Gå till innehåll

Europafond vs Indexfond Europa


Hintze

Recommended Posts

Läste häromdagen boken "Tradinggiden" som det bland annat tipsas om på detta forum. Har funderat på att börja fondspara och har redan mindre summor i fonder. Bland de fonder jag har finns roburs "Europafonden". Jämförde den igår med fonden "Indexfonde Europa" och fann att kursutvecklingen den senaste tiden var i princip identisk. Europafonden har dock en förvaltningsavgift på 1.40% att jämföra med Indexfondens 0.4%. Har jag förbisett något viktigt eller är helt enkelt den senare fonden så mycket bättre? Blev ganska förvånad när jag upptäckte skillnaden faktiskt - men så tillhör jag också dem som tror att förvaltare generellt inte slår index i längden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kursutvecklingen i princip är identisk som indexfonden så är fonden i själva verket en sk "dold indexfond". Förvaltarna själva säger givetvis att den är aktivt förvaltad.

Sådana ska man generellt sett passa sig för.

 

Tack för ett snabbt svar. Kände inte till begreppet "dold indexfond", men det känns som att det passar utmärkt in här. Att man dessutom enkelt kan plotta utvecklingen för de bägge fonderna med ett lättilgängligt verktyg på roburs fondsida säger ju en hel del om hur stor del av bankernas förtjänster som grundas på folks (inklusive min) naivitet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var värst vad stridslystna vi var här. Jag har läst mitt inlägg flera gånger och förstår faktiskt inte alls vad du hakar upp dig på. Förklara gärna var du finner någonting motsägelsefullt, så ska det bli mig ett nöje att räta ut frågetecknet.

 

Inte stridslysten. Missförstod bara ditt inlägg. Trodde att du var förvånad att det inte var någon skillnad i kursutveckling mellan indexfond och förvaltad fond. Nu inser jag att du menade skillnaden i avgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...