Gå till innehåll

Varför spela "Herre på täppan" turnering?

apekatt

Recommended Posts

Svenska spel har(eller hade iaf när jag spelade där) en spelform som heter "herre på täppan" där vinnaren av turneringen tar hem hela spelpotten, det finns alltså bara ett pris i hela turren. Vet att bla stars har såna här turneringar också.

En fundering jag har haft i några dar är för vem spelformen egentligen är mest profitabel för och vem skall egentligen spela den? Är det spelare A som är turneringsproffs och som kan sin icm utantill och som inte har det minsta problem att spela med grunda stackar, eller är det rent av spelare B som är shorthand cash game proffs(alltså inte en nit som lirar 24bord fullriggs cg)?

Är formen rent av cg-spelarens våta dröm iom att fisken tvingas sitta kvar med sina marker?

Dagens fråga ifrån idag är ju faktiskt lite relaterad till det här.

Du spelar andraa handen i en satellit med 18 spelare, där vinnaren får åka till WSOP. Du har limpat i tidig position och två spelare till bakom dig har synat.

Du har 8Klöver , 8Hjärter

Floppen kommer 9Spader , 6Hjärter , 2Ruter och big blind betar pott. Vad gör du?

Och då svarar Ola att...

Självklart, vi är under tidiga stadier i en satellit ute efter att träffa trissen och få bra betalt, inte att krångla till det för oss med dåliga händer i svåra situationer

Jag tryckte med på fold, så handen i säg är alltså helt egal för tråden. Men rent generellt vad spelar det för roll om vi sätter oss i en svår situation just nu eller senare i turneringen? Alla marker är ju värda precis lika mycket hela tiden...eller är jag helt ute och cyklar nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICM är helt värdelöst i en sådan turnering.

Cashgamespelare bör ha större edge än i vanliga turrar mycket på grund av detta.

Ja visst bör det väl vara så, och då kan man väl rent av argumentera för att man skall sätta sig i "svåra situationer" tidigt när fisken sitter kvar vid bordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser