Gå till innehåll

Vilken ras är din favorit?  

81 medlemmar har röstat

1. 1. Vilken ras är din favorit?

Recommended Posts

Postad
Det som jag har haft mest lycka med är få ut 4 cloakade branshees sjukt tidigt, typ efter 7-8 min. Tar ut hela deras ekonomi och oftast basen, och då lämnar dom flesta och om dom inte gör det så har jag 20 marines och maruders påväg.

Satsar du allt på det så är du körd tidigt mot en decent spelare. ;-)

• Svars 469
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Satsar du allt på det så är du körd tidigt mot en decent spelare. ;-)

Mot terrans ser jag inte riktigt vad han kan göra. Torskat en match och det var mot en terran som körde samma taktik men hitta min bas snabbare.

Postad
Mot terrans ser jag inte riktigt vad han kan göra. Torskat en match och det var mot en terran som körde samma taktik men hitta min bas snabbare.

Antingen blir du utpushad innan du ens hunnit dit eller så kontras det lätt genom att massa marines, spara scans från OB och slänga upp engineering bay + turrets.

Postad
Antingen blir du utpushad innan du ens hunnit dit eller så kontras det lätt genom att massa marines, spara scans från OB och slänga upp engineering bay + turrets.

OB scansen är det bara flyga undan ifrån, och turrets hinner man ta ner när dom bygger upp dom, om dom pushar marines jävligt tidigt så kan dom ha lite chans men massa maruders bakom en wall och mina breesher kan ta ut ganska stor marine arme.

Det är ju ingen som bygger upp turrets tidigt.

Postad
OB scansen är det bara flyga undan ifrån, och turrets hinner man ta ner när dom bygger upp dom, om dom pushar marines jävligt tidigt så kan dom ha lite chans men massa maruders bakom en wall och mina breesher kan ta ut ganska stor marine arme.

aja du är välkommen att testa det mot mig :mrgreen:

Postad

gaston, du har lite fel i tänket bara, den straten du kör brukar kallas "cheesa", man går "all-in" på en taktik, win eller fail liksom, säg att du går banshees, han kontrar med 1 viking eller en thor i basen som knatar omkring o är tjock, du kan dessutom inte ens döda en raven med banshees som är terran detector.

Det finns många varianter för protoss att göra.. t.ex proxygata, forge pushen eller rusha dark templars...

Vad sorken menar är, en spelare som scoutar dig tidigt (vilket 99% av alla ovanför copper league gör) så ser dem att du rushar banshees, och då har du lagt dina ägg i en korg.

Vissa gånger ser du proffs göra den straten och klara det, men då har dom just t.ex... vunnit en match mot en kille med fet macro. t.ex. snabbexpa o bara ta kart-kontroll, så han kanske räknar med det nästa match också och bryr sig kanske inte om att kolla vad du gör (lol).. Då kan en sån rush fungera.

Protoss kan göra det med void rays också, vilket är att föredra då DT*s är en jävla lång tech. I alla fall, cheesestrats kan vara bra, men dem är verkligen ingen lösning på saker och ting.

Postad

dessutom, för att filosofa vidare. så räcker det med 1 turret i basen, har sorken scoutat dig så kastar han en turret typ mitt i basen nånstans. och ställer ett pack marines där,då komemr du försöka ta ut turreten, o matar massa dmg där, den kanske dör.. du tappar 3 banshees, jaha.. nu har han 3 scans också o dödar sista bansheen, nu kan han säkra med o kasta upp nån turret till bara för att.

Du får inte ihjäl turrets/en terran som vet om att du kommer. Det du kan lyckas med cloakade banshee-rush är att skada hans ekonomi hårt genom att ta ut massvis med arbetare...

Postad
hej! litet semipro här ser jag. Har du några tankar kring hur ladderscoren fungerar i starcraft 2 ännu? blir motståndet asevärt tyngre ju högre score du får eller är det bara din winrate som tvingas öka ju högre du går?

Tänkte om du känner matchningen är bra(typ att du får möta 1700+), eller om spelarpoolen är alldeles för liten på högre echelons så att du får möta 1300-1400 ratade som mig själv mycket?

Vad anser du om 2on2 i starcraft 2? Potential? Blizzard har ju jobbat mycket på att få fram 2on2 vänliga kartor i alla fall, mycket gemensamma ingångar, även seperata men nära till varandra ändå, ofta med backdoors så att de inte blir wall-in wall-in varje game etc... Tycker dom försöker åtgärda "bristen" på townportals i wc3 ganska bra, så inte första attacken o blocka 1 arme med force fields blir helt OP exempelvis.

