Gå till innehåll

5CD - När skall man bluffa?


PeO

Recommended Posts

Har funderat på när det är mest optimalt att bluffa i 5CD. Här är några exempel när det finns läge att bluffa enligt mig.

 

Före bytet:

Sitter i BB och 2-3 spelare har limpat in. Du höjer oavsett kort på handen, eftersom motståndarnas limp tyder på svaghet. Motståndarna lägger sig och potten är vunnen. Om någon går med byter man ett kort och bettar hårt efter bytet så att motståndaren sätter en på triss.

 

Efter bytet:

Du har position och har max 2 spelare i potten och ser att dessa byter 3 kort var, du byter ett kort (motståndarna sätter en på 2 par eller triss) och bettar efter köpet och hoppas att inte motståndaren har förbättrat sitt 3 kortsköp.

 

Semibluff:

Höjer kraftigt före bytet med ett kort till stege eller färg. Och gör likadant efter bytet oavsett stege eller färgträff. Motståndaren sätter en på triss. Det viktiga här är väl att man är först in med höjningen före bytet, annars är det väl bara att lägga sig om någon höjt före.

 

Kommentarer/synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon går med byter man ett kort och bettar hårt efter bytet så att motståndaren sätter en på triss.

Ska man göra 1-kortsbyte när man har triss? Byter alltid 2 för att försöka sätta fyrtalet, eller ska man byta 1 kort i hopp om kåk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man göra 1-kortsbyte när man har triss? Byter alltid 2 för att försöka sätta fyrtalet, eller ska man byta 1 kort i hopp om kåk?

Din sannolikhet att förbättra handen ökar inte särskilt mycket och är nästan säkert inte tillräckligt för att kompensera informationen du läcker. Enda fördelen med att byta två till trissen är att det ger dig möjlighet att trixbluffa med andra händer och ta ett tvåkortsbyte. Det kan också nämnas att det inte finns någon annan annan legitim hand än triss som maxar sin förbättringschans med ett trekortsbyte (att spara ett ess till ett par är normalt verboten).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Före bytet:

Sitter i BB och 2-3 spelare har limpat in. Du höjer oavsett kort på handen, eftersom motståndarnas limp tyder på svaghet. Motståndarna lägger sig och potten är vunnen. Om någon går med byter man ett kort och bettar hårt efter bytet så att motståndaren sätter en på triss.

Jag skulle snarare vänta mig syn där, men ok. Som Nusse påpekar kan du naturligtvis inte rutinmässigt höja här eftersom du definitivt kommer bli nedsynad mycket. För övrigt så gillar jag inte alls att höja med skräp innan köpet, då bör man hålla sig till händer med potential såsom färgdrag. Ska man spela totalt skräp är det troligen bättre att köra en en stå-nöjd-bluff istället.

 

Efter bytet:

Du har position och har max 2 spelare i potten och ser att dessa byter 3 kort var, du byter ett kort (motståndarna sätter en på 2 par eller triss) och bettar efter köpet och hoppas att inte motståndaren har förbättrat sitt 3 kortsköp.

Frågan är ju vad man själv rimligen kan ha i den här situationen. Har man position så har man ju tagit sig in frivilligt i potten och då ska man ju normalt sett ha en åtminstone hyffsat stark hand, och sådana ska man ju definitivt inte bluffa. Men sitter du på ett bustat färgdrag så är det ju lika bra att köra. Tänk dock på att inte gå in och försöka köra över folk med varenda färgdrag du får på det här viset.

 

Semibluff:

Höjer kraftigt före bytet med ett kort till stege eller färg. Och gör likadant efter bytet oavsett stege eller färgträff. Motståndaren sätter en på triss. Det viktiga här är väl att man är först in med höjningen före bytet, annars är det väl bara att lägga sig om någon höjt före.

Som sagt så ogillar jag skarpt bluffar som inte har någon som helst potential att hitta en showdownvinst, ska man göra sådana så måste de balanseras med riktigt starka händer i övrigt och då är ju just färdiga händer rätt lämpliga kandidater. Semibluffar bör du ju göra när det finns en skaplig chans att ta potten oförbättrad, när det finns lösa slaskare i potten och du sitter på låga kort är inte ett sånt tillfälle. Dina semibluffar bör istället vara med händer som innehåller många höga kort för att minimera chansen att någon annan i handen hittar ett högt par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon går med byter man ett kort och bettar hårt efter bytet så att motståndaren sätter en på triss.

