Gå till innehåll

5/10 svs, 3bettad pot med AJ.


Recommended Posts

Hmmm... fasen, jag som tyckte det lät rätt vettigt jag ...

Kan ni inte förklara vad som är så fel med resonemanget?

Om det nu så uppenbart är tokigt menar jag?

 

+1, om man ska lägga energi på att delta i tråden kan man göra lite mer än att skriva 1-3 ord. Det ger liksom iget. Detta är ingen tipsrunda eller undersökning om vad folk tycker. Detta ska stimulera olika strategier och sätt att se och agera i situationer. Jag är minst lika sugen på läsa andras som att lägga fram mina tankar.

 

Välbalanserad openshove låter också kreativt, bättre imo än checksyn för 1/3 av stacken ur pos med superblöt flopp.

 

 

Förstår inte syn. Antar syn för värde men nån måtta får det väl vara? Jag menar hade vi checkar AQ, AK, QQ, JJ, TT, AA, KK, KJ spader osv? jag tror inte det, så varför ska vi checka mellanpar? Låter ju minst sagt genomskinligt.

Jag tror som sagt inte FI bluffar mer än 33% på denna flopp. Han lär inte heller beta ut med svagare hand än kanske drag. Så om vi ska göra något så är det ju att ta betalt av drag eller folda om vi tror vi är slagna. Så allin eller fold imo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så du tycker checkfold?

 

Jepp. Är han weaktight och spelar scared money checkar han förmodligen ut allt vi slår ja ser inte en bluff från scared money här iallafall. Alt kan vi göra nån form av donkbet på typ 40-50 och kasta mot omslag, vetifan. Hade nog inte satt mig i situationen till att börja med så svårt att veta vad jag hade gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte 3bet pre med AJ heller, skrämer bort alla svaga A du har bra värde mot, medans du försämrar ditt eget värde mot bättre A eller par. I pos är ok mot en synfisk men inte ur pos när du precis satt dej!

 

I princip alla facecard komb slår dig. Om du checkar för value kommer du nog minst lika ofta betala av mot bättre hand. Jag hade hoppas att fi har mellanpar på 88ish och barager upp handen när jag C-betar. Gillar inte valuechecka ur pos med skithand och skitträff i en stor pott.

 

checkar du flopp med 250 och får en pottbet på 250 med 750 stack ska du absolut INTE syna iaf, sämre råd får man nog leta efter. Fold lr allin.

 

Ber om ursäkt om jag uppfattades som dryg när jag skrev "Level?", men jag förstår inte ovanstående resonemang att inte vilja 3-beta. Om vi utgår ifrån att FI är en standard TAG så öppnar han ca 35-40% på knappen. OP sitter i sb med AJ, varför vill vi inte 3-beta? Det är väl hur mycket värde som helst i att 3-beta en knapp höjning med AJ. Dessutom vill iaf inte jag riskera att även big blind synar så att det blir en multiway pot där jag sitter i sämsta position.

 

Angående linjen på floppen, så tror jag att vi är ganska överäns. Jag förespråkar ett bet på floppen. Man skall man inte underskatta betydelsen av backdoor drag OP har både backdoor nötfärgsdrag samt hålpipa och par. Visst vi ligger under mot en stor del av FI:s range, men den består även av endel suited connectors och låga pp som han kommer att folda till ett c-bet.

 

Vidare så förstår jag inte riktigt argumentet fold/all-in men det kanske du kan utveckla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt om jag uppfattades som dryg när jag skrev "Level?", men jag förstår inte ovanstående resonemang att inte vilja 3-beta. Om vi utgår ifrån att FI är en standard TAG så öppnar han ca 35-40% på knappen. OP sitter i sb med AJ, varför vill vi inte 3-beta? Det är väl hur mycket värde som helst i att 3-beta en knapp höjning med AJ. Dessutom vill iaf inte jag riskera att även big blind synar så att det blir en multiway pot där jag sitter i sämsta position.

 

Angående linjen på floppen, så tror jag att vi är ganska överäns. Jag förespråkar ett bet på floppen. Man skall man inte underskatta betydelsen av backdoor drag OP har både backdoor nötfärgsdrag samt hålpipa och par. Visst vi ligger under mot en stor del av FI:s range, men den består även av endel suited connectors och låga pp som han kommer att folda till ett c-bet.

 

Vidare så förstår jag inte riktigt argumentet fold/all-in men det kanske du kan utveckla?

