Gå till innehåll

Är alla vinstrapporter verkligen sanna?


henjon

Recommended Posts

Vad tror ni? Får man tro det man ser här så är pokersverige fullt av folk som stadigt gör $30-40 K på månadsbasis och årsresultat på åtminstone $150-200 K duggar tätt. Jag har suttit och surfat runt lite på pokertableratings och deras statistik från sep 2008 och framåt (alltså 1,4 år). Tittar man t ex på en så pass idag vad jag kan förstå tuff nivå som NL400 så behöver du inte ens ha spelat in $100 K på den tidsperioden för att ligga på deras topp60-lista. Och då snackar vi alltså både FullTilt, Stars och flera andra stora.

 

Ett annat exempel: Omaha PL 25/50: 10e man på listan har spelat in knappa $200K på de 16 månaderna. Så även när vi börjar komma upp mot highstakesnivåer så är det verkligen inte vardagsmat med folk som gör såna resultat. Och då inkluderar vi alltså alla världens pokerspelare där ju trots allt di svenske är en rätt liten fjärt i rymden på det stora hela taget...

 

Så vad tror ni? Jag anklagar absolut ingen och jag är säker på att många av de absolut bästa svenska lirarna verkligen gör enormt fina resultat och rapporterar här, det är ju naturligt. Men på det stora hela taget och i den allt tuffare pokervärlden: Är allt vi läser sant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många vassa spelare skyltar dessutom inte med sina vinster...

 

 

Sen ska man ju inte glömma det selektiva beteendet som pokerspelare har.

 

Åke: Hur fan går det med pokern då?

Sven: Upp bra som fan.

Åke: Men backade du inte som fan i förrgår och förra månaden?

Sven: Det var ju i PLO förra månaden och i förrgår så fylleskottade jag. I Texas madplussar jag.

 

 

 

...sen finns det väl en o annan jojje2k.

 

 

Rakeproffs. Kolla in Shahin86. +-0spelare ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de flesta spelar flera olika nivåer, flera olika nätverk och har i vissa fall även flera olika nicks på nätverken. blir rätt svårt att externt tracka spelares resultat.

 

nog rätt vanligt att folk avrundar uppåt, klipper intervaller, tar bort nivåer som gick dåligt, tar bort spelformer som gick dåligt för att framställa sig i bättre ljus. ser man något filter i grafen misstänker jag direkt att det som filtrerats bort inte var lika vackert som resten av grafen.

 

mindre vanligt men säkert förekommande är bortagande av händer ur databasen, felaktiga alias, photoshop och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag köper inte att folk photoshoppar och har sig för att framstå sig själv i bra dager på pf.nu,... Om så nu är fallet så lider de ju av grova vanföreställningar eftersom det är så himla viktigt för dem att de i princip tror på det själva.

 

Jag tror det är en hel del midstakes vinnande spelare i Sverige, vi har färre HS-proffs, men vi har en hel del som vinner grova pengar där men de har inget behov av att skylta för average joe här inne... de är nog relativt kända inom sin umgängeskrets ändå och får sin andel fitta(relativ term/metafor) ändå.

 

However, jag tror oerhört många överskattar sin egna pokerskill däremot och i folkmun så lär väl de flesta plusa rakt ut enligt egen utsago..

 

för att sammanfatta: tror inte mer än någon enstaka rippar grafer, däremot i folkmun plusar säkert alla rakt ut... HS-spelare orkar inte bragga, förlorande spelare håller käft i regel. Inte så träffsäker poll....PTR har nog inte visat något av mina nicks i det närmaste rätt för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påminner mig om en konversation jag hade en gång:

 

K: Hur går pokern då?

 

D: Gått dåligt en länge tid. Fetback senaste dagarna dessutom.

 

K: Hmm, alla andra jag känner säger att de bara vinner hela tiden. Du är den enda som säger att han förlorar pengar. Samtidigt är du den enda jag känner som verkligen försörjer sig på att spela. Märkligt det där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni? Får man tro det man ser här så är pokersverige fullt av folk som stadigt gör $30-40 K på månadsbasis och årsresultat på åtminstone $150-200 K duggar tätt.

Seriöst, om du läser i detta forum, hur många har uttryckligen skrivit att de tjänat $35k/månaden stadigt sen åtminstone två år tillbaka? Det är nog ganska många färre än det känns som om du verkligen skulle kolla efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag köper inte att folk photoshoppar och har sig för att framstå sig själv i bra dager på pf.nu,... Om så nu är fallet så lider de ju av grova vanföreställningar eftersom det är så himla viktigt för dem att de i princip tror på det själva.

 

Jag tror det är en hel del midstakes vinnande spelare i Sverige, vi har färre HS-proffs, men vi har en hel del som vinner grova pengar där men de har inget behov av att skylta för average joe här inne... de är nog relativt kända inom sin umgängeskrets ändå och får sin andel fitta(relativ term/metafor) ändå.

 

However, jag tror oerhört många överskattar sin egna pokerskill däremot och i folkmun så lär väl de flesta plusa rakt ut enligt egen utsago..

 

för att sammanfatta: tror inte mer än någon enstaka rippar grafer, däremot i folkmun plusar säkert alla rakt ut... HS-spelare orkar inte bragga, förlorande spelare håller käft i regel. Inte så träffsäker poll....PTR har nog inte visat något av mina nicks i det närmaste rätt för övrigt.

 

Helt sant det du säger tror jag, nog extremt få ljuger rakt ut(fakear grafer etc) däremot tror jag det är ganska vanligt att man lämnar ute viss information. T.ex postar folk bara grafer över deras perioder där de plussar 6ptbb/100 och låter bli i breakeven perioder.

 

Jag ska inte säga att det är lätt att vinna 100k$/år på poker men det är nog relativt vanligt och som sagt är ju dessa polls extremt biased.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag lite sugen på att göra en uppskattning hur många som gör över $100k, eller >$8000 i månaden (c:a 56000 sek).

 

Alltså enligt TS: på NL400 finns det 60 st. >100k

Väldigt förenklat finns det lika många på nivåerna NL200, NL500, NL600, NL1000, NL2000=360st. (nån kan orka kolla upp det om den har lust men jag uppskattar grovt här).

 

Sverige har c:a 1/35 av USAs befolkning vilket kanske ger oss 1/10 del av deras pokerspelarantal, och 1/10 av resten av Europa, alltså 1/20 av de totala spelarna. Det innebär om vi spelar lika bra i snitt, har vi 360*1/20= 18 st spelare som spelar in > $100k på 16 månader (c:a 43000 sek i månaden).

 

Nu får vi lägga till dom som byter site och nick innan tiden går ut, de som spelar på siter som inte registreras osv. Den här variablen blir ju den största felkällan men jag uppskattars säg... 3!

 

Alltså 18*3 = 54 st. gör 43000 sek i månaden eller mer i hela Sverige (utan RB inräknat men 43000 kr är ju långt ifrån någon baller-summa ändå).

 

Det låter vääääldigt lite så nån får gärna säga var min uppskattning är helt åt skogen... om inte annat tar vi detta för dagens sanning och TS har en poäng 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8-)

 

Nu trackar dom ju inte alla sajter och flera bra invändningar har framförts här i tråden också som spel med flera konton, spel på flera nivåer. Men helt klart intressant uträkning. Påminner mig lite om salig Hans-Uno Bengtsson (lundafysikern) som en gång skrev en krönika om att en bra fysiker ska kunna räkna ut vad som helst på en faktor tio när endast med hjälp av sunt förnuft och vanlig allmänbildning och så tog han - tror jag - den totala tiden det nuppas på varje vecka i Sverige som exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8-)

Påminner mig lite om salig Hans-Uno Bengtsson (lundafysikern) som en gång skrev en krönika om att en bra fysiker ska kunna räkna ut vad som helst på en faktor tio när endast med hjälp av sunt förnuft och vanlig allmänbildning och så tog han - tror jag - den totala tiden det nuppas på varje vecka i Sverige som exempel.

