Gå till innehåll

Gastons Starcraft dagbok


Gaston116

Vilken ras är din favorit?  

81 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken ras är din favorit?



Recommended Posts

som jag skrev på förra sidan,. hd och huskys kommentatorsidor på youtube är överlägsna om man skall gå snabbkurs i starcraft, de berättar väldigt väl vad de gör och varför.. vilka units som kontrar vilka etc. Och se ALLA matcher, till slut kommer du till och med längta till nästa match som jag, riktigt roligt se starcraft2 matcher med bra kommentators bakom när man börjar få lite insyn på spelet i sig.

 

WhiteRa, TheLittleOne är mina två absoluta favoriter i spelet atm, WhiteRa för att han torskar fanemig inte ofta(protoss) och TheLittleOne för att han är så jävulskt innoativ, han spelar random och gör det alldeles förträffligt, har coola strategier med alla raser och cheesar lite grann då och då :)

 

NoNy är en favorit också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 469
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

som jag skrev på förra sidan,. hd och huskys kommentatorsidor på youtube är överlägsna om man skall gå snabbkurs i starcraft, de berättar väldigt väl vad de gör och varför.. vilka units som kontrar vilka etc. Och se ALLA matcher, till slut kommer du till och med längta till nästa match som jag, riktigt roligt se starcraft2 matcher med bra kommentators bakom när man börjar få lite insyn på spelet i sig.

 

WhiteRa, TheLittleOne är mina två absoluta favoriter i spelet atm, WhiteRa för att han torskar fanemig inte ofta(protoss) och TheLittleOne för att han är så jävulskt innoativ, han spelar random och gör det alldeles förträffligt, har coola strategier med alla raser och cheesar lite grann då och då :)

 

NoNy är en favorit också.

Jo har kollat igenom några sånna filmer och tycker det är sjukt intressant. men inte när dom kör för mycket macro och micro.

 

Spelade en sjuk 50 min match inatt 2v2 TTvPT jag sa GG efter 30 min för deras terran hade massa tanks som va sjukt jobbiga. Men min teamate sa att jag skulle stanna o bygga massa Thors, vi vann matchen mycket tack vare mig

:-D

 

 

Killerwolf funkar det o se min replay för dig? comments plz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående cloak units, menar du dark templars?

Se till att du scoutar, ser du dem kasta upp dark shrine eller citadel så måste du fixa en raven snabbt dem är detectors eller så är du snabb på använda scannern på mainbyggnader samt bra placering på missile turrets... snackar du mothership måste du nita det aset snabbt eller micra dina ravens bra så dem inte blir upptuggade medan du försöker nita armeen som vanligt.

vs P har man ju även ofta ghosts som kan spotta cloakade units med EMP. men jag brukar typ alltid ha åtminstone en raven även ifall jag inte scoutat DTs som en direkt counter mot observers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har utmanat sorken och vi lirar nog ikväll.

 

Tycker Husky och dom borde kunna göra comments till replays så man kan titta runt själv och ha deras röst i en mediaspelare eller något, vore grymt.

Utvecklas lite och testar massa olika strategier ATM, kan inte ni säga vilken strategi som är eran favorit med respektive ras? Youtube länk vore kul också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vs P har man ju även ofta ghosts som kan spotta cloakade units med EMP. men jag brukar typ alltid ha åtminstone en raven även ifall jag inte scoutat DTs som en direkt counter mot observers.

 

jao.. men emp är DYRT och ganska liten radie, när jag harassar terran med 2 elelr fler dt's så splittar jag alltid upp dem t.ex. med +1 upgraden klar så oneshottar dem arbetarna, så man har en till o slår på en byggnad typ på andra sidan basen medan den andre går lös/jagar betare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra är SC2? Mycket bättre än ettan? Värt att grotta ner sig i?

 

Ja mycket bättre än 1an imo, spelade iofs inte 1an så jätte mycket men tycker 2an är jävligt rolig, men tar lite tid o lära sig. tror det kommer bli det bästa strategi spelet som gjorts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan inte ni säga vilken strategi som är eran favorit med respektive ras?

som T, vs Z: rax -> pumpa marines som defense följt av factory -> 3-4 hellions för harass. fall sedan tillbaka och techa beroende på fi:s tech-val. thor och marines kontrar mutas, marauders och tanks kontrar roaches. vikings äger för scoutning då de kan passa på att ta ner lite gömda overlords och därmed supplyblocka fi.

 

vs P: tidiga marauders är jobbigt för P, men akta dig för voidrayrush. MMM+ghosts är bra för tidiga större strider.

 

vs T: rax -> pumpa marines, factory med reactor följt av en tank och siege tech direkt för att gå på push med första tanken och alla marines direkt är en stabil opening. följ upp med marines, marauders och tanks och sen medivacs, eller banshees brukar funka bra. kan länka klipp sen för exempel.

 

overall som noob är imo det viktigaste att tänka på map control och konstant pressa fi:s ekonomi. samt obv att ALLTID pumpa units :)

 

 

ang scoutning brukar jag inte bry mig om att scouta T (mer än att kolla vart han håller hus på 2v2-maps), då min opening kontrar typ allt.

 

vs P vill du kolla vart han bygger sin första gateway, om han gör en cybernetics tidigt för att kontra reapers med stalkers, hur många gates han fyller på med. chronoboostar han sin cybernetics kan du räkna med att han satt en pylon någonstans för warp in rush. P överall älskar att cheesa så håll alltid koll på vad fi gör i början.

 

vs Z vill du scouta relativt tidigt för att se hur tidigt hans pool kommer, om han expar och vilken tech han väljer (banelings/roaches). ser du tidig baneling nest så kan du räkna med att han kommer försöka busta din wall och fylla på med zlings!

 

edit: marine+tank-pushen @ 06:00 -> http://www.own3d.tv/video/26337/GosuTV_-_Episode_5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jao.. men emp är DYRT och ganska liten radie, när jag harassar terran med 2 elelr fler dt's så splittar jag alltid upp dem t.ex. med +1 upgraden klar så oneshottar dem arbetarna, så man har en till o slår på en byggnad typ på andra sidan basen medan den andre går lös/jagar betare

jo vet, EMP är inget man vill slösa på. mest något som folk kanske glömmer när det väl dyker upp DTs då EMP brukar användas för annat. :)

 

är btw sugen på den här tröjan: http://www.thehandsomenerd.com/Products/Products.aspx?ProductPageId=15&PageTitle=i%hate%dts

 

även denna är fin: http://www.thehandsomenerd.com/Products/Products.aspx?ProductPageId=36&PageTitle=cheese%is%bm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja mycket bättre än 1an imo, spelade iofs inte 1an så jätte mycket men tycker 2an är jävligt rolig, men tar lite tid o lära sig. tror det kommer bli det bästa strategi spelet som gjorts.

 

Coolt. får kanske ta tag i det när jag spelat mig less på Red Dead Redemption...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och kollar på http://www.livestream.com/striderdoom/video?clipId=pla_d7dba822-95dc-4a4f-85de-dd188d120a31

som verkar ganska intressant.

Samtidigt som jag railar sumpas lirar sngs och lirar backgammon online 3 st skärmar FTW;)

Day9 är en sann konung. Kolla in hans VoD:s från när han castar pro-matcher. Vet inte om de ligger uppe på livestream, annars finns de på Ustream ->

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Day9 är en sann konung. Kolla in hans VoD:s från när han castar pro-matcher. Vet inte om de ligger uppe på livestream, annars finns de på Ustream ->

mm, det som var bra med videon jag länkade är att han snackar sjukt mycket time macro med terrans.

Varför kör han inte youtube? för att nå ut till koreanerna?

 

Hur blev du så SC intresserad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Day9 var bra i BW men tycker inte han säger så jättemkt vettigt om SC2. Men han har bra rts-grund förstås så är nog värt att lyssna på.

 

Kan rekommendera er att följa asia vs europe-touren då Maka snart kommer lira sin match. Riktigt fin T-spelare, kanske den bäste atm. Vodsen med DayFly kommer väl snart också. Följs lättast på gosugamers.net eller TL-forumet.

 

Själv är jag ex-bw-spelare och just nu 1900+ plat zerg, så kan väl svara på en del frågor om det finns intresse :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kul att alla på PF lirar SC2. Tankade betan igår och har börjat lira lite med ett par polare. Ska kolla igenom youtube-länkarna som postats här. Spelar protoss och lite midstakes FR samt HU. Kommer följa den här DBn!

 

GL me allt :)

 

TY, kom på att jag inte har berättat för dom som inte vet vem jag är vad jag har för poker bakgrund;

Började spela live poker på diverse poker klubbar när jag var 16 och har väll mestadels spelat CG live, allt från 10-10 till 100-100-200. Gick över till omaha förra sommaren och harvade lite på midstakes online.

Har nu lite break från pokern och gör klart det sista jag har kvar av gymnasiet som jag hoppade av i 2an efter att ha vunnit typ en årslön på en vecka.

 

Planer för framtiden; Ska åka till Hong kong - Bangkok- Laos- nån thai ö- Bali i sommar och drar väll igång hårdgrinden efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Day9 var bra i BW men tycker inte han säger så jättemkt vettigt om SC2. Men han har bra rts-grund förstås så är nog värt att lyssna på.

 

Kan rekommendera er att följa asia vs europe-touren då Maka snart kommer lira sin match. Riktigt fin T-spelare, kanske den bäste atm. Vodsen med DayFly kommer väl snart också. Följs lättast på gosugamers.net eller TL-forumet.

 

Själv är jag ex-bw-spelare och just nu 1900+ plat zerg, så kan väl svara på en del frågor om det finns intresse :)

 

hej! litet semipro här ser jag. Har du några tankar kring hur ladderscoren fungerar i starcraft 2 ännu? blir motståndet asevärt tyngre ju högre score du får eller är det bara din winrate som tvingas öka ju högre du går?

 

Tänkte om du känner matchningen är bra(typ att du får möta 1700+), eller om spelarpoolen är alldeles för liten på högre echelons så att du får möta 1300-1400 ratade som mig själv mycket?

 

Vad anser du om 2on2 i starcraft 2? Potential? Blizzard har ju jobbat mycket på att få fram 2on2 vänliga kartor i alla fall, mycket gemensamma ingångar, även seperata men nära till varandra ändå, ofta med backdoors så att de inte blir wall-in wall-in varje game etc... Tycker dom försöker åtgärda "bristen" på townportals i wc3 ganska bra, så inte första attacken o blocka 1 arme med force fields blir helt OP exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

följdfråga; Speedlings... Är dom inte väl jävla sjuka? Spelar toss själv och sliter mitt hår något så fruktansvärt, en missad force field i rampen, eller en fail placering eller att jag just råkat flytta gubbarna etc etc, så står dom där o tuggar i sig allt :(

 

edit; Detta problem infaller ju till 90% i 2on2 då man inte vill typ pylon-gate-pylon-forge wall-ina sig vid natural exp eller något för då är ju ens mate uberfucked.

 

Tycker dom har läskig mapcontrol , bara stå o hänga utanför baserna och tvingar folk att vara defensiva :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

We'd like to let all of our StarCraft II: Wings of Liberty beta test participants know that the first phase of the beta test will be coming to an end in all regions on Monday, May 31. The beta test will be unavailable for several weeks while we make some hardware and software configuration changes in preparation for the final phase of the beta test and the release of the game. We plan to bring the beta test back online for a couple of weeks prior to the game's launch to complete our testing. We'll have more details to share about when this final beta-testing phase will begin at a later date.

 

We'd like to thank all of our beta-test participants for your enthusiasm, dedication, and valuable feedback during the beta test, and we look forward to hearing more of your thoughts on the StarCraft II beta test as the game's July 27 launch approaches.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trist, men kul spelet kommer iaf....:)

 

mm väldigt trist. jag som precis börjat typ. En hel månad utan spelet :(

PMa mig ditt nick.

Har börjat klättra i 1v1 laddern och går snart upp från copper.

Det som jag har haft mest lycka med är få ut 4 cloakade branshees sjukt tidigt, typ efter 7-8 min. Tar ut hela deras ekonomi och oftast basen, och då lämnar dom flesta och om dom inte gör det så har jag 20 marines och maruders påväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...