Tycker systemet är löjligt på många sätt. För det första känns divisions helt onödigt då man ändå spelar mot snubbar från alla divisions. Blizz har väl sagt att dom har infört det för att noobs inte ska gå in och se att dom är rankade #434903 typ. Men jag vet inte om det är så mkt bättre att gå in och se sig rankad som #94 i Copper Division #987...

Dessutom är det alldeles för lätt att öka i rating. Man vinner vadå, 20-30 pts när man vinner, och förlorar 5-10 pts?

Men ja, motståndet blir bättre ju högre man kommer. Jag brukar inte bry mig att kolla upp motståndaren iofs, men ibland får man möta såna man känner igen och vet är 2k+ rating. Och det verkar faktiskt möjligt att bli stuck i rating runt 2k ungefär, då det är mer jämn poängfördelning mellan vinst och förlust och dessutom svårare motstånd. Alltid nåt.

2v2 var stort ett tag under sc och bw med, men försvann sen när pro-scenen i korea började komma igång. Den här gången kommer det nog finnas kvar ett tag. Just nu under betan känns det ganska lamt där dom bra lagen fullständigt kan dominera med 90%+ winrates. Personligen tycker jag det är mindre intressant än 1v1 och har kört typ tre st 2v2-matcher hittills. :)

följdfråga; Speedlings... Är dom inte väl jävla sjuka? Spelar toss själv och sliter mitt hår något så fruktansvärt, en missad force field i rampen, eller en fail placering eller att jag just råkat flytta gubbarna etc etc, så står dom där o tuggar i sig allt.

edit; Detta problem infaller ju till 90% i 2on2 då man inte vill typ pylon-gate-pylon-forge wall-ina sig vid natural exp eller något för då är ju ens mate uberfucked.

Hmmm, speedlings är rätt dåliga i det här spelet om man jämför med bw. Dom har mkt lägre attack rate, och hiveupgraden är sämre dessutom. Dom blir löjligt våldtagna av zealots, och i det här spelet finns även firebats på hjul :S Dom är svåra att få press med tidigt iom att lots äger dom så hårt och kan chronoboostas ut, och late så märks deras attack rate-nerf väldigt tydligt och sen har dom ju inga ultras som kan tanka åt dom heller.

Enda som är bättre med dom är att man slipper flytta dom i grupper om 12. :)

Du behöver ju inte walla in helt, räcker att lämna ett hål där en zealot kan stå. Sen finns ju warpgates också. När du lämnar basen kan du täppa till med en pylon och warpa in resten av gubbarna där din armé är. T ex.

edit: btw vi känner varann lite men jag kan inte säga vem jag är här ;)

Postad

Jo nä det är löjligt att det finns 438924823490823908 st olika platinum divisions, men det jag undrade/vad jag TROR är att har man t.ex. 1700 rating i platinum league så får man förhoppningsvis möta såna som är ratade 1700ish i platinum league, dvs man håller sig inte till inbördes möten i sin egna division eller det vet jag att man inte gör, utan alla platinum divisons och att man matchas med ungefär lika skillade.

Det suger ju verkligen hästkuk om man har typ 1053 rating i platinum league #86 åså får man möta herr master-bw'er med 20-2 i stats och 1700+ rating från pla league #99.

Men jag antar att det kan vara spelarpool dependent.

btw, nu gjorde du mig lite nyfiken :> om du inte har lust pm'a ditt realnick eller bwnick så kan du kanske svara på denna fråga hehe -> känner du bosse/Lequa ? Var jag rentav i vegas samtidigt som dig ett gäng år sen? :> Känns som att det kan vara det spåret...

Postad

angående lingsen, jag möter ju dem mest i 2on2 då det är det jag nöter och då har jag och min teammate väldiga problem med lings just för att dom kan helt enkelt tvinga en att spela defensivt i starten istället för att ta mapcontrol då de helt sonika har sån mobility som muttas har fast på crack. Typ gå på min mate, jag går ut med arméen, och har jag inte wallat och täppt igen med en lot så kommer en 8-10 lings i ryggen och kutar in o dödar mina arbetare. Då min mate blir anfallen så drar jag ju vanligtvis upp lite units antingen om jag har en pylon hos han eller så med mina trupper och kilar över så dem är ju på cooldown.