 

Uppskattas att du tog dig tid att förtydliga. Jobbigt med allt level å skit, vore soft om det bara kunde bli seriös diskussion när man lägger upp händer!

Ang inlägget: Jag håller med dig ang 3bet. Att syna sig in där är inge kul.

Jag är ganska säker på att han med ai/fold linjen menade när vi väl hade checkat och att check då alltså inte är så bra eftersom vi bara får dom 2 alternativen. Och jag håller med, synar vi flop för 250 så har vi ca ett pottbet kvar på turn ur pos och måste då c/f de flesta turns. c/f>c/r>>>>c/c imo. Så det är nog bättre att bara cbetta istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt om jag uppfattades som dryg när jag skrev "Level?", men jag förstår inte ovanstående resonemang att inte vilja 3-beta. Om vi utgår ifrån att FI är en standard TAG så öppnar han ca 35-40% på knappen. OP sitter i sb med AJ, varför vill vi inte 3-beta? Det är väl hur mycket värde som helst i att 3-beta en knapp höjning med AJ. Dessutom vill iaf inte jag riskera att även big blind synar så att det blir en multiway pot där jag sitter i sämsta position.

 

Angående linjen på floppen, så tror jag att vi är ganska överäns. Jag förespråkar ett bet på floppen. Man skall man inte underskatta betydelsen av backdoor drag OP har både backdoor nötfärgsdrag samt hålpipa och par. Visst vi ligger under mot en stor del av FI:s range, men den består även av endel suited connectors och låga pp som han kommer att folda till ett c-bet.

 

Vidare så förstår jag inte riktigt argumentet fold/all-in men det kanske du kan utveckla?

 

Alla storlirare här som gillar humor och småfnissa kan ju ta och lvla själva lite i ödmjukhet och kanske sluta snåla med sina kunskaper och dela med sig istället.

 

Jag anser att det är stor skillnad på 100bb och 200bb. Fi har 200bb och vi 100bb (maxinköp är btw sällan scared money). Om vi spelar AJ hårt md trebet ur pos med 100bb så bör vi spela klart handen vid träff anser jag. Pott på 250 coh 750 stack bakom ger inte mycket utrymme. Om han haft 200bb också så hade det vart en bra 3bet. Då hade man haft utrymme för mer spel. Med 100bb här är det beslut som gäller på flopp. Fold eller allin. Syna 250 sen folda 500 på turn med 750 pott känns inte alls optimalt.

 

Angående 3bet med AJ 100bb menar jag är klokare att syna för att få med sämre A även om det också är ok att vinna potten direkt. Jag föredrar att 3beta mycket mindre med 100bb än >200bb. Jag kanske har fel men beror väl på vilken stil man har.

 

Om jag tror AJ är absolut bästa handen här oftast så kan jag 3beta med 100bb men då fullföljer jag i princip 80-90% med bet på flopp och syn allin vid träff. Väldigt aggressivt och svängigt men om man inte är beredd att fullfölja ska man enligt min mening inte 3beta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. Är han weaktight och spelar scared money checkar han förmodligen ut allt vi slår ja ser inte en bluff från scared money här iallafall. Alt kan vi göra nån form av donkbet på typ 40-50 och kasta mot omslag, vetifan. Hade nog inte satt mig i situationen till att börja med så svårt att veta vad jag hade gjort.

 

låter väldigt vekt. Varför 3 beta över huvudtaget då med AJ? Kan likaväl 3beta 72 och sen ge upp any flopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla storlirare här som gillar humor och småfnissa kan ju ta och lvla själva lite i ödmjukhet och kanske sluta snåla med sina kunskaper och dela med sig istället.

 

Du har rätt.

 

Jag anser att det är stor skillnad på 100bb och 200bb. Fi har 200bb och vi 100bb (maxinköp är btw sällan scared money). Om vi spelar AJ hårt md trebet ur pos med 100bb så bör vi spela klart handen vid träff anser jag. Pott på 250 coh 750 stack bakom ger inte mycket utrymme. Om han haft 200bb också så hade det vart en bra 3bet. Då hade man haft utrymme för mer spel. Med 100bb här är det beslut som gäller på flopp. Fold eller allin. Syna 250 sen folda 500 på turn med 750 pott känns inte alls optimalt.

