Gå till innehåll

En sorglig historia!


tjatte1

Recommended Posts

Mjo..

 

Vet inte varför jag skriver här, behöver bara få skriva av mig.

Har inte berättat för någon än hur allting ligger till, så ni blir dom första att få veta, vill inte ha något medlidande eller nåt, behöver bara få lätta på all skit jag har inombords förtillfället.

 

Det började i början på Maj, det tog slut mellan mig och min flickvän, jag blev verkligen helt förstörd. Orkade inte gå till mitt jobb längre. Hade varit där 5 månader, och gjort mycket bra ifrån mig, en fast anställning låg framför fötterna på mig. Men istället så struntade jag bara i att gå dit, allt bara gick utför. Sa till mina föräldrar och nära vänner att jag jobbade, och låtsades som det, medans jag egentligen bara satt hemma, helt isolerad. Hade spelat poker ganska mycket, och snittade en pokerinkomst på 6000;-/månad ungefär. Så tänkte jag kunde klara mig på pokern.

 

Men här begick jag fruktansvärda misstag. Jag satt och spelade poker på tom mage, trött och deprimerad -> vilket resulterade i att jag hade gulat efter 1,5 vecka, mina 36 000;- var borta. Sorgligt men sant.

 

Men det tog inte slut där, jag levde på minimum, levde på ungefär 100kr/vecka, som skulle räcka till både snus och mat fram tills jag fick min lön i maj. Då satte jag in 4000;- av min lön på 12 000;- för att spela poker. Dom 4000;- var borta efter några timmar.

 

All den disciplinerade pokern jag hade spelat förr existerade inte. Jag kände (och känner fortfarande) att allt likaväl kunde kvitta. Hade i princip ingen lust att leva längre, tappat suget efter allting, allting kändes meningslöst. Så satte in ytterligare 1000;-. Som i sin tur också försvann ganska snabbt. Så hade 7000;- kvar, dagen efter löning, varav mina fasta avgifter låg på 7400;- denna månaden. Så betalade alla mina räkningar utom en, för att kunna leva iaf på nudlar tills nästa löning.

Har nu ungefär 200;- kvar att leva på tills nästa löning i Juni då jag inte ens kommer få några pengar, mer än några ynka outbetalda semesterdagar. Och jag har inte gått till arbetsförmedlingen och anmält mig som arbetslös då jag hela tiden tror att jag kommer klara mig, vilket jag garanterat inte kommer göra nu. Hade man haft föräldrar som hade haft det bra ställt är det klart man hade kunnat berätta för dom hur det ligger till, men har bara en ensamstående mor som har tillräckligt att göra redan, och vill inte lasta henne med mer saker.

 

Försöker fixa lite gratis $ på lite olika siter, ihopp om att kanske spela upp dom till något som kan likna en BR så jag iaf kan ta ut pengar så jag klarar mina räkningar nästa månad, men allt ser riktigt svart ut. Vet inte hur jag ska komma ur den här onda cirkeln, samtidigt som det känns som jag bara vill ge upp, har tappat livsgnistan, sorgligt men sant.

Ett spelberoende som uppstod iom att det tog slut med sin flickvän, riktigt patetiskt om man tänker efter, men tyvärr är jag inte starkare som person. Ska iaf försöka komma iväg till arbetsförmedlingen när helgen tar slut så jag får pengar i Juli så jag kan betala räkningar då.

 

Men vet inte uppriktigt talat vad jag ska ta mig till, vill ju inte vara en kärring och ge upp allting heller, men är tyvärr inte starkare än så just nu.....

 

Så hoppas att alla ni som känner att ni har problem med erat spelande att söka hjälp, inte hos några professionella eller nåt om ni inte vill, men iaf hos eran familj och vänner, jag önskar jag hade gjort det innan allting varit kört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tung sits. Hoppas det reder ut sig. Du har i alla fall koll pa saker och det ar ett steg i ratt riktning.

