Gå till innehåll

Grotty jagar förlorade pengar


Yurrrf

Recommended Posts

Tänker nu starta en pokerdagbok för att se till att jag inte gör samma dumma misstag som alltid. Egentligen borde jag inte hålla på med poker, men jag har lagt ner så mycket pengar på det att jag ständigt bär på ångestkänslor för alla pengar som är förlorade. Det är samma visa varje gång: jag sätter in en liten summa (ca 200 kronor) för att spela enbart för skoj. Ett par bad beats sedan försvinner hundralapparna och tilten kommer. Detta resulterar i att jag sätter in en större summa (ca 1000kr) för att "vinna tillbaka" pengarna och sätter mig vid ett heads up-bord på nl50 och spelar bort pengarna. Sätter in en tusenlapp till osv tills 5-6000:- har försvunnit från kontot. Varje gång detta händer säger jag att det definitivt är sista gången. Jag är lika övertygad varje gång men efter några månader glömmer man bort sina brister och gör samma jävla misstag igen. När jag väl bestämmer mig för att spela bra så plussar jag. Jag spelar på rätta nivåer, bygger en hyfsad rulle, tänker "fan nu kan jag lira lite heads up eftersom jag har så mycket pengar". Vet hur idiotiskt det är, men lär mig aldrig verkar det som.

 

Inatt spelade jag bort 6000:- för att jaga en hundralapp. Var vaken hela natten och har inte sovit på över 31 timmar nu. Imorse sa jag till mig själv att ta mig i kragen och sätta in 70 dollar och spela lugnt och sansat. Detta gjorde jag och efter ca 5-6 timmar hade jag 250 dollar på kontot. Sen sätter jag mig vid det där jävla nl50 heads up-bordet och spelar bort pengarna.

 

Jag VET att jag borde lägga ner pokern och jag VET att jag har ett problem. Men eftersom jag inte klarar det tänker jag göra ett seriöst försök att bygga en rulle, sakta men säkert, för att vinna tillbaka mina förluster (ca 25 000 kronor).

 

Kort om mig:

 

Är 19 år gammal. Har lirat sedan jag var 18. Flyttade från en liten stad i hälsingland till Göteborg i höstas för att komma bort från småstaden och plugga lite. Jag läser en skrivakurs för tillfället och planerar att läsa något program till hösten. Har flickvän och vänner och mår fint bortsett från mitt pokerproblem.

 

Vill än en gång repetera att jag inte behöver höra "lägg ner pokern", utan jag vill nu ha så mycket hjälp jag kan få av alla ni som kan spelet bättre än jag! :-)

 

Målet:

 

Göra 20$ till 2000$ på obestämt tid. Kommer endast spela när jag har tid och socialt umgänge och skola kommer alltid gå före pokern. Jag ska helt enkelt spela när jag har lust och tid.

 

Kommer mest skriva hur bankrullen ser ut och om jag går minus eller plus, samt analysera mitt spel och fundera på varför jag går plus eller minus.

 

Kommer endast lira SH nl10 (tills bankrullen tillåter högre nivåer). Mitt största problem (inte enda dock;-)) har som sagt varit att jag tidigare spelat heads up, vilket får mig att tilta något enormt när det går dåligt.

 

Tackar på förhand om det är någon som kikar in här ibland och hjälper mig vid frågor för att utveckla mitt spelande! :-D

 

 

Edit: lägger till $80 då det på alla sätt och vis är bättre att ha minst 10 inköp.

Alltså:

BR start: $100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha! :-D

Är optimistisk, tror jag klarar målet bara jag är målmedveten och är tålmodig den här gången. Tänker dock inte bli kaxig då det bästa sättet att förlora pengar är att tro att man är fullärd.