 

 

Fi har inga 200bb (1385) och dessutom är OP:s read på honom att han är vek och inte en reg. Vilket borde vara incitament nog för ett 3-bet. Detta indikerar att ett 3-bet skulle få FI att antingen folda pre-flop eller foldar till en c-bet på floppen. Gör han inte det så har han förmodligen en hand som är mycket stark.

 

Dessutom är jag inte säker på att 3-beta AJ när man är 200bb djup skulle vara bättre än att 3-beta med 100bb stackar. I de fall vi är 200bb djupa så är det mer profitabelt för FI att syna in sig med låga pp för att försöka träffa set än vad det är när man endast har 100bb stackar. Jag tror de flesta har en mycket bredare synrange vid 200bb än de har vid 100bb. Det är dessutom lättare att floata floppen när man är så pass djupa, vilket gör det ännu svårare att spela ur position.

 

Angående 3bet med AJ 100bb menar jag är klokare att syna för att få med sämre A även om det också är ok att vinna potten direkt. Jag föredrar att 3beta mycket mindre med 100bb än >200bb. Jag kanske har fel men beror väl på vilken stil man har.

 

Eftersom att du håller ett A på handen så är det mindre troligt att han själv har ett A. Men visst i de fall då han verkligen har ett A där så är det troligt att vi är dominerade. Tror dock att vi kan bortse ifrån några av kombinationerna där FI har AK, AA, KK och QQ eftersom att han förmodligen 4-betar dessa. Det finns 12 kombinationer av AK, 9 kombinationer av AQ, 3 kombinationer av AA samt 3 kombinationer av QQ. Om vi säger att FI 4-betar minst hälften av dessa kombinationer så återstår det ca 13 kombinationer av dessa händer. Dessutom måste vi förutsätta att det finns en del andra kombinationer i hans range. Jag lekte lite med pokerstove och kom fram till följande synrange. Om man utgår ifrån denna handdistribution så är ett bet på floppen ganska profitabelt.

 

Text results appended to pokerstove.txt

 

112,860 games 0.063 secs 1,791,428 games/sec

 

Board: Qd Js Ts

Dead:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 65.230% 61.57% 03.66% 69488 4131.00 { AsJh }

Hand 1: 34.770% 31.11% 03.66% 35110 4131.00 { AcAd, AcAh, KcKd, KcKh, KdKh, QcQh, QcQs, JcJd, TT-22, AcKc, AdKd, AcQc, AdQd, AhQh, AcJc, KcQc, KhQh, KsQs, JcTc, JdTd, JhTh, T9s, Tc8c, Td8d, Th8h, 98s, 9s7s, 87s, 8s6s, 76s, 7c5c, 65s, 54s, 43s, AcKd, AcKh, AdKc, AdKh, AhKc, AcQh, AdQc, AdQh, AhQc, AcJd, AdJc, AhJc }

 

 

Jag föredrar att 3beta mycket mindre med 100bb än >200bb. Jag kanske har fel men beror väl på vilken stil man har.

 

Angående din 3-bet storlek så håller jag med dig, jag föredrar att göra mina 3-bet lite större när de effektiva stackarna är ca 200bb.

 

Om jag tror AJ är absolut bästa handen här oftast så kan jag 3beta med 100bb men då fullföljer jag i princip 80-90% med bet på flopp och syn allin vid träff. Väldigt aggressivt och svängigt men om man inte är beredd att fullfölja ska man enligt min mening inte 3beta.

 

Förstår inte varför vi måste stacka av bara för att vi har en träff i en 3-bet pott och vi är 100bb djupa/grunda.

 

Man behöver inte beta pott på den floppen, kanske bättre att ha en mer balanserad betstorlek som gör det möjligt att även 3-beta och c-beta med luft. Kanske borde OP ha gjort 3-betet lite mindre vilket inte hade gjort ett bet på floppen så dyrt. Men att stacka av i alla 3-bet potter där man har träff tycker jag känns kallt. Iof är min 3-bet procent ganska hög och jag är beredd att ge upp en del floppar även ifall jag har träff.

 

Nog med svammel från mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att stacka av i alla 3-bet potter där man har träff tycker jag känns kallt. Iof är min 3-bet procent ganska hög och jag är beredd att ge upp en del floppar även ifall jag har träff.

 

Beror ju på vad du trebettar och hur floppen ser ut. Är väl en i basfallet ganska enkel uträkning.

 

Förstår heller inte den konstiga utgångspunkten att hela tiden uppskatta fis range... skit i fis range... vi vet inte ett piss om den... fokusera på det vi faktiskt vet något om - vår egen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...