Gå till innehåll

5CD - Folda A-high flush?


Björnerik

Recommended Posts

PL 5CD 100$ inköp 5pers. Bordet är löst och passivt som vanligt.

 

Jag höjer till 3$ ÚTG med A-high färgdrag två pers synar och BB reraisar till 5$, jag och UTG+1 synar. Mitt färgdrag sitter i bytet så jag har AQxxx flush. BB byter inga kort.

 

Jag bettar ut 2$, UTG+1 foldar, BB höjer till 8$ jag höjer till 15$ BB höjer till 35$ - vad göra? Syn eller fold?

 

Min tanke: Jag bettar för jag tror min A-high flush leder, han höjer och jag sätter honom på minst flush, men jag har ju AQ-flush och re-raisar, han re-re-raisar och ja gsätter honom på HÖG flush eller bättre. Ska jag folda här för 20$ extra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju inte direkt självklart att spela färgdraget UTG, men ok.

 

Efter köpet så checkar alltså BB och du gör ett minibet?

 

I så fall så känns det ju som en stege som han inte riktigt vågar värdebeta. Så jag skulle väl bränna iväg bortåt pott eftersom de flesta har rätt svårt att lägga en sån hand.

 

När han då checkraisar dig så skulle jag definitivt inte slå om igen, eftersom checkraisen betyder att han hade en stor hand (eller en jäkligt kaxig bluff) som han vill ha värde på.

 

När du har reraisat hans checkraise och han rereraisar dig igen och du dessutom har representerat kåk (raise UTG + 1-kortsbyte + reraise av checkraise) så krävs det nog att killen ska vara riktigt aggro för att hans syn ska vara rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort, så du menar att hans re-re-raise med kåken 77799 var FÖR aggressivt spelat av honom, då jag "representerade" en kåk (sannolikt då en bättre kåk).

 

Kan inte mitt 2$ bett betyda "jag har tvåpar och tror inte på att du har en 5-kortshand", hans raise betyder då "Jag HAR en femkortshand" och min re-raise betyder "Jag slår din average femkortshand" varpå hans re-re-raise betyder "Jag har en MYCKET stark hand". Det var så jag tolkade betsekvensen iallafall. Nu synade jag ändå för jag var nyfiken (bästa anledningen att syna? :D).

 

Ojdå, jag har mycket att lära. :) Men det var ju väntat. Bara spelat tre kvällar nu (och plussar löjligt mycket tack vare alla loose passiva tomtar), men det kommer väl.

 

Så rätt spel av mig efter hans post-draw check hade varit pottbet (ungefär) och sen fold för hans raise som antagligen hade kommit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort, så du menar att hans re-re-raise med kåken 77799 var FÖR aggressivt spelat av honom, då jag "representerade" en kåk (sannolikt då en bättre kåk).

Ja, jag tycker det var för aggro av honom. Och checken är ju rätt katastrofal i sig och innebär ju att han formligen pissar bort värde på sina bra händer.

 

Kan inte mitt 2$ bett betyda "jag har tvåpar och tror inte på att du har en 5-kortshand",

En bet med tvåparet i det läget är en riktigt katastrofal bet, lite som att beta (xx)AsAdAhAc(x) in i (xx)7h8h9hTh(x) i 7CS. Om han är tom så vinner du ju ändå och om han inte är tom så förlorar du mera och dessutom kan du bli av med potten på en checkraisebluff. Om jag betar där så har jag minst en färg och antagligen en kåk.

 

Ojdå, jag har mycket att lära. :) Men det var ju väntat. Bara spelat tre kvällar nu (och plussar löjligt mycket tack vare alla loose passiva tomtar), men det kommer väl.

5CD är kul på det sättet. :-)

 

Så rätt spel av mig efter hans post-draw check hade varit pottbet (ungefär) och sen fold för hans raise som antagligen hade kommit?

Spontant så känns det ju helt naturvidrigt att betfolda här, men fan vet om det inte är så man ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så rätt spel av mig efter hans post-draw check hade varit pottbet (ungefär) och sen fold för hans raise som antagligen hade kommit?

Spontant så känns det ju helt naturvidrigt att betfolda här, men fan vet om det inte är så man ska göra.

Med tanke på hur stor potten redan är behöver det inte vara ett dåligt move att göra det enkelt för sig själv och checka då BB checkat.

 

Björnerik, på vilken sajt lirar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är bara att du inte vet om du valuebetar eller ej.

Om vi utgår från att han har en slumpmässig färdig hand så slår jag ju majoriteten av dessa händer. Frågan är ju hur hans check ska tolkas, spontant skulle jag tro att den dramatiskt ökar sannolikheten för låga stegar samt kåk eller bättre. Eftersom det är rätt mycket lättare att få en färdig stege än en färdig kåk+ så lutar jag åt att det är sannolikare att han har en stege än en kåk. Jag utgår också från att han inte är kapabel att folda någon av sina händer samt att han höjer kåk+ varvid jag foldar mina färg (men inte större delen av kåkarna jag kan ha).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

callen sssschh, locka inte dit fler spelare som "kan" spela.

 

Jag känner att jag har otroliga luckor i spelet, men så läge folk synar pottbet pre-draw med stegdrag, färgdrag, tre-till-straight-flush, och par i tvåor så känns det som att man kommer att fortsätta plussa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lee Jones kommer ut med Winning internet 5cd (med Caro som medförfattare) någon gång i höst. Går att förhandsboka på amazon.

Märkligt. Bortsett från några enstaka FL-bord hos Paradise(?) finns det väl inte en enda jänkare som spelar 5CD på nätet?

 

Jag bara skojade kubo. Hihi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...