Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Hur mkt ska han skatta isf på sina inkomster och varför ska han skatta mer?

Har ni svårt att vidareutveckla era svar eller är det er mening att bara låta dryga och ovetande?

När jag skickar en faktura på 1625 kr för exempelvis en artikel, så är det 325 kr moms. Kvar har mitt bolag (som är ett AB) 1300 kr. Beroende på vilka hans annonsörer är så omfattas han av eller inte av moms.

Av dessa pengar (1300) får jag ut ca 650 kr att äta mat för.. Resten försvinner i dels inkomstskatt, dels i sociala avgifter och arbetsgivaragvifter. Hade jag haft en enskild firma i stället så hade procentsatserna varit desamma, men de hade då kallats för egenavgifter.

Folk tror att det bara är ca 30% skatt, och glömmer bort den delen av skattetrycket som företaget betalar, och som går under namnet "avgifter".

Har han en verksamhet som drar in 23k i månaden så är det ingen hobbyverksamhet utan det klassas som näringsverksamhet.

Postad

Dåså

För er som vill föra en seriös diskussion om skattefrågan finns det här en möjlighet.

Det går självklart att citera från sandlådan och hit, så länge det inte innehåller några personliga påhopp.

MEN det går inte att citera härifrån till sandlådan. Då blir det repressalier.

Postad

Mitt brutala påhopp på snygglenn blev ju konstigt saxat. Men bortsett från det, hur jävla konstigt är det att ett helt nytt format måste prövas in? Det var ju liksom inte heller direkt Adam och Eva som beslutade att lägga ner det där med gladiatorspel.

crappy, du behöver nog en tredje tråd.

Postad

Så, hur ska man göra för att kunna svara på Honests fråga i andra tråden?

Vänder mig inte alls emot sköntaxering här, men vad innebär sköntaxering?

Iden är väl att göra en rimlig bedömning. Lite mer i skatt får man räkna med, men iden ska väl inte innebära en bestraffning, ..... eller? Om ja, varför?

i den andra tråden?

I och med att han har valt sköntaxeringen utan att komplettera med en egen deklaration i efterhand så innebär det troligen att hans faktiska inkomster är mycket högre än de skatteverket "gissat".

Postad
Så, hur ska man göra för att kunna svara på Honests fråga i andra tråden?

i den andra tråden?

I och med att han har valt sköntaxeringen utan att komplettera med en egen deklaration i efterhand så innebär det troligen att hans faktiska inkomster är mycket högre än de skatteverket "gissat".

Svarade i andra tråden. Låter rimligt som du skriver.