Gå till innehåll

Flytta till Thailand.


Nirwanda

Recommended Posts

Tjena.

 

Jag ska "flytta" till Thailand med tjejen från november till april för att fly denna hemska svenska vinter. Där ska jag jobba med mitt normala jobb (vilket jag kan utföra så länge jag har internet) samt givetvis spela poker.

 

Då jag har hört att det är många andra som också reser dit undrar jag om ni vill dela med er av lite tips.

 

 

- Vilken ISP bör man skaffa? Har hört att det finns nån 4mb som är ganska standard.

 

- Vi ska bo någonstans på Phuket, men vet inte riktigt var. Vi vill vara någonstans nära havet (skall hyra en villa med havsutsikt är tanken) där det även bor en hel del västeuropéer och är "lagom" ståhej. Förhoppningen är ju att knyta lite sociala kontakter också. Ett halvår är ganska lång tid.

Var finns denna plats?

 

- Hur gör ni med pengar? Hört att det är uttagsavgift varje gång man tar ut från bankomat.

 

- Är det något annorlunda med strömmen i Thailand? Dvs adaptrar å skit.

 

- Eftersom jag har hört att det är olagligt att lira poker i Thailand undrar jag hur ni gör där. Skiter ni i det, eller använder ni någon proxyserver?

 

 

Och gärna mycket andra tips om ni har det. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska bo där så länge, så föreslår jag att du tar första veckan och flyttar runt för att testa var du vill bo. Och sen när ni hittat en beach som är sjysst så är det bara att leta hus. Det är inte så svårt att hitta om man letar lite.

 

Skit i proxyserver och låt samtidigt bli att berätta för alla att du spelar poker.

 

Strömmen är densamma, men kontakterna kan vara lite glappiga och dåliga ibland, men det kan du fixa lätt på plats.

 

Du skulle kunna starta bankkonto och sen köra en bankwire från sverige till ditt nya konto och få ut pengar lättare. Men seriöst hade jag nog skaffat ICA Bankkort med 0% valutapåslag och 0 kr avgift. Kvar är automaternas avgift och det blir nog billigare och lättare jämfört med alternativen.

 

ISP vet jag inget om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, vet inte. Hört bra grejer om den ön, samt att vi vill knyta kontakter med västerlänningar. Gillar vi inte läget där får vi väl dra vidare antar jag.

 

Jag var på phuket (patong och kata) i 3v o var så trött på stället att jag bara ville kräkas när det var dags att åka hem. Återvänder 45 dagar med tjejen nov-dec o tänkte resa runt hela landet, för det underbara thailand folk pratar om upplevde jag inte på phuket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ICA-kort, som inte har nån uttagsavgift.

Sen om bankomaten själv har en avgift vet jag inte, men det borde inte bli dyrare än att växla på t.ex. Forex.

När jag tog ut pengar i automaterna i Thailand fick jag ett påslag på 150 baht första gången och varje gång jag bytte "automat-företag". Märkte såklart inte detta förrän 3 veckor in i semestern men sen höll jag men helt enkelt till "de gula bankomaterna" så slapp jag extraavgiften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi var där ett gäng grabbar och bodde på sydkusten (20-30 min) från Patong och var rätt soft att bo på ett ställe som är lite lugnare. Vi körde internet med usbstickor, vilket fungerade helt okej.

 

Att det är olagligt är det väl bara att skita i antar jag. Bara vara tyst om det.

 

6 månader är lång tid och personligen hade jag nog inte pallat att vara i phuket så länge. Det är dock lätt att ta avstickare till öarna däromkring som t.ex phi phi, där det är mycket skönare stämning imo och mycket vackrare omgivning.

 

Angående sociala kontakter så är det väl mest sexturister, säsongare på grabbarna grus och andra losers som hänger där under längre perioder skulle jag tro, men leta på du.

 

Vet inte vad ni har för budget, men är ju smidigt att ta avstickare till andra asiatiska länder men ha phuket som bostadsort, vilket jag nog skulle rekka.

 

Låter lite bitter kanske, men vill bara ditt bästa!! Ska kanske själv dit ett längre tag under vintern, inget spikat dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, okej, känns ju lite trist att höra semidåliga grejer om ön som vi redan har bokat flyg till. :lol:

 

Men men, som samt... gillar vi inte läget där så glider vi väl vidare. Tänkte hyra nåt ställe i förväg med kontrakt i en månad, kan inte gå så fel.

 

Verkar finnas en hel del schyssta ställen från 15.000 baht (~3000 SEK).

 

 

http://www.siamrealestate.com/search/?search=1&as_province_id=53&as_otype=rental_longterm&as_ptype=200&as_rental_longterm_price_min=15000&as_rental_longterm_price_max=24000&search.x=48&search.y=7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, okej, känns ju lite trist att höra semidåliga grejer om ön som vi redan har bokat flyg till. :lol:

 

Men men, som samt... gillar vi inte läget där så glider vi väl vidare. Tänkte hyra nåt ställe i förväg med kontrakt i en månad, kan inte gå så fel.

 

Verkar finnas en hel del schyssta ställen från 15.000 baht (~3000 SEK).

 

 

http://www.siamrealestate.com/search/?search=1&as_province_id=53&as_otype=rental_longterm&as_ptype=200&as_rental_longterm_price_min=15000&as_rental_longterm_price_max=24000&search.x=48&search.y=7

 

hyr inte en månad innan ni har sett det, så sjukt många bilder som ljuger, lägenheter som ligger i trista områden och uthyrare som är väldigt oseriösa, bäst att se och känna av stämningen på plats. de finns alltid lediga hus när ni kommer ner, speciellt om ni kommer ner någon annan vecka än jul-nyår. har ni bara flyget kan ni tar er vart ni vill i thailand för några hundralappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma med att jag skulle ta Samui före Phuket alla dagar i veckan. Mycket trevligare ö.

Allra skönast skulle nog vara att hänga på typ PhiPhi lr Koh Chang men det kan nog bli lite segt i 6 månader. Bra avstickare dock.

 

* Krabi - Ao Nang området ligger ju ganska nära Phuket och kan vara värt ett försök om (när) ni tröttnat på Kata och Karon :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit runt endel i thailand och visst finns det bra ställen.

Men Jag skulle rekomendera Nah Trang i Vietnam

 

Mycke billigare, mycket finare och 3vligare folk. Om ni åker nu med så är det lågsässong så kommer ni kunna hitta ok hotell med havsutsikt för runt 5 usd / natten om ni inte kräver större rum.

 

Internet funkar bra...

 

På 6 månader har ni ju chans att uppleva ganska mycket och många ställen så personligen hadde jag rest runt endel. Dina krav om västerlänningar och internet klaras av på dom flesta ställen.

 

 

Finns ingen som helst anledning att förboka något.

Åk bara ner och pruta som fan om ni tänkt va där längre tid.

Hitta ett ställe som ni trivs på och hyr något ett par dagar för att hitta det ni verkligen vill ha och pruta på stället om det är halvtomt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...