Hjulapan Postad 10 Februari , 2010 Rapport Share Postad 10 Februari , 2010 Sitter och leker lite med pokerstove och kom att fundera på detta: Tar pokersove hänsyn till handkombinationer då man slår in ett spektrum av händer mot en viss hand? Exempelvis mot TT+,AQs+,AKo Det finns ju uppenbarligen fler kombinationer av AKo än AA och bara en kombination av JJ då jag håller de andra två. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
okocha Postad 10 Februari , 2010 Rapport Share Postad 10 Februari , 2010 ja Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
skrim Postad 10 Februari , 2010 Rapport Share Postad 10 Februari , 2010 ovan svar gäller från okocha. Markera en specifik hand "Preflop" vyn i PokerStove, ex. AKo, du ser alla de olika kombinationerna av handen i runtan i högra hörnet av vyn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktavfall Postad 10 Februari , 2010 Rapport Share Postad 10 Februari , 2010 . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lobo Postad 10 Februari , 2010 Rapport Share Postad 10 Februari , 2010 Något de flesta forumapor inte förstår är dock att distribution självklart har en fördelningsfrekvens. Efter en pf-raise förskjuts t.ex. en random hand uppåt i rangen mot en klart definierad preimumhand, även om koefficienterna för vissa udda inslag i rangen fortfarande är skilda från noll. Trebetad och fyrbetad pf polariserar koefficienterna ytterligare osv. Detta fortsätter självklart sedan genom varje action under hela handen. En vanlig missuppfattning är att man matar in en bräda, sätter fi på en "range" och slår in sin egen hand för att få fram sin equity och så päjstar man resultatet på forumet för att verka begåvad. I dessa fall väljer de av oss som har lite koll att inte fortsätta diskussionen med den obegåvade äckliga kretinen (varför dessa outbildade blekfeta chipsmongon envist fortsätter tro att pokerstove istheshit). Den enskilt viktigaste faktorn för pokerförståelse är ju just hur fördelningen av Fis range faktiskt ser ut. Att bara fantisera om vilka tänkbara händer Fi har är så helt utan pokerinsikt att man borde. usch, jag blir så tiltad att jag får blodsmak i munnen. Sitter och skakar. Fyfan. JAG HATAR ER ALLA Nu får du fan ge dig! Vi gör det lätt nu. Om fi:s HH är två händer, så räknar pokerstove som om det är 50% på respektive. Jag håller med att den inte är helt linjär. Jag frågade dig om hur du fick fram värdena från respektive hand. Det enda svar du gav var en level. Har du ett program eller sitter du själv och gissar värdena? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
skrim Postad 10 Februari , 2010 Rapport Share Postad 10 Februari , 2010 Nu får du fan ge dig! Vi gör det lätt nu. Om fi:s HH är två händer, så räknar pokerstove som om det är 50% på respektive. Jag håller med att den inte är helt linjär. Jag frågade dig om hur du fick fram värdena från respektive hand. Det enda svar du gav var en level. Har du ett program eller sitter du själv och gissar värdena? Varför göra det lätt när det i en faktiskt situation inte är så enkelt? Om jag förstod det rätt så är TS bara ute efter att veta ifall PokerStove tar med samtliga kombinationer av en hand i bräkningen. Om nu inte programet skulle hanterat samtliga kombinationer vore det inte ens av värde att använda det då uträkningen skulle sakna substans, så man kan ju tycka att det är underförstått att programet klarar av samtliga kombinationer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lobo Postad 10 Februari , 2010 Rapport Share Postad 10 Februari , 2010 Varför göra det lätt när det i en faktiskt situation inte är så enkelt? Om jag förstod det rätt så är TS bara ute efter att veta ifall PokerStove tar med samtliga kombinationer av en hand i bräkningen. Om nu inte programet skulle hanterat samtliga kombinationer vore det inte ens av värde att använda det då uträkningen skulle sakna substans, så man kan ju tycka att det är underförstått att programet klarar av samtliga kombinationer. Jag bara svarade Slaktavfall. Om fi:s höjningsdistrubition är QQ+ och du sitter på AK. Enligt pokerstove kan du syna om chansen är bättre än oddset, i detta fall bättre än 31%. Om fi nu är en filur och enbart höjer med QQ i 10% av fallen. Då sitter han med AA eller KK i de resterande 90. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
stevebc Postad 10 Februari , 2010 Rapport Share Postad 10 Februari , 2010 Något de flesta forumapor inte förstår är dock att distribution självklart har en fördelningsfrekvens. Efter en pf-raise förskjuts t.ex. en random hand uppåt i rangen mot en klart definierad preimumhand, även om koefficienterna för vissa udda inslag i rangen fortfarande är skilda från noll. Trebetad och fyrbetad pf polariserar koefficienterna ytterligare osv. Detta fortsätter självklart sedan genom varje action under hela handen. En vanlig missuppfattning är att man matar in en bräda, sätter fi på en "range" och slår in sin egen hand för att få fram sin equity och så päjstar man resultatet på forumet för att verka begåvad. I dessa fall väljer de av oss som har lite koll att inte fortsätta diskussionen med den obegåvade äckliga kretinen (varför dessa outbildade blekfeta chipsmongon envist fortsätter tro att pokerstove istheshit). Den enskilt viktigaste faktorn för pokerförståelse är ju just hur fördelningen av Fis range faktiskt ser ut. Att bara fantisera om vilka tänkbara händer Fi har är så helt utan pokerinsikt att man borde. usch, jag blir så tiltad att jag får blodsmak i munnen. Sitter och skakar. Fyfan. JAG HATAR ER ALLA Bra inlägg. Grejen är att det är svårt att veta i hur stor grad händerna förskjuts mot starkare sådana (eller rentav svagare). PokerStove är bättre än inget, om man har vett att inte ta siffran för givet. Just vid preflop-spel vet jag inte om det skulle fungera så dåligt (om vi nu säger att fi kör standard QQ/AK+ och inte börjar mesa med AKo efter motstånd), men vid floppen blir det svårt. Säg att brädan är dragig och man sätter fi's checkraise på set eller färgdrag. Pga att man slänger in händer med färgdrag får ens egna TPTK mycket bättre equity, men fi kommer antagligen spela set mer åt det här hållet än färgdrag, om han inte vore überbalanserad, och ration random suited händer som slängs pre är ju större än ration pp. Jag vet inte hur folk generellt gör, men jag är ofta för optimistisk med mina pokerstove-beräkningar även fast jag alltid tar bort hela bluff(dock inte semi-bluff)-rangen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts