JohnnyDunder Postad 4 Maj , 2010 Rapport Postad 4 Maj , 2010 Mitt första seriösa inlägg här så varsågod och häng mig rejält! Spelar mest NL20-NL50 cash game och på den nivån stöter jag ofta på synstationer med VPIP på 40-70% och WTSD ungefär samma. Jag spelar vanligtvis ca 22/19/5 (vpip/pfr/3bet)och höjer vanligtvis mkt friskt om det foldas till mig när jag är på knappen. När jag möter dessa synstationer i mörkarna blir jag dock mer fundersam över hur man bör tänka. Alt 1: Fi synar ju ner med typ vad som helst så därför tajtar jag till mig från knappen mot honom. Alt2: Eftersom fi synar så friskt vill jag spela fler händer i position mot honom och fortsätter därmed höja friskt i hopp om att träffa riktigt fint och vinna en jättepott. Fler alternativ? Citera
JohnnyDunder Postad 4 Maj , 2010 Författare Rapport Postad 4 Maj , 2010 Jo de känns ju som en given linje för postflop-spelet men tänkte ju mer på min pfr-range, vill jag ha en snävare range mot dessa spelare? Borde jag fortfarande höja upp en hand som 75s för att ta ett exempel... Citera
Memory Postad 4 Maj , 2010 Rapport Postad 4 Maj , 2010 Det beror lite på hur bekväm du är i ditt postfloppspel. Men generellt så vill man spela lösare preflopp mot en sån motståndare som du beskriver. Citera
JohnnyDunder Postad 4 Maj , 2010 Författare Rapport Postad 4 Maj , 2010 Ok, tack för hjälpen:lol: Citera
Trillske Postad 4 Maj , 2010 Rapport Postad 4 Maj , 2010 Alt1: Bluffa mindre och värdebeta mer. fyp. Det beror lite på stackstorlek också. Det du framförallt ska tänka på är dock att en stor anledning till att höja knappen är blindsteals, och den anledningen blir bra mycket mindre. Angående 75s kan du ju göra ett tankeexperiment. Föreställ dig en bb som synar nästan 100%. Vill du då limpa knappen med 75s, först in? Om du inte vill limpa vill du inte höja heller, i det upplägget. (om vi inte får momentum i form av agressor osv...) Citera
Joeduck Postad 4 Maj , 2010 Rapport Postad 4 Maj , 2010 Pusha light ett par gånger. Vi vill inte att han ska lämna bordet. Citera
JohnnyDunder Postad 6 Maj , 2010 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2010 Pusha light ett par gånger. Vi vill inte att han ska lämna bordet. Hänger inte riktigt med:oops: ? Vill du utveckla? Citera
Rigsaw Postad 17 Maj , 2010 Rapport Postad 17 Maj , 2010 Hänger inte riktigt med:oops: ? Vill du utveckla? Jag ställer mig jämte dig och blänger frågande på Joe Citera
Joeduck Postad 17 Maj , 2010 Rapport Postad 17 Maj , 2010 Hänger inte riktigt med:oops: ? Vill du utveckla? Man måste variera sig ibland. Citera
Klyka Postad 18 Maj , 2010 Rapport Postad 18 Maj , 2010 75s kan du gärna limpa om du kommer undan med det, men även höjning har sina poänger under vissa förutsättningar. Saken är ju den att du ligger efter mot hans troliga synrange, samtidigt som handen inte har mycket stealvärde, så en höjning innebär förmodligen att du ger bort en del värde preflop. Men om stackarna inte är direkt jättegrunda och han spelar väldigt straightforward men samtidigt löst post flop så kan det vara värt det, eftersom du kan värdebetta större de gånger du träffar i en höjd pott. De gånger han har dig slagen kommer du oftan undan billigt iom att han är straight forward - höjer han så lägger du dig, helt enkelt. De gånger du inte är slagen innebär den höjda potten att du får in större värdebets från din motståndare när han jagar lottodrag. Du vet alltså i detta läge att du har ett postflopvärde, och detta är relativt pottens storlek. Så genom att bygga potten med en liten raise pre flop så ökar du detta postflopvärde till priset av att du ger upp lite pre flop. Med grunda stackar eller mot en motståndare som är semitrixig post flop alternativt någon som bara är halvvillig att betala av med det värsta skräpet skulle jag dock hellre limpa. Lösa tankar, bara. Möjligen tokiga. Citera
bananuz Postad 24 Maj , 2010 Rapport Postad 24 Maj , 2010 klart du ska höja 57s fr knappen, du kan ju träffa hur bra som helst Citera
Sideshow Postad 24 Maj , 2010 Rapport Postad 24 Maj , 2010 57s är ganska klar muck. 8xa alla bra händer för värde och mini-raisa hyfsade händer som Q10o Citera
Nirwanda Postad 24 Maj , 2010 Rapport Postad 24 Maj , 2010 Sitter han med 100bb tycker jag du ska höja upp i princip alla hyfsade händer. Man kan nog trixa med att höja mindre mot en sådan spelare för att investera så lite som möjligt innan floppen (du kommer ju få ge upp majoriteten av dina händer post), eftersom det oftast är lätt att bygga pott mot dessa fiskar om man träffar. Citera