 

Hehe, det visste jag inte om, men nu när du säger det så har jag faktiskt en doktorsexamen i beräkningsfysik (sant faktiskt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8-)

 

En bra fysiker ska kunna räkna ut vad som helst på en faktor tio när endast med hjälp av sunt förnuft och vanlig allmänbildning och så tog han - tror jag - den totala tiden det nuppas på varje vecka i Sverige som exempel.

 

Hehe, det visste jag inte om, men nu när du säger det så har jag faktiskt en doktorsexamen i beräkningsfysik (sant faktiskt).

 

Frågan är kastad, svaret är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är kastad, svaret är?

 

Haha, trots att det är en moderator som manar till offtopic så måste jag säga nej. Diskussionen om det egentliga antalet stor-vinnare är väldigt intressant tycker jag så vi kan väl hålla oss till det?

 

Men starta gärna en egen tråd så ska jag se vad jag kan göra 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, trots att det är en moderator som manar till offtopic så måste jag säga nej. Diskussionen om det egentliga antalet stor-vinnare är väldigt intressant tycker jag så vi kan väl hålla oss till det?

 

Men starta gärna en egen tråd så ska jag se vad jag kan göra 8-)

 

All OT är inte av ondo, inte ens för oss mods. Fast jag håller med om att det förtjänar en egen tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, en mer seriös uppskattning nu då.

Enligt PTR finns det x antal spelare som har dragit in >100k på 16 månader:

 

NL200: 13

NL400: 43

NL600: 31

NL1000: 133 60(FTP)+3(iP)+6(Bodog)+23(Abs.)+3(PP)+38(PStars)

NL2000: 90 42(FTP)+8(iP)+6(Bodog)+ 6(Abs.)+8(PP)+20(Pstars)

NL5000: 168 70(FTP)+8(iP)+0(Bodog)+10(Abs.)+20(PP)+60(Pstars)

NL8000: 10

 

Summa: 488 (På nivåer över är det bara en handfull svenskar ändå, och tex. Isildur dök upp på flera nivåer som vinnande spelare så de var ändå missvisande.)

 

+20% för Omahaspelare

+25% (enligt pokerscout har de listade siterna 74% av de totala antalet spelare 57000/77000)

 

-> 700 spelare

 

Då behöver vi bara en multipliceringsfaktor för spelare som spelar på olika nivåer, på olika siter (fast det är ju också så att spelare kan vara vinnande på vissa nivåer/siter och förlorande på andra osv.). Den faktorn får vara *3 tills någon annan kommer på något bättre.

 

-> 2100 spelare

 

Sverige har c:a 9/600 av USAs och västeuropas befolkning, och kanske 3(?) gånger så många pokerspelare per capita, så 27/600.

 

2100*27/600=94 spelare som drar in $100k eller mer på 16 månader (43000 sek i månaden).

 

Så Sverige har <100 spelare som drar in någon summa att prata om under en längre period... Det är min uppskattning iallafall (ja det låter väldigt lite i mina öron också men om nån har någon annan siffra som inte är helt tagen ur luften så får han gärna komma med den ;-) ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, en mer seriös uppskattning nu då.

Enligt PTR finns det x antal spelare som har dragit in >100k på 16 månader:

 

NL200: 13

NL400: 43

NL600: 31

NL1000: 133 60(FTP)+3(iP)+6(Bodog)+23(Abs.)+3(PP)+38(PStars)

NL2000: 90 42(FTP)+8(iP)+6(Bodog)+ 6(Abs.)+8(PP)+20(Pstars)

NL5000: 168 70(FTP)+8(iP)+0(Bodog)+10(Abs.)+20(PP)+60(Pstars)

NL8000: 10

 

Summa: 488 (På nivåer över är det bara en handfull svenskar ändå, och tex. Isildur dök upp på flera nivåer som vinnande spelare så de var ändå missvisande.)

