Gå till innehåll

Pokerns framtid, Omaha, dina åsikter?


Anref

Recommended Posts

Hej, hittade detta på aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/poker/article6709195.ab

 

Era tankar kring detta? Bra dåligt? Gillar ni det?

 

Själv vet jag inte riktigt, gillar ju NLHE har ju spelat det dom senaste åren och utvecklats rätt rejält, innebär det nu att jag måste byta till Omaha och börja om från 0 igen? Kommer det bli många som spelar kvar på NLHE överhuvudtaget? Eller kommer det bli lika stort som Limit Hold ém är nu ungefär?

 

Diskutera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har folk sagt i typ fyra, fem år nu.

 

Har ingen som helst aning om hur Aftonbladet kan skriva den artikeln idag, eller hur du kan tycka det är värt att föra vidare.

 

Personligen har jag inget behov av att spela Omaha av lönsamhetsskäl, men är ändå nöjd med att jag bemästrar grunderna hyfsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har folk sagt i typ fyra, fem år nu.

 

Har ingen som helst aning om hur Aftonbladet kan skriva den artikeln idag, eller hur du kan tycka det är värt att föra vidare.

 

Personligen har jag inget behov av att spela Omaha av lönsamhetsskäl, men är ändå nöjd med att jag bemästrar grunderna hyfsat.

 

Jag vet att dom har sagt det, men nu verkar det som att dom gör en rejäl satsning på att få det att bli större än NLHE,

 

"Och statistiken ger Thorson rätt. På spelbolagens sajter har Omaha-spelandet fått ett kraftigt uppsving under den senaste tiden."

 

"Vi har en kommitté i European Poker Tour, där spelare som jag själv och Daniel Negreanu sitter med, där vi pratar om hur vi ska göra turneringen bättre."

 

"– Framförallt när det gäller cashgames är Omaha helt överlägset, det är väl nästan ingen som spelar Hold'em på de högre nivåerna, förutom lite heads up"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omaha är ett mer komplext spel än Holdem så för nybörjare som börjar spela poker så tror jag att Holdem kommer fortsätta vara det givna alternativet. "A minute to learn..."

Å andra sidan så är turfaktorn och variansen större i Omaha vilket kan locka fler turspelare och bidra till att fisken fortsätter spela just Omaha. Sen får man ju fyra kort istället för två vilket de flesta i sig tycker är mer "spännande" tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan sagts har Omaha beskrivits som framtidens spel i många år nu (inte bara 4-5, utan säkert i minst tjugo).

 

Att Nordicbet säger att det ökar säger inte mycket då ju en en ökning med 100 procent kan vara från 20 till 40 bord. På Microgaming som Nordicbet tillhör är det 400 HNL bord och 40 PLO. Nästan all sidor/nätverk har minst 10 ggr fler HNL bord. Och så har det varit ett bra tag.

 

Skulle HNL cash torka ut p g a för lite nöjesspelare tror jag snarare att de går över till turneringar eller att limit holdem gör en comeback. Som väl redan hänt en gång live.

 

Det roligaste hade för min del varit om man körde en rotation av 6-10 spel som ju redan börjats med på de stora sidorna. Men vete fan om folk i allmänhet orkar spela dessa även om "home games " ju ofta har "dealers choise".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen TROR jag att att Omaha kommer växa CG-mässigt på bekostnad av Nl hold em. Däremot tror jag Nl hold em kommer behålla sin plats som nummer 1 som turnerings-spel för en lång tid framöver av många anledningar. Främst att det är bättre anpassat som underhållningsformat i pokerproduktioner.

 

Nl hold em lär aldrig försvinna, utan snarare bara växla i popularitet. Det är bara att titta historiskt sett i sverige, först vard et bara 5-korts mörkpoker, sen kom 7-card stud, efter det det upptäckte man texas och nu är det Omaha som är "inne".

 

Pokerspelare vill av naturen utvecklas och gå vidare när de känner att utvecklingskurvan börjar plana ut och de vill de upptäcka nya spel. Min profetia blir att det säkert kommer komma nya (eller gamla) pokervarianter som blir "poppis" ett tag för att sedan ersättas av nya. Dock kommer förmodligen både Omaha och Texas att behålla sin plats bland de främsta hela tiden med tanke på hur penetrerade, balanserade och uppmärksammade de blivit medidalt.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...