Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

8manna NL50

Hero As-Ah Cutoff (55$) höjer till 2

knappen (45$) syn

SB fold

BB (40$) syn

Flopp 5c-7c-9s

BB check

Hero sattsar 5

knappen synar

BB fold

Turn 5c-7c-9s-9c

Hero?

Hur spelar vi turn och hur går tankarna? 9c var väll sista kortet man vill se på den brädan i det läget....

Postad

Check och syn.

Sen check river oavsett kort och kolla hur mycket han betar om han nu gör det. Håll nere potten oavsett. Man kan inte vika AA varje gång bara för det är en bra bräda. Men man bör hålla nere potten.

Han kan mycket väl sitta på händer som A7,A5,78,56,67,66 och 88.

Postad

Blandat vad ni tycker här. Någon säger bet-fold och andra check-syn. Säg att vi checkar fi bettar 12 och vi synar. Potten är nu uppe i 40, så inte direkt så att vi lyckats hålla nere potten. Fi kommer antingen checka eller ställa river. Hur ska vi reagera på river om fi ställer? Då slår vi bara en bluff. Känns som vi väldigt ofta bara skjuter upp ett svårt beslut genom att syna turn eller? Tycker verkligen handen blir svårspelad med det turn-kortet, att vi möter random fi utan någon read gör inte saken lättare....

Postad
Check och syn.

Sen check river oavsett kort och kolla hur mycket han betar om han nu gör det. Håll nere potten oavsett. Man kan inte vika AA varje gång bara för det är en bra bräda. Men man bör hålla nere potten.

Han kan mycket väl sitta på händer som A7,A5,78,56,67,66 och 88.

Betar han river efter att ha betat turn med säg 10-11 så finns det ju inte mycket annat att vänta sig än att allt åker in. Han har $27-28 kvar och potten ligger i det läget på nånstans runt $35.

Postad

Tycker att dessa situationer är svårspelade och ofta readbaserade.

Själv hade jag checkat-foldat turn faktiskt. Lite fegt, men jag hade nog inväntat ett läge där jag är mer säker på var jag står.

Om FI checkar bakom på turn så hade jag checkat-synat en blank river för att ge honom en chans att bluffa ett missat drag.

Postad
och vilken sämre hand synar?...

Eller du kanske menar som bluff, och vilken bättre hand viker?

De enda händerna vi skulle kunna få värde av på river är väll eventuellt 10-10 och JJ, men vi lär vara slagna sjukt mycket oftare och inte så troligt att fi synar 3 gator med de händerna.

Men om vi checkar turn och får en 10-12 bett emot. Du synar? Och hur tänker du inför river?

Postad

Check turn. Betfold är mycket kallt såklart på en så dragig bräda. Betar han synar vi och utvärderar river. Checkar han bakom värdebetar vi såklart alla blanka rivers. Det beror lite på hur bra/dålig FI är, är han kass kommer han säkerligen beta alla par+fd och par+sd på turn, och då står vi oss väldigt bra. Mot sämre spelare synar jag gladeligen en riverpush om det blankar...

Postad

Men om vi checkar turn och får en 10-12 bett emot. Du synar? Och hur tänker du inför river?

jag tänker att jag checkar.

Antingen leder fi o då tänker jag verkligen inte beta, eller så bluffar han o då vill jag ge honom en ny chans.

Betar han river överväger jag starkt fold.

Postad

Antingen leder fi o då tänker jag verkligen inte beta, eller så bluffar han o då vill jag ge honom en ny chans.

Ungefär så jag funderar. Problemet är väll bara att om han bettar ett combodrag på turn, så kan det va ganska stor chans att han ställer missad river. Så frågan är om vi efter turn syn kommer ha för bra odds för att vika blank river...

Postad
och vilken sämre hand synar?...

Eller du kanske menar som bluff, och vilken bättre hand viker?

TT, JJ, QQ, kanske 88, enstaka 7x kanske. Vi kan ju mkt väl har AK-AQ och bluffa.

Tror han höjer vår turnbet med i princip allt som har oss slagna. 9x synar knappast bara på turn med tre clubs ute. De enda händer som han bara synar turn med som slår oss är möjligen A- eller K-hög flush men det känns också tveksamt när bordet parar sig på turn.

Postad

Om han bluffar vill du ge honom en ny chans att bluffa, men du överväger då att folda fall han betar igen???

Postad
Om han bluffar vill du ge honom en ny chans att bluffa, men du överväger då att folda fall han betar igen???

Bara för att han betar river betyder det inte att det är en bluff varje gång. Kan vara värdebet.

Varje gata har sitt beslut.

Turnbeslutet är check i det här fallet.

Postad

Bet/fold känns ju enklast. Men det krävs lite av en read för det spelet. Vet man att han höjer med drag är ju så klart bet/syn att föredra. Synar han turn måste vi väl check/folda river. Inte mycket vi slår som han synar turn med.

Att checka gör handen svårspelad. Ifall vi checkar och han bettar måste vi nog syna. Frågan är dock om vi kan vika river om han bettar där?

Lurigt läge är det. Jag tor dock att jag oftast hade bettat turn. Lägger han sig är jag glad för det, även om han bara lägger sämre händer.