 

+20% för Omahaspelare

+25% (enligt pokerscout har de listade siterna 74% av de totala antalet spelare 57000/77000)

 

-> 700 spelare

 

Då behöver vi bara en multipliceringsfaktor för spelare som spelar på olika nivåer, på olika siter (fast det är ju också så att spelare kan vara vinnande på vissa nivåer/siter och förlorande på andra osv.). Den faktorn får vara *3 tills någon annan kommer på något bättre.

 

-> 2100 spelare

 

Sverige har c:a 9/600 av USAs och västeuropas befolkning, och kanske 3(?) gånger så många pokerspelare per capita, så 27/600.

 

2100*27/600=94 spelare som drar in $100k eller mer på 16 månader (43000 sek i månaden).

 

Så Sverige har <100 spelare som drar in någon summa att prata om under en längre period... Det är min uppskattning iallafall (ja det låter väldigt lite i mina öron också men om nån har någon annan siffra som inte är helt tagen ur luften så får han gärna komma med den ;-) ).

 

du missar att PTR inte dataminear hälften av alla händer som spelas. sedan missar du SNG/MTT för att inte tala om FLT. och så spelas det poker live.

 

sedan blir det väl massa effekter av att kriteriet är det samma även när antalet standardavvikelser ändras pga ökat antal händer så får man mkt fler som når dit när det rör sig om kanterna på normalfördelningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du missar att PTR inte dataminear hälften av alla händer som spelas. sedan missar du SNG/MTT för att inte tala om FLT. och så spelas det poker live.

 

sedan blir det väl massa effekter av att kriteriet är det samma även när antalet standardavvikelser ändras pga ökat antal händer så får man mkt fler som når dit när det rör sig om kanterna på normalfördelningen.

 

Tackar för inputen. jepp, visar PTR fel så är ju uppskattningen fel eftersom den kan bara blir så bra som PTR tillåter. FL är inte medräknat i överhuvudtaget men de statsen finns även med på PTR, men är man lite lat kan man säga att det finns 25% av NL, alltså ungefär 25 st. spelare i den kategorin, så totalt 119 då.

 

Nån får gärna göra samma sak med sharkscope och SNG/MTT men det här är en uppskattning på online cash-game bara.

 

Det är bara antalet faktiskt observerade personer som har nått en viss nivå som räknas, så vi behöver inte blanda in avikelser och sånt (även om vissa av dom har rushat som faen så har dom trots allt tjänat dom pengarna under den här perioden). Ok, när vi för över till de andra siterna där det inte finns några observationer, men den avvikelsen måste ses som väldigt liten.

 

Uppskattningen tål självklart inte om man pekar på avvikelser inom lägre intervall (+-50%), det bara en fingervisning att den handlar om högst ett hundratal (om antagandena är rätt gjorda).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sedan blir det väl massa effekter av att kriteriet är det samma även när antalet standardavvikelser ändras pga ökat antal händer så får man mkt fler som når dit när det rör sig om kanterna på normalfördelningen.

 

Framförallt SNG/MTT har nog ett stort mörkertal men är det verkligen så många som spelar FLT numer? Jag menar på de nivåerna som krävs för 100k$ i året. Jag har ingen aning så är en uppriktig fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh, vet inte om det är bara min omgivning men i min närmaste umgängeskrets här i Umeå har jag då 5 polare som har nettat $100k+ 2009, sedan känner jag ett par polare hemma i Piteå som också har det, sedan vet man ju om några spelare till i omnejden som man inte ens umgås med som spelar 5/10 nlhe och 10/20 här i krokarna... under 100 pers låter lågt heh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh, vet inte om det är bara min omgivning men i min närmaste umgängeskrets här i Umeå har jag då 5 polare som har nettat $100k+ 2009, sedan känner jag ett par polare hemma i Piteå som också har det, sedan vet man ju om några spelare till i omnejden som man inte ens umgås med som spelar 5/10 nlhe och 10/20 här i krokarna... under 100 pers låter lågt heh.
Vilka då? Några man känner?

/C - hemma i Piteå just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...