Ska man göra 1-kortsbyte när man har triss? Byter alltid 2 för att försöka sätta fyrtalet, eller ska man byta 1 kort i hopp om kåk?

 

Byt alltid 1 kort till triss om du inte misstänker att motståndarna har triss och kanske en högre sådan. Har blivit synad ett otal gånger med folk som sitter med 2 par när man sitter med triss och byter ett kort, vilket de annars troligtvis inte skulle göra om man bytt 2 kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PeO:

Före bytet:

Sitter i BB och 2-3 spelare har limpat in. Du höjer oavsett kort på handen, eftersom motståndarnas limp tyder på svaghet. Motståndarna lägger sig och potten är vunnen. Om någon går med byter man ett kort och bettar hårt efter bytet så att motståndaren sätter en på triss.

 

Hjort:

Jag skulle snarare vänta mig syn där, men ok.

Som Nusse påpekar kan du naturligtvis inte rutinmässigt höja här eftersom du definitivt kommer bli nedsynad mycket. För övrigt så gillar jag inte alls att höja med skräp innan köpet, då bör man hålla sig till händer med potential såsom färgdrag. Ska man spela totalt skräp är det troligen bättre att köra en en stå-nöjd-bluff istället.

 

PeO:

Tycker jag inte blir synad så mycket, de flesta brukat lägga sig efter min höjning. Ska väl tillägga att jag spelat på de låga nivåerna där folk inte är så duktig att läsa andras spel och bluffar. Tycker inte att det är fel att spela skräp om andra visar svaghet, som de oftast har om de limpar in. Det gäller bara att betta ordenligt före och efter bytet, om du blivit synad, för att visa styrka. Stå-nöjd-bluff brukar jag göra så tidigt som möjligt när jag satt mig vid ett bord och sedan visa min bluff för att få betalt när man sedan sitter med en stå-nöjd-hand.

 

PeO:

Efter bytet:

Du har position och har max 2 spelare i potten och ser att dessa byter 3 kort var, du byter ett kort (motståndarna sätter en på 2 par eller triss) och bettar efter köpet och hoppas att inte motståndaren har förbättrat sitt 3 kortsköp.

 

Hjort:

Frågan är ju vad man själv rimligen kan ha i den här situationen. Har man position så har man ju tagit sig in frivilligt i potten och då ska man ju normalt sett ha en åtminstone hyffsat stark hand, och sådana ska man ju definitivt inte bluffa. Men sitter du på ett bustat färgdrag så är det ju lika bra att köra. Tänk dock på att inte gå in och försöka köra över folk med varenda färgdrag du får på det här viset.

 

PeO:

Personligen tycker jag inte det är fel att spela motståndarna kort istället för dina. Om vi säger så här då, du har gått med på en höjd pott (du har par i kungar) mot en motståndare som byter 3 kort (du misstänker att han har par i ess). I detta fall är det givet att byta ett kort, eftersom om du byter 3 blir du troligtvis synad. Att din motståndare skall förbättra sitt par är väl 28% chans.

 

PeO:

Semibluff:

Höjer kraftigt före bytet med ett kort till stege eller färg. Och gör likadant efter bytet oavsett stege eller färgträff. Motståndaren sätter en på triss. Det viktiga här är väl att man är först in med höjningen före bytet, annars är det väl bara att lägga sig om någon höjt före.

 

Hjort:

Som sagt så ogillar jag skarpt bluffar som inte har någon som helst potential att hitta en showdownvinst, ska man göra sådana så måste de balanseras med riktigt starka händer i övrigt och då är ju just färdiga händer rätt lämpliga kandidater. Semibluffar bör du ju göra när det finns en skaplig chans att ta potten oförbättrad, när det finns lösa slaskare i potten och du sitter på låga kort är inte ett sånt tillfälle. Dina semibluffar bör istället vara med händer som innehåller många höga kort för att minimera chansen att någon annan i handen hittar ett högt par.

 

PeO:

Personligen tycker jag att det är en ganska så bra bluff eftersom du kan få in stegen eller färgen (ca 20% chans) och har chans att motståndaren lägger sig, antingen före eller efter bytet, om du bettar ordentligt. Och de gånger du blir synad och har träffat draget får du bra betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...