Gå till innehåll

Hur spela mot check/caller?


jackbalsam

Recommended Posts

Spelar just nu mot en kilel som sällan bettar utan tar för vana att check/calla om han har något. Har sett honom göra det med både toppar och överpar med alla möjliga drag ute.

 

Grejen är att han är inte speciellt dålig och är inte någon callingstation som callar allt osv. Har iofs inget read på hur han spelar drag men av vad jag sett så verkar han kunan lira, vinner dessutom när jag ser honom spela.

 

Hur som helst, vad är den optimala strategin mot en sån spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han genomgående synar när han har nåt är han ju absolut inte bra. Tight-weak-passiv?

 

Mot nån som bara synar om han har nåt är det ju bara att betta konstant. (Av nån anledning fick jag för mig att det var FL du pratade om, kom sen på att det förmodligen inte var det, så skit i mig.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först: NL pratar jag om, glämde nämna det.

 

Sen så menar jag som sagt inte att att det är en vanlig weak-tight calling station jag pratar om utan en kilel som kan spela men som är väldigt weak ändå.

 

Mot den förstnämnda är det såklart bara vänta på stål och lasta in pengar i potten men jag är osäker om det är samma stil man ska köra mot den sistnämnda.

 

Brukar bluffa honom på floppen så lägger han sig om han inte har nåt. Callar han saktar jag ner om jag inte har nåt. Det har funkat ganska bra men jag ökte mest något mirakelspel som utnyttjar hans weakspel och ger mig alla hans pengar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall det är shorthanded (och bordet ej är aggro):

 

1) Raisa alla händer du ska spela preflop, inkl. slaskhänder som 75o.

2) Beta alla händer på floppen om ingen betat in i dig.

3) När du väl får syn av honom vet du att han har något. Det är nu du hoppas på att du träffat stegen med 85o och får in hans deg på turn/river :)

 

Varför du ska raisa pre är för att göra det dyrare för honom att syna och få in pengarna i potten snabbare när du har träffat ett monster, typ set eller något.

 

Om vi antar 0.5/1 (för att det är lättare att räkna), 100 i båda era stackar och du har 44 på knappen efter 2 limpare:

 

1) Du synar. SB synar, BB checkar. Pott: 5.

Du floppar set. Du betar pott, 5, får syn av maskinen.

Pott 15.

Turn betar du 15, han synar: pott 45.

River kan du i och för sig ställa in på, men det blir ett saftigt överbet. Och synar han så pass liberalt? Han kanske missat sitt drag och foldar, eller träffat sitt drag och synar. Halvpott får du kanske syn på, då vinner du en pott på ca 90.

 

2) Du höjer till 5xBB. Mörkarna lägger sig, synmaskinen synar.

Pott 10.

Du betar pott (10), han synar.

Pott 30.

På turn kan du nu beta 30. Synar han så ligger det 90 i potten till riveroch ni har ca 50 kvar att beta och är praktiskt taget committade.

 

Men sen så är jag ju en aggrotomte också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med parre här. En annan sak man kan göra om man lirar shorthanded är att sänka ens standardbet på floppen en aning så man kan betta ut mer frekvent. Det är ju ändå oftare man kommer villja bluffa än valuebetta mot en sådan här person (iom att han inte synar med skit).

 

På fullbord så är det inte så ofta man kommer att vara inne mot just den personen att det är värt att fundera på att ändra bet-storleken tror jag.

 

Det var mest en snabb taktik jag kom på, har inte så stora NL erfarenheter än. Ska arbeta hårt på det under sommaren nu har jag tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...