parre Postad 9 Juni , 2005 Rapport Postad 9 Juni , 2005 Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 Bordsstämning extremt lös, ganska aggro. Micke är på tilt. Micke, Skyddvodka, Perkan och jag är forumfolk. Rätt mycket slaskande alltså. Players: perkan (EUR 49,00 in seat 1) razur (EUR 50,00 in seat 2) skyyvodka (EUR 66,25 in seat 3) sprutfisk (EUR 126,75 in seat 4) tajtmicke (EUR 19,75 in seat 5) die$el (EUR 62,50 in seat 6) Dealer: perkan Small Blind: razur (0,25) Big Blind: skyyvodka (0,50) sprutfisk was dealt: Qh - Ah sprutfisk Raise (1,75) tajtmicke Fold die$el Fold perkan Call (1,75) razur Fold skyyvodka Call (1,25) Gör en standardhöjning med AQs UTG. Flop 6h - Kh - As Pott: 5.50 skyyvodka Check sprutfisk Bet (0,50) Jag har träffat hårt som fan. Toppar, Q-kicker och nötfärgdraget, kan inte ha bett om en bättre träff! Jag gör ett tomtebet här, som jag ibland brukar göra med skit bara för skojs skull. perkan Raise (4,50) Perkan är väl den tajtaste av oss slaskare, men hans raise betyder inte betyda så jättemycket. skyyvodka All-In (64,50) Här trycker skyvoodka in. Potten är på ca 11 euro, han ställer in för nästan 65 totalt. Sky är aggro och bluffar mycket, men får liksom jag ofta alldeles för dålig credit för sina händer och därför bra betalt vid träffar. Jag minns inte riktigt hur han spelat idag, men jag tror inte han gjort några större misstag. Jag täcker honom. Hur bör jag agera? Call eller fold? Och vad för händer sätter ni honom på? Och varför? Citera
Mjorich Postad 9 Juni , 2005 Rapport Postad 9 Juni , 2005 JTs, AK eller 66. Förhoppningsvis JTs. Förmodligen 66, eftersom det kan vara perfekt att trycka som om det ser ut som ett jättedrag med set. Och eftersom du själv täcker nötdraget i färgen så... Jag hade synat ändå, för floppen är för härlig och man vet aldrig om killen bara har flippat. Citera
parre Postad 9 Juni , 2005 Författare Rapport Postad 9 Juni , 2005 Just denna spelare tror jag definitivt hade saftat på ett bet till preflop med AK. Ganska säker på det! Citera
Mockasin Postad 9 Juni , 2005 Rapport Postad 9 Juni , 2005 Klurigt. Även om han har det värsta möjliga (ett set) så har du 30% och troligast måste väl ändå vara att han har något lite sämre än så om bordet är såpass slaskigt. Du kan vinna 75 och måste syna med 64 till vilket gör att du måste ha typ 45% vinstchans för att syn ska vara rätt. Om du tror att perkan synar blir en syn hyfsat självklar men nu är det svårt. Du har ju dock en slaskimage att upprätthålla, så en syn kanske kan vara rätt Citera
Hjort Postad 9 Juni , 2005 Rapport Postad 9 Juni , 2005 Folda skiten. Även om du råkar folda bäst hand så behöver du inte syna för att tjäna pengar på hans tomtebet här. Citera
ades_va Postad 9 Juni , 2005 Rapport Postad 9 Juni , 2005 Jag tror nog inte att en tomte tryckt med en bättre hand i detta läge, då de oftast brukar vilja ha bra betalt på sina extremträffar (aka slowplay). Jag skulle nog syna på denna nivå. På högre limits (läs. mot bättre motstånd) hade jag nog foldat här och väntat på ett bättre läge. Med tanke på att jag spelat likadant med AA/KK(lika stor raise) lär jag vinna tillräckligt ofta för att gå +. (Uttryckte jag mig yrt nu igen?) Citera
