Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Du sitter på knappen med KQo. Hur spelar du i följande situationer?

1. UTG höjer, de andra foldar till dig. UTG har PFR 12%.

2. UTG höjer, de andra foldar till dig. UTG har PFR 24%.

3. Tre lösaktiga callers innan dig.

Någon skillnad om du istället har KQs?

* RP - QoS *

Postad

1. tvekar mellan fold och raise, med bra självförtroende hade det blivit en raise. sällan sällan call. äh förmodligen en raise

2. raise

3. call eller raise. en raise pushar förmodligen edgen men om de är lösa så brukar det kännas bättre att bara syna här för att se floppen. annars får de ofta gynnsamma odds att dra på låga par efter floppen. Med KQs hade det blivit en raise.

Postad
1. UTG höjer, de andra foldar till dig. UTG har PFR 12%.

Fold, om killen höjer sina översta 12% så har KQo ungefär 42% equity i snitt mot dessa händer. Ser ingen större anledning att sticka in och gräva med en hand som ligger så lång efter. Ska man lira så får det ju bli en höjning och då ska man ju ha identifierat några klara misstag som motståndaren gör.

2. UTG höjer, de andra foldar till dig. UTG har PFR 24%.

KQo har ungefär 50% equity, kan man få lite dead money från mörkarna så blir det nog värt besväret. Men det är ju fortfarande rätt marginellt.

3. Tre lösaktiga callers innan dig.

Är potten höjd och tre spelare synat innan? Eller är det bara tre synare?

I det första fallet blixtfoldar jag i det andra fallet höjer jag.

Någon skillnad om du istället har KQs?

Det är rätt stor skillnad i ens winrate (den ökar generellt med runt 3%-enheter i showdown equity, men i praktiken blir det mer eftersom man oftare kan ta suitade händer till showdown än osuitade), men det ändrar bara beslutet för mig om det är en höjd multivägspott.

Postad
Hjort: hur får du fram alla dessa equity siffrorna?

Ett dummerjönssvar innan Hjort kommer.

Om någon har 12% PFR så kan man anta att personen höjer med de 12% bästa korten. Det finns 1326 möjliga händer, 12% av det är ungefär 160 händer. Sen är det bara att räkna kort, 6 för varje par, 4 för varje suited kombination och 12 för varje offsuitad.

160 händer blir väl kanske något i stil med:

AA (6)

KK (6)

QQ (6)

JJ (6)

TT (6)

99 (6)

88 (6)

77 (6)

66 (6)

55 (6)

44 (6)

AK (16)

AQ (16)

AJ (16)

AT (16)

A9s (4)

KQ (16)

KJs (4)

JTs (4)

Säkert inte en jätterimlig hd, men du fattar poängen.

Sedan justerar man väl det lite efter position också.

Om en person höjer 12% före floppen i snitt i alla positioner så bör den siffran vara snävare UTG.

Postad

Tack för svaren! Jag har nästan bara spelat vid 10-manna bord tills nyligen och försöker nu forma ett hyfsat preflopspel för 6-manna. Just KQ är ett gränsfall som jag ofta tvekar över, AK/AQ är lätta att 3betta och KJ/QJ är lätta att kasta, då någon höjt.

Innan har jag foldat KQ mot en 12% raiser men höjt mot någon som höjer 24%. Har man verkligen så marginell fördel mot ett lösaggro om man har position med KQ?

Med sista frågan menade jag att om alla tre synar framför mig, och BB sannolikt synar om jag höjer, kan det vara bäst att bara syna med KQo? Med syftet att undvika att skapa en stor pot där bottom pair får bra pot odds att jaga om jag träffar.

Postad
Innan har jag foldat KQ mot en 12% raiser men höjt mot någon som höjer 24%. Har man verkligen så marginell fördel mot ett lösaggro om man har position med KQ?

Nej, det är bara din pot equity om din höjning tagit en av er all-in. Din position gör det klart lönsamt mot 24%-aren. Jag trodde, helt felaktikgt, att det gjorde det mot 12%-aren också.

Jag får snart börja ge Hjort procent.

Postad
Ett dummerjönssvar innan Hjort kommer.

Ett ännu enklare svar är att pokerstove har uppdaterats så att det finns en slider man kan använda för att markera hur stor del av en HD* en spelare har.

* Händerna rankas efter pottandel mot en slumpmässig hand om jag förstått saken rätt.