 

Pokerdagbokens första session slutade med en fördubbling av rullen iaf. Spelade i ca två timmar. inga spännande händer att tala om. Fick in alla pengarna med AA pre flop mot QJos; flopp Q turn J :P Tog dock nya dag och slutade med +

 

BR start: $20

Session+/-: +$21

Nuvarande BR: $41

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått höra från vänner, bekanta och främmande forummänniskor att jag spelar för lågt med tanke på min rulle, men jag vinner hellre 500:-/2% av rullen på några kvällar än förlorar 3000:-/30% av rullen på några kvällar. I det här fallet skulle jag säga tvärtemot mina vänner till dig - Gå ner i nivå!

 

Att spela NL10 med $20 i rullen är idiotiskt på mer än ett sätt. Det är INTE ett sätt att bevisa för sig själv och andra att man är en bra och vinnande spelare. Ett inköp kan väldigt ofta behövas för att semibluffa, värdebetta med nästnöten eller för att försvara sig mot draghänder. Ibland sitter inte ens egna drag, ibland har någon fyrtal när man själv sitter med en monsterkåk och det händer då och då att draghänder drar ut en även om man man gett fiskarna dåliga odds. 10 inköp ger både stabilitet och press. Med fler inköp kan du dessutom multitabla vilket snabbar upp spelet och imo minskar risken att man tröttnar, söker action och börjar tilta.

 

Du ville inte höra att du bör lägga av med pokern men antingen bör du faktiskt göra det eller så bör du ge rullen en ärlig chans den här gången. I dagsläget är det antingen NL2 som gäller eller freerolls som gäller... Även om du är vinnande så skulle jag säga att det är minst 40% chans att du gular inom kort om du inte öser in några fler dollarez.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått höra från vänner, bekanta och främmande forummänniskor att jag spelar för lågt med tanke på min rulle, men jag vinner hellre 500:-/2% av rullen på några kvällar än förlorar 3000:-/30% av rullen på några kvällar. I det här fallet skulle jag säga tvärtemot mina vänner till dig - Gå ner i nivå!

 

Att spela NL10 med $20 i rullen är idiotiskt på mer än ett sätt. Det är INTE ett sätt att bevisa för sig själv och andra att man är en bra och vinnande spelare. Ett inköp kan väldigt ofta behövas för att semibluffa, värdebetta med nästnöten eller för att försvara sig mot draghänder. Ibland sitter inte ens egna drag, ibland har någon fyrtal när man själv sitter med en monsterkåk och det händer då och då att draghänder drar ut en även om man man gett fiskarna dåliga odds. 10 inköp ger både stabilitet och press. Med fler inköp kan du dessutom multitabla vilket snabbar upp spelet och imo minskar risken att man tröttnar, söker action och börjar tilta.

 

Du ville inte höra att du bör lägga av med pokern men antingen bör du faktiskt göra det eller så bör du ge rullen en ärlig chans den här gången. I dagsläget är det antingen NL2 som gäller eller freerolls som gäller... Även om du är vinnande så skulle jag säga att det är minst 40% chans att du gular inom kort om du inte öser in några fler dollarez.

 

hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått höra från vänner, bekanta och främmande forummänniskor att jag spelar för lågt med tanke på min rulle, men jag vinner hellre 500:-/2% av rullen på några kvällar än förlorar 3000:-/30% av rullen på några kvällar. I det här fallet skulle jag säga tvärtemot mina vänner till dig - Gå ner i nivå!

 

Att spela NL10 med $20 i rullen är idiotiskt på mer än ett sätt. Det är INTE ett sätt att bevisa för sig själv och andra att man är en bra och vinnande spelare. Ett inköp kan väldigt ofta behövas för att semibluffa, värdebetta med nästnöten eller för att försvara sig mot draghänder. Ibland sitter inte ens egna drag, ibland har någon fyrtal när man själv sitter med en monsterkåk och det händer då och då att draghänder drar ut en även om man man gett fiskarna dåliga odds. 10 inköp ger både stabilitet och press. Med fler inköp kan du dessutom multitabla vilket snabbar upp spelet och imo minskar risken att man tröttnar, söker action och börjar tilta.

