Gå till innehåll

Gastons Starcraft dagbok


Gaston116

Vilken ras är din favorit?  

81 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken ras är din favorit?



Recommended Posts

Hej, är 19 år och har break från pokern och satsar på plugget för tillfället.

Skaffade starcraft i torsdags och har väll spelat ca 15 matcher, Börjar bli bättre men är fortfarande ganska dålig.

Spelar nästan uteslutande med Terrans och varierar mig med lite mellan Reaper rush och lite mer avvaktande med maruder.

 

Tänkte att i den här dagboken kan man tipsa varann om bra videos lägga upp sina replays osv.

Nickar Btw; Gaston.ettettsex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 469
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

http://www.youtube.com/user/HuskyStarcraft?blend=2&ob=1#p/u/0/NAj9qD1b5SQ och

 

http://www.youtube.com/user/hdstarcraft?blend=3&ob=4

 

är två riktigt bra replay-kommentatorer, rekommenderar alla matcher av whitera, thelittleone.

 

TY

hittade;

http://www.youtube.com/user/LeuIe1

också som verkar bra.

Hur går SC lirandet för dig?

Finns det någon anledning att bli bra på flera raser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, jodå... harvar på i platinum 1v1, och 2v2. har haft rank1 i 2v2 ett par "resets".. dom resettar ju laddern titt som tätt, nu har vi dock inte hunnit med så många games och gått ganska dåligt sista reseten, 13/7 lr så.

 

2v2>1v1 då jag är ganska kass sc spelare, jag har lite micro och lite macro, men saknar "counter"-tänk... det får min m8 stå för istället.

 

Det kommer väl dock =)..

 

Min polare har kört random nästan alla games, men det är för att vi fortfarande kör beta, han satsar givetvis på en specifik ras när det väl börjas. Han känner bara lite på alla för o se om det är nån annan ras som känns som "han". Han var terran i SC1, lutar åt att de blir terran i SC2 också.

 

Annars så tror jag på att fokusera på en ras och verkligen disektera den. Det finns ju en fördel i att köra alla raser för att man lär sig hur folk måste bygga, för att få dem och dem unitsen etc(men kunna detta är i princip en förutsättning för att vara bra i sc, scoutning tappar ju effekt som satan om du inte begriper vad de gör).. men vad du tjänar på att nöta en ras är ju att du lägger ju på minnet exakt när/hur de kommer med vissa units om de går vissa bo's och vad din egna ras kan countra med/få fram/hinna med för att motverka det. Nöta in en ras, lära sig tyda vad de gör på scoutning och göra det bästa du kan för att kontra vad han nu gör.

 

 

ledsen för wall of text... Men jag rekommenderar protoss, dom e sjukt starka early stage nu med den klassiska 4-gate-pushen och tier1 unitsen i allmänhet är bra. Terran har mest valmöjligheter atm (1348293 bo's och unit comps som fungerar) och som jag ser det den ras för den kreativa spelaren just nu, och därmed svårast. Zerg är tråkigt spela, pool 15, hatch(på exp) 16 roaches->hydror typ.

 

edit; förminskade zerg en hel del, men är bara så jäkla horig ras =).. speedlings->muttor för en protoss t.ex. är så jääääkla tråkigt möta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kmr följas, lycka till kära du

 

TY,

 

Har spelat några fler matcher idag och har provat lite marines och maruders med lite vikings, Funkar bra. Specielt eftersom jag inte behöver va rädd för att dom kommer med air då maruders och reapers inte klarar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GLHF!

 

Har någon en beta key över får ni mer än gärna bju. :-)

 

Bara köpa på webhallen, fick min efter 30 minuter. Vet att en polare förhandsbokade fick beta nyckeln och sen avbröt sin förhandsbokning för att få en gratis.

 

 

TILT blir helt ägd i 2v2, lyckas inte teama ihop med någon bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, jodå... harvar på i platinum 1v1, och 2v2. har haft rank1 i 2v2 ett par "resets".. dom resettar ju laddern titt som tätt, nu har vi dock inte hunnit med så många games och gått ganska dåligt sista reseten, 13/7 lr så.

 

2v2>1v1 då jag är ganska kass sc spelare, jag har lite micro och lite macro, men saknar "counter"-tänk... det får min m8 stå för istället.

 

Det kommer väl dock =)..

 

Min polare har kört random nästan alla games, men det är för att vi fortfarande kör beta, han satsar givetvis på en specifik ras när det väl börjas. Han känner bara lite på alla för o se om det är nån annan ras som känns som "han". Han var terran i SC1, lutar åt att de blir terran i SC2 också.

 

Annars så tror jag på att fokusera på en ras och verkligen disektera den. Det finns ju en fördel i att köra alla raser för att man lär sig hur folk måste bygga, för att få dem och dem unitsen etc(men kunna detta är i princip en förutsättning för att vara bra i sc, scoutning tappar ju effekt som satan om du inte begriper vad de gör).. men vad du tjänar på att nöta en ras är ju att du lägger ju på minnet exakt när/hur de kommer med vissa units om de går vissa bo's och vad din egna ras kan countra med/få fram/hinna med för att motverka det. Nöta in en ras, lära sig tyda vad de gör på scoutning och göra det bästa du kan för att kontra vad han nu gör.

