Arkebarken Postad 8 Juli , 2010 Rapport Postad 8 Juli , 2010 Tjena:) Hur finansierar man en stor turnering me en insatts på kanske 5000dollar? Kan man vinna platser eller hur gör man Mvh ABarken:-) Citera
DocLame Postad 8 Juli , 2010 Rapport Postad 8 Juli , 2010 Tjena:) Hur finansierar man en stor turnering me en insatts på kanske 5000dollar? Kan man vinna platser eller hur gör man Mvh ABarken:-) Spela en satellit. Citera
Klyka Postad 8 Juli , 2010 Rapport Postad 8 Juli , 2010 Utan att mena att vara dryg: Om man ställer den frågan så bör man förmodligen hålla sig borta från turneringar där inköpet är $5000, om det inte är så att man hemskt gärna vill se tex ett stort liveevent på nära håll och tar det som en semesterresa som får kosta de 37 000 kr som $5000 motsvarar, plus eventuella kostnader för resa och boende. Det är nämligen så att om du spelar till dig ett turneringspaket värt $5000 så hade du lika gärna kunnat spela till dig en penningsumma om $5000. Att välja att satsa på att spela ihop den summan i form av ett turneringspaket är således inte ett dugg smartare än att spela ihop den summan i reda pengar och sedan blåsa bort allting på ett enda inköp i en turnering där man praktiskt taget inte har en chans eftersom man är så grön att man inte vet om dessa grejer och därför ställer ovanstående fråga på ett pokerforum. När det gäller satelliter så brukar jag tänka "om jag hade vunnit lika mycket pengar som inköpet i satellitens huvudturnering kostar, hade jag då använt dem till att köpa in mig i huvudturneringen?". Om svaret är nej, så spelar jag inte satelliten, om det inte finns möjlighet att sälja platsen för turneringsdollars som jag sedan kan konvertera till riktiga pengar. Är du däremot så rik att du kan lägga 37 000 kr på en nöjesturnering, så kör i vind för all del. Men då hade du nog inte frågat om finansiering. Nä, spela ihop $5000 och lägg dem på att renovera köket istället. I all välmening. Citera
papiPope Postad 9 Juli , 2010 Rapport Postad 9 Juli , 2010 "om jag hade vunnit lika mycket pengar som inköpet i satellitens huvudturnering kostar, hade jag då använt dem till att köpa in mig i huvudturneringen?". Om svaret är nej, så spelar jag inte satelliten. Citera
okocha Postad 9 Juli , 2010 Rapport Postad 9 Juli , 2010 obv level min read är att det är luap eller kungkroon Citera
Ola Brandborn Postad 9 Juli , 2010 Rapport Postad 9 Juli , 2010 När det gäller satelliter så brukar jag tänka "om jag hade vunnit lika mycket pengar som inköpet i satellitens huvudturnering kostar, hade jag då använt dem till att köpa in mig i huvudturneringen?". Om svaret är nej, så spelar jag inte satelliten, om det inte finns möjlighet att sälja platsen för turneringsdollars som jag sedan kan konvertera till riktiga pengar.Vänta nu... du väljer alltså att inte spela en forumfrirulle med ett livepaket i pris, av anledningen att "vinsten är för stor"? Eller du kanske gör det, men vägrar om inköpet är $1 och det är ett addat paket? Eller du kanske gör även det, men vägrar om inköpet är $1 och paketet "bara är garanterat"? Eller du kanske gör även det, men vägrar om inköpet är $10? Eller du kanske gör även det, men vägrar om inköpet är $100? Du har givetvis rätt att tänka hur du vill, men du inser förhoppningsvis att du någonstans tänkt fel? Någonstans går det givetvis en brytpunkt vad man väljer att köpa in sig i en satellit, och denna summa beror på den personliga plånboken, men argumentet att "den eventuella vinsten är för hög så jag avstår" kan sammanfattas med "lol". Inte heller argumentet att "du kan lika gärna spela ihop pengarna på MTT eller cashgame" är korrekt: En satellit spelas på helt annat sätt än ett cashgame eller en vanlig MTT. Med det argumentet kan vi lika gärna bestämma att alla ska spela 10-dollars SnG, för att "poker är poker". Även om jag själv anser mig vara cashgamespelare så har jag nuförtiden mycket lättare för MTT och extremt mycket lättare för satelliter när det gäller nätspel. Jag gillar att resa, och jag gillar att spela en stor dyr live-MTT, men jag är för snål för att normalt sett köpa in mig i den direkt. Satelliter är alltså det perfekta spelet för mig, vinner jag en sådan så "tvingas" jag åka på pokerresan, och inköpet är redan betalt åt mig. Tycker man sedan att liveinköpet är för stort så kanske man kan sälja av lite småprocent till polare. Inget jag gör, jag vill ha hela vinsten själv, men det finns många som minskar sia svängningar på detta sätt. Citera
MikeTime Postad 9 Juli , 2010 Rapport Postad 9 Juli , 2010 När det gäller satelliter så brukar jag tänka "om jag hade vunnit lika mycket pengar som inköpet i satellitens huvudturnering kostar, hade jag då använt dem till att köpa in mig i huvudturneringen?". Om svaret är nej, så spelar jag inte satelliten, om det inte finns möjlighet att sälja platsen för turneringsdollars som jag sedan kan konvertera till riktiga pengar. Fattar inte. Edit: Det som däremot stör mig rejält är dom personer som gång efter gång deltar i pf´s forumturrar och surar till om de inte får sälja den addade resan, det addade inköpet till en liveturre och liknande utan måste nyttja den själv. Citera
XeroxFin Postad 9 Juli , 2010 Rapport Postad 9 Juli , 2010 Fattar inte. Edit: Det som däremot stör mig rejält är dom personer som gång efter gång deltar i pf´s forumturrar och surar till om de inte får sälja den addade resan, det addade inköpet till en liveturre och liknande utan måste nyttja den själv. Ja, om resan var det enda som var added. Om även andra biljetter eller cash var added är det en annan sak. Man kan ju inte avstå en forumturre för att ett pris inte är önskvärt om även andra pris finns. Citera
MikeTime Postad 9 Juli , 2010 Rapport Postad 9 Juli , 2010 Ja, om resan var det enda som var added. Om även andra biljetter eller cash var added är det en annan sak. Man kan ju inte avstå en forumturre för att ett pris inte är önskvärt om även andra pris finns. Givetvis är det som du säger. Jag tänker främst på de gånger nån partner fixar en forumrulle med t.ex $5.5 i inköp och addar nåt liveturreinköp/resa. Genast flockas gamarna och ställer frågor i stil med; "kan jag sälja paketet?", "jag är för ung, kan jag överlåta paketet?", "jag kan inte åka just då, kan jag sälja?". Varför spela en forumrulle när det enda addade är just detta livepaket? Man kan ju lika gärna signa upp sig på en 180-manna $5.5 sng på stars eller ftp isf. Just my 2 cents. Citera
Klyka Postad 9 Juli , 2010 Rapport Postad 9 Juli , 2010 Ola, du missförstår mig. Självklart avstår jag inte att spela en freeroll för att jag skulle kunna vinna "för mycket". I mitt resonemang är det inte värdet av priset i sig som är det relevanta, utan de effekter turneringen får på money management. Låt säga att vi en gång för alla måste välja en enda turneringstyp som vi måste spela om och om ända tills vi antingen nått vårt mål om $5000 eller bustat. Vi får välja mellan en winner-takes-all-turre med ett turneringspaket värt $5000 till vinnaren och en annan likadan turre fast där vinnaren helt sonika får $5000. Om vi ändå tänker använda de $5000 vi kan vinna i den senare turren till att köpa in oss direkt i den turre vi genom satelliten kan vinna en plats i, ja då är det hugget som stucket vilken turre vi väljer. Men om man absolut inte vill slösa sina surt förvärvade $5000 på ett long shot i ett stort liveevent, då är det precis lika dumt att spela satelliten som att spela den vanliga winner-takes-all-turneringen och blåsa hela den eventuella vinsten på ett inköp. Det är nämligen precis samma sak. Att spela en satellit utan möjlighet eller avsikt att sälja sin plats för turneringsdollars är således detsamma(*) som att spela vanlig turnering och lova att ta eventuell vinst och köpa in sig i en turnering med betydligt högre inköp - dvs det är liberal money management för att säga det minsta. Om OP skulle vinna ett inköp till e $5k-turre, så skulle de $5k förmodligen vara en väldigt betydande del av hans rulle, kanske nästan hela hans rulle. Skulle det då vara smart att köpa in sig för $5k kontant? Om inte så kanske han skulle satsa på att spela satelliter med möjlighet att sälja platsen för T$ och ta vinsten och springa i det fall han lyckas. Vad folk ofta glömmer är att det i regel kostar pengar att vinna ett satellitpaket. Man får göra några misslyckade försök först. Är OP en för satelliten genomsnittlig spelare så får han lägga $5k i snitt innan han vinner ett inköp (ibland +rake, ibland inte). Dessa pengar är borta, frågan är vad han vill göra med vinsten. Återinvestera den i rullen, eller blåsa bort den på en jättelongshot? EDIT: Det är detta stycke som är det viktiga. Det är självklart alltid OK money management att spela en freerollsatellit, för den kostar inget. Men det misstag folk ofta gör är att de inte sätter sitt inköp i satelliten i det moneymanagementsammanhang som en satellit innebär. ___ (*) Med undantag för att en satellit spelas annorlunda och ofta har ett bättre fiskvärde, vilket naturligtvis påverkar bedömningen en hel del. Men det jag talar om nu är mer åt moneymanagementhållet. Citera
Recommended Posts