 

Det enda jag kan saga, och jag tror att du sjalv ar medveten om detta, ar att du maste ta tag i saker. Det blir en ond spiral annars. Du kanner dig tom, sitter hemma, ar ensam, blir tommare o tommare. Det ar svart att bryta trenden, speciellt nar man inte har nagon lust kvar i kroppen alls. Svart att hitta energi att stiga ur sangen pa morgnarna.

 

Las en bok, ut och ga, skaffa dig en hobby som ar gratis. Vad som helst forutom att sitta hemma och analysera o tanka. Just nu ar pokern inget bra tidsfordriv for dig eftersom det gor livet tyngre.

 

Forsok hitta ett jobb, vad som helst sa lange du sysselsatter dig och far pengar. Finns alltid strojobb att fa.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte berättat för någon än hur allting ligger till, så ni blir dom första att få veta, vill inte ha något medlidande eller nåt, behöver bara få lätta på all skit jag har inombords förtillfället.

Jag har haft rätt ordentliga problem med depressioner och en av de absolut bästa sakerna för mig har varit att öppna upp kring hur jag mår och vad jag gör. Ärlighet underlättar så extremt mycket för en själv, även om det kan bli väldigt jobbigt för alla inblandade parter ett tag. Jag tror iallafall att det nästan alltid är bättre än att hålla sånt här inne, det tar så jäkla mycket energi att hålla uppe en fasad.

 

Hade man haft föräldrar som hade haft det bra ställt är det klart man hade kunnat berätta för dom hur det ligger till, men har bara en ensamstående mor som har tillräckligt att göra redan, och vill inte lasta henne med mer saker.

Om jag ska komma med någon form av råd så är det att absolut inte försöka ta dig ur det här helt på egen hand. Man kan sjunka riktigt djupt då. Ok att du inte vill lasta din morsa med sånt här, det förstår jag. Men hon är en vuxen människa och jag kan nästan lova att hon vill veta om du mår dåligt. Bara för att du berättar hur du har det för henne innebär inte att du behöver ta pengar från henne eller något sånt.

 

Försöker fixa lite gratis $ på lite olika siter, ihopp om att kanske spela upp dom till något som kan likna en BR så jag iaf kan ta ut pengar så jag klarar mina räkningar nästa månad,

Mitt råd är att ta kontakt med soss direkt, de kan hjälpa dig så att du slipper bli av med lägenheten och att du får lite pengar att köpa mat för.

 

men allt ser riktigt svart ut. Vet inte hur jag ska komma ur den här onda cirkeln, samtidigt som det känns som jag bara vill ge upp, har tappat livsgnistan, sorgligt men sant.

Jag vet inte hur du mår nu, men det låter inte alls som om du säkert ordnar upp det här på egen hand. Jag kan bara upprepa mitt råd att vara uppriktig mot dina närmaste och låta dem hjälpa dig på ett sätt som funkar för dig. Ta inte pengar om det känns fel, men utsätt dig åtminstone inte för att behöva ljuga hela tiden.

 

Så hoppas att alla ni som känner att ni har problem med erat spelande att söka hjälp, inte hos några professionella eller nåt om ni inte vill, men iaf hos eran familj och vänner, jag önskar jag hade gjort det innan allting varit kört.

Vet inte om det behöver sägas, men hur kasst läget än ser ut nu så är det inte kört. Livet kan lätt se väldigt mycket ljusare för dig om någon månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imponerad av ditt inlägg Hjort, och jag tycker tjatte borde följa ditt råd.

 

Du behöver kanske inte kontakta "soss", men pröva att gå till närmaste Ungdomsmottagning (upp till 25 år), annars kan du eftersöka en psykolog, som berättar för dig med största sannolikhet precis hur du skall göra.

 

Jag vet (nästan) själv hur det känns, har lite pokerskulder och så, vilket inte är kul. Jag har även kontakt med "Spelberoendes Förening" och om du känner att du _har_ problem kan du kontakta dem, skicka gärna ett Private Message till mig så kan du få privata uppgifter till handledaren där. Bor du i Göteborg kan du även komma på deras möten, helt gratis.

