ärlig bara:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018

 

Av någon anledning har jag en tom burk cider (Kopparbergs torr äppel 4,5%) och en 3-litersdunk med vin framför mig. Vinet skulle egentligen en kompis ha (finns inte på så många bolag så jag fixade den) men med lite tur får han lite iaf...

 

Å andra sidan kan jag glädjas åt att finnarna är ordentligt på g på filmfronten. Blir garanterad världens bästa julfilm som har premiär 3:e december och sen den här:

 

 

www.ironsky.net

 

Gl.Var inte för ärlig bara:)

 

Ööö... Med tanke på att Ola och Hefo jobbar på PAF är det inte lönt att ljuga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...