Gå till innehåll

STUDIEGRP: Hold'em Brain - Avsnitt 4


toppace

Recommended Posts

Ok, jag skall nu rätta svaren och skriva kommentarer till stycket om position.

 

Nu kommer vi till Starting Hands. Nästa vecka blir det Outs och pottodds.

 

Hoppas att detta blir givande.

 

Jag skall försöka fixa uppgifterna tills på onsdag, och iframtiden skall då veckans uppgifter vara inne innan nästa onsdag.

 

Detta stycke skulle kunna göras sjit stort med starthands kran i shorthanded, HU, No limit osv. Men eftersom vi har en vecka så fokuserar vi enbart på limit fullring.

 

 

Ha det gött

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fram tills uppgifterna kommer kan vi ju diskutera om man bör spela, och ja när:

 

1. j9 o

2. kt o

3. A8 s

4. jt s

5. kt s

 

/toppace

 

1. Spelar inte. Undantag: stealförsök på button/SB mot passiv SB/BB.

2. Spelar i blindarna och LP. Fold UTG och EP.

3. Spelar alltid. Syn UTG och höjning i senare position.

4. Spelar alltid i mitt/sen position. UTG växlar jag mellan fold och syn/höjning. Gillar att spela handen även mot höjningar och limpare.

5. Spelar denna hand ungefär som handen under punkten 2, dock någon nyans starkare.

 

Beroende på bordsread växlar jag mellan höjning/syn med dessa händer. Mer höjning på högre nivåer (3/6+) än lägre.

 

Någon kommentar på mitt spel? För löst/förutsägbart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fram tills uppgifterna kommer kan vi ju diskutera om man bör spela, och ja när:

 

1. j9 o

2. kt o

3. A8 s

4. jt s

5. kt s

 

/toppace

 

Det här kan ju vara en del i min plantskoleterapi :)

 

1. Det blev ju bara en massa för och en massa emot när jag försökte mig på en steal från knappen med den. Men det är mycket sällan jag skulle försöka mig på en steal från knappen med den. Spelar den alltid från sb om jag är först in, dock väldigt olika om jag höjer eller completar.

Rimligtvis höjer jag oftast. I sb kan jag tänka mig att completa nån gång emellanåt. Från bb spelar jag den i princip aldrig i en höjd pott.

Undantaget skulle väl vara om första person in har höjt, så att jag är säker på att inte få en trebet bakom mig.

 

2. Den enda gång jag spelar den utanför mörkarna blir i steal från knappen, då jag nog försöker stjäla allt som oftast. Dock inte mot folk som verkar kunna försvara sina mörkar. Completar från sb om det inte är så många i potten. Spelar den i bb ungefär som J9o, bara något mer synbenägen, men fortfarande ingen hand jag gillar speciellt mkt.

 

3. Om jag är först in någonstans 2-3 före knappen eller senare, då höjer jag. Kan syna från knappen om en spelare före mig har limpat, alla andra kastat. Completar allt som oftast från sb, synar oftast från bb om det inte känns trebetfarligt, eller om det är många med.

 

4. Stjälförsök från knappen. Även från CO om bordet är tight. Är ungefär lika villig att spela den från mörkarna som A8s, men är inte lika rädd för flera motståndare. Kan limpa i sen position med ett flertal limpers före mig.

 

5. Också en hand jag spelar sällan. Spelar den antagligen som JTs ungefär, med den skillnaden att jag gillar den mer mot få motståndare, och mindre mot många motståndare.

 

edit: har här antagit att 1 sb är 1/2 bb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fram tills uppgifterna kommer kan vi ju diskutera om man bör spela, och ja när:

 

1. j9 o

2. kt o

3. A8 s

4. jt s

5. kt s

 

/toppace

 

1. Spelar inte. Undantag: stealförsök på button/SB mot passiv SB/BB.

2. Spelar i blindarna och LP. Fold UTG och EP.

3. Spelar alltid. Syn UTG och höjning i senare position.

4. Spelar alltid i mitt/sen position. UTG växlar jag mellan fold och syn/höjning. Gillar att spela handen även mot höjningar och limpare.

5. Spelar denna hand ungefär som handen under punkten 2, dock någon nyans starkare.

 

Beroende på bordsread växlar jag mellan höjning/syn med dessa händer. Mer höjning på högre nivåer (3/6+) än lägre.

 

Någon kommentar på mitt spel? För löst/förutsägbart?

 

Jag skulle vilja komplettera lite, missuppfattade frågan, mitt svar var helt baserat på shorthanded-spel, vilket är det jag nästan uteslutande spelar nu för tiden... Eftersom preflop-spelet är viktigt, kanske vi kan lägga ner mer krut på det och diskutera SH också? Jag har inte hunnit läsa det än, befinner mig på resande fot.

 

 

Det var ett tag sedan jag spelade fullring, men om jag hade gjort det skulle jag spela likadant på alla händer i sen position (fast ta hänsyn till höjningar etc). I tidig position hade jag endast spelat JTs, ibland med en höjning. Hade completat alla händer i SB och troligen alla i BB mot en höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. j9 o: call om minst 3 limpat, extremt många limpers så kan man ju överväga valueraise i LP

2. kt o: blindsteal. mot 1 limper så raisar jag någon gång mot rätta motståndet i LP.

3. A8 s: call i LP eller blindsteal

4. jt s: i sen postition openraise. annars call. coldcall mot 2 eller fler coldcallers. många limpers så valueraise i LP.

5. kt s: openraise i LMP om alla foldat. i LP raise mot 1 limper. många limpers så call

 

 

annars fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon kommentar på mitt spel? För löst/förutsägbart?

Jag tror att jag spelar dessa händer ungefär som du. Det som skiljer sig mest är att jag tycker att KTs är så inåthelvete mycket starkare än KTo. Vid någorlunda lösa bord spelar jag KTs med glädje ur alla positioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med diskussion i tråden, och framför allt kul att vår plantskolelirare tar sig tid och skriva sina ideer om dessa händer.

 

Uppgifter

 

Jag har i feedbackrapporten fått veta att uppgifterna bör bli lite svårare.

 

Att göra läxa om starting hands är skitsvårt. Många har ju redan teorier om detta.

 

Det blir tre uppgifter som jag vill att ni skriver typ fem-tio meningar om varje till. De två sista kan man också svara längre på om man vill ha MVG denna vecka!

 

1. En hand som pratas mycket om i teorin är A8s.

Vad tycker du om den handen? När kan/bör man spela den? Vilket är bra motstånd med den handen?

 

2. En annan hand som pratas mycket om i teorin är QJs. <---- edit

Vad tycker du om den handen? När kan/bör man spela den? Vilket är bra motstånd med den handen?

 

3. En svår hand i teorin är ATo.

Vad tycker du om den handen? När kan/bör man spela den? Vilket är bra motstånd med den handen?

 

4. Varför är rätt strategi om starting hands så viktigt?

 

5. Vad påverkar om/hur/när du spelar en hand?

 

------------------------------------------------------------------------------

 

 

hoppas ni fick något och bita i denna vecka !

 

per aspera ad astra (genom svårigheterna mot stjärnorna)

 

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vi lärt oss hittils har varit superviktigt.

Så om fallet varit så att det varit för lätt kan jag bara gratulera att ni redan har denna väsentliga kunskap. Att kunna kategorisera sina spelare är ett mycket viktigt moment för alla andra beslut i poker. om du skall göra ditten eller datten. Här följer ett exempel varför du måste ha förstått ev och players.

 

Du spelar mot passiva spelare i fixed holdem.

 

Paradise Poker 2/4 Hold'em (6 handed) converter

 

Preflop: Toppace is MP with :k:spade: , :7:spade: .

UTG calls, Toppace calls, 2 folds, SB completes, BB checks.

 

Flop: (4 SB) :6:diamond: , :6:club: , :5:heart: (4 players)

SB checks, BB checks, UTG checks, Toppace checks.

 

Turn: (2 BB) :4:spade: (4 players)

SB checks, BB bets, UTG calls, Toppace raises, SB folds, BB calls, UTG calls.

 

River: (8 BB) :t:spade: (3 players)

BB checks, UTG checks, Toppace checks.

 

Final Pot: 8 BB

 

Results in white below:

BB has 4h 8d (two pair, sixes and fours).

UTG has 3c Kc (one pair, sixes).

Toppace has Ks 7s (one pair, sixes).

Outcome: BB wins 8 BB.

 

-----------------------------------------------------

 

Poängen med detta inlägg är jag visste att mina motståndare var passiva. De vill säga de kommer troligen spela som calling stations. Alltså har höjningen på turn inget värde om det inte var för att det är positivt ev vilket jag inte tror att det var. Jag kan räkna på det eller om någon i gruppen vill visa lösningen.

 

Ett annat sätt att betrakta detta på är att säga att EV dvs ditt förväntade resultat påverkas av hur dina motspelare reagerer på din höjning. Om ingen lägger sig så krävs det ju att du har bästa handen.

 

MEN som sagt tror jag att höjningen på turn här är helt fel i detta parti.

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. A8s. callar i LMP med 2-3+ limpers. stealraisar från CO. bra motstånd är passiva spelare

 

2. QJs. folda mot raise. LP kan man raisa den. annars call. lite halvt lurig hand, förmodligen underskattad.

 

3. ATo .folda mot raise. fold i ep. i LP raise. vill ha 0-2motståndare där ingen är aggresiv.

 

4. Så att man undviker att bli en betalande spelare.

 

5. Mest hur läget ser ut när jag får handen. Finns oftast ett naturligt val, t ex raise KQo eller folda den mot raise. Det är lite finlir ibland om man t ex ska våga raisa med A8 i CO, då kollar man statestiken på de som är kvar i varvet och ser hur loose de är.

 

rent allmänt spelar jag nog för tight. kan bero på att jag har haft en liten bad streak (nästan -100BB hehe) nu på sistone, men ligger runt 15-20% flop seen i 10manna FLT. men bättre för tight än för loose. får väga upp det genom att vara desto aggresivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. En hand som pratas mycket om i teorin är A8s.

Vad tycker du om den handen? När kan/bör man spela den? Vilket är bra motstånd med den handen?

 

FH - Slänger väl in en raise om jag öppnar sent i en hand, annars foldar jag den.

SH - fold UTG, raise från MP och bakåt...

 

2. En annan hand som pratas mycket om i teorin är QJs. <---- edit

Vad tycker du om den handen? När kan/bör man spela den? Vilket är bra motstånd med den handen?

 

Både gillar och hatar den... hatar den för att den ibland är svår att slänga i vissa lägen. Gillar den för att man kan alltid raisa med gott samvete. Raisar nog alltid med den om jag spelar den för att den har många träff-möjligheter, bla på en J-hög flopp är den bra. Sen är det en hand som är lätt att slänga om man inte träffar med den, till skillnad från högre suited connectors. Mao - den ligger bra precis i brytpunkten mellan då det är lätt att höja preflop och lätt att slänga den postflop om man inte träffar. T.ex. AKs är en sucker att slänga. Floppar ett A så försöker jag alltid representera A med hög kicker. Då jag alltid raisar preflop med den brukar det lyckas kanske 50% av fallen - ger bra resultat. Idealmotstånd - eftersom jag spelar den beroende på postflop resultat funkar den mot de flesta spelartyper.

 

 

3. En svår hand i teorin är ATo.

Vad tycker du om den handen? När kan/bör man spela den? Vilket är bra motstånd med den handen?

 

Bra motstånd - loose/passive spelare som kan tänkas ha sämre kicker. I fullhand aktar jag mig för den väldigt noga.

 

4. Varför är rätt strategi om starting hands så viktigt?

Bra strategi preflop löser många problem postflop, eftersom man redan från början kan undvika vissa fällor...

 

5. Vad påverkar om/hur/när du spelar en hand?

Hur jag spelat handen tidigare, min tableimage, motståndet, position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt svar!

 

------------------------------

Eftersom det är svårt att rätta denna uppgift pga olika stilar, kunskaper osv, så skriver jag ett eget litet svar denna vecka. Gillar dock mycket av det jag läser i era svar men tycker attsvaren är lite tunna kanske. Det ser ut som det är enkelt att spela dem när man läser svaren.

------------------------------

 

om A :spade: 8 :spade:

 

Jag tycker denna hand är skitsvår att spela. Det gäller att inte förälska sig i sitt ess. Jag spelar denna hand hand bara om jag har bra koll på mina motsåndare. I tidig position är detta en hand precis som alla A9s-A6s, nämligen som limp/reraise alá Abdul. I mittsen position synar jag om jag tror att det blir en multiwaypott. Detta är en förutsättning för att spela denna hand lönsamt. Därav reraise preflop. Jag gillar att få så mycket pengar in som möjligt före floppen utqan att tala om vad jag har.

Detta eftersom jag kastar denna hand OFTA på floppen. Kommer ingen spader eller om ett ess kommer och det betas och höjs före mig är detta en solklar fold . Du har oftast ett breakevenodds på 14,3 to 1. Många spelare synar här och detta är en jätteleak.