 

Känner du att du verkligen inte kan sluta med pokern så kanske du borde ta en stor tankefunderare.

 

Tag dig i kragen, du har fortfarande ett liv att leva och mycket att se fram emot. Jag lovar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många som drabbas på samma sätt som dig, det är dock få som orkar berätta om det. Just nu behöver du trygghet, därför bör du gå till socialen och berätta vad som har hänt. Förklara att du har spelmissbruksproblem och att du behöver hjälp. Jag tycker även att du ska ringa till vårdcentralen och säga att du är deprimerad, när du får träffa en läkare ska du också berätta din historia.

 

Saker och ting känns såklart tungt just nu men när du söker hjälp kommer saker och ting bli bättre. Du har möjlighet att gå vidare och lära dig av denna erfarenhet.

 

Jag tror du kan erkänna för dig själv att du har missbrukat spelandet men det är svårt att släppa pokerdrömmen. När du har fått hjälp tycker jag att du ska fundera på om pokern egentligen är nåt för dig. Jag tror inte det, men det är ett problem du inte kan lösa just nu tror jag.

 

Jag kan i alla fall säga så här; jag har flera bekanta som gång på gång på gång spelar bort sina inkomster. Du vill inte vara som dem.

Jag har bekanta som försöker leva på pokern, de drar in omkring 6000 kr i månaden, de har inte råd med nånting, de är inte trygga och de blir alltmer fjärmade från övriga samhället. Du vill inte vara som dem(tro mig).

 

Att uppnå något annat med ditt spelande är inte sannolikt. Det är ytterst få personer som lyckas hamna i ett läge där de på lång sikt kan må bra av pokern och just nu är vi inne i en pokerboom som gör att det är lätt att feltolka vad som egentligen pågår.

 

Ring socialen och vårdcentralen redan på morgonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du behöver kontakta någon spelberoende organisation ännu. Ditt problem ligger inte där. Du kan ha hamnat i en lättare klinisk depression vilket en kontakt med psykiatrin kan avhjälpa. Du får dock räkna med en väntetid på någon månad så ett besök på vårdcentralen kan även vara bra.

 

Soss är inte roligt att ha att göra med. Du lär bara få låna pengar därifrån. Så kan du lösa det via kontakter så kan det vara bättre.

 

Å du, jag rekomenderar dig att sluta spela poker helt i nuläget. Du är inte i form för det. Du måste bryta cirkeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad jag ska skriva riktigt. Jag själv har haft problem med överdrivet spelande (som du kan se om du läser praktiskt taget alla trådar på denna forumdel).

 

Ta en paus. Frirullar och pokerspel kommer inte ta dig ur din kris. Prata med föräldrarna, de kommer förhoppningsvis förstå och försöka hjälpa dig. Följ gärna Hjorts och Chobos råd, de är riktigt bra.

 

Det viktigaste just nu tror jag är att du tar tag i ditt liv, kommer ut ur din svacka och börjar må bra igen. Inte att du får ihop en bankrulle. Jag vet själv hur det känns att förlora alla sina pengar och knappt ha råd med räkningarna, det är jävligt tungt, men det vänder. Efter ett tag mår man bättre. Man får perspektiv på saker och ting, kan utvärdera sig själv, orsakerna till ens handlande. När jag precis slutat spela mådde jag hur bra som helst.

 

Jag ordnade upp min situation. Gör det du också.

 

Det kanske tar 2-3 månader, men det kommer vända. I början är det svårt, det är deprimerande att veta att man inte har pengar, att man inte kan göra något, inte fika, inte gå på krogen. Men du kommer ut ur det. Lita på mig. Jag har varit där själv, det gäller bara att vara stark och få tillbaka tron på sig själv, självförtroendet.

 

Var stark och kämpa så ska du se att det löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du behöver kontakta någon spelberoende organisation ännu. Ditt problem ligger inte där. Du kan ha hamnat i en lättare klinisk depression vilket en kontakt med psykiatrin kan avhjälpa. Du får dock räkna med en väntetid på någon månad så ett besök på vårdcentralen kan även vara bra.