Kan kanske vara en god idé o helt enkelt inte göra det då :)

Balansen är kanske helt annorlunda iofs i 1v1....

Aja, soffläge... dålig dag idag vid borden.

Postad

Tror inte man får möta så många såna och om man råkar göra det förlorar man väl knappt några pts på det om man förlorar. Jag litar på matchmakingen, det är mer laddersystemet som är dåligt.

Och nä, du är lite på fel spår ang. mig. Tänk irc. Kan inte skicka pm här tydligen. :/

Postad

ah ja, 10 inlägg sen får man..Nåja, nu ska jag gama.. avtiltad från dagens pokersessions. Väntar bara på min teammate ska avsluta sin "tighta 1v1". Ringer man han på skype oavsett dag,tid så äre en tight på gång...

Postad
gaston, du har lite fel i tänket bara, den straten du kör brukar kallas "cheesa", man går "all-in" på en taktik, win eller fail liksom, säg att du går banshees, han kontrar med 1 viking eller en thor i basen som knatar omkring o är tjock, du kan dessutom inte ens döda en raven med banshees som är terran detector.

Det finns många varianter för protoss att göra.. t.ex proxygata, forge pushen eller rusha dark templars...

Vad sorken menar är, en spelare som scoutar dig tidigt (vilket 99% av alla ovanför copper league gör) så ser dem att du rushar banshees, och då har du lagt dina ägg i en korg.

Vissa gånger ser du proffs göra den straten och klara det, men då har dom just t.ex... vunnit en match mot en kille med fet macro. t.ex. snabbexpa o bara ta kart-kontroll, så han kanske räknar med det nästa match också och bryr sig kanske inte om att kolla vad du gör (lol).. Då kan en sån rush fungera.

Protoss kan göra det med void rays också, vilket är att föredra då DT*s är en jävla lång tech. I alla fall, cheesestrats kan vara bra, men dem är verkligen ingen lösning på saker och ting.

Asså jag lyckas få ut 4 st branhees efter typ 8-9 minuter o då har jag även 2st barracks som pumpar ut marines och maruders. brukar även när attacken är slut få upp första thor. Det här funkar bäst mot terrans, och inte stött på någon som scoutar direkt, jag brukar få upp en blockade ganska tidigt genom att bara starta upp byggnader utan att bygga färdigt dom.

Finns säkert massa läckor i den här strategin, men tycker det är skumt att inte fler kör den då den funkar extremt bra på lägre nivåer om man vill klättra i laddern.

Nu vill jag iofs inte klättra i laddern utan försöker lära mig alla terran strategier, för att sedan gå över till en annan ras. något tips på vilken jag ska ta efter terran? funderar på protoss.

Tycker att om man klättrar i laddern med t.ex terran ska man kunna börja om i copper och lära sig en annan ras.

Postad

WALL OF TEXT; BEWARE

WALL OF TEXT; BEWARE

WALL OF TEXT; BEWARE

WALL OF TEXT; BEWARE

WALL OF TEXT; BEWARE

prova definitivt protoss, dom är nog noobvänligast, inget negativt menat med ordet.. spelar själv toss för att det är enklast för en gammal man som mig själv.

mer micro, mindre macro fungerar fint för mig. Dock sitter det ju mycket macro i toss också men den är ganska enkel när man väl har vant sig..(se till att man inte har 100/100/100 på chrono boost på sina nexusar typ) + i pumpstadierna aldrig ha warp gates cooldown nere.

Toss tier1 arméer är väldigt stark om den är någorlunda blandad, sentrys(force fields är typ bästa spellen/abilityn i spelet IMO), lite lotter o några stalkers, har fi mycket roaches, marauders eller så kastar man in immortals istället för stalkers.

Sen är det ett hopp till colosser i princip, alla andra units där emellan typ dark templars, void rays, phoenixs är alla harass/cheese units mer eller mindre.

Terran är knepiga att spela bra, då de är lite byggnadshoppande mellan reactors o grejer om man ska harassa, + antalet BO's som fungerar där är så jävulskt många mot för de andra raserna. Zerg är så jäkla macro och inget jag skulle vilja ge mig in på... Nu harvar jag fortfarande inte på några mästerliga nivåer så min åsikt är ju inte värd sin vikt i guld direkt.

