Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

***** Hand History for Game 2170384072 *****

0/0 TexasHTGameTable (NL) - Tue Jun 07 16:15:50 EDT 2005

Table Table 37686 (6 max) (Real Money) -- Seat 4 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: Lasse Kongo ( $26.3)

Seat 2: molar333 ( $77.82)

Seat 3: zsapphire7 ( $23.8)

Seat 4: pokergil ( $25.15)

Seat 5: Ubergimp ( $33.65)

Seat 6: tomie101 ( $31.7)

Ubergimp posts small blind (0.1)

tomie101 posts big blind (0.25)

** Dealing down cards **

Dealt to Lasse Kongo [ 9d, Jd ]

Lasse Kongo calls (0.25) (väljer att limpa med för en förhoppningsvis billig peng)

molar333 folds.

zsapphire7 calls (0.25)

pokergil calls (0.25)

Ubergimp calls (0.15)

tomie101 checks.

** Dealing Flop ** : [ Tc, 2h, 8c ] (trevligt, öppet stegdrag)

Ubergimp bets (1) (Jaha, nästintill ett potbet, har inga reads på snubben)

tomie101 folds.

Lasse Kongo raises (3) to 3 (Väljer att slå om och hoppas på att ta potten där med min semibluff)

zsapphire7 folds.

pokergil folds.

Ubergimp raises (9) to 10 (Aj fan! Vad har han hittat? Drag? Set? TPTK?)

Lasse Kongo folds.

Jag bestämmer mig för att folda. Skulle vilja ha era synpunkter på ett flertal aspekter.

· Semibluffandet ur position. Varför slå om på hans flopbet? Det kan ju göra så att jag vinner potten där på en gång. Men är det någon som slår om bakom blir det ju problem där kontentan blir att jag kommer att riskera hela min stack. Slår bara originalbetaren om blir problemet detsamma men då har jag i alla fall position, hade han synat och sedan checkat turn kommer jag ju att få ett gratiskort. Är det ett bättre spel att syna orginalbeten?

· Odds- och outsberäkning. Efter hans omslag på flop ligger det ca 13 i potten vilket ger att jag får taskiga odds för att se turn. Enda alternativet som jag ser det på floppen är ju att folda eller ställa in. Ställer jag in finns det ju en liten chans att han lägger sig. Hur ska man tänka och räkna angående implicita odds i denna situation? Hur många outs har jag? Knappast 8 st rena outs. Hur räknar ni här?

· Betydelsen av reads. Har inte suttit vid borde länge. Även om man vet att det är en notorisk bluffare eller någon som är villig att riskera hela stacken med medelpar så blir det ju lika fullt svårt. Vet man att det är en riktig rock som inte betar annat än stål kan man väl anta att han hittat set.

Vad säger ni? Är det en korrekt fold? Vart ligger de största misstaget?

/L-K

Postad

Jag drar mig lite för att semibluffa som Du gör om jag inte har ngn note/read på grabben. Jag hade bara synat hans bet på floppen. Du har ju trots allt position på honom och om du inte hittar din stege men färgen kommer kan en raise vara på sin plats.

Postad

Han sitter i SB, jag tror han träffat 2 par, men sätter dig på ett färgdrag el AT. Du måste folda hans reraise, särskilt som det ligger färgdrag ute. Antagligen bättre att syna där eftersom du vill ha me dig fler spelare till syn. Inte så vanligt att folk bettar svaga händer i SB så chansen att sno potten är liten. Träffar du på turn så måste du betta hårt för att skydda dig mot folk som drar till färg.

Postad

Vi snackar om microlimit på Party.

Snubben hade antingen tvåpar eller TPTK.

Finns absolut ingen anledning att göra några fancy moves mot sådana.

Syna bara och var glad över att tomten antagligen kommer betala av dig med hela hans stack om du träffar vilket gör att du får extremt bra implicita odds.

Postad
Vart ligger de största misstaget?

Limpen preflop.

Jag håller inte med. Visst, jag skulle inte heller ha limpat, men är det ett STORT misstag? Utan att ha statistiskt underlag är min känsla att ens framgång som pokerspelare på nätet (i alla fall på låga nivåer) avgörs av besluten när potterna blir riktigt stora. Om man har en motståndare som synar en all in för 50 BB och förlorar och man själv kan undvika att göra motsvarande dumhet tror jag att man har råd att lyxlimpa då och då.

Postad

Limpen är ok, det är inte limit + det är SH. Är bordet passivt preflop är det bara att limpa på med alla händer med potential, kan man vänta sig en ordentlig höjning är det bara att kasta den.

Bygga pot ur position med en draghand = inte kul (om du inte är "commitad" till handen och vill spela för hela stacken men då är det allin som gäller).

Om du missar på turn så sitter du i en riktigt trist situation. Så... syna bara, check/fold på turn om han betar ut pot igen (och du inte träffat förstås)

Postad

Bör också påpekas att det faktum att brädan har två klöver gör din hand mycket svagare än om floppen varit trefärgad. Dels för att du bara har 6 nötouts och dels för att om du träffar något av de korten en rejäl bit över 25% av tiden ändå inte kommer ha nötterna på rivern. Jag tror inte att du kan göra ett stort misstag genom att folda handen på floppen direkt faktiskt, men ju aggressivare betaren är (för att du vill ha betalt om du träffar) och ju passivare folket är bakom (för att du absolut inte vill bli höjd) ju attraktivare blir det att syna.

Normalt sett så skämtar inte folk som betar rätt in fyra motståndare, så det känns inte som en höjdare att försöka bluffa floppbetaren där. Eftersom du dessutom har två spelare bakom dig som kan ha hittat något spelbart på en sån här dragig flopp så blir semibluffen ännu värre.

Limpen prefopp är väl ok om du nu måste slaska i tidig position, men då ska bordet vara passivt som x31xx säger. Ytterligare en motivation till att spela handen är om du vill lära dig spela draghänder ur position, men det kommer kosta en del när du inte vet vad du ska göra.