parre Postad 10 Juni , 2005 Författare Rapport Postad 10 Juni , 2005 Folda skiten. Även om du råkar folda bäst hand så behöver du inte syna för att tjäna pengar på hans tomtebet här. Men om jag har bäst hand så har jag ett guldläge att ta alla hans pengar nu. Spelaren är inte en sån tomte som trycker all-in på varje flopp direkt, så detta kan ju vara ett guldläge att ta alla hans pengar. Dessutom har jag en spelare bakom vilket enbart gör saken bättre. Om han synar mig och har mig slagen så har jag nästan odds för att dra till färgen, om jag är uppe mott t.ex. topptvå och bottenset så drar jag ju väldigt levande. Jag räknar med att ha ungefär en coinflip mot all-inens HD - AK är uteslutet liksom KK/AA (AK är dock en möjlig hand för perkan att ha, även om jag tror att även han hade re-raisat mig preflop med den). Jag tror inte att skyyvodka spelare ett set på detta vis så pass många gånger att det är -EV att ta synen. Han kan mycket väl ha t.ex. A6, men mot den handen har jag 12 outs och alltså nästan coinflip. Han kan bluffa/semibluffa, och då har jag honom pulveriserad då jag har bäst hand/bäst drag. K6 kan han också ha, i vilket fall jag har 15 outs och leder marginellt. 66 är inte en omöjlighet. Tomtebluff med flushdrag/inside straightflushdrag är inte omöjligt det heller. Hade jag inte haft flushdraget hade jag blixtfoldat, eller inte blixt.. men foldat. Nu har jag ju flushdraget också, därför tvingades jag till eftertanke! Citera
Gyre Postad 10 Juni , 2005 Rapport Postad 10 Juni , 2005 Jag tror inte att skyyvodka spelare ett set på detta vis så pass många gånger att det är -EV att ta synen. Han kan mycket väl ha t.ex. A6, men mot den handen har jag 12 outs och alltså nästan coinflip. Mot A6 har du väl 15 outs? 9 för färg, 3 damer och 3 kungar? Det innebär ju att du är favorit mot allt utom ett sett här. Och du säger att han troligtvis inte spelat ett sett med ett så här stort överbet. Han vet om att du är en riktig slaskare också, dit mesbet på floppen och perkans rais behöver inte betyda så mycket. Brädan och ju dock ganska farlig och att han ställer in tycker jag tyder på att han inte vill ha syn, och sånna händer är just A6, K6. Möjligen sitter han på ett drag och semibluffar, troligen med JTs, mot vilken du är mycket stor favorit mot. Citera
Hjort Postad 10 Juni , 2005 Rapport Postad 10 Juni , 2005 Men om jag har bäst hand så har jag ett guldläge att ta alla hans pengar nu. Vad ska han ha då? Enda gången du krossar honom om han inte är en total tomte är ju om han har färgdraget. I övrigt är det här mest ett guldläge att coinflippa om era stackar. Och då bygger det ändå på att han betar så här med alldeles för många händer. Spelaren är inte en sån tomte som trycker all-in på varje flopp direkt Det känns ju iofs som ett rätt bra argument för att han faktiskt sitter på stål. Höll han på så här med skräphänder skulle det ju faktiskt ske rätt ofta. Dessutom har jag en spelare bakom vilket enbart gör saken bättre. Jag tror inte det gör saken bättre om din hypotes om att han ofta har en ganska medioker hand stämmer. I så fall kommer ju synen från nissen bakom dig leda till att han tar EV:et från skyvodka. Hade jag inte haft flushdraget hade jag blixtfoldat, eller inte blixt.. men foldat. Nu har jag ju flushdraget också, därför tvingades jag till eftertanke! Om händerna du beskriver är möjliga så kommer du kunna hitta bättre lägen än så här, men ok du kan ju inte göra ett jättemisstag iallafall. Men jag skulle vänta mig något i stil med tvåpar när jag ser någon göra så här. Den stora skillnaden mellan min och din strategi är att min är garanterat +EV mot någon som gör sådana här bet, medan din bygger på att han spelar riktigt dåligt. Överlag så tror jag du skulle vinna väldigt mycket på att försöka hitta orsaker att folda varje hand istället för orsaker att komma allin varje hand. Citera