 

Soss är inte roligt att ha att göra med. Du lär bara få låna pengar därifrån. Så kan du lösa det via kontakter så kan det vara bättre.

 

Å du, jag rekomenderar dig att sluta spela poker helt i nuläget. Du är inte i form för det. Du måste bryta cirkeln.

 

Vettigt inlägg. Tror bara spelproblemet är en bieffekt av ett för tillfället tyngd psykisk hälsa som aktiverades av att hans flicka lämnade honom. För om jag förstått det rätt hade du inte problem med spel innan och då är det bara ett enkelt sätt att vara självdesktruktiv på - att spela bort pengar. Jag är 18 årig grabb så ta inte mina ganska oerfarna ord för allvarligt, även om jag tror jag kan ha rätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill tacka dig tjatte för att han vågar skriva detta är i näsran samma sits själv hade spelat upp hela jävla lönen 3 dagar efter den kom. Ska åka på semster om 2, och har inte en krona och leva på. Men jag ska prata med mina päron så jag hoppas att dom försår.

 

Jag bannade mig just från alla pokersidor där jag va reggad och har kommit fram till att poker är inget för mig, jag är en nogulunda stabil vinnare på låga nivåer, problemet är att jag blir uttåkad och tiltar bort pengarna på dom höga nivåerna

 

Ja Ja det var inte om mig tråden handlade men endå skönt att skriva av sig.

 

Hoppas allt ordnar sig tjatte.

 

Rickard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vettigt inlägg. Tror bara spelproblemet är en bieffekt av ett för tillfället tyngd psykisk hälsa som aktiverades av att hans flicka lämnade honom. För om jag förstått det rätt hade du inte problem med spel innan och då är det bara ett enkelt sätt att vara självdesktruktiv på - att spela bort pengar. Jag är 18 årig grabb så ta inte mina ganska oerfarna ord för allvarligt, även om jag tror jag kan ha rätt...

 

Det var ungefär den slutsatsen som jag också kom fram till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Psykologen, för helvete, behåll dina psykologtermer för dig själv... Och sluta tjata om psykiatrin.

 

Det jag vill säga är bara att chobo inte bara är en jävel på poker, han är inte ute och cyklar alls här, och Hjort kan ju ibland han med.

 

Väx upp.

 

Det här är ganska allvarliga saker som jag inte tänker bedriva polemik i ett pokerforum om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Psykologen, för helvete, behåll dina psykologtermer för dig själv... Och sluta tjata om psykiatrin.

 

Det jag vill säga är bara att chobo inte bara är en jävel på poker, han är inte ute och cyklar alls här, och Hjort kan ju ibland han med.

 

I vanliga fall försöker jag vara politiskt korrekt, men jag ämnar göra ett undantag för dig DrBarry.

 

Du är en riktig idiot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte så lätt för mig att sitta här och säga men... Du är en ganska duktig pokerspelare, eller? Använd det till din fördel, spela inte upp mer än halva din lön, sätt in 2000 och spela dom försiktigt, spela på låga nivåer osv. Om du kan bygga upp en BR och sedan leva ett normalt liv, och inte på ett existensminimum så mår du kanske mycket bättre själv..

 

Hur är det med vänner osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag på ett måhända bryskt sätt ville förmedla var nog att just soc kan vara bra att låna pengar av, då större lån från vänner och sk andra ställen kan få bistra följder, ffa om det är större summor och man inte har nån större/stadig inkomst bokad framöver. Sen tyckte jag att det kommit ett gäng råd som var väldigt bra, i stil med att det var hur viktigt som helst med ett stabilt skyddsnät, folk att prata med, familj, vänner osv osv, vilket gav att det då syntes mäkta överdrivet att snacka om psykiatrin. Och kanske blev inte trådstartaren helt överraskad över att få höra att han var deprimerad..?