 

För att tillföra lite till den stora debatt som varit om man kan höja med denna hand UTG så beror det ju lite på. Om du vinner handen och tvingas visa handen har du förlorat de andras respekt för dina raisar UTG och det tror jag kan vara värt en hel del, fraför allt om ni vill klättra upp i nivåerna och spela högre.

 

om Q :heart: J :heart:

 

Denna hand spelar jag nästan på samma sätt som ovanstående. Jag är ibland dock mer benägen att göra en syn på floppen om det finns bakdörrsstegdrag(ballt ord på svenska). Det är dock ofta svårt att veta var man står på floppen om det kommer :heart::heart::heart: på floppen är det svårt att spela rätt. Det är ytterst komplicerat hur du kan klämma fram info om någon annan sitter med A :heart: eller K :heart: .

 

Det bästa som kan hända är kanske att floppa topp tvåparet rainbow och inga andra drag alernativt nötstegen utan flushdrag för någon.

 

Denna hand kastar jag mot alla höjningar om jag inte får typ 8 to 1 för syn.

 

 

om A :club: T :diamond:

 

Denna hand kastar jag alltid i de fyra-fem första positionerna, ALLTID!

Detta är en mycket dålig hand för multiwaypotter höjda som ohöjda.

Ponera att jag vet :D att det skall bli en multiwaypott. I detta fall har jag mycket hellre 8 :heart: 9 :heart: än ATo.

 

I mitt eller sem position så höjer jag om jag är först in och synar om det bar finns en limpare innan. Jag kastar handen mot alla höjningar i alla lägen.

 

4. Holdem är det pokerspel som gör positionen mycket viktig! Beslutet att spela eller inte spela en hand gör du varje gång du får nya kort. Om du spelar en typ av hand fel och detta fel kostar 0,2$ i genomsnitt har du kanske förlorat 1000$ vid årets slut beroende på hur mycket du spelar. Att lära sig att göra rätt i början är absolut någon ting som man måste lära sig i början annars kommer man förlora sina pengar fort.

 

5.

 

- Antal motståndare.

- Typ av motståndare.

- Antal motståndare kvar att agera.

- Typ av motståndare kvar att agera.

- Min hand

- Action innan jag måste besluta.

- min position och min troliga relativa position efter första rundan.

- Hur brukar jag spela handen.

- Hur mina motståndare bedömer mig som spelare/min image.

 

Hoppas mina kortar tankar kan vara till hjälp.

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

toppace:

 

intressant. för mig känns detta lite som överanalyserande(t ex ditt resonemang på A8s). iaf på de låga nivåer jag spelar(2/4). och framförallt för att jag spelar 8bord och inte har en chans att få så bra koll på mina 72 andra motståndare att jag hinner göra sånt här "finlir"...

 

ATo. limpa med den tycker jag känns slaskigt. är mitt motstånd extremt kasst, typ lördag morgon 02.00 så vill jag nog ändå raisa om jag ska gå med i potten.

 

ska svara lite fylligare i fortsättningen. bra att du sätter ribban för vilken typ av svar du vill ha! känner på mig att många här inkl jag har haft det lite småstressigt veckorna innan men nu i sommar har fritid i överflöd så jag hoppas vi kan bidraga med mer till denna studiecirkeln nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte vara rädd för att motspelarna skall tappa respekten för mina höjningar - tvärtom vill jag att motståndaren skall tappa respekten för mig så att de synar lite extra. Fast det gäller ju att känna av när det slår om och de synar ner en med praktiskt taget alla händer, då kan man inte fortsätta beta efter att ha missat en flop.

 

Därför brukar jag i början av en session visa lite bluffhänder som gått hem... Sen när man känner av att spelarna är hatiska mot en, då slår man om och hoppas på att sätta set, tvåpar etc, mao stål.

 

Med den här strategin är starthandsselektering A och O. Den fungerar inte heller i långa loppet har jag kommit på - ibland händer det att jag bara spelar jag ca 10-30 händer på ett bord.

 

QJs med floppad färg skulle jag aldrig slänga... vid omslag synar jag ner till river. Man kan tvista i det lämpliga att syna ner, men jag skulle vilja framhålla fördelarna också...

 

A8s - träffar jag inte A el. 8 slänger jag den mot action på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...