Nemomen Postad 24 Maj , 2005 Rapport Postad 24 Maj , 2005 Tjena. Jag har en idé som jag vill höra åsikter om då jag inte har koll på alla de regler som gäller. Om jag har en förening som INTE har poker som huvudintresse. Kan jag då ha en temakväll för ett företag där man börjar med mat och andra inslag (tex föredrag) för att sedan avsluta kvällen med en pokerturnering? Utgångsläget är att företaget har blivit företagsmedlem i vår förening och har betalat medlemsavgiften som ligger på 10000kr. För detta får företaget ta med 20 av sina anställda (som de innan arrangemanget har listat med namn, de räknas alltså som fullvärdiga medlemmar i vår förening) på ett arrangemang som vi håller i. Inga extra avgifter tas ut i tex buyin för turneringen. Priserna består utav ett antal flaskor vin eller andra prylar, INTE pengar. Detta är alltså en updikterad bild av hur jag menar, skulle det kunna vara genomförbart? * RP - QoS * Citera
Hyler Postad 25 Maj , 2005 Rapport Postad 25 Maj , 2005 Jag tycker att det låter legalt. Lotterilagen (SFS 1994:1000) kräver ju att man ska ha tillstånd om man arrangerat för allmänheten, alltså om vem som helst får komma och delta. Det här scenariot kan nog jämställas med ett vinlotteri på jobbet, dessutom ett slutet sällskap. Vidare det här med sammanslutningens syfte. En klubb vars primära syfte är att arrangera (poker)spel är egentligen inte laglig, däremot kan Fläbbingehults Filateliförening arrangera en turnering för sina medlemmar (men man kan alltså inte starta en pokerklubb och kalla den Fläbbingehults Filateliförening om du förstår vad jag menar). Citera
Recommended Posts