 

Men men, hoppas allt löser sig för dig, tjatte. Det gör det för det mesta.

 

Och till dom jag förnärmat: Dum i huvudet må så vara att jag är, men idiot vet jag inte. Att jag var sjukt bakfull och grinig rättfärdigar givetvis inte det sätt på vilket jag lät min inte helt positiva inställning till psykologskrået ta sig uttryck(får känslan att det ligger nåt i nicket). Fred och förlåt. Ingen mer pajkastning i den här tråden va? :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi bör flytta fokus från pokern till psykisk ohälsa här. Jag tror inte pokern är något problem, vet i och för sig inte hur det gick innan hans flickvän gjorde slut men att man kan göra självdesktruktiva prylar (som spela bort pengar i det här fallet) när man är deprimerad är väl inte någonting nytt. Svårt att säga hur det är genom en bedömning utifrån en text på internet men jag tror att du inte ska gräva ned dig i att du spelat bort pengar, se till att försök att må bra, alla gör vi små tabbar, försök bara att inte tilta ur nästa gång du mår jäkligt dåligt bara..

 

Fokusera på att må bra och glöm pokern under tiden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag på ett måhända bryskt sätt ville förmedla var nog att just soc kan vara bra att låna pengar av, då större lån från vänner och sk andra ställen kan få bistra följder, ffa om det är större summor och man inte har nån större/stadig inkomst bokad framöver. Sen tyckte jag att det kommit ett gäng råd som var väldigt bra, i stil med att det var hur viktigt som helst med ett stabilt skyddsnät, folk att prata med, familj, vänner osv osv, vilket gav att det då syntes mäkta överdrivet att snacka om psykiatrin. Och kanske blev inte trådstartaren helt överraskad över att få höra att han var deprimerad..?

 

Men men, hoppas allt löser sig för dig, tjatte. Det gör det för det mesta.

 

Och till dom jag förnärmat: Dum i huvudet må så vara att jag är, men idiot vet jag inte. Att jag var sjukt bakfull och grinig rättfärdigar givetvis inte det sätt på vilket jag lät min inte helt positiva inställning till psykologskrået ta sig uttryck(får känslan att det ligger nåt i nicket). Fred och förlåt. Ingen mer pajkastning i den här tråden va? :heart:

 

Vill bara säga att psykologi grundar sig minst lika mycket empirisk fakta som medicin. Enda undantaget är väl Freuds snurriga teorier som de flesta tänker på när dom hör ordet psykologi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla ar olika.

 

Jag var i samma sits som han for 4 manader sen nar min flickvan gjorde slut. Jag sket i allt och borjade spela poker mer seriost istallet for att fa bort tankarna fram tjejen och mitt taskiga liv.

 

For mig funkade det bra. Sa lange jag spelar ar jag i min egen lilla varld dar jag slipper tanka pa sadant som far mig ledsen. Men alla ar olika och i Tjattes fall skulle jag avrada fran allt vad pokerspel heter tills han har fatt ordning pa sitt liv.

 

Han kanner sig sjalv battre an vad nagon av oss gor, och jag tror att han innerst inne vet vad han behover och ska gora, men har inte tillrackligt med motivation eller kraft/livslust inom sig for att forsoka dra sig ur det.

 

Det han behover ar stod for att fa kraft for att kunna dra sig ur detta, om det nu ar soc, psykolog, eller ut o festa med polarna.

 

Mitt rad som tidigare:

- sok stod fran de folk som star dig nara. Om du nu inte kanner att du har nagon sadan i ditt liv, fortsatt skriva har pa forumet. har finns massvis med folk som ar godhjartade och staller upp som stod

- sluta spela poker. Det verkar bara gora livet varre for dig.

- varje morgon, anstrang dig for att forsoka gora det basta utav dagen. Jobbigt som fan nar man inte kanner att det finns nagot vart ute i varlden och man vet att morgondagen kommer att bli lika kass som denna dagen eller t.o.m. samre. Fran en som varit dar: gor saker.

 

hoppas det hjalper lite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...