Man kan ju göra alla raser rätt simpla med några "all-in" strats, men i det stora hela så är toss ganska noobvänliga med 4warpgate pump/3warp + robotics o så.. Är inte så mycket harass med toss early on heller, utan man kontrar harass med tidig stalker , alternativt kan man proxygata men jag är inte så överjävligt förtjust i sådant :)

Postad
WALL OF TEXT; BEWARE

WALL OF TEXT; BEWARE

WALL OF TEXT; BEWARE

WALL OF TEXT; BEWARE

WALL OF TEXT; BEWARE

prova definitivt protoss, dom är nog noobvänligast, inget negativt menat med ordet.. spelar själv toss för att det är enklast för en gammal man som mig själv.

mer micro, mindre macro fungerar fint för mig. Dock sitter det ju mycket macro i toss också men den är ganska enkel när man väl har vant sig..(se till att man inte har 100/100/100 på chrono boost på sina nexusar typ) + i pumpstadierna aldrig ha warp gates cooldown nere.

Toss tier1 arméer är väldigt stark om den är någorlunda blandad, sentrys(force fields är typ bästa spellen/abilityn i spelet IMO), lite lotter o några stalkers, har fi mycket roaches, marauders eller så kastar man in immortals istället för stalkers.

Sen är det ett hopp till colosser i princip, alla andra units där emellan typ dark templars, void rays, phoenixs är alla harass/cheese units mer eller mindre.

Terran är knepiga att spela bra, då de är lite byggnadshoppande mellan reactors o grejer om man ska harassa, + antalet BO's som fungerar där är så jävulskt många mot för de andra raserna. Zerg är så jäkla macro och inget jag skulle vilja ge mig in på... Nu harvar jag fortfarande inte på några mästerliga nivåer så min åsikt är ju inte värd sin vikt i guld direkt.

Man kan ju göra alla raser rätt simpla med några "all-in" strats, men i det stora hela så är toss ganska noobvänliga med 4warpgate pump/3warp + robotics o så.. Är inte så mycket harass med toss early on heller, utan man kontrar harass med tidig stalker , alternativt kan man proxygata men jag är inte så överjävligt förtjust i sådant :)

Ty för bra text.

Ska lära mig terrans fullt ut, nästa strategi att prova är tidiga viking, vad tror ni om den? borde kunna få ut ganska många hyfsat tidigt.

Postad

jag kunde inte se dem :( sc2.exe kraschade bara efter ha försökt loada(med andar ord gått in i spelet etc o tuggat en stund..) om jag drog en replay över exe o släppte, och jag hittar dem inte inloggad under replays tagen trots att jag har \starcraft 2\replays\multiplayer\ samt vidds i \recent\

BÖK!

Postad

btw, alla som vill.. adda mig i spelet - "falkeye, pitea" på nickname / identifier.

gärna LinYuChun, vill sätta upp lite custom games mellan dig och min irlpolare för att få se lite sköna games! Givetvis kommer jag inte att eftersända info till min m8 bara för att få spöa dig, no fun in that, vill bara se bra games som observer, och sitta o vara nervös när jag ser armeerna vela fram o tillbaka i dimman ;)

Postad

ingen större hjälte, bara spelat mycket starcraft/wc3 för nöjes skull. inte direkt pro:), utan mer bara att jag vill se han få spö/han vill nog ha en kille att nöta mot och bli bättre.. finns inget bättre utvecklingsredskap än att få duktigt med spö och reviewa i replays istället för att möta 15 st dåliga, 15 st som cheesar, och 5 st som är bra på en 35 matchers dag.

Jag railar det gärna, ifall du spelade nå wc3 så nickade han Free där, spelade mycket med Festis.

Han kämpar på i pla league, har väl typ 1650 eller så atm.

Postad

Spelade en 35 minuters lång match precis jag var terran mot zerg, Jag tog ut hela hans main bas efter 13 min och han skriver GG. i 22 minuter sprang jag runt och tog ut en bas och så fort den var utslagen så börjar han bygga en ny. hade vikings som försökte kolla hela banan men han la sig i hörnen och försökte inte bygga upp sig eller nått. sjukt jävla irriterande.

Postad

KOLLA HIT!

Här är lite rolig replay där jag kör en 2v2 men inte får någon hjälp av min medspelare. Skulle vilja ha lite feedback på min build order osv.

http://www.sc2rc.com/index.php/replay/show/5994

För er som inte vet hur man kollar denna så laddar du ner den och lägger i din replay map, borde ligga i Dokument/starcraft2 beta/replays/multiplayer.

sen öppnar du den bara som en vanlig replay.