 

Du ville inte höra att du bör lägga av med pokern men antingen bör du faktiskt göra det eller så bör du ge rullen en ärlig chans den här gången. I dagsläget är det antingen NL2 som gäller eller freerolls som gäller... Även om du är vinnande så skulle jag säga att det är minst 40% chans att du gular inom kort om du inte öser in några fler dollarez.

 

 

Tack för tipset! Vet att du har rätt. Ska dock försöka spela dessa (nu) 41 dollarna i nl10. Spelade upp $50 till $450 för en månad sedan, för att sedan gula alltihop på en timmes tilt. Målet är att inte göra samma dumma misstag igen. Om jag ramlar ner på $20 så tar jag ditt tips och sätter in $80 till, dvs 10 inköp. Men nu ska jag försöka bygga på dessa fjuttiga 41 även om oddsen att jag kommer någon vart är dåliga som du säger... Än en gång, tack för tipset som givetvis är det rätta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Note to self: sluta betala alla fiskar som lyckas "out-rivera" (eller vad man nu säger:lol:) dig.

 

Spelade en timme nu innan skolan och har synat alldeles för många overbets på rivern med händer som KK och AA. Detta är något jag måste förbättra.

Har för övrigt spelat riktigt dåligt denna timme. Varit en riktig "synarmaskin". Nere på $20 nu så jag sätter nog in 80 till nästa gång jag spelar. Spelar bättre när jag kan multitabla (som kingfour nämnde) så det är lika bra att reloada med $80 till. Känner mig lite tiltad just nu och är det nåt jag lärt mig av mitt dumma pokerspelande är det att jag är duktig på att spela bort stora insättningar på tilt :oops:

 

Så nu drar jag till skolan och tar nya tag nästa speltilfälle och ser till att lära mig av dagens dumma misstag.

 

Sammanfattningsvis vad denna session lärt mig och vad jag måste förbättra:

* Sluta gå på magkänslan och betala inte stora overbets förutom med riktigt starka händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Note to self: sluta betala alla fiskar som lyckas "out-rivera" (eller vad man nu säger:lol:) dig.

 

Spelade en timme nu innan skolan och har synat alldeles för många overbets på rivern med händer som KK och AA. Detta är något jag måste förbättra.

Har för övrigt spelat riktigt dåligt denna timme. Varit en riktig "synarmaskin". Nere på $20 nu så jag sätter nog in 80 till nästa gång jag spelar. Spelar bättre när jag kan multitabla (som kingfour nämnde) så det är lika bra att reloada med $80 till. Känner mig lite tiltad just nu och är det nåt jag lärt mig av mitt dumma pokerspelande är det att jag är duktig på att spela bort stora insättningar på tilt :oops:

 

Så nu drar jag till skolan och tar nya tag nästa speltilfälle och ser till att lära mig av dagens dumma misstag.

 

Sammanfattningsvis vad denna session lärt mig och vad jag måste förbättra:

* Sluta gå på magkänslan och betala inte stora overbets förutom med riktigt starka händer.

 

Stabilt, dom där 25k kommer du nog aldrig få se igen men troligtvis kommer du mista 25 till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Multitablat en timme nu på 6 bord. Aldrig spelat mer än max 5 förut, men det gick riktigt bra. Lättare att spela tight när man lirar på många bord samtidigt givetvis. Problemet jag kan se är att spelet blir lite för mekaniskt och man har svårt att veta hur folk spelar då man inte kan hålla reda på hur över 20 spelare lirar samtidigt. Men det gick helt okej och tjänade ihop 27 dollar.

 

Blir nog inge mer spel idag då jag måste plugga resten av kvällen. Imorn ska jag dock åka tåg i 5 timmar och då blir det spelande på tåget :mrgreen: Sen blir det pokerpaus över hela helgen. Tror det är nyttigt för mig då jag lätt kan fastna i spelet i många timmar i sträck. Pauser är nog nödvändigt för att jag ska få lite perspektiv på spelandet.

 

BR start: $100

Session+/-: +27

Nuvarande BR: $127

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underbart skoj när man äntligen får en hand, KK, och får in pengarna pre flop. Mindre skoj när killen visar AA. Ett par händer senare floppar jag nötfärg- och stegedrag, mot nån pajas med A och sämsta möliga kicker. Raise, re-raise, all-in. Givetvis kan jag inte vinna en coinflip...