parre Postad 10 Juni , 2005 Författare Rapport Postad 10 Juni , 2005 Om händerna du beskriver är möjliga så kommer du kunna hitta bättre lägen än så här, men ok du kan ju inte göra ett jättemisstag iallafall. Men jag skulle vänta mig något i stil med tvåpar när jag ser någon göra så här. Men jag har 15 outs mot tvåpar - alltså leder jag. AK är jag som sagt 99% säker att han inte har. 66, A6/K6 eller någon typ av hålstege+färgdrag är det mest troliga, mindre troligt då att han tomtar med typ 98s eller 87s även om den chansen finns - och mot den hd:n har jag väl över 50%? Den stora skillnaden mellan min och din strategi är att min är garanterat +EV mot någon som gör sådana här bet, medan din bygger på att han spelar riktigt dåligt. Så du foldar allt utom riktiga nötter om någon gör ett gigantiskt överbet all-in på floppen? Överlag så tror jag du skulle vinna väldigt mycket på att försöka hitta orsaker att folda varje hand istället för orsaker att komma allin varje hand. Mycket kloka ord. Citera
Mjorich Postad 10 Juni , 2005 Rapport Postad 10 Juni , 2005 parre, när får man veta utgången? Eller var det bara ett rent hypotetiskt fall. Citera
Gyre Postad 10 Juni , 2005 Rapport Postad 10 Juni , 2005 Detta är en given parre-syn, han kommer säkert snart med resultatet Citera
Hjort Postad 10 Juni , 2005 Rapport Postad 10 Juni , 2005 Så du foldar allt utom riktiga nötter om någon gör ett gigantiskt överbet all-in på floppen? Ja, i stort sett. Citera
flibben Postad 10 Juni , 2005 Rapport Postad 10 Juni , 2005 I erat sällskap skulle jag kunna sätta honom på allt från AA till A6o Jag tror på tvåpar eller ett möjligt set med 6:orna, i erat sällskap måste set ge sjukligt bra betalt var å varannan gång Jag skulle för övrigt syna för att jag inte skulle orka med när han varannann gång visar upp handen och säger "gick ni på den lätta" Citera
parre Postad 10 Juni , 2005 Författare Rapport Postad 10 Juni , 2005 Okej. Jag tänkte som så: Set skulle han slå om pott med och låta parre bluffa bort hela stacken. AA/KK/AK uteslöt jag med 99% sannolikhet. Tvåpar är väl en möjlighet, men det mest troliga var... ... att han har exakt 9 8 . Han skulle ha coldcallat eller höjt mindre med J T . Alltså satte jag honom exakt på 98s och callade. Perkan foldade (han hade QJo). Nej, i ärlighetens namn så tänkte jag att mot honom i detta läge tror jag inte han spelar set likadant, även om chansen finns. Han har inte AK/AA/KK. Det finns en chans att han överspelare en semibluff. Har han A6/K6, vilket är två troliga händer, leder jag ändå. Alltså tänkte jag att jag har mer än 50% mot hans handdistribution och bör därför syna. Turn blankade, river kom tredje hjärtret. Som ni säkert redan förstått så hade han 9 8 och blev lite besviken, "när färgen kom trodde jag fan att jag hade den här potten". Just i detta fall hade jag honom alltså totalkrossad, vilket jag tycker är ännu ett argument för syn. Han har inte AA/KK/AK, han hade aldrig struntat i att slå om preflop med dessa tre händer (99% sannolikhet slår han om) särskilt efterosm han inte spelar potten HU mot mig. De gångerna han har set vinner jag väl ca 35%. De gångerna han har A6/K6 leder jag eller har coinflip, en mycket marginell situation men ändå +EV. De gångerna jag leder har jag honom fullständigt jävla krossad och pulverisar, han behöver runner-runner för att dra ut mig. Alltså såg jag detta som ett klart +EV-läge och därför synade jag. Citera
Recommended Posts