Klyka Postad 26 Maj , 2010 Rapport Postad 26 Maj , 2010 Edit. Dumt att ge slentriansemimedhåll utan att reflektera, därför borttaget inlägg. Citera
Namlleh Postad 26 Maj , 2010 Rapport Postad 26 Maj , 2010 75s kan du gärna limpa om du kommer undan med det, men även höjning har sina poänger under vissa förutsättningar. Saken är ju den att du ligger efter mot hans troliga synrange, samtidigt som handen inte har mycket stealvärde, så en höjning innebär förmodligen att du ger bort en del värde preflop. Men om stackarna inte är direkt jättegrunda och han spelar väldigt straightforward men samtidigt löst post flop så kan det vara värt det, eftersom du kan värdebetta större de gånger du träffar i en höjd pott. De gånger han har dig slagen kommer du oftan undan billigt iom att han är straight forward - höjer han så lägger du dig, helt enkelt. De gånger du inte är slagen innebär den höjda potten att du får in större värdebets från din motståndare när han jagar lottodrag. Du vet alltså i detta läge att du har ett postflopvärde, och detta är relativt pottens storlek. Så genom att bygga potten med en liten raise pre flop så ökar du detta postflopvärde till priset av att du ger upp lite pre flop. Med grunda stackar eller mot en motståndare som är semitrixig post flop alternativt någon som bara är halvvillig att betala av med det värsta skräpet skulle jag dock hellre limpa. Lösa tankar, bara. Möjligen tokiga. Tycker det är roligt att folk fortfarande limpar knappen 2010... Öppnar man inte 75s på btn med fisk i blindsen borde man inte spela 5max poker... Citera
KungKroon Postad 26 Maj , 2010 Rapport Postad 26 Maj , 2010 Att ha en limprange först in på knapp är inte bra. 75s är tillräckligt bra att höja först in på knapp. Citera
Klyka Postad 26 Maj , 2010 Rapport Postad 26 Maj , 2010 Att ha en limprange först in på knapp är inte bra. Kortstackat mot blindar som är extremt lösa mot BTN-raisar så kan jag se limpen. Citera
Klyka Postad 26 Maj , 2010 Rapport Postad 26 Maj , 2010 75s är tillräckligt bra att höja först in på knapp. Inte med alla stackstorlekar, dock. Och obv inte mot alla tänkbara fi, men då är vi inne på Klykiska hårklyverier. Citera
Uniktnamn Postad 26 Maj , 2010 Rapport Postad 26 Maj , 2010 Att ha en limprange först in på knapp är inte bra. 75s är tillräckligt bra att höja först in på knapp. Agree! Dessutom tycker jag den här typen av hand är mysig att spela i poss då du kan pottkontrollera och jobba dina drag på bra sätt. Och självklart så ökar ju värdet på handen i paritet med fi:s stackdjup. Går naturligtvis att folda mot grunda stackar, men mot normala inköp ska den upp. Förre Citera
KungKroon Postad 26 Maj , 2010 Rapport Postad 26 Maj , 2010 Jag pratade 100BB djupt, vilket känns standard om inget annat har nämnts (det kanske det har. Då har jag missat det ) Jag vidhåller iofs att det inte finns några stackdjup som gör det okej att limpa först in. Ungefär vart menar du att det skulle vara bra, Klyka? Citera
Klyka Postad 26 Maj , 2010 Rapport Postad 26 Maj , 2010 Jag vidhåller iofs att det inte finns några stackdjup som gör det okej att limpa först in. Ungefär vart menar du att det skulle vara bra, Klyka? I vanliga fall, aldrig. Men det skulle vara med ovan nämnda motståndare som är mycket lösa mot BTN-raisar, då vi snart sagt inte har någon FE. Då är vår raise i stort sett en syn av en ATC-raise, vilket vi gillar pga de implicita post flop om stackarna är tillräckligt djupa. Men om de inte är det, så föredrar vi ju att se floppen billigt mot ATC framför att se den raisat mot ATC. Exakt var gränsen går vet jag inte. Som vanligt tänker jag alldeles för långt utåt extremerna, vilket gör att jag krockar med folk som utgår från att det är nån form av rimliga scenarier jag talar om (vilket man kan tycka att jag borde). Men jag gillar att tänka mig in i vad ett extremfall skulle implicera. Jag tror att det kan vara bra att tänka lite utanför lådan för att få en förståelse för de bakomliggande mekanismerna. Citera
Namlleh Postad 26 Maj , 2010 Rapport Postad 26 Maj , 2010 Det är enkelt, är fiskarna i blindsen kortstackar så viker vi 75s, om inte så öppnar vi såklart. Citera
Nirwanda Postad 26 Maj , 2010 Rapport Postad 26 Maj , 2010 Vad Namleeh skrev. Dessutom... Jag pratade 100BB djupt, vilket känns standard om inget annat har nämnts (det kanske det har. Då har jag missat det Jag tycker att man bör utgå från 6 max och 100bb om inget annat är specificerat, det är ju normalen och blir mindre krångligt så. Citera
Klyka Postad 26 Maj , 2010 Rapport Postad 26 Maj , 2010 Men det borde ju inte hindra att vi spenderar lite tankemöda på annat än normalfallet också. Citera
Recommended Posts