 

 

ledsen för wall of text... Men jag rekommenderar protoss, dom e sjukt starka early stage nu med den klassiska 4-gate-pushen och tier1 unitsen i allmänhet är bra. Terran har mest valmöjligheter atm (1348293 bo's och unit comps som fungerar) och som jag ser det den ras för den kreativa spelaren just nu, och därmed svårast. Zerg är tråkigt spela, pool 15, hatch(på exp) 16 roaches->hydror typ.

 

edit; förminskade zerg en hel del, men är bara så jäkla horig ras =).. speedlings->muttor för en protoss t.ex. är så jääääkla tråkigt möta.

 

Bra text.

Är platinum den högsta? GJ isf.

Väldigt tufft nu IMO, bara kompetenta spelare. antar att det kommer komma lite sämmre spelare när dom släpper spelet. Nu är det ju bara SC geeks som spelar typ.

 

just nu ligger jag oftast i sängen med laptopen på magen och lirar. så använder bara musen, tappar massa micro på att inte använda tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjaoe, finns mycke ruskigt kassa spelare även i pla league, "råkar" man möta 5 cp-kassa under kvalspelen (de 5 första) så kanske man 5-0'ar eller 4-1'ar o då åker man in i pla league oftast.

 

Men man märker ju när man springer in i spelare som tillhör det "övre skiktet" så att säga, blir bara översprungen / utharassad och man har verkligen inte en aning om vad man kan göra åt det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående cloak units, menar du dark templars?

Se till att du scoutar, ser du dem kasta upp dark shrine eller citadel så måste du fixa en raven snabbt dem är detectors eller så är du snabb på använda scannern på mainbyggnader samt bra placering på missile turrets... snackar du mothership måste du nita det aset snabbt eller micra dina ravens bra så dem inte blir upptuggade medan du försöker nita armeen som vanligt.

 

edit; däremot gapsen mellan ligorna kommer ju bli större vid sc2 release förstås då de sugs in mer rookies/nybörjare. Jag gillar division tänket, folk får avancera i sin egen takt till pla league utan för den delen tilta loss om man har otur bli matchad mot några som kör massa fakenicks o nöter innan de kör på sin "main".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra text.

Är platinum den högsta? GJ isf.

Väldigt tufft nu IMO, bara kompetenta spelare. antar att det kommer komma lite sämmre spelare när dom släpper spelet. Nu är det ju bara SC geeks som spelar typ.

 

just nu ligger jag oftast i sängen med laptopen på magen och lirar. så använder bara musen, tappar massa micro på att inte använda tangentbordet.

 

Hörde jag satsa på skolan?! :0

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande dagbok, kommer följas...

 

Väck mig när ni nördat klart bara :)

Hehe du borde prova, eller fan du är ju för gammal;)

Hörde jag satsa på skolan?! :0

 

/SK

Ligger faktiskt oftast på rygg i sängen/soffan och pluggar också:P

 

 

 

3 st raka 1v1 nu, 8 st maruders i 2 st mediviac och lägga dom precis bakom FIs minerals är fan sjukt bra. brukar kunna ta ut alla som hämtar mineraler och har man tur t.om basen. sen är det bara pusha på framifrån, funkar iaf i copper legue.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående cloak units, menar du dark templars?

Se till att du scoutar, ser du dem kasta upp dark shrine eller citadel så måste du fixa en raven snabbt dem är detectors eller så är du snabb på använda scannern på mainbyggnader samt bra placering på missile turrets... snackar du mothership måste du nita det aset snabbt eller micra dina ravens bra så dem inte blir upptuggade medan du försöker nita armeen som vanligt.

 

edit; däremot gapsen mellan ligorna kommer ju bli större vid sc2 release förstås då de sugs in mer rookies/nybörjare. Jag gillar division tänket, folk får avancera i sin egen takt till pla league utan för den delen tilta loss om man har otur bli matchad mot några som kör massa fakenicks o nöter innan de kör på sin "main".

 

Har typ alldrig scoutat, eftersom jag fortfarande inte riktigt vet vad jag ska göra med infon jag får när jag scoutar, visst om jag ser att han har mycket air så kanske jag bygger lite anti air osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

TY, kan nog hjälpa lite.

 

Här kommer en replay:

Första gången jag provar branshees och det funkade bra mot protoss, funkar det lika bra mot terrans och zergs`?

http://www.2shared.com/file/2y6J0pm9/Banshee_cloak.html

 

För att kolla på den lägg den i starcraft mappen för replays, för mig ligger den;

C:\Users\Gaston\Documents\StarCraft II Beta\Replays\Multiplayer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...