 

Så nu har jag gnällt av mig och ska spelare vidare (och som en Gud) :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:shock: Satt precis med bästa möjliga händer på 3 bord och på två av borden går mer än en person all in, trycker på synaknappen på båda borden och vad händer? Förlorar internet. Tack SJ, erat värdelösa internet kostade mig just 400 spänn. Sånt här händer bara inte. :evil: Får väl försöka se ljust på att jag ligger + - 0 hittills denna session iaf. Poker är ett bra tidsfördriv när man sitter på ett tåg. Håller tilten borta genom att spamma min egen pokerdagbok iaf :lol: Känn faktiskt skönt att skriva av sig istället för att låta det gå ut över spelandet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allright. Tågresan närmar sig sitt slut och därmed är veckans sista speltillfälle över. Suttit och spelat hela tågresan och det slutade med 33 dollar plus.

 

Sammanfattat vad jag lärt mig denna vecka:

1. Inte syna så många händer.

2. SJ's internet är värdelöst.

 

 

BR start: $100

Session+/-: + $33

Nuvarande BR: $160

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det dags för en ny pokervecka och veckans första session gick riktigt bra! Känner mig riktigt bekväm att multitabla 6 stycken 6-mannabord på NL10. Lirade drygt 3 timmar ikväll. Inga spännande händer att posta här än. Har helt enkelt spelat solid poker och inte gjort några onödiga risktagningar. (..och så ska det fortsätta ;-))

 

 

BR start: $100

Session+/-: +$106

Nuvarande BR: $266

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll dig nu på NL10 när du faktiskt är rullad så ska detta säkert gå vägen! gl!

 

 

Absolut, jag ska banne mig stanna på NL10 den här gången. Helt sjukt att jag så många gånger börjat på denna bana, för att sedan spela bort allt på för höga nivåer. Nu ska jag för en gång skull bevisa för mig själv att jag har disciplinen att i längden plussa på poker.

 

(Tackar för kommentaren! Roligt att någon läser :-D)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelat en kvart och dykt på fler bad beats denna kvart än sammanlagda pokerdagbokens tid. Åkte ner 30 dollar på några minuter. Istället för att bli arg tänker jag testa något jag inte gjort tidigare vid liknande tillfällen: Jag tänker ta en paus på minst en timme; ta en dusch, slänga i nåt i magen och ta det lugnt. När jag gjort detta ska jag sätta mig vid borden lugn som fan, men koncentrerad, redo att blicka framåt istället för att börja spela som en apa för att jag hade lite otur.

 

Det här är nya jag. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu behöver jag lite feedback på en hand.

 

Borde jag ha spelat den här handen på något annat sätt? Borde jag lagt mig på turnen? Med tanke på hans stack size kan jag inte se mig spela handen på något annat sätt, men jag kanske borde tänka om?

Kommentarer uppskattas :-D

 

 

** Hand # 3279817242 starting - 2010-04-20 21:49:05

** Beckenham 2 [Hold'em] (0.05|0.10 NL - Cash Game) Real Money

 

Duncan_M sitting in seat 1 with €5.32

Communion sitting in seat 2 with €13.42

natilda sitting in seat 3 with €5.89

scoooby sitting in seat 4 with €1.85[Dealer]

samuel27 sitting in seat 5 with €4.00

Moni985 sitting in seat 6 with €9.30

Moni985 posted the small blind - €0.05

Duncan_M posted the big blind - €0.10

 

** Dealing cards to Communion: Ad, Ac

Communion raised to €0.30

natilda folded

scoooby folded

Moni985 folded

Duncan_M called - €0.30

 

** Dealing the flop: 9h, 2c, 6s

Duncan_M checked

Communion bet - €0.30

Duncan_M called - €0.30

 

