Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ny på detta forum .så hej.

jag har tidigare spelat mest sng´s och små turrar. Bästa resultatet kom i en en 2 dollars turbo på PS med 1200$ i pris när jag klonkade.

har annars gulat, cashat ut, spelat lite oseriöst hit och lite seriöst dit.

Sen en tid tillbaka har jag tagit brm på allvar och kör CG med 50 inköp.

så nu spelar jag micromicro, plussar men har ofta stora problem på borden.

KÄnner att jag har så svårt att anpassa mig efter motståndet. Ibland hittar man bord med riktigt lätt motstånd, då det bara är att plocka pott efter pott. men ofta hamnar jag på bord där spelet går så jävla tight så inget sker om inte minst två sitter med AA - KK.

Iaf så känner jag att jag hamnat i en fast spelstil och vill utveckla mig så att jag lättare kan anpassa mig.

så någon som har nåt tips vad man kan öva på, läsa, titta på osv osv?

alla tips är välkommna.

Postad

Nej självklart.

Men jag har ingen lust att hoppa över en dags grind bara för att alla bord är fulla av nits...

jag vill istället lära mig anpassa mitt spel bättre=)

Postad

En del av det du upplever är med all säkerhet också varians. Det kan kännas lätt att "plocka pott efter pott" när man har tur i så måtto att motspelare träffar bra medan man själv träffar ännu bättre. Eller att deras drag inte sitter. Folk som verkar nits kanske i själva verket inte är supernitiga, de har bara ett streak med riktigt dåliga kort. Du behöver större samples än några varv runt ett bord för att kunna klassa folk, även om det förstås ibland är uppenbart att man har att göra med en riktig LAG-fisk.

Fundera också vilket intryck du själv gör vid bordet. Idag blev jag anklagad av någon för att spela en massa händer och bara höja hela tiden i en SnG. Jag hade haft ett streak av riktigt bra kort (sista handen var KK) och min vana trogen spelat dem aggressivt. Annars är mina VPIP/PFR-stats ung 14/11. Det kommer att påverka folks spel mot dig.

En bra grej mot NL25-50-grinders är att vara medveten om att även "nits" ofta har ett större handurval från knappen/SB och i viss mån CO. Samtidigt är dom som sagt tighta och kommer inte att gilla motstånd allt för mycket. 3-beta från blindsen då med ett lite större urval händer och du kommer att sno hem en hel del potter.

• 4 weeks later...
Postad

rent exploativt ska du spela lösare när bordet är tajt. Du måste också inse att din vinst på dessa bord är när du stjäl blindsen för precis som du sa så har dessa fi ofta en väldigt stark hand när de väl ger sig in i en pott.

Du kan förstås floppa set och busta deras överpar också, men det är bara bonus.

Personligen skulle jag byta bord för att höja min winrate.

Postad

Håller antagligen inte med, om ni inte menar bord där alla spelar 8/10 eller annat underhållande, då blir det väl typ bara blinds.

Det är en sak att man kan få problem när dynamiken är vansinnig åt båda håll, men har man problem att anpassa sig till ett bord trots att man lyckats generalisera hela bordet till "supertight" är det nog smartare att stanna om man tänkt spela mer poker i framtiden.

Om man sedan tar som exempel att alla spelare i ett 6max game öppnar låt säga 15% och är våldsamt astighta så börjar det antagligen bli intressant att raisa var och varannan som faktiskt öppnar med lite vad som helst som saknar värdet för syn trots att de egentligen öppnat en rätt låg frekvens, eftersom de ändå inte kan spela tillbaka med många % alls.

Har ibland fått höra motargument som att "ja men då börjar folk snart syna/reraisa och så blir det problem med mitt skräp", men då är ju inte bordet för tight för dig, det är för bra, eftersom folk anpassar sig bättre än du gör.

Men vidhåller fortfarande framförallt mitt första inlägg, höj en eller två eller tre gånger för mycket på en eller två eller tre gator för många. Då lär du dig. Att passa på att göra det på ett tight bord skadar inte.