Gå till innehåll

20/20 CC mot labilt motstånd...


Recommended Posts

bästa rådet, men tror jag betsynar floppen i hand 2. kan nog jacka upp det ännu lite mer preflop där också till över 300 spänn.

 

och som sagt borde du inse det stora hålet i din strategi när du inforaisar preflop, försöker snacka till dig någon tell på floppen bara för att sen va clueless när han går all-in. om man inte vet var man står ska potten vara liten, inte stor.

 

Hmm, låter som en bra anledning att skippa 4bet pre även om det "bara" är 1/8 av stackarna. Bättre att vara ute och fumla (som handen nu utspelade sig) med 2-3k istället för 8...

 

Om vi ponerar att jag tar syn där, och samma flopp: förespråkar du också checksyn, eller gör jag något annat? Vad gör jag på sen på turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Citerar dig en gång till, eftersom jag funderat lite på detta. Varför är det så dåligt att 4betta? Jag menar absolut inte att du har fel, men vill gärna veta hur du tänker. Personligen tänkte jag att jag inte har en Janne om var jag står om jag tar syn, men slår jag upp igen får jag lite info. Mtp stackdjup kommer jag folda mot omslag. Tänker jag fel, och varför?

 

Det är dåligt att 4bets bluffa med QQ :) jag menar, vill du vika om en förmodad åsna 5bettar dig å du sitter med QQ då borde du verkligen bara kallsyna. Kallsynar du så ser hans range helt plötsligt helt annorlunda ut än om du 4bettar får syn, eller synar hans 5bet.

 

Du säger att du vill ha information, men precis som Fisherman säger så har du ju fortfarande ingen Janne om vart du står :)? Jag citerar dig:

 

"Mtp stackdjup vill jag veta var jag står (och lägga mig mot riräjs), så jag slår 980"

 

Motsägelsefullt imho. Först bygger du pott med damerna pf med ett 4bet å sen har du ändå ingen aning om vad du ska göra när du floppar nötflopp deluxe.

 

b/f eller c/f, det e katastrof. Vad tror du hans 4bets callingrange är å hans 4bets fold range? Synar han med hela sin min3bets range å stackar av friskt med AT på T hög ja då eru ju bara å 4betta. Men då ska vi ju inte fundera på att vika på just T hög.

 

Något livespelare verkar förbise är att utpräglade nätkids även spelar mot jättefiskar av rang. Dom finns även på nätet, skillnaden är att nätspelare ofta har tänkt ut vilken linje de ska ta när de bettar. Livespelare bettar å bestämmer därefter om de ska fortsätta handen eller inte. Och ni livespelare gör alldelens för mycket antaganden baserat på andra antaganden, vilket lätt blir fel. :-D

 

Gl!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar följande linjer:

 

Hand 1

Bet/Syn(ar skepp).

 

Hand 2

Bet/Stoppa in.

 

1: Hmm, tyckte hans trebet inte sa någonting, och jag slår för att kunna vika mot 5-bet pre (gör han det han han väl AA/KK).

 

 

Mtp stackdjup kommer jag folda mot omslag. Tänker jag fel, och varför?

 

Bluffar du med QQ:S?!

Det är inte bra, inte alls bra.

 

För att täppa till en lucka så ta bort så kallade "info bets" ur ditt spel och justera din bluffrange så att den inte innehåller toppen av din värderange. Det är inte bra att göra om toppen i din range till bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dåligt att 4bets bluffa med QQ :) jag menar, vill du vika om en förmodad åsna 5bettar dig å du sitter med QQ då borde du verkligen bara kallsyna. Kallsynar du så ser hans range helt plötsligt helt annorlunda ut än om du 4bettar får syn, eller synar hans 5bet.

 

Du säger att du vill ha information, men precis som Fisherman säger så har du ju fortfarande ingen Janne om vart du står :)? Jag citerar dig:

 

"Mtp stackdjup vill jag veta var jag står (och lägga mig mot riräjs), så jag slår 980"

 

Motsägelsefullt imho. Först bygger du pott med damerna pf med ett 4bet å sen har du ändå ingen aning om vad du ska göra när du floppar nötflopp deluxe.

 

b/f eller c/f, det e katastrof. Vad tror du hans 4bets callingrange är å hans 4bets fold range? Synar han med hela sin min3bets range å stackar av friskt med AT på T hög ja då eru ju bara å 4betta. Men då ska vi ju inte fundera på att vika på just T hög.

 

Något livespelare verkar förbise är att utpräglade nätkids även spelar mot jättefiskar av rang. Dom finns även på nätet, skillnaden är att nätspelare ofta har tänkt ut vilken linje de ska ta när de bettar. Livespelare bettar å bestämmer därefter om de ska fortsätta handen eller inte. Och ni livespelare gör alldelens för mycket antaganden baserat på andra antaganden, vilket lätt blir fel. :-D

 

Gl!

 

Tack för utförligt svar, och jag tar till mig va du säger. Någonstans har jag väl bestämt mig för att gå hela vägen när han nu synar pre, även om det inte kändes helt bekvämt (det gör ju sällan det när man ställer med "bara" överpar). Ska ta åt mig den feedback jag fått och bli lite mindre labil även jag.. :-D

 

Det stämmer även bra att många av oss livespelare (mig själv inkluderat) säkert går lite för mycket på "andra antaganden", framför allt mot folk man sätter som jättefiskar. Kan nog vara lite farligt ibland (som i handen vi pratat om). Ska försöka tänka på det, kanske det kan bli någon halvlax extra med lite tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg, insolvent1!

 

Sällan man ser så pedagogiska och trevliga svar faktiskt.

 

Det är ju sådana svar man vill ha på ett sånt här forum. Kritik/feedback utan att det är otrevligt, och gärna med en förklaring till varför OP/jag tänker galet.

En eloge till Insolvent och andra som gör det bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bluffar du med QQ:S?!

Det är inte bra, inte alls bra.

 

För att täppa till en lucka så ta bort så kallade "info bets" ur ditt spel och justera din bluffrange så att den inte innehåller toppen av din värderange. Det är inte bra att göra om toppen i din range till bluff.

 

Menar du att "infobets" är ett big no no generellt, eller är det mest i den här handen jag försöker mig på det och misslyckas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du trycker på knappen brevid "Citera" på alla inlägg du tänkt citera så kan du citera alla dessa inlägg samtidigt.

 

Ok, tack för tipset. Blir ju lite lättare att läsa då och lite mindre plottrigt!

 

har läst 3 sidor nu utan att förstå varför motståndaren skulle vara labil...

 

Hmm, kanske inte var tillräckligt tydligt med det i OP:n. Det var tydligt för mig mtp en konversation innan "mina" händer och hur en hand innan spelades. Skulle inte uttryckt det som att "har ingen read på någon av spelarna", det jag menade var att jag inte visste hur de brukar spela.

 

Med tanke på all (bra!) feedback jag fått inser jag att det kanske är jag som är labil... 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att "infobets" är ett big no no generellt, eller är det mest i den här handen jag försöker mig på det och misslyckas?

 

Big no no alltid.

 

lite schematiskt så ska du i princip enbart beta för värde eller bluff. Den information som du möjligen får ut ska vara en följdeffekt, inte huvudsyfte.

 

När du betar för värde ska du förstås vara relativt säker på att du har den bästa handen OCH en sämre hand kommer att syna.

 

När du bluffar ska du tro att du har den sämsta handen MEN motståndaren kommer att vika en bättre hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

labil enl SAOB:

 

b) om sinnesstämning, läggning, Själstillstånd o. d.: vacklande, ostadig; som lätt bringas ur jämnvikt; fluktuerande; äv. om person. Ups- LäkF. 1904–05, s. 272. Hans .. labila nervsystem. NYSTRÖM StridSår. 110 1915.

 

 

Menar du att Fi var i psykisk obalans? ;)

 

Ha, det var väl kanske inte riktigt det jag menade.

 

Big no no alltid.

 

Ok, säger du det så. =)

 

lite schematiskt så ska du i princip enbart beta för värde eller bluff. Den information som du möjligen får ut ska vara en följdeffekt, inte huvudsyfte.

 

När du betar för värde ska du förstås vara relativt säker på att du har den bästa handen OCH en sämre hand kommer att syna.

 

När du bluffar ska du tro att du har den sämsta handen MEN motståndaren kommer att vika en bättre hand.

 

Ok, då ska jag bara värdebeta/bluffa i framtiden. Inga mer tomtefasoner! :lol:

 

 

 

 

Tänkte lite vidare på handen. Skulle vara kul att få veta hur ni hade spelat den.

 

Vi säger att ni kallsynar. Då tror jag att även fi som foldade pre synar. Vad gör vi då på flopp, och framför allt på turn? (Kör på att brädan även i denna situation är flopp T94, turn 9. River Q.

 

Om ni checkar flop, anta att JJ-mannen betar, tar ni kallsyn? C/S även på turn? Om river är blank, typ 2, vad gör ni där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjafset om infobets tycker jag ofta är lite onyanserat. Att beta enbart med syfte "info" är inte bra spel, nej. Men om du värdebetar, semibluffar eller vad som helst, så ger motståndarens respons dig ny info, och självfallet ska man basera sina beslut på all info man har. Men kalla det då inte en infobet, utan istället vad det var, t ex en värdebet som fick omvärderas.

Det borde väl även gto acceptera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite schematiskt så ska du i princip enbart beta för värde eller bluff. Den information som du möjligen får ut ska vara en följdeffekt, inte huvudsyfte.

 

När du bluffar ska du tro att du har den sämsta handen MEN motståndaren kommer att vika en bättre hand.

 

Dessutom ska du aldrig syna en gata för att "se vad som händer".

 

Sen kan du ju göra en reverse bluff genom att representera draget när du egentligen sitter med överparet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...