** Dealing the turn: 7d

Duncan_M checked

Communion bet - €0.80

Duncan_M raised to €2.20

Communion went all-in - €12.02

Duncan_M went all-in - €2.52

 

** Dealing the river: 9s

Duncan_M shows: 5h, 8h

Communion mucks: Ad, Ac

Duncan_M wins €10.16 from the main pot

 

Rake: €0.53

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:mrgreen:

 

** Hand # 3280175759 starting - 2010-04-21 00:40:44

** Alperton 2 [Hold'em] (0.05|0.10 NL - Cash Game) Real Money

 

Amoled80 sitting in seat 1 with €14.00

kalill sitting in seat 2 with €12.53

Communion sitting in seat 3 with €34.81

greenpaint sitting in seat 4 with €8.44

bbhustle sitting in seat 5 with €5.17

astralio sitting in seat 6 with €16.26[Dealer]

Amoled80 posted the small blind - €0.05

kalill posted the big blind - €0.10

 

** Dealing cards to Communion: 5d, 5s

Communion raised to €0.30

greenpaint called - €0.30

bbhustle folded

astralio folded

Amoled80 folded

kalill folded

 

** Dealing the flop: Jd, 9d, 7h

Communion checked

greenpaint checked

 

** Dealing the turn: 9s

Communion checked

greenpaint checked

 

** Dealing the river: 5h

Communion bet - €0.70

greenpaint raised to €1.40

Communion went all-in - €33.81

greenpaint went all-in - €6.74

Communion shows: 5d, 5s

greenpaint mucks: 8c, 6d

Communion wins €16.18 from the main pot

 

Rake: €0.85

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips från en microgrinder till en annan:

Höjningen på floppen känns en aning liten till att börja med. Eftersom inget färgdrag ligger ute så borde 78s vara den hand, bortsett från tre set som det bara är att betala av, som du bör vara rädd för. Med öppet stegdrag har FI 8 stycken primära outs vilket ger cirka 33% chans till seger. C-beten på mindre än halva potten ger med andra ord för bra odds. En pottbet ger precis rätt odds men så mycket mer går det nog inte att betta om man även vill kunna få betalt av sämre händer och draghänder.

 

Om du tror att du leder på turn bör du imo återigen satsa hårdare. Med tanke på reraisen efter att sjuan kommit upp kan det rimligtvis bara innebära att FI satt hålstegen, träffat tvåpar med 76 eller tar betalt för ett floppat set så bör folden ligga närmare till än AI. Med endast ett par är det egentligen bara ett annat överpar och en tom bluff som du slår och inget av spelet preflop antyder att FI har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips från en microgrinder till en annan:

Höjningen på floppen känns en aning liten till att börja med. Eftersom inget färgdrag ligger ute så borde 78s vara den hand, bortsett från tre set som det bara är att betala av, som du bör vara rädd för. Med öppet stegdrag har FI 8 stycken primära outs vilket ger cirka 33% chans till seger. C-beten på mindre än halva potten ger med andra ord för bra odds. En pottbet ger precis rätt odds men så mycket mer går det nog inte att betta om man även vill kunna få betalt av sämre händer och draghänder.

 

Om du tror att du leder på turn bör du imo återigen satsa hårdare. Med tanke på reraisen efter att sjuan kommit upp kan det rimligtvis bara innebära att FI satt hålstegen, träffat tvåpar med 76 eller tar betalt för ett floppat set så bör folden ligga närmare till än AI. Med endast ett par är det egentligen bara ett annat överpar och en tom bluff som du slår och inget av spelet preflop antyder att FI har det.

 

 

Tack som fan! Låter klockrent allt du säger. Vet inte varför det blev ett så fisigt bet på floppen faktiskt. Vet inte riktigt hur jag tänkte, 90% av gångerna bettar jag potsize, eller åtminstone 2/3 av potten, på floppen i det tillfället. Möjligt att jag fick dåligt med synare när jag hade monsterhänder ett par händer innan denna och drog till med ett "please call me-bet", vilket sällan lönar sig :roll: Ska tänka på